Oorzaak ploppend/klikkend geluid tijdens muziek?

Started by Abupa, August 14, 2016, 00:36:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Abupa

Haha toevallig dat filmpje gisteren al gezien.
Ik ben net terug van de reparateur en ik hoorde bij hem geen klik over mijn speakers met de versterker. Ik zette het stukje van een film aan waar ik de klik thuis had. Ik weet niet of ik blij moet zijn nu. Speakers en versterker zijn dus waarschijnlijk niet kapot en het ligt aan iets in mijn huis.
Ik kan zo gaan testen of de klik op elke verdieping is. Ben wel beetje bang omdat ik mijn speakers niet kapot wil maken.

Wat kan ik nu het beste doen, nu ik weet dat er iets mis is in mijn huis?


luuk123456

Quote from: chansig on August 15, 2016, 12:05:03
Thanks...zal vanavond even kijken.

Gr. Hans

Maar voor de zekerheid dan wel met de lichten uit zou ik adviseren...
JVC X500 - Kingpin VFS240 104' - 21:9 DIY masking -7.2 Surround - Fronts: Mission 752 Freedom - Center: Mission 753 - Surround: Mission 752 Freedom - Surround Back: Mission 760I - Denon 4520 -Dual  Klipsch r-115SW - HTPC - Domotica X10 lights
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=143724.0

Abupa

#27
Versterker getest daar met de speakers en het probleem deed zich niet voor. Eenmaal thuis bij mij leek het ook weg te zijn. Helaas inmiddels toch wel, zie volgende post.

Abupa

#28
Ik kan de haren aan mijn hoofd trekken..
Net muziek luisteren en de plop was weer terug. Dacht dat het kwam omdat hij misschien een storing signaal van het stopcontact opving. Vervolgens van de muur weggehaald en hij is er nog steeds.
De plop is nu ook weer veel sneller aanwezig, bij lagere volumes. Betekent dit iets? Het lijkt of het probleem zich even moet opbouwen.

Ik weet het niet meer... Help me  :-[

Rusher

Heb je al getest op een groep in het huis waarbij geen enkel ander apparaat/licht op de groep is aangesloten behalve de audio componenten?

Abupa

#30
Ik ga dat proberen! Had het al gedaan vanmiddag, waarbij ik ook niks hoorde. Nu is dat misschien anders. Vraag mij alleen af wat ervoor zorgt dat het er vanmiddag niet was en nu opeens weer wel.

Je gaf aan dat jij het ook had omdat je wasmachine erop stond. Was de plop bij jou ook alleen bij luidere stukjes en herhaalbaar? Of was het willekeurig en ook zonder muziek aan?

Rusher

Zowel de wasmachine als de centrale afzuiging staan op de groep van de zolder, waar ook mijn luisterruimte (en strijkruimte [emoji16]) is. Bij inschakelijk afzuiging en bepaalde momenten in het programma van de wasmachine waren de knallen uit mijn luidsprekers te horen. Één keer zo erg dat ik dacht dat mijn zuur verdiende spaarcentjes in rook waren opgegaan. Gelukkig bleken de luidsprekers kanjers te zijn die behoorlijk op hun donder kunnen krijgen.

Abupa

#32
Gelukkig waren ze kanjers, haha je klinkt trots!

De droger staat momenteel aan. Misschien komt het daardoor en had ik het vanmiddag niet. We hebben ook een oude oven die veel stroom trekt. Als dan ook de waterkoker wordt gebruikt slaan de stoppen door. Dit is wel op een andere verdieping. Weet niet of dit relevant is.

Ik hoor net dat het niet duidelijk is welke verdieping zijn eigen stroom heeft. Daarnaast levert dit me veel stress op, vind het maar eng om voor dat poppende geluid telkens te testen. Arme speakers.. Ik wacht anders even tot de elektricien hier is over twee weken. Kan ik eindelijk nog even van mijn vakantie genieten.

Als ik inderdaad hetzelfde probleem als jij heb, is dan een aparte audiogroep aanleggen de enige oplossing?.. Klinkt duur.
En kan de elektricien meten of dit het probleem is? Als ik ook aangeef dat ik dit verdenk?

Bedankt voor je hulp tot dusver  :)

fokke-gerrit

Droger zit altijd op een aparte groep dat is ook verplicht lijkt me sterk dat die het doet. Op welke groep heb je dan vanmiddag getest
Yamaha CX-A5100 | Yamaha MX-A5000 | Monitor Audio Gold GX200 | Monitor Audio Gold GXC150 | Monitor Audio Gold GX50 |

Abupa

#34
Vanmiddag had ik een verdieping hoger getest waar ook een koelkast staat. Ik had echter daarna op mijn verdieping getest en toen had ik het ook niet. Nu opeens wel dus. Op mijn verdieping staat ook een wasmachine en een droger, al staan deze dan eventueel daar los van zeg jij.

Rusher

Quote from: Abupa on August 15, 2016, 22:36:16
Gelukkig waren ze kanjers, haha je klinkt trots!
Ben ik ook...

Quote from: Abupa on August 15, 2016, 22:36:16
De droger staat momenteel aan. Misschien komt het daardoor en had ik het vanmiddag niet.
Dat zet tot denken aan...

Quote from: Abupa on August 15, 2016, 22:36:16
Ik hoor net dat niet duidelijk is welke verdieping zijn eigen stroom heeft.
Van wie hoor je dat? Je kunt zelf bepalen welke contactdozen op een groep zitten. Kost ff tijd, maar dan meteen opschrijven en in de meterkast hangen!

Quote from: Abupa on August 15, 2016, 22:36:16
Daarnaast levert dit me veel stress op, vind het maar eng om voor dat poppende geluid telkens te testen. Arme speakers.. Ik wacht anders even tot de elektricien hier is over twee weken. Kan ik eindelijk nog even van mijn vakantie genieten.
Genieten van de vakantie is belangrijker dan een hobby die je nog je leven lang kunt uitoefenen.

Quote from: Abupa on August 15, 2016, 22:36:16
Als ik inderdaad hetzelfde probleem als jij heb, is een aparte audiogroep aanleggen de enige oplossing?..
En kan de elektricien meten of dit het probleem is? Als ik ook aangeef dat ik dit denk?
Ik weet niet of het de "enige" oplossing is, maar wel een goede, veilige en veel toegepaste oplossing.
Veilig in de zin dat ik zelf de (afgeschermde) kabel heb gelegd en de elecricien de aansluiting in de meterkast heeft verzorgd.
Meten zal denk ik lastig zijn voor de electricien, want dan moet hij meten op het moment dat de knallen/ploppen/klikken zich voordoen en aangezien dat niet continue het geval is moet hij er tijd voor nemen...

Abupa

#36
Ik kan dus dan iig soort van gerustgesteld zijn dat het niet aan mijn speakers of versterker ligt toch?
En iemand nog wat goede zoektermen met deze mogelijke oorzaken?

Met een aparte groep aanleggen, kan hij niet gewoon alle kabels van mijn kamer in de meterkast zien en die aan een aparte groep zetten? Hij hoeft toch niet het hele plafond door om nieuwe kabels aan te leggen? Hoeveel kostte het bij jou?

fokke-gerrit

Quote from: Abupa on August 15, 2016, 22:50:34
Vanmiddag had ik een verdieping hoger getest waar ook een koelkast staat. Ik had echter daarna op mijn verdieping getest en toen had ik het ook niet. Nu opeens wel dus. Op mijn verdieping staat ook een wasmachine en een droger, al staan deze dan eventueel daar los van zeg jij.

Een droger en wasmachine zit als het goed is op een aparte groep zo hoort het normaal te zijn. Hoeveel groepen heb je in de meter kast

Een aparte audiogroep is niet nodig je kan ploppen enz ook met filtering weg krijgen wat audioloog ook zei.

Yamaha CX-A5100 | Yamaha MX-A5000 | Monitor Audio Gold GX200 | Monitor Audio Gold GXC150 | Monitor Audio Gold GX50 |

donron

En een verlengsnoer naar de buurman?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

br@m

Quote from: donron on August 15, 2016, 23:27:47
En een verlengsnoer naar de buurman?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Op zich een heel goed idee, maar praktischer is het om met behulp van een verlengsnoer de audio aan te sluiten op een andere groep in je eigen huis.

Wat OP zou kunnen doen is de wasdroger/wasmachine eruit halen (stekers eruit) en dan de audio met een (geaard) verlengsnoer op de wasdroger groep aansluiten. Ervan uitgaand dat dat idd een aparte groep is zoals het hoort. Je bootst dan a.h.w. een aparte audio groep na in je huis.
B&W 803N | Classé CA-2200 | Classé CP-800ii | Classé CDP-300 / Denon DP-30Lii / HP T610 Daphile

Abupa

Ik zie vier groepen, al is eentje voor alles in het huis geloof ik. Heb vijf verdiepingen dus dat zegt al dat niet elke verdieping zijn eigen heeft.

Met filtering: parallelfilter, hebben stekkerdozen dat? Zie dat een stekkerdoos (powerbars van Kemp) het volgende zegt: "Tevens is hij voorzien in een klein 2 weg parallelfilter en een overspanningsbeveiliging."

Buurman zal dat niet leuk vinden, misschien even stiekem eentje lenen die hij toch niet gebruikt.

Abupa

Quote from: br@m on August 15, 2016, 23:33:36

Wat OP zou kunnen doen is de wasdroger/wasmachine eruit halen (stekers eruit) en dan de audio met een (geaard) verlengsnoer op de wasdroger groep aansluiten. Ervan uitgaand dat dat idd een aparte groep is zoals het hoort. Je bootst dan a.h.w. een aparte audio groep na in je huis.

Wat doe ik dan met de wasdroger? Die heeft dan niet meer zijn eigen toch.

br@m

Quote from: Abupa on August 15, 2016, 23:36:40
Wat doe ik dan met de wasdroger? Die heeft dan niet meer zijn eigen toch.

Om te testen, niet voor definitief natuurlijk.
B&W 803N | Classé CA-2200 | Classé CP-800ii | Classé CDP-300 / Denon DP-30Lii / HP T610 Daphile

Abupa

Bedankt, zal morgen even kijken.
Ik bedenk me wel net dat mijn vorige set van een jaar geleden wel kapot ging en een brom kreeg, maar niet het ploppende geluid had. Ook mijn set van nog daarvoor, drie jaar geleden (marantz sr6006), had geen plop. Deze had zelfs helemaal geen klachten.
Deze versterkers stonden op precies hetzelfde stopcontact aangesloten..

erik s.

Quote from: Abupa on August 16, 2016, 01:00:46
Bedankt, zal morgen even kijken.
Ik bedenk me wel net dat mijn vorige set van een jaar geleden wel kapot ging en een brom kreeg, maar niet het ploppende geluid had. Ook mijn set van nog daarvoor, drie jaar geleden (marantz sr6006), had geen plop. Deze had zelfs helemaal geen klachten.
Deze versterkers stonden op precies hetzelfde stopcontact aangesloten..
Maar mogelijk heb je sinds dien iets gekocht dat storing veroorzaakt?
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

Abupa

Ik heb niet iets nieuws gekocht op deze verdieping voor een lange tijd.

Raphie

Zo maar 2 gedachten.
Heb je een eigen meterkast of woon je in een flat? Indien het laatste kan het net zo goed een van je buren zijn.
Je versterker kan ook gewoon stuk zijn, bijv een consensator, die laadt zich op en krijgt het moelijker wanneer het warmer wordt.

JBL PRX Power!

Abupa

Ik heb een eigen meterkast.
De versterker is twee keer naar de dealer gegaan. Hier hebben ze een duurtest gedaan van een paar dagen. Geen probleem deed zich voor bij hun. Dat moet uitsluiten dat hij kapot is toch?

Ik zit er over na te denken om mijn audio maar te verkopen. Als ik de elektricien moet laten langskomen en eventueel een nieuwe groep aanleggen oid, dat gaat geld kosten. En ik heb geeneens de garantie dat dat het probleem oplost...

Heb wel al een aanbetaling gedaan voor andere nieuwe speakers, maar dat kan ik wel accepteren.

Raphie

Het kan ipv je versterker ook je bron zijn. Heb je het op iedere input?
En op ieder apparaat?
Geaard aangesloten? WDC ook daadwerkelijk van binnen geaard?
JBL PRX Power!

Raphie

#49
Simpel voorbeeld: stel je gebruikt je telefoon als bron via de koptelefoon uitgang en deze is niet helemaal 100% dan kan het ook behoorlijk gaan knallen
Het kan ergens een audio draadbreuk zijn etc etc.
Daarom is enige structuur en logica in het uitsluiten wel aan te raden.
Begin op component niveau, ga daarna pas apparaten in huis aan/uit schakelen.
JBL PRX Power!