Introductie miniDSP.nl

Started by minidsp.nl, August 1, 2016, 19:09:07

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Roksan

Bedoel je vanuit Dirac of de volume regeling op de SHD zelf? De stand van het volume maakt namelijk niets uit. Ook als die zachter staat te spelen doet die het. En Dirac heb ik nu uit staan (was namelijk het eerste waar ik ook aan dacht).

Overigens was het probleem er ook al voor ik naar Dirac 2.0 met de bijbehorende firmware overging. Ik hoopte juist dat het probleem hiermee opgelost zou zijn.
KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

Roksan

Zojuist mijn Logitech Touch aangesloten. Dat klinkt beter dan zoals de MiniDSP speelt. En dat met standaard voeding en zonder Dirac. Nu nog effe een kabel erbij zoeken, dan de Touch eens via de MiniDSP laten spelen. Eens kijken wat dat brengt.
KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

Contour

Klinkt alsof de miniDSP kapot is, zit je nog in de garantie periode?

Kingpin

Ik denk eerder dat de default "attenuation" op 0dB staat !
Zet deze eens op -3 of -6 dB of meer nagelang de headroom om te corrigeren niet meer vervormt.
Wat jij hebt had ik ook. Vervelende is dat als ik eenmaal op bv -6dB heb gezet en ik weer inlog ik niet kan zien waar deze op heeft gestaan, gelukkig weet ik het uit mn hoofd maar toch.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Roksan

KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

Kingpin

Bij m'n DDRC moet ik eerst het minidsp tool opstarten waarbij ik m'n DDRC kan instellen wbt firmware, ir codes etc ... die zul jij ongetwijfeld ook hebben.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Roksan

Aha, daar heb ik inderdaad nog niet bij gekeken! Bedankt voor de tip
KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

Kingpin

#282
Ben benieuwd.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Roksan

In de handleiding van de DDRC zie ik inderdaad staan dat je dit kan aanpassen. Maar bij de SHD kan ik het niet terug vinden.
KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

Roksan

Gisteren alle software opnieuw geïnstalleerd (had nog de bestanden van Minidsp liggen). En zo waar, het probleem is voor nu weer opgelost.
Is toch wel bijzonder dat software steeds dit soort problemen kan veroorzaken.
Maar ik kan in ieder geval weer lekker luisteren  ;D
KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

jaaptina

Ik gebruik Dirac 1 weer. Daar ben ik erg tevreden over.

Bij Dirac 2 vind ik het tegen natuurlijk dat je met de SHD verbonden moet zijn (fysiek met kabel) om target curves te kunnen maken. In mijn geval een usb kabel van 5 meter. Die verbinding blijkt niet erg stabiel. Muziek spelen en een curve fine tunen gaat niet lang goed samen.

Bij Dirac 1 zit ik lekker muziek te luisteren en kan ik op mijn gemak met target curves schuiven. Als ik tevreden ben leg ik de kabel er tussen en upload ik de curves.

Nu ben ik na enkele weken fine tunen zeer tevreden met de Dirac 1 curves. Daar hoef ik niet meer aan te zitten. Het lukte niet om zover te komen met Dirac 2. Als Dirac 2 tzt wordt geupdatet zal ik een nieuwe poging wagen.

Verstuurd vanaf mijn LG-H870 met Tapatalk


jaaptina

#286
Leuk experiment gedaan. Normaliter is de SHD Studio aangesloten op een geïntegreerde dac/versterker. Daarbij gebruik ik de volume regeling van de versterker. De SHD Studio staat op - 1,0dB Minidsp adviseert om de volume regeling van de SHD Studio te gebruiken en de versterker op zijn luisterbaar hardst te zetten. Dat gaat niet met mijn versterker.

Als experiment daarom een klasse d eindversterker aangeschaft. En een Khadas dac. Beide voor weinig. Het klinkt verrassend goed. Leuk om te zien dat de measured curve net anders ligt. De hoogste toppen en diepste dalen liggen op de zelfde plek maar de kleine golven zijn anders.

Volume regelen met de SHD Studio gaat uitstekend. De Khadas dac klinkt verrassend goed. Tenminste wanneer gevoed door een 5V lipo power bank.

Minpunt is dat er een flinke tik klinkt wanneer de bron wordt aan of uit gezet terwijl de eindversterker aan staat. Eindversterker dus als laatste aanzetten en als eerste uitzetten. Zijn er meer sofisticated eindversterkers waarbij dat niet nodig is?

Verstuurd vanaf mijn LG-H870 met Tapatalk

Tabcam

Welke digitale versterker heb je?

En om je vraag te beantwoorden, ja die heb je. Je hebt ze geïntegreerd met dac (Devialet bv.), je hebt Ice power versterkers die op signaalniveau aan en uitgaan (zelf geen ervaring mee), Pascal (Spro2) die bij aan- en uitgaan een klein tikje geven, geïntegreerde versterkers met Dirac/Roomperfect ingebouwd (NAD/Arcam/Lyngdorf/...) etc.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Roksan

Quote from: jaaptina on October  6, 2019, 10:20:52
Ik gebruik Dirac 1 weer. Daar ben ik erg tevreden over.

Bij Dirac 2 vind ik het tegen natuurlijk dat je met de SHD verbonden moet zijn (fysiek met kabel) om target curves te kunnen maken. In mijn geval een usb kabel van 5 meter. Die verbinding blijkt niet erg stabiel. Muziek spelen en een curve fine tunen gaat niet lang goed samen.

Bij Dirac 1 zit ik lekker muziek te luisteren en kan ik op mijn gemak met target curves schuiven. Als ik tevreden ben leg ik de kabel er tussen en upload ik de curves.

Nu ben ik na enkele weken fine tunen zeer tevreden met de Dirac 1 curves. Daar hoef ik niet meer aan te zitten. Het lukte niet om zover te komen met Dirac 2. Als Dirac 2 tzt wordt geupdatet zal ik een nieuwe poging wagen.

Verstuurd vanaf mijn LG-H870 met Tapatalk

Hoe doe jij dat dan met Dirac 1?
KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

jaaptina

Job INTegrated versterker (Goldmund)

Dirac 1 en Dirac 2 beide geïnstalleerd op de pc. De Minidsp Dirac 2 plugin werkt ook met Dirac 1. Het kostte wel moeite om met Dirac 2 gevulde slots leeg te krijgen en weer bruikbare te maken voor Dirac 1.

Verstuurd vanaf mijn LG-H870 met Tapatalk


minidsp.nl

@Roksan :  mooi dat t weer opgelost is (en dank aan iedereen voor t meedenken), maar wel balen dat het überhaupt optrad.   zou je misschien e.e.a. kunnen doorgeven aan minidsp support zodat zij er mee aan de slag kunnen?

@jaaptina :  tik/plop heb ik ook als ik m'n zefbouw DAC aan/uit zet, blijkbaar gaan niet alle bronnen daar op een foutloze manier mee om
de krachtige en flexibele audio processor voor HT en stereo waar je zelf aan het stuur zit | www.minidsp.nl

noot87

#291
Is het beter om de volumeregeling van de miniDSP te gebruiken? Of gaat het ook prima met de volume van de versterker?
Ik vind het handig om zo min mogelijk afstandsbedieningen te hoeven gebruiken, dus zou handig zijn als je het volume 1x goed zou kunnen zetten en dat je er daarna niet meer aan hoeft te komen.
NAD M10 + KEF R7 + Rythmik FV15HP

DofN

Volume, minidsp en subwoofers. Dat blijft een gedoe. Ik hou me aan het principe dat ik het volume regel bij de versterking. En dat is niet de minidsp. Die wil ik niet oversturen, dus die staat op 0. De subs zet ik op 45% en in de versterker wordt dan het -10dB op de uitgang voor de subs.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

noot87

Maar je hebt dan dus je sub(s) aangesloten op je versterker en niet los op je MiniDSP?
Want in dat geval zet je bij het harder zetten van de versterking je speakers harder t.o.v. je sub(s).
Ik zou ook crossover etc. willen regelen via de MiniDSP. Dat betekent dan dus dat volumeregeling via de MiniDSP zou moeten, toch?
NAD M10 + KEF R7 + Rythmik FV15HP

minidsp.nl

In de meeste gevallen is het aan te raden om het volume te regelen met de minidsp, maar ik snap dat dit niet altijd de makkelijkate optie is (zeker als je rekening moet houden met huisgenoten). In geval van twijfel gewoon testen en zelf luisteren wat t beste klinkt
de krachtige en flexibele audio processor voor HT en stereo waar je zelf aan het stuur zit | www.minidsp.nl

Kingpin

#295
Quote from: minidsp.nl on October  7, 2019, 11:30:08
In de meeste gevallen is het aan te raden om het volume te regelen met de minidsp, maar ik snap dat dit niet altijd de makkelijkate optie is (zeker als je rekening moet houden met huisgenoten). In geval van twijfel gewoon testen en zelf luisteren wat t beste klinkt
Het is beter om dit niet te doen (daar waarbij het volume digitaal wordt geregeld dan). Beste is om de miniDSP op 0dB af te stellen (100%) en het volume door de versterker te laten regelen.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

DofN

Quote from: noot87 on October  7, 2019, 10:48:40
Maar je hebt dan dus je sub(s) aangesloten op je versterker en niet los op je MiniDSP?
Want in dat geval zet je bij het harder zetten van de versterking je speakers harder t.o.v. je sub(s).
Ik zou ook crossover etc. willen regelen via de MiniDSP. Dat betekent dan dus dat volumeregeling via de MiniDSP zou moeten, toch?

Versterker zendt een (zwak) analoog signaal naar de minidsp.. die stuurt signaal naar de subs. Deze zijn actief.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

DofN

Quote from: minidsp.nl on October  7, 2019, 11:30:08
In de meeste gevallen is het aan te raden om het volume te regelen met de minidsp, maar ik snap dat dit niet altijd de makkelijkate optie is (zeker als je rekening moet houden met huisgenoten). In geval van twijfel gewoon testen en zelf luisteren wat t beste klinkt

Waarom vind je dat beter?
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

noot87

Quote from: doorofnight on October  7, 2019, 12:28:06
Versterker zendt een (zwak) analoog signaal naar de minidsp.. die stuurt signaal naar de subs. Deze zijn actief.

Oke, dus bij het zachter zetten van de versterker gaat automatisch het signaal via de minidsp naar de sub(s) ook zachter.
Dat is wel handig.
NAD M10 + KEF R7 + Rythmik FV15HP

DofN

Klopt. Zo kan je ook nog een beetje spelen met de instellingen. Mijn subs staan op auto-power. Vaak is het signaal te zwak voor de subs om aan te springen, terwijl de fronts al lustig staan te zingen. Dit kan ik verhelpen door in de versterker het analoge signaal wat harder te zetten en het volume op de subs wat zachter.

Ik ben heel benieuwd naar de argumenten om de volume-regeling in de minidsp te gebruiken.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software