Sub met JL Audio 10w3v3-4

Started by tonus, August 21, 2016, 21:10:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

mijkie

als je het doet, zou ik de freesmachine pakken, gaat altijd goed !
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

vincneus1

Quote from: tonus on November 16, 2016, 17:02:25
Ik vraag me alleen nog af of ik het met de hand ga doen, en dan schuren, of met 45 graden frees en dan heeeel minimaal. Ik heb net kast even met de hand geschuurd, de randen zien er erg goed uit! ook het vooraanzicht van verstek is mooi en goed gelukt.

Kast staat in de werkkamer, dus met het acclimatiseren moet het gezien mijn werktempo wel goedkomen...

Vandaag ook even geprobeerd om de sub amp vanuit de PC te configureren. Wel een beetje ouderwetse interface, maar het werkt! Had er wel een chinees usb-serieel kabeltje voor nodig.


Welk programma is dat? Hoe werkt het precies (van pc output naar een willekeurige versterker?) en doet het z'n  werk een beetje?

Witalik

Ik heb er gewoon met de schuur machine handmatig een ronding op geschuurd. Gaat prima.  Maar ziet er bij jouw nu al strak uit. wil je perse ronde hoeken ? Bij mij was het meer noodzaak zeg maar  ::)
Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"

tonus

#78
Quote from: vincneus1 on November 16, 2016, 17:39:48
Welk programma is dat? Hoe werkt het precies (van pc output naar een willekeurige versterker?) en doet het z'n  werk een beetje?
het is een programma om de DSP van de sub in te stellen vanaf de pc. Dat kan ook op de sub zelf, maar is dan een stuk omslachtiger. Niks fancies dus, en niet bruikbaar voor andere subs.

Quote from: Witalik on November 16, 2016, 17:42:03
Ik heb er gewoon met de schuur machine handmatig een ronding op geschuurd. Gaat prima.  Maar ziet er bij jouw nu al strak uit. wil je perse ronde hoeken ? Bij mij was het meer noodzaak zeg maar  ::)
Nee hoor, ik wil niet persé ronde hoeken, maar wel mooie hoeken. Nu zijn ze erg scherp en dat is lastig lakken. Dus scherpte eraf en dat het liefst netjes. Ga komend weekend wat proberen met de frees en dan bij goed resultaat ook de sub doen.

Witalik

ok, ja bij mij is het gewoon strak. Maar je zit met jou kist met 2 open helften natuurlijk. Dat is wat lastiger denk ik. Ik had gewoon de hoek van 1 plank.
Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"

palmspar

Heb pas de 10w3v3-2 in een gesloten kist in mn auto gezet, klinkt erg goed maar die gaat maar tot 48hz-3db als je dat vergelijkt met een een subwoofer voor thuis die gaan makkelijk veel dieper.
Een svs sb2000 is 19hz-3db al zou die in een auto vreselijk klinken door de roomgain zonder goede afstelling.
car audio speelt harder en minder diep dan speakers voor thuis.

morca

Quote from: palmspar on November 26, 2016, 13:05:27
Heb pas de 10w3v3-2 in een gesloten kist in mn auto gezet, klinkt erg goed maar die gaat maar tot 48hz-3db als je dat vergelijkt met een een subwoofer voor thuis die gaan makkelijk veel dieper.
Een svs sb2000 is 19hz-3db al zou die in een auto vreselijk klinken door de roomgain zonder goede afstelling.
car audio speelt harder en minder diep dan speakers voor thuis.
Je hebt geen goeie dsp,eq toegepast want ze spelen juist zeer diep in de auto en in huis.
Dan speelt hij minder hard lijkt het, maar geeft veel meer laag weer.

palmspar

Ik heb 48-3db ook niet gemeten staat in de manual van de subwoofer als je een gesloten box gebruikt.
Das ok voor in de auto, het verval van een gesloten subwoofer loopt ongeveer gelijk op met de roomgain van een auto.
Zet je dezelfde subwoofer in een redelijke kamer word het een ander verhaal, dan hoor je bij 30 hz al geen zuchtje meer hoor zonder eq die het laag tientallen dbs probeert te boosten.
Daarom is het misschien niet zo handig een auto subwoofer voor thuis gebruik te nemen bedoel ik.

morca

Elke sub uit de winkel heeft ook een ingebouwdee boost een LT filter.
En nee je hoeft niet te boosten,je vlakt de pieken en klaar
Zo kwam ik met 1 12w3v2 al vlakk tot 16 hz.
Zie e link in me onderschrift daar staaat de meting.


De aanname dat je een auto sub niet in huis kan gebruiken klopt niet.
Je moet alleeen wel weten hoe af te stellen.
Dat is de sleutel.

palmspar

Ok weer wat geleerd heb ook geen ervaring met sub zelfbouw.
Dus een sb2000 speelt rond de 20hz op de max van zn kunnen, en op hogere frequenties word ie door de versterker geknepen dat het niet te hard gaat :colgate:
Met die jl woofer is idd niks mis met dubstep kan het zo laag en hard dat je er misselijk van word. :headbanging:

morca

Nee inroom demp je extern vaak de minder lage bassen .
Dit zit niet in de amp vd sub gebouwd.
Er zit wel een boost in onder het f3 punt,van de mijne is dat afval punt 37hz.
Maar ik boost eigenlijk niet veel daaronder.
Paar db maar .

tonus

#86
Tijd voor een update.
Ik heb alles binnen om de sub af te maken, het ligt alleen nog aan genoeg tijd  ;D. Ik had voetjes in china besteld, maar afgelopen week toch nog een paartje SVS Soundpaths over kunnen nemen. Ik heb alleen geen gaten gemaakt in de onderkant. Ik ben nu van plan M4 busjes te gaan gebruiken, deze zijn 5 mm doorsnee. Ik moet ze wel inkorten tot 15 mm en de schroefkop eraf zagen, en plak ik er aan de binnenkant nog een stukje MDF overheen voor de zekerheid. De voorste twee komen waarschijnlijk net in de baffle uit. Ik zet ze dan vast met een drupje bruislijm.



Ik kon ze helaas geen maat groter vinden, maar het heeft natuurlijk niet veel te houden. Ga ook nog even proberen of ik gewoon M5 of M6 direct in MDF kan draaien en of dat een beetje vast blijft zitten. Het groene MDF is best stevig. Inslagmoeren zou ook kunnen, maar die zitten dan aan de buitenkant (zie je natuurlijk niets van, maar is toch niet echt mooi), ik heb ook van die indraaibussen, maar dat is me nog nooit gelukt. Gaat altijd scheef en het MDF er om heen bolt vaak op. Iemand nog betere alternatieven?

Ik heb ook frontje met doek gemaakt. Doek wat gebruikt wordt op Fender gitaar versterkers, beetje retro  O0 , met een gouddraadje mee geweven... Op de foto is kleur niet echt goed te zien, zal een keer foto met witte achtergrond maken. Ik heb ook een frontje dat ik ga lakken in zelfde kleur als de sub.



Ik heb sub nu twee keer gegrond, kan nu verder met aflakken. Ik ga niet voor hoogglans en polijsten, de laatste laag moet dus wel mooi strak. Of zijn er nog mogelijkheden om eventuele stofjes weg te krijgen zonder te moeten polijsten?

Tarman T

Zijn er inmiddels vorderingen met deze sub? Ik ben benieuwd naar wat voor sound deze gaat geven. Ik zit er zelf aan te denken om ook deze setup te bouwen, maar dan met een inuke1000DSP.
Dus kom maar door met de resultaten!
Waar heb je de driver aangeschaft? Ik kan maar een zaak vinden die deze woofers levert?

morca

Quote from: Tarman T on January  6, 2017, 02:04:24
Zijn er inmiddels vorderingen met deze sub? Ik ben benieuwd naar wat voor sound deze gaat geven. Ik zit er zelf aan te denken om ook deze setup te bouwen, maar dan met een inuke1000DSP.
Dus kom maar door met de resultaten!
Waar heb je de driver aangeschaft? Ik kan maar een zaak vinden die deze woofers levert?
Ik pm je morgen waar ze goedkoopst zijn.
Je kan ze op meerdere plekken voor de adviesprijs kopen.
Maar ik vond pas een adres die de oude prijzen hanteert.
Dat scheelt op een 13 w3v3 140 euro.
Denk op deze 100 euro.

Pm mij anders dan vergeet ik het niet.

Tarman T

Done, ik zie het graag verschijnen!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk


Tarman T

#91
Ik heb een lege inbox. Zal zo op de pc inloggen, wellicht zie ik het daar wel!

EDIT: Op de pc ook geen message.

Thijs


tonus

Quote from: Tarman T on January  6, 2017, 02:04:24
Zijn er inmiddels vorderingen met deze sub? Ik ben benieuwd naar wat voor sound deze gaat geven. Ik zit er zelf aan te denken om ook deze setup te bouwen, maar dan met een inuke1000DSP.
Dus kom maar door met de resultaten!
Waar heb je de driver aangeschaft? Ik kan maar een zaak vinden die deze woofers levert?

Hij gaat natuurlijk fantastisch klinken, daar hoeft hij nog niet af voor te zijn om dat te weten  O0

Het vordert helaas niet zo snel. Ik laat de verf ongeveer week drogen voordat ik ga schuren en aan de volgende laag begin. Nu 3 lagen grondverf en de eerste laklaag. Bij de laatste laag heb ik veel last van stofjes. Voor het eerst een viltroller gebruikt, misschien dat het daar aan ligt. Ik heb wel eerst met plakband pluisjes verwijderd, ik weet niet of het aan de roller heeft gelegen. Ga morgen nog een keer lakken met gewone roller en dan na het lakken meteen een doos eroverheen zodat er niets uit de lucht meer op kan vallen. Kijken of dat helpt.

Ik heb woofer bij carfantasy in Elst gekocht, daar woon ik niet ver vandaan en kon ik m gewoon ophalen. Zag toen geen prijsverschillen.

morca

Carfantasy bedoelde ik ook  ;)
Die is stuk goedkoper als pim tensen wat de officiële dealer van jl audio belgie is.

Goed geshopt dan   :thumbs-up:

WilcoL

Het is dat ik geen frontje voor mijn subs wil, maar jouw exemplaar is mooi! Leuk stofje  ;)

Succes met het afronden, de W3V3's klinken ook echt erg goed kan ik melden...
@Woonkamer 1: Epson TW7300 - Kingpin TAB240 - Panasonic 50GT60 - Denon AVR-X4300 - Denon DBT-1713UD - Tannoy Revolution Signature DC6, DC6LCR & DC4 - JL Audio 12w3v3 (2x) @ Hypex DS4.0 (2x) - Technics SLQD33 & Grado Prestige Red - Dune Solo 4k – Nvidia Shield - Synology NAS
@Woonkamer 2: Denon RCD-N10 - Tannoy Arena - Tannoy TS500
@Car: Pioneer z9200DAB - Morel - Phase Linear

tonus

Quote from: WilcoL on January  7, 2017, 02:40:23
Het is dat ik geen frontje voor mijn subs wil, maar jouw exemplaar is mooi! Leuk stofje  ;)

Succes met het afronden, de W3V3's klinken ook echt erg goed kan ik melden...

betere foto van de stof:


Dit weekend ook nog een keer gelakt, met andere roller en daarna doos eroverheen. Resultaat is nog niet echt fantastisch, nog steeds best veel stofjes. Ik vrees dat het in de pot verf zit die ik eerder al heb gebruikt. Ga maar een nieuwe pot kopen. En ook proberen of ik stofjes met commandant eruit kan krijgen, wel met de hand en zonder eerst heel fijn te schuren. Of iemand nog betere ideeën?

Witalik

Wil je hem glanzend maken ? Nat schuren als finish misschien?
Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"

morca

Quote from: WilcoL on January  7, 2017, 02:40:23
Het is dat ik geen frontje voor mijn subs wil, maar jouw exemplaar is mooi! Leuk stofje  ;)

Succes met het afronden, de W3V3's klinken ook echt erg goed kan ik melden...
Kan ik me 100 % bij aansluiten.


tonus

Quote from: Witalik on January  8, 2017, 21:24:25
Wil je hem glanzend maken ? Nat schuren als finish misschien?

ik verf nu met hoogglans. Dat trekt natuurlijk niet 100% strak, daar heb ik vrede mee. Alleen die stofjes vallen wel erg op. Ik heb eigenlijk geen zin om eerst helemaal heel fijn te schuren en daarna te polijsten met een machine. Ik vind spiegelen als een spiegel ook niet mooi, gewoon glans is prima. Na nat schuren zul je toch moeten polijsten?

Mijn deuren heb ik jaren geleden ook geschilderd, zaten ook hier en daar stofjes op en putjes/korreltjes op of in. Wat mij verbaasd is dat ik ze nu niet meer zie. Waar zijn die gebleven? Of slijt of vloeit dat nog weg na verloop van tijd?

In ieder geval een nieuw blik verf kopen en ik ga ook owatrol proberen (zie http://www.owachem.nl/pdf/olie-printversie.pdf)