Akoestisch Plafond

Started by Sailor Jan, August 19, 2016, 10:15:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Sailor Jan

Voor mijn toekomstig huis(nieuwbouw) ben ik op zoek naar de mogelijkheden van een akoestisch plafond omdat ik de meeste nieuwbouwwoningen te gehorig vind. Het is niet alleen voor Hifi doeleinden maar ook voor het voeren van gesprekken/feestjes e.d.

Ik weet dat een aantal mensen een spanplafond hebben.

Maar ik zie ook oplossingen van Sto (bijv. Stosilent Direct) en van Rockfon (mono acoustic). Dit zijn meer plafondplaten die a la gipsplaten verwerkt worden. Dus ik ben eigenlijk wel benieuwd of mensen dus een van deze plafonds hebben.

Maar ik zou ook wel willen weten waarom er voor een spanplafond is gekozen en niet voor één van bovenstaande oplossingen of andersom?

Qua meetresultaten heb ik tot nu toe ook weinig gevonden. Maar ik heb al wel een aantal namen van installateurs gevonden(o.a. Marcel Wesseling, Tendu, Penningsgroep). Ik heb momenteel ook wel een budget in gedachten, maar het gaat hier om 70 m2 dus dat is nogal een aardige ruimte.

Wees lief voor jezelf

chansig

Ik heb nog een adres in Delft. Geschikte kerel en veel ervaring met het zetten van spanplafonds. En hij is een muziekliefhebber...geen audio..maar muziek. Dus radio aan op radio 2... :D

De reden waarom ik hiervoor heb gekozen is omdat het er enorm strak uitziet. Volgens mij zijn wij uiteindelijk 3000 euro kwijt voor 55 vierkante meter. Geen idee of het duurder is geworden.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Bas Akkerman

Even een notificatie hierop! Abel (Doorofnight) heeft het laten spuiten. Ik weet niet of je dat wil, maar misschien een top?

Quote from: chansig on August 19, 2016, 12:00:46
Ik heb nog een adres in Delft. Geschikte kerel en veel ervaring met het zetten van spanplafonds. En hij is een muziekliefhebber...geen audio..maar muziek. Dus radio aan op radio 2... :D

De reden waarom ik hiervoor heb gekozen is omdat het er enorm strak uitziet. Volgens mij zijn wij uiteindelijk 3000 euro kwijt voor 55 vierkante meter. Geen idee of het duurder is geworden.

Gr. Hans
Interessant Hans! Heb je hier ook foto's van? Mag uiteraard ook per PM/mail.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

chansig

Volgens mij heb ik die geplaatst in mijn showcase topic. Ergens in mei ?

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Shoalinmonk

Hi,

Van je idee ga je echt geen spijt krijgen. Wat heerlijk als je nu met een groep van 6 mensen lekker door elkaar aan het praten bent. Voorheen echt niet te verstaan, althans, het was voor mij dan altijd concentreren op diegen met wie ik aan het praten was. Dat is nu helemaal over, heerlijk rustig geworden daar op de HT plek. Laat staan wat het met het geluid voor Film en Muziek gedaan heeft.

Ik heb gekozen voor geperforeerde gips platen, RI-acoustic. Waarom weet ik eigenlijk niet, wellicht omdat ik het zelf gedaan heb en ik het met hout en gips wel aan durfde.  En niet onbelangrijk ik kon een partijtje van 10 platen op de kop tikken. Had veel rond gebeld maar moest veelal 40 platen afnemen, pffff een pallet dus!

Boven de platen zit rockwool, tussen de GI platen en het rockwool zit een spouw van ongeveer 15 centimeter.
Na de vakantie wordt het plafond nog gespoten met Prinssen A900 spuitpleister. Dit is wit, dan is het klaar.

Dire vliegen in 1 klap: Akoestiek, beamer scherm weggewerkt en mooi Hue spotjes kunnen inbouwen!

Nog drie fotootjes om er een beter beeld van te krijgen.
In ieder geval veel succes met je keuze!
Cinemike Marantz AV7702 mkII 'voll Stufe' ~ 2x MM8077: 1x Cinemike 'voll Stufe und Brucking' ~ Cinemike Marantz UD7007 'voll Stufe', Cinemike Zappiti Reference,  Cinemike Sony x800m2, Qnap TVS 673e 64gb, Monitor Audio Platinum: PL200II, PLC150II, PL100, PLICII, JL Audio F113v2, JVC NZ7, Philips 65PUK7120, in de tuin: Marantz M-CR511, Monitor Audio Climate 80

Sailor Jan

Thanks mannen!


Spuiten is in principe ook mogelijk. Zolang het maar een mooie afwerking is.

Mijn huivering met spanplafond is dat het kwetsbaar is. Zelfs zonder kinderen vliegt er hier wel eens een bal rond. Maar misschien moet ik dat afleren.
Wees lief voor jezelf

chansig

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

chansig

Quote from: Sailor Jan on August 19, 2016, 12:48:52
Thanks mannen!


Spuiten is in principe ook mogelijk. Zolang het maar een mooie afwerking is.

Mijn huivering met spanplafond is dat het kwetsbaar is. Zelfs zonder kinderen vliegt er hier wel eens een bal rond. Maar misschien moet ik dat afleren.

Bal is geen probleem...scherpe voorwerpen met kracht er tegenaan steken is inderdaad niet de bedoeling.

Een bal veert gewoon terug...soort trampoline. Kan zijn dat dit een leuk speeltje is voor je kinderen....maar ik ben het met je eens dat ze dit dan maar niet meer mogen doen.  :D

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Shoalinmonk

Quote from: chansig on August 19, 2016, 12:49:06
Mooie vloer... :D

Gr. Hans
:P dank je! Blijf dat toch houden joh....upside down?!?!?! Op pc staat wel goed.  :hehe:
Cinemike Marantz AV7702 mkII 'voll Stufe' ~ 2x MM8077: 1x Cinemike 'voll Stufe und Brucking' ~ Cinemike Marantz UD7007 'voll Stufe', Cinemike Zappiti Reference,  Cinemike Sony x800m2, Qnap TVS 673e 64gb, Monitor Audio Platinum: PL200II, PLC150II, PL100, PLICII, JL Audio F113v2, JVC NZ7, Philips 65PUK7120, in de tuin: Marantz M-CR511, Monitor Audio Climate 80

Sailor Jan

Quote from: Shoalinmonk on August 19, 2016, 12:47:28
Hi,

Van je idee ga je echt geen spijt krijgen. Wat heerlijk als je nu met een groep van 6 mensen lekker door elkaar aan het praten bent. Voorheen echt niet te verstaan, althans, het was voor mij dan altijd concentreren op diegen met wie ik aan het praten was. Dat is nu helemaal over, heerlijk rustig geworden daar op de HT plek. Laat staan wat het met het geluid voor Film en Muziek gedaan heeft.

Ik heb gekozen voor geperforeerde gips platen, RI-acoustic. Waarom weet ik eigenlijk niet, wellicht omdat ik het zelf gedaan heb en ik het met hout en gips wel aan durfde.  En niet onbelangrijk ik kon een partijtje van 10 platen op de kop tikken. Had veel rond gebeld maar moest veelal 40 platen afnemen, pffff een pallet dus!

Boven de platen zit rockwool, tussen de GI platen en het rockwool zit een spouw van ongeveer 15 centimeter.
Na de vakantie wordt het plafond nog gespoten met Prinssen A900 spuitpleister. Dit is wit, dan is het klaar.

Dire vliegen in 1 klap: Akoestiek, beamer scherm weggewerkt en mooi Hue spotjes kunnen inbouwen!

Nog drie fotootjes om er een beter beeld van te krijgen.
In ieder geval veel succes met je keuze!

Ik had al antwoord gegeven alleen deze post nog niet gezien. Ri-acoustics heb ik ook al overwogen, alleen mogelijk geen goede reden om deze niet te kiezen. Ik was eigenlijk bang dat de perforatie bij deze platen overduidelijk aanwezig zou zijn.

Ik ben benieuwd naar het eindresultaat in het wit!!!
Wees lief voor jezelf

Sailor Jan

Quote from: chansig on August 19, 2016, 12:50:44
Bal is geen probleem...scherpe voorwerpen met kracht er tegenaan steken is inderdaad niet de bedoeling.

Een bal veert gewoon terug...soort trampoline. Kan zijn dat dit een leuk speeltje is voor je kinderen....maar ik ben het met je eens dat ze dit dan maar niet meer mogen doen.  :D

Gr. Hans
Duidelijk!
Wees lief voor jezelf

Shoalinmonk

Als het wit is stuur ik je zeker een foto!
Cinemike Marantz AV7702 mkII 'voll Stufe' ~ 2x MM8077: 1x Cinemike 'voll Stufe und Brucking' ~ Cinemike Marantz UD7007 'voll Stufe', Cinemike Zappiti Reference,  Cinemike Sony x800m2, Qnap TVS 673e 64gb, Monitor Audio Platinum: PL200II, PLC150II, PL100, PLICII, JL Audio F113v2, JVC NZ7, Philips 65PUK7120, in de tuin: Marantz M-CR511, Monitor Audio Climate 80

Bas Akkerman

Quote from: chansig on August 19, 2016, 12:42:47
Volgens mij heb ik die geplaatst in mijn showcase topic. Ergens in mei ?

Gr. Hans
Dank je! Ziet er fraai uit en krijg ik er hier ook wel doorheen.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

br@m

Hoeveel cm hoogte lever je in met zo'n spanplafond?

Heb er zelf ook wel over gedacht, maar mijn plafond is maar 2m45 en ik wil niet teveel hoogte inleveren. Dat houdt me tegen om hier mee verder te gaan. Voor de akoestiek hier zou het wel goed zijn.

Zoiets als dat van shoalinmonk kan bij mij echt niet dan stoot ik mn hoofd aan het plafond als ik recht op sta ;D.
B&W 803N | Classé CA-2200 | Classé CP-800ii | Classé CDP-300 / Denon DP-30Lii / HP T610 Daphile

Dirk

#14
mijn oorspronkelijk plafond is 2m48 en nu zit m'n spanplafond op 2m35 hoogte, wat ik echt niet storend laag vind oid.
ik heb gekozen voor 4cm Akotherm + 9cm lucht daaronder en dan pas de folie, om het absorberend effect vh geheel te verhogen én om makkelijk inbouwverlichting te kunnen installeren.

fwiw, ik ben zelf 1m92 ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

DofN



Akoestisch plafond.


Waterfall van het werkzame gebied:



en de RT meting



You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Dirk

die metingen zijn allemaal leuk en wel, maar zeggen niets over de specifieke werking vh plafond, enkel wat over de geluidsrespons in jouw hele kamer.
een voor en na meting (voor en na plaatsing that is) van bepaalde parameters zou wel enig inzicht geven (oa mbt de specifieke dempingskarakteristiek), maar die heb ik jammer genoeg nog nooit gezien van iemand z'n plafond (ook van het mijne niet btw ;))

sommige installateurs en fabrikanten geven wel absorptie coëfficiënten op voor de door hen gebruikte materialen (zo vind je die bvb ook van Akotherm), maar zelden (nooit?) zie je die voor een complete geïnstalleerd plafond volgens een bepaalde opbouw.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Sailor Jan

Quote from: doorofnight on August 20, 2016, 23:11:00

Akoestisch plafond.


Waterfall van het werkzame gebied:

en de RT meting



Thanks!

Welk merk plafond heb je?

De structuur is wel duidelijk te zien, dus dat is wel een minpuntje voor de WAF.
Wees lief voor jezelf

Sailor Jan

Quote from: Dynky on August 21, 2016, 00:26:19
die metingen zijn allemaal leuk en wel, maar zeggen niets over de specifieke werking vh plafond, enkel wat over de geluidsrespons in jouw hele kamer.
een voor en na meting (voor en na plaatsing that is) van bepaalde parameters zou wel enig inzicht geven (oa mbt de specifieke dempingskarakteristiek), maar die heb ik jammer genoeg nog nooit gezien van iemand z'n plafond (ook van het mijne niet btw ;))

sommige installateurs en fabrikanten geven wel absorptie coëfficiënten op voor de door hen gebruikte materialen (zo vind je die bvb ook van Akotherm), maar zelden (nooit?) zie je die voor een complete geïnstalleerd plafond volgens een bepaalde opbouw.

Ik ben momenteel wel de waarden aan het vergelijken voor zover mogelijk. Maar er zijn teveel variabelen. Komende week maar even proberen te vergelijken.

Daarnaast ook maar even een paar offertes aanvragen. Ik zie dat 1 installateur ook stucen, glasvezel e.d. En dus is een combinatieprijs wel schappelijker.
Wees lief voor jezelf

DofN

#19
Quote from: Sailor Jan on August 21, 2016, 01:04:06
Thanks!

Welk merk plafond heb je?

De structuur is wel duidelijk te zien, dus dat is wel een minpuntje voor de WAF.

Een extra structuur geeft juist een wat sjiekere uitstraling dan die heel dun gespoten goedkope spuitplafonds die men tegenwoordig standaard oplevert. Dit lijkt meer op de plafonds zoals ze die vroeger opleverden. De vrouwen die hier over de vloer komen vinden het plafond juist mooi, als het ze al opvalt.

Ik ben helaas vergeten wat het merk is van het gespoten materiaal, maar heb nog wel de gegevens van de stukadoor die het gedaan heeft.

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Sailor Jan

Het heeft even geduurd maar uiteindelijk is de keuze gemaakt!

Het wordt een akoestisch spanplafond van Clipso(705A) met een polysound doek erboven. De garantie is prima en schijnbaar is het materiaal sterk verbeterd waardoor het duurzamer is dan vroeger.

De standaard verlaging van het plafond is 65 mm maar het minst benodigde verlaging is ongeveer 45 mm. Wij kiezen voor de standaard verlaging om daarmee een betere keuze te houden voor inbouwspots.

In overleg met de installateur wordt eerst het akoestisch materiaal geplaatst waarna wij goed gaan bepalen waar de definitieve lichtpunten gaan komen aangezien dat nagenoeg niet meer te veranderen is.
Wees lief voor jezelf

Bas Akkerman

Gaaf! Wat gaat het kosten als ik vragen mag?
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

DofN

Gefeliciteerd met je keuze! Doe je dit op basis van metingen?
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Sailor Jan

Quote from: Bas Akkerman on December  4, 2016, 20:30:21
Gaaf! Wat gaat het kosten als ik vragen mag?

Exacte kosten heb ik nog niet. Maar het is een dure grap. Het is redelijk maatwerk dus er kunnen wat verschillen zijn.

Quote from: doorofnight on December  4, 2016, 20:33:49
Gefeliciteerd met je keuze! Doe je dit op basis van metingen?

Alleen op basis van gegevens van de fabrikant. De woning is nog niet klaar en metingen zullen nu nog niet voldoen. Ik heb al wat galmbak huizen gehad maar de nieuwe woning is het ergste van allemaal. Het plafond is een weg in de richting waarna we de rest kunnen optimaliseren. Het is een startpunt.

Het gaat ook niet alleen om akoestiek voor de set maar ook voor het voeren van gesprekken en voor feestjes e.d.
Wees lief voor jezelf

Bas Akkerman

Als je dat wilt, mag je er een PM over sturen.
Ik zou het zeker ook niet alleen voor muziek doen, juist de rust tijdens gesprekken is ook fijn.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten