The start of something -not so- new

Started by knubbe, August 8, 2016, 10:36:51

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

holco

Je kan er ook voor kiezen om je passief filter extern te maken om het simpel te houden.

Quote from: knubbe on August  8, 2016, 15:56:57
Hmmm het wordt er niet eenvoudiger op Holco :D
Mn electro achtergrond laat me in de steek..

1 schakelaar is nog OK, 3 niet meer :)
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

dre73

Da's inderdaad de beste optie in jouw geval.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

knubbe

Hmm dat gaat hem niet worden :)
Dan maar niet aktief..
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

holco

<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

knubbe

Ik bedoel dat ik het filter niet extern wil.
Dus het filter gaat 'intern' met indien mogeijk, de mogeijkheid aktief te draaien.
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

dre73

dan zou je de filter aansluitingen van de units buiten de kast moeten maken en dan doorlussen naar externe aansluitingen van de units.

Dan krijg je 7 paar aansluitingen per kast. :D
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

knubbe

Weet iemand zo wat de invloed is van een filter monteren op een stalen plaat?
Natuurlijk niet direct maar afgedekt. Heb er ooit wat over gelezen maar vind het even niet terug..
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

knubbe

En gevonden;
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=141448.msg2613620#msg2613620

En dat terwijl net mn lasergesneden platen klaar zijn..
Staal dus ;/
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

jossie

Je bent me net voor, moest zelf ook flink zoeken  ;D

Nog een keer in messing of rvs dan maar?
Omni !

knubbe

Quote from: jossie on September 13, 2016, 22:49:45
Je bent me net voor, moest zelf ook flink zoeken  ;D

Nog een keer in messing of rvs dan maar?

Geen andere oplossing mogelijk? ;(
Stom zeg.. net 4 platen van 6mm laten snijden..
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

knubbe

Coating of bekleden met iets? :D

Anders gaat het filter maar de speaker zelf in..
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

jossie

Als je de spoelen tussen de 25 en 50 mm afstand tot de plaat kunt zetten is de invloed al erg klein (zie tabel). Condensatoren hebben geen probleem.

Mogelijk is de stand van de spoel ook nog een (deel) oplossing. Dan zou ik ff moeten meten hoeveel de waarde verandert bij haakse montage.

Ik moet zeggen dat ik geen idee heb of het gehoormatig ook een probleem is. Er zou ook vervorming kunnen optreden.
Omni !

knubbe

Zal inderdaad eens gaan meten als ik de spullen heb.
Zou er nog een speciaal materiaal beter geschikt zijn om er tussen te stoppen ipv mdf zoals in je test?
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

holco

Wat is er mis met een gewoon houten filter kassie?
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

knubbe

Ziet er niet uit :D

Wil het filter in de voet verwerken, de voet maak ik liever niet uit hout.
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

chansig

Bitnium aan de binnenkant ? Anders lood ?

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

knubbe

Bitumen?

Helpt dat? Heb ik nog een aantal m2 van liggen dus zou mooi zijn :D
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

chansig

Geen idee.....roep ook maar wat. Lood wel toch?

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

jossie

Spoelen wekken onder invloed van wissel stroom (bv een 100 Hz bastoon) een magnetisch veld op. Bij een luchtspoel ontstaat dat veld als een soort donut rondom de spoel door de kern.

Ferromagnetsiche metalen geleiden het magnetisch veld vele malen beter dan lucht, de weerstand van de kring neemt af voor het deel waar de veldlijnen door het metaal lopen. Voor ons is dan even relevant dat daardoor de inductie van de spoel toeneemt.

Als je een spoel plat op een metalen plaat legt heeft de hele onderzijde een soort kortsluiting voor de veldlijnen waardoor de inductie toeneemt. Als je de spoel langzaam een stukje optilt neemt de inductie af omdat aan de onderkant de veldlijnen toch eerst door de luchtlaag moeten voordat ze het metaal bereiken. Hoe verder je de spoel optilt, hoe lager de inductie wordt.

Zoals ik eerder heb gemeten zijn ijzer inductieverhogend en  Aluminium inductie verlagend.

Alle niet-metalen hebben geen/nauwelijks invloed.

Ik heb nog even gemeten:

Spoel op hout:                2,91 mH
Spoel plat op metaal:     3.42 mH
Spoel haaks op metaal:  2.96 mH

Als je de spoelen haaks monteert met mogelijk nog een plaatje MDF ertussen zal de invloed minimaal zijn. Ook even opletten dat je spoelen niet in elkaars verlengde dicht bij elkaar zet, dan veranderd de inductie ook. Ook die opstelling moet je haaks uitvoeren.

Ferrietkern, toroide en blikpakket spoelen hebben van bovenstaande veel minder last omdat ze al een vrijwel gesloten magnetische kring hebben.


Omni !

knubbe

Heel erg bedankt (weer) voor je reactie !

Lijkt het er dus op dat het oplosbaar is :D
Zijn niet-metalen dan vergelijkbaar met lucht?
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

jossie

Yep... voor deze toepassing wel.
Omni !

knubbe

Mooi ! Dan gaan we alsnog volgens plan en er iets moois van maken :D

Zojuist het snijwerk opgehaald  :pompom:
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

knubbe

-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

Erik1977


knubbe

Voetjes :) filter komt hierin.

Voor mn volgende speakers, staan nu nog bij Hans ;)
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase