Verschil scherm- en fotoafdruk?

Started by Starred, August 18, 2016, 21:47:10

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Starred

Ik heb een paar testafdrukken laten maken. Nu snap ik dat er wat kleurverschil is en ook dat er wat verschil in helderheid kan zitten tussen wat ik zie op mijn schermen en hoe de foto is afgedrukt.
Maar hoe kan het verschil in helderheid ZO groot zijn? Dat kan toch niet kloppen?

Voor het idee heb ik even een fotootje toegevoegd van het verschil. Het is welliswaar een niet gecalibreerde ipad, maar de helderheid had ik op zn laagst gezet en nog is het verschil (te) groot imho. Iemand een idee hoe dit komt? En wat je er aan kunt doen?


R

Kleurprofiel verschil zou ik zeggen

Starred

Scheelt dat zoveel in helderheid?

Raphie

JBL PRX Power!

Starred

Je zou het bijna zeggen he? Maar dit is bij een van de allerbeste afdrukcentrales

Kingpin

Hoe heb je de foto opgemaakt, welke settings en waarop heb je afgedrukt (digitaal)?
Normaal gesproken zou ik cymk gebruiken, 300 dpi als standaard, daarop ook je scherm op afstellen dan heb je enigszins een idee hoe het er uiteindelijk uit gaat zien.
Als je het zelf print zou je als proof je printer kunnen gebruiken.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Starred

Het is gewoon een jpg met een resolutie van 16MB.
Geen idee hoe ik moet controleren hoe het er uit gaat zien bij een printcentrale.
Moet in praktijk dan wel dat 90% van de mensen afdrukken krijgen die sterk afwijken van hoe het op hun schermen uitziet

Erik

Heb je niet een setting vergeten aan te kruisen dat hij niet zelf nog eens moet gaat verbeteren? Dan kun je ook leuke verschillen krijgen heb ik gemerkt. Die van mijn PC kwamen altijd wel redelijk overeen met wat ik terugkreeg.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Erik

En als je fotos eens op je PC zet heb je dan wel beeld gelijk beeld ipad?
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

J.A.F._Doorhof

Heel normaal
Loop met de print even de zon in of zet er een flinke lamp op.

Een iPad en monitor geven licht en een print absorbeert licht. Daarnaast is de iPad verre van perfect qua kleuren ;)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Starred

Quote from: Erik on August 18, 2016, 22:35:19
En als je fotos eens op je PC zet heb je dan wel beeld gelijk beeld ipad?

Yep, daar ziet het er prima uit.
Hoe ziet dezelfde foto die ik onder Landschapsfoto's op deze site het gezet er bij jullie uit?

VlisChris

Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Sjaak_Banaan

Als ik ergens iets laat drukken vraag ik altijd naar de aanleverspecificaties, er zit nog wel eens verschil in hoe ze het aangeleverd willen hebben. Dit en kijken op een gecalibreerd scherm voorkomt verrassingen. Het ligt er ook maar net aan op wat voor materiaal je gaat afdrukken en wat voor techniek ze gebruiken, soms zijn er simulatieprofielen die een soort preview geven van hoe het gaat worden.

Als je wil weten wat er mis ging zou je misschien de foto en een link naar de drukker kunnen delen, wellicht klopt er iets niet aan je bestand zoals R als aangeaf, misschien een foutief kleurprofiel, RGB of CMYK etc.
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

Erik

#13
Ik kijk nu op iPad naar jouw foto's ben nog op vakantie.
Hij lijkt meer op je iPad foto ook met helderheid teruggezet. Die linkerfoto lijkt niet op te weinig licht imho maar compleet verkeerde kleur vertaling.
kan geen verklaring bedenken anders dan verkeerd profiel

Laat hem anders eens bij bv de Hema afdrukken via hun programma verstuurd kon ik ze binnen anderhalf uur ophalen toen ik ze eens met spoed nodig had kijken of die ook zo slecht zijn.
Heb je iets meer aanknopingspunten als die wel beter zijn
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

J.A.F._Doorhof

Sorry had niet naar kleur gekeken
Wat ook nog kan is door ze naast elkaar te fotograferen pakt de camera de iPad op als kleurbalans en gloeilampen zijn veel roder.

Ik kan dus kleur niet beoordelen zonder ze te zien. Op de foto kan dat verschil makkelijk door gloeilampen vs kleurtemperatuur van de iPad. Als de wolken in het echt ook zo rood zijn dan heb je waarschijnlijk Argb afgeleverd en hebben ze srgb afgedrukt
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Starred

Nee, ik zie als ik hem onder een felle lamp houdt of buiten in de zon bekijk dat de kleuren en helderheid een stuk beter overeenkomen met wat ik op m'n schermen zie. Maar in real life is het in de de kamer natuurlijk niet zo licht en zit je dus met foto's die minder uitstraling hebben dan wanneer je ze elektronisch bekijkt. Dat is wel jammer.

Andere vraag. Stel je gebruikt geen laptop/pc om je foto te bewerken, maar stuurt de foto direct via de ipad naar een fotolab om af te laten drukken, hoe kan je dan werken met profielen? Of blijft het dan altijd afwachten hoe eea als afdruk er uit komt?

Raphie

Nou het lijkt mij duidelijk, overal is de lucht blauw, behalve op de afdruk.
Degene die de afdruk heeft gemaakt is een prutser, die 1, een foute codering heeft gekozen. En 2, een enorme ding dat aan een boom hangt is dat hij deze foto zo aflevert.
JBL PRX Power!

J.A.F._Doorhof

Geen prutser dus maar zoals ik aangaf een verkeerde foto.
Starred geeft zelf al aan dat buiten de foto er wel redelijk goed uitziet en dat klopt. Een print heeft veel licht nodig een iPad niet.

Neem de iPad en print mee naar buiten in de felle zon en het is andersom. De print zal knallen en de iPad is uitgewassen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Starred

Quote from: J.A.F._Doorhof on August 18, 2016, 22:59:44
Daarnaast is de iPad verre van perfect qua kleuren ;)

Ik heb net wat artikelen van displaymate.com gelezen. Het scherm van een ipad air2 is niet eens zo heel slecht qua kleur acuraatheid schijnbaar. De huidige displays van de samsung tablets zijn zelfs in staat om 100% ARGB weer te geven met zeer geringe foutmarge.

Dan valt het toch allemaal wel mee zou je zeggen?

Raphie

Vraag degene die gedrukt heeft ook eens op zijn scherm te kijken.
Dit is geen weergave verschil, maar een complete blauw schakering die gewoon weg is.
JBL PRX Power!

VlisChris

De stoel rechts nog net in beeld, welke kleur hoort die te hebben?
Want de overzichtsfoto is  atuurlijk ook extreem verkeerd qua kleur.
Of je moet een gele ipad hebben.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Starred

N
Quote from: Raphie on August 21, 2016, 13:12:07
Vraag degene die gedrukt heeft ook eens op zijn scherm te kijken.
Dit is geen weergave verschil, maar een complete blauw schakering die gewoon weg is.

nee, dat is niet waar. Lees even wat Frank schrijft.

De foto ligt bij de vergelijking onder een gloeilamp, die neemt een fors deel van de kleuren weg. Bij de ipad gebeurt dit niet waardoor je een groot verschil ziet. Mijn fout. Bij goed daglicht of heel felle lamp zijn de kleurverschillen beperkt.

Het gaat mij dan ook niet zozeer om de kleur, maar om de helderheid. Hoe zorg je ervoor dat de kleur van je afdruk in de kamer er ongeveer net zo uitziet als op je scherm? Immers, de foto wordt niet in het zonnetje in de tuin gehangen en ik wil er ook niet continu een felle lamp op zetten  :D

Ps, de afdrukker is geen prutser, maar 1 van de beste afdrukcentrales van NL

Raphie

Nou, dan ben ik je compleet kwijt
Op de ipad is de foto redelijk normaal. Op de afdruk ernaast is alles rood.

Wij drukken alles lekker simpel bij de HEMA af en alles komt exact terug zoals het er uit ziet op de iPad, of dit nu buiten, binnen, in of uit de zon is.
Zelfs als ik in het donker op de plee zit te schijten en ik bekijk wat foto's op m'n ipad zien zever og normaal uit.

Dus ik snap je probleem niet, ik zie alleen een veel te rode foto.
JBL PRX Power!

Starred


Raphie

#24
Dus het probleem is niet dat het er op ieder scherm als een normale heldere dag eruit ziet en op de afdruk als dronken avondrood op mars? Dat zou ik namelijk hét probleem vinden,
En degene die dat tijdens het afdrukken niet opmerkt is dan imho idd een prutser.

Of je hebt zelf lopen freubelen in fotoshop en de foto op de ipad is niet hetzelfde bestand als de afdruk er naast.
JBL PRX Power!