Introductie miniDSP.nl

Started by minidsp.nl, August 1, 2016, 19:09:07

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

holco

Bij mij staat de DDRC88A altijd vol open, bij stereo gebruik gaat het volume via de pre waar een mooie relais gestuurde weerstand potmeter in zit, bij AV gebruik gaat het volume via de Marantz processor waar 2 kanalen meer op staan dan wat de 88A aan kan.
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

Kingpin

#301
Als je digitaal je volume gaat regelen gaat dat ten koste van je dynamisch bereik (resolutie).
Nu zal dat bij 24bit wel meevallen maar bij 16bit ga je dat echt wel horen als je op laag volume luisterd.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

op eigen verzoek verwijderd.

Maar ja, hoeveel 16 bitters zie je tegenwoordig nog?

minidsp.nl

Quote from: doorofnight on October  7, 2019, 12:28:49
Waarom vind je dat beter?
2 redenen:
a) max signaal in de DSP en niet verzwakt, dus volle resolutie van de DSP
b) zo goed zijn de meeste analoge volumeregelingen niet helaas.
de krachtige en flexibele audio processor voor HT en stereo waar je zelf aan het stuur zit | www.minidsp.nl

minidsp.nl

Quote from: Kingpin on October  7, 2019, 17:09:20
Als je digitaal je volume gaat regelen gaat dat ten koste van je dynamisch bereik (resolutie).
Nu zal dat bij 24bit wel meevallen maar bij 16bit ga je dat echt wel horen als je op laag volume luistert.
bij volume regelen na de DSP zou dit een argument kunnen zijn, maar met de interne floating point processor en 24bits DAC moet je wel heeeeel zacht gaan spelen voor je het hoort. 
in vergelijk met zo'n mooie weerstands volume regeling zoals @holco die heeft zou t nog wel kunnen, maar de (helaas) gebruikelijke potmeter die in de meeste versterkers zit legt t af tegen een fatsoenlijke digitale regeling

=>  maar t belangrijkste advies is en blijft: luisteren, en vergelijk zelf.  maar sta er wel voor open dat digitaal volume regelen wel eens beter kan klinken. 
de krachtige en flexibele audio processor voor HT en stereo waar je zelf aan het stuur zit | www.minidsp.nl

minidsp.nl

Goed nieuws over de SHD:  met de jongste Volumio update is de Roon functionaliteit weer terug  :pompom:
Settings > My Music > "functionalities control" en dan Roon aan zetten.
de krachtige en flexibele audio processor voor HT en stereo waar je zelf aan het stuur zit | www.minidsp.nl

Tabcam

Quote from: minidsp.nl on October 12, 2019, 16:47:00
Goed nieuws over de SHD:  met de jongste Volumio update is de Roon functionaliteit weer terug  :pompom:
Settings > My Music > "functionalities control" en dan Roon aan zetten.
En gapless playback? Zodra Volumio die ook heeft ben ik weer over!
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

minidsp.nl

Quote from: TabCam on October 12, 2019, 19:44:37
En gapless playback? Zodra Volumio die ook heeft ben ik weer over!
Enjoy, dat doet t gewoon hoor.
Luister naar Harry Belafonte in Carnegy Hall
de krachtige en flexibele audio processor voor HT en stereo waar je zelf aan het stuur zit | www.minidsp.nl

Tabcam

Quote from: minidsp.nl on October 15, 2019, 22:29:48
Enjoy, dat doet t gewoon hoor.
Luister naar Harry Belafonte in Carnegy Hall
Is dat van Roon of lokaal? Wat ik bedoel zijn lokale losse flacs en achter elkaar afspelen zonder pauze ertussen.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

minidsp.nl

Dat is lokaal, USB SD schijf met muziek direct aan de SHD. Afspelen met Volumio
de krachtige en flexibele audio processor voor HT en stereo waar je zelf aan het stuur zit | www.minidsp.nl

DofN

Als ik een FIR filter zou maken in een externe applicatie, kan ik die dan inladen in de minidsp 2x8 plugin? Gaat dat werken?



You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

minidsp.nl

De 2x8 ondersteunt alleen IIR filters, de bekende parametrische filters.

https://www.minidsp.com/applications/dsp-basics/fir-vs-iir-filtering
de krachtige en flexibele audio processor voor HT en stereo waar je zelf aan het stuur zit | www.minidsp.nl

DofN

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

holco

Zie ik hier een aankoop van een DDRC-88A groeien  :D

Quote from: doorofnight on October 19, 2019, 10:19:32
OK. Bedankt voor de link.
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

DofN

Ik bewandel een grillig pad Holco. Ik merk ook dat ik soms iets te impulsief ben, dan denk ik dat ik het goed genoeg heb uitgezocht en dan blijkt dat toch niet zo te zijn. Maar goed, een man moet een hobby hebben.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

noot87

Ik zit te kijken of het interessant voor mij is om over te stappen naar de NAD M10 met dirac of dat het beter is om de MiniDSP SHD live series te kopen.

Zit in de M10 dezelfde dirac of kun je met de MiniDSP SHD veel meer?
NAD M10 + KEF R7 + Rythmik FV15HP

Tabcam

Quote from: noot87 on October 23, 2019, 10:25:14
Ik zit te kijken of het interessant voor mij is om over te stappen naar de NAD M10 met dirac of dat het beter is om de MiniDSP SHD live series te kopen.

Zit in de M10 dezelfde dirac of kun je met de MiniDSP SHD veel meer?
Er zit dezelfde Dirac Live op, de versie kan soms qua updatetijd verschillen. Er zit wel een heel andere streamer (BluOS vs Volumio) en je bent met de M10 ook voorzien van eindversterker. De SHD Studio versie is vergelijkbaar maar compleet digitaal. Het hangt dus ook af van je huidige setup. Als je gemakkelijk een digitale ruimtecorrectie kan invoegen is de SHD Studio ook een optie, wil je vooral analoog aansturen is de SHD de versie en wil je alles geïntegreerd kom je uit op de M10.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Kingpin

Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

noot87

Ja, zat zelf te denken aan de 'MiniDSP SHD Dirac live Audiophile preamplifier'.
Dan hoef ik mijn huidige versterker niet te verkopen, geen DAC tussen de sub(s) (zoals bij de SHD Studio) en kan ik de MiniDSP als voorversterker gebruiken.

Echter zijn de kosten van de MiniDSP hoger dan mijn huidige versterker verkopen en een M10 kopen.
Ik ben wel gecharmeerd van de alles in 1 oplossing en geen extra afstandsbedieningen van de M10.
Maar als het meer voordelen heeft om de MiniDSP aan te schaffen, hoor ik het graag.
NAD M10 + KEF R7 + Rythmik FV15HP

Tabcam

Op audiosciencereview staan voorlopige metingen van de NAD M10 en over het algemeen zien die er minder uit dan de van de SHD. Het hangt dus ook van jouw huidige versterker af. Is die beter dan die van de NAD M10, dan kan je het echt horen met een goede setup.

Je bent sowieso flexibeler in je setup, je kan veel eenvoudiger andere luidsprekers voor actieve luidsprekers vervangen, andere versterker, etc.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Achiel

Wil ook wel eens experimenteren met een dsp om de sub in te stellen. Misschien dat daar nog wat te halen valt om deze beter te integreren. De sub is gewoon analoog aangesloten aan de voorversterker. Gebruik wel linux, dus weet niet of dat een probleem is met inmeten en afregelen? Wat tips hoe en wat aan te pakken?
Linn Majik DSM, Klipsch Cornwall III,  Linn Akurate 2200 dynamik, VPI Scoutmaster/Grado, JL E-112. Onderweg: HiBY R5 II + Grado GW100X

minidsp.nl

Quote from: noot87 on October 23, 2019, 10:25:14
Ik zit te kijken of het interessant voor mij is om over te stappen naar de NAD M10 met dirac of dat het beter is om de MiniDSP SHD live series te kopen.

Zit in de M10 dezelfde dirac of kun je met de MiniDSP SHD veel meer?
bedenk goed wat je wil.  met de SHD kan je bv nog een paar subs toevoegen en die met DSP integreren. NAD is meer een 1-stop-shop, miniDSP richt zich wat meer op de hobbyist die graag zelf aan de knoppen draait.  Beide hebben hun eigen voor en tegen, het moet bij je passen.
de krachtige en flexibele audio processor voor HT en stereo waar je zelf aan het stuur zit | www.minidsp.nl

minidsp.nl

Quote from: Achiel on October 23, 2019, 12:51:39
Wil ook wel eens experimenteren met een dsp om de sub in te stellen. Misschien dat daar nog wat te halen valt om deze beter te integreren. De sub is gewoon analoog aangesloten aan de voorversterker. Gebruik wel linux, dus weet niet of dat een probleem is met inmeten en afregelen? Wat tips hoe en wat aan te pakken?
daar zal je zeker verbeteringen kunnen halen.
Linux is lastig ben ik bang, de miniDSP software is er alleen voor windhoos en mac
de krachtige en flexibele audio processor voor HT en stereo waar je zelf aan het stuur zit | www.minidsp.nl

Jack_D

Beetje lastige lange vraag, voor een iets wat ongewone situatie(bij wie niet :D ).


Helaas moet ik om praktische redenen wel eens aan de hoofdtelefoon, heb een mooie muzikale Denon Bluetooth hoofdtelefoon met Aptx-HD. Deze maakt verbinding met mijn Bluetooth transmitter. Deze Bluetooth transmitter hangt via de optische toslink aan mijn audio-setup. De Bluetooth transmitter heeft ook een analoge ingang(kan hier wel een toonregeling op toepassen) maar bij gebruik geeft deze een boel meer ruis dan de optisch ingang, dus gebruik ik de toslink....  Maar op de toslink heb ik geen toonregeling, en om mijn hoofdtelefoon bij(vooral lage volumes) naar mijn zin te laten klinken zou ik de lage tonen iets willen verhogen/veranderen.

Dus mijn idee was de muziek via de toslink naar een miniDSP, dan de weergave van de lage tonen iets verhogen, dit aangepaste muzieksignaal via een toslink output van de miniDSP naar de Bluetouth transmitter, en dan draadloos naar mijn hoodtelefoon. En als laatste... ikke happy :music:


Na wat rondkijken op het internet zie ik alleen een miniDSP,(de OpenDRC-DI) welke een toslink in- en -out heeft en lijkt te kunnen wat ik wil..(euh als ik de het allemaal goed begrijp wat er in de handleiding staat, weet niet of ik mogelijkheden van de EQ van dit apparaat goed begrijp).

Dus mijn vraag.... Kan ik wat met de OpenDRC-DI en is die ook in NL leverbaar?

Jack_D

Geen reactie, lastige vraag dus.  :D


Heb nog wat verder lopen spitten op internet en volgens mij kun je hem wel gebruiken om de weergave van je hoofdtelefoon aan te passen. Echter, het is wel met een duur kanon op een mug schieten. Dus nog wat meer op internet lopen zoeken en uiteindelijk bij een Behringer DEQ2496 uitgekomen, ook digitale in- en outputs. Ik gebruik hem alleen digitaal en de aanpassingen worden blijkbaar ook in het digitale domein gedaan dus de mindere D/A en A/D converters in dit apparaat zijn voor mij geen probleem. En kan hem ook nog,naast mijn hoofdtelefoon, integreren als extra in mijn gewoon hifi systeem voor roomcorrectie. Mijn oude situatie(zonder roomcorrectie) blijft ook zo nog in tact, gewoon wat extra mogelijkheden erbij om lekker te kunnen experimenteren. Maar niet het gebruiksgemak van de minDSP, ach je kunt niet alles hebben. :blush:


Nu schiet ik in iedergeval niet meer met een duur kanon op een mug maar schiet nu meer met een goedkopere bazooka  ;D