Oorzaak ploppend/klikkend geluid tijdens muziek?

Started by Abupa, August 14, 2016, 00:36:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Abupa

Hi,

Ik twijfel de laatste tijd of de stroom in mijn huis belastend is voor mijn hifi apparatuur.
Ik heb twee jaar geleden een tweedehandse Classe Audio cap151 gekocht en deze ging na drie maanden kapot. In het begin had ik wat ruis en een heel klein beetje brom. Vervolgens werd de brom erger waarna ook een keer de stoppen doorsloegen en ik een stroomschok kreeg toen ik de chasis aanraakte. Deze had ik gerepareerd en verkocht.

Nu heb ik een tweedehands Rotel ra1570 aangeschaft met nog garantie erop. Hierbij hoorde ik ook een ruis via de speakers en hoofdtelefoon aansluiting eenmaal thuis. Vooral bij de hoofdtelefoon aansluiting was deze te luid, het stoorde tijdens muziek luisteren in de stillere momenten. Ik had hem naar de reparateur gebracht en hier hebben zij niet het probleem kunnen constateren. Ik liet het voor wat het was. Een week later heb ik nu een andere klacht. Als ik het volume hoog zet en er een luid stukje komt, komt er een luid poppend/klikkend geluid uit de speakers. Ik ga maandag langs de reparateur met de speakers en versterker om nu eindelijk duidelijk te krijgen wat er aan de hand is, want ze constateren weer geen probleem bij hun.


Ik ga binnenkort nieuwe speakers kopen en wil kunnen uitsluiten dat het niet aan de stroom in mijn huis ligt. Dat als de versterker of de huidige speakers eventueel gerepareerd worden dat ze niet weer stuk gaan. Er is al een keer een elektriciën langsgekomen die het stopcontact heeft gemeten. Hier kwam naar voren dat de spanning normaal was. Vorige week heb ik zo een winkel gebeld met de vraag of er nog iets anders mis kon zijn en of het nut heeft om iemand langs te laten komen. Ze zeiden dat er hoogstwaarschijnlijk niks aan de hand was, dat anders mijn andere elektronica ook stuk zou gaan. 

Mijn vraag:
Heeft het nu nut voor mij om voor de zekerheid een stekkerdoos te kopen met overspanningsbeveiliging? Ik weet dat er duurdere mogelijkheden zijn zoals een netfilter versterker achtig iets van 800 euro. Maar dat gaat mij te ver natuurlijk. Ik dacht eventueel aan iets zoals dit:
http://www.bax-shop.nl/bliksem-overspanningsbeveiliging/brennenstuhl-overspanningsbeveiliging-met-hf-filter-4-voudig

Ik heb in een ander topic al kort gevraagd of er iets kon zijn met mijn stroom en er is mij toen verteld dat ik iemand langs moest laten komen. Dit werd mij dus afgeraden door zo een winkel en ik vraag mij af of zo een stekkerdoos wat bescherming biedt.

Alvast bedankt!

donron

Staat een mooi Supra blok te koop voor een nette prijs hier op t forum. Paar stappen beter en 6voudig ipv 4.




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

chansig

Tegen een directe inslag zal zo'n blok niets doen.

Voor de rest ach....ik heb nog een Brenne liggen met 10 uitgangen...volgens mij zonder beveiliging. Maar bij heftige onweer trek ik die boel eruit.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Abupa

Of het tegen blikseminslag beschermt maakt mij niet zoveel uit. Het gaat mij er om dat ik schone stroom krijg, dat ik kan uitsluiten dat zoiets als pieken of wat dan ook de levensduur van mijn apparatuur aanzienlijk verkort.
Ik had gelezen dat een ferrietkern kan helpen tegen ruis bijvoorbeeld. Zit er zoiets ook in zo een stekkerblok?

Ik zal even kijken naar de advertentie, bedankt!

chansig

Sorry eerste post niet goed gelezen. Ik heb zelf te weinig verstand van stroom om hier gefundeerde uitspraken over te doen.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Siddartha

Een stekkerblok met overspannigsbeveiliging gaat geen ruis tegen. Dat zul he toch echt met filters moeten gaan werken. Al denk ik dat je bij brom eerder aan je aarde moet denken
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

frank2

Ploppen, tikken ed ga je alleen tegenhouden als je een aparte audiogroep hebt. Een beter Stekkerblok zal verder niet veel helpen als je deze op een standaard stekkergat van de normale stroom in huis aansluit.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Rusher

Bij mij kwamen de (keiharde) ploptikken door externe apparaten (zoals de wasmachine) op dezelfde groep. Na aanleggen van een aparte "audio"-groep vanuit de meterkast... dead silent!!!

Abupa

#8
Kan ik zelf meten of zoiets de oorzaak is? Kwamen die ploppen bij jou ook elke keer op dezelfde momenten in een film of bij muziek?

Morgen weet ik of het eventueel toch aan de speakers of versterker ligt. Ook zou hier naar voren komen dat het daar aan ligt, weet ik niet of die schade weer indirect door de stroom komt.
De reden dat ik denk dat mijn stroom niet schoon is, is dat ik hier wel ruis hoor en bij de reparateur niet.

fokke-gerrit

Quote from: Abupa on August 14, 2016, 15:20:23
Kan ik zelf meten of zoiets de oorzaak is? Kwamen die ploppen bij jou ook elke keer op dezelfde momenten in een film of bij muziek?

Morgen weet ik of het eventueel toch aan de speakers of versterker ligt. Ook zou hier naar voren komen dat het daar aan ligt, weet ik niet of die schade weer indirect door de stroom komt.
De reden dat ik denk dat mijn stroom niet schoon is, is dat ik hier wel ruis hoor en bij de reparateur niet.

Ik had je een pb gestuurd ik weet niet of je die handeling al eens had geprobeerd. Kan best zijn dat 1 van je andere apparatuur het doet.
Yamaha CX-A5100 | Yamaha MX-A5000 | Monitor Audio Gold GX200 | Monitor Audio Gold GXC150 | Monitor Audio Gold GX50 |

Abupa

Net gelezen. Ik heb dat al geprobeerd ja. De ruis is aanwezig ook al is alles vanhet net af. Ook op een andere verdieping heb ik het. De ruis is nog acceptabel over de speakers, maar over de hoofdtelefoon niet. Met het ploppende geluid heb ik het nog niet geprobeerd. Ik kan met de ruis leven, wil alleen weten of het niet misschien een symptoom van belasting is oid.

Ik wacht anders even tot morgen, dan weet ik meer. Misschien is de ruis bij de dealer wél aanwezig, al gaven zij aan van niet.

eduard

Gebruik je geaarde of niet geaarde stop contacten?

Abupa

Geaarde stopcontacten, de rotel heeft echter geen aarding.

hifiman

Quote from: frank2 on August 14, 2016, 14:07:29
Ploppen, tikken ed ga je alleen tegenhouden als je een aparte audiogroep hebt. Een beter Stekkerblok zal verder niet veel helpen als je deze op een standaard stekkergat van de normale stroom in huis aansluit.
Onzin, een simpel parallelfilter verhelpt dat ook en ik spreek uit ervaring  ;)

hifiman

Ruis wordt niet veroorzaakt door netspanning, dus daar gaat een stekkerblok niets aan veranderen.

Overspanningsbeveiliging is in principe altijd nuttig, echter in de goedkope oplossingen zitten MOV's. Deze dempen pieken, maar dienen na een flinke piek(en) vervangen te worden. Dus nuttig ja, wondermiddel nee.

Het is natuurlijk zowiezo nog maar de vraag in hoeverre de door jou genoemde problemen uberhaupt iets met de netspannings situatie in jouw huis te maken hebben.

Je kunt voor de grap eens meten met een multimeter hoe hoog de spanning is, misschien is deze wel aan de hoge kant? Een meting op 1 moment zegt dan weer niks over optredende pieken.

Abupa

Ja klopt, morgen weet ik dus als het goed is meer over over of het aan de stroom ligt of niet.

Ik had al een paar keer informatie over een multimeter opgezocht ja om te meten. Is het aan te raden om zoiets te kopen? Heb ik daar wat aan mbt hifi, desnoods in de toekomst?

hifiman

#16
Quote from: Abupa on August 14, 2016, 18:31:28
Ja klopt, morgen weet ik dus als het goed is meer over over of het aan de stroom ligt of niet.

Ik had al een paar keer informatie over een multimeter opgezocht ja om te meten. Is het aan te raden om zoiets te kopen? Heb ik daar wat aan mbt hifi, desnoods in de toekomst?
Je kan ze al kopen voor heel weinig, maar m.b.t. hifi heb je er verder weinig aan lijkt me...

Kingpin

Maak je toevallig gebruik van veel leds of energiebesparende lampen in je huis?
Als je het zeker wilt weten zou je ook eens iemand met een scope en trafo kunnen laten nameten.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Abupa

#18
In mijn kamer van 9 bij 7 heb ik al 11 led spotlampjes in het plafond. Toen ik de classe versterker had viel het mij op dat ze soms even wat minder werden in sterkte. Verder zit er zo een dimmer op en die bromt een beetje als ze aan zijn (de ruis is er ook als de lampen uit staan). In de rest van het huis valt het echter mee hoeveel lampen.
Ik neem aan dat dit gaat over eventuele ruis en niet over eventuele schade aan mijn systeem.


Kingpin

Dit gaat niet over de ruis.
Leds, oftewel het voorschakelapparaat bij energiebesparende lampen zijn vaak boosdoenders voor eventuele vervuiling op je net. Net zoals dimmers.
Vooraal met meerdere op 1 groep kan je sinus heel erg vervormen waardoor idd bepaalde apparatuur wel eens eerder stuk zou kunnen gaan.

Zou je eens kunnen testen op een groep waar geen 'vervuilers' op zitten?

Je moet eerst erachter zien te komen 'wat' de oorzaak is voordat iedereen je maar wat aansmeert wat totaal geen nut heeft en jij veel geld uitgeeft wat de oorzaak niet verhelpt.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Siddartha

hebben die lampen ook negatief effect als zie niet aan staan?
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

chansig

Quote from: Kingpin on August 14, 2016, 21:19:02

Vooraal met meerdere op 1 groep kan je sinus heel erg vervormen waardoor idd bepaalde apparatuur wel eens eerder stuk zou kunnen gaan.


Gewoon nieuwsgierig en de hoop wat te leren: wat gebeurt er dan waardoor apparatuur eerder stuk zou kunnen gaan ?

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Kingpin

Quote from: chansig on August 15, 2016, 11:42:24
Gewoon nieuwsgierig en de hoop wat te leren: wat gebeurt er dan waardoor apparatuur eerder stuk zou kunnen gaan ?

Gr. Hans
Zoek even op TROS Radar - de donkere kanten van de spspaarlamp, daar is een filmpje van.
Zit op mn werk en kan daar zo niet bij. Volgens mij wwordt het daar haarfijn uitgelegd.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Kingpin

Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

chansig

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.