Introductie miniDSP.nl

Started by minidsp.nl, August 1, 2016, 19:09:07

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

minidsp.nl

Quote from: PascalP on May  6, 2019, 22:39:33
Dus.... je snapt dat mijn volgende vraag is of je die demo's nog hebt? ;)
je hebt mail
de krachtige en flexibele audio processor voor HT en stereo waar je zelf aan het stuur zit | www.minidsp.nl

PascalP

Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

Ejorne

Quote from: minidsp.nl on May  6, 2019, 22:15:53
HDMI-ARC moet wel ondersteund worden door de HDMI hardware van de receiver. Ik lees dat die Onkyo HDMI 1.3 spreekt, en dat ondersteunt ARC dus nog niet. De nanoAVR ondersteunt t om de zelfde reden helaas ook niet.....

Een 10x10HD zou uiteraard gewoon moeten lukken, maar dan heb je idd 2 processoren achter elkaar.

Wederom bedankt voor je reactie.

2x4HD zou ook volstaan toch?
Stereo-input en links/rechts/sub out. dan zou ik zelfs nog een tweede sub kunnen aankoppelen.
In de Onkyo processor laat ik de sub dan achterwege.
Of zie ik dit verkeerd?

Ander vraagje wat ik graag zou willen proberen.
-- Een 2x4HD inzetten om twee paar frontspeakers te combineren.

Ik heb namelijk een luxe-probleem. Een set Kef LS50 en een set Piega premium 1.2 speakers.
De Kef vind ik beter in het grotendeels middengebied. Maar de Piega is (vind ik) beter in het laag én in het hoog.
Nu komt de vraag over de mogelijkheid van de MiniDSP:
Kan ik een filter set creëren die op 1 signaalpad een highcut en daarna een lowcut plaatst?
- Dat dus alles van (pakweg) 200 Hz tot 10.000Hz wegfilteren maar alles daarvoor en daarna wel doorlaten?
Met fysieke filtering gaat dat niet lukken natuurlijk, want na een high-cut is er geen high meer over om daarvan nog het low te cutten.
Maar met virtuele filtering zoals een DSP misschien wel??
Met 2 shelf-filters zou het ook nog mogelijk zijn maar dan kan ik vaak maar enkele db's dempen en boosten. Maar als ik bijvoorbeeld een lowshelf laat dempen na 200Hz met minimaal een db of 20 en daarna een high-shelf laat boosten met 20db na 10.000 dan denk ik dat de Kef in het resterende 'midden'gebied overheersend genoeg is zodat ik de aanwezigheid van de Piega daar niet meer kan waarnemen....

Het filter dat ik voor mijn Kef in gedachte heb moet geen probleem zijn. Dat is alles wegknippen voor de 200 hz en alles na de 10.000Hz.



minidsp.nl

Quote from: Ejorne on May  7, 2019, 14:21:15
2x4HD zou ook volstaan toch?
Stereo-input en links/rechts/sub out. dan zou ik zelfs nog een tweede sub kunnen aankoppelen.
In de Onkyo processor laat ik de sub dan achterwege.
Of zie ik dit verkeerd?
nee, dat zie je goed. ik had alleen gedacht aan meerkanaals, ff niet opgelet. je kan dan de digitale optische uit van de TV gebruiken (instellen op stereo downmix, ik ga er van uit dat dit kan) en dan direct naar de 2x4HD. dan de 2x4HD inleren op het volume te regelen met de AB van de TV en klaar is Ejorne.   Het zelfde kan uiteraard met de DDRC24, alleen dan heb je ook nog Dirac Live   :coffee:  het enige nadeel van deze setup is dat het minidsp kastje in t zicht moet blijven ivm de AB, en dan zijn de kabels zichtbaar. hoewel daar ook wel wat op te hobbyen valt, op Ali zijn vast wel remote extenders te koop voor een paar $   :D

Quote from: Ejorne on May  7, 2019, 14:21:15....
Kan ik een filter set creëren die op 1 signaalpad een highcut en daarna een lowcut plaatst?
- Dat dus alles van (pakweg) 200 Hz tot 10.000Hz wegfilteren maar alles daarvoor en daarna wel doorlaten?
een omgekeerde bandpass dus.   met de in de plug-in ingebakken filters gaat t niet, want zoals de naam al aangeeft filteren die, en stoppen er niets bij.  ik vermoed dat het met advanced biquads zou moeten kunnen (daar kan je bv ook een RIAA correctie mee doen), maar met het rekensheet dat ik daarvoor gebruik krijg ik de coëfficiënten er niet mee uitgerekend.  mogelijk kan het ook met FIR taps, maar ik moet tot m'n schaamte bekennen dat daarmee stoeien nog steeds op mn todo lijst staat.   
de krachtige en flexibele audio processor voor HT en stereo waar je zelf aan het stuur zit | www.minidsp.nl

jaaptina



Quote from: TabCam on May  5, 2019, 19:00:38
Het voordeel van de studio is dat je vier slots hebt.

Inmiddels heb ik meer geëxperimenteerd.  Ik heb ben nu begonnen met een curve uit 30 punten die de gemeten curve volgt zonder de extremen. Daarvan heb ik afgeleides gemaakt met 20 en 7 punten. En ook één met een gordijn vanaf 220Hz. Dat is interessant vergelijkingsmateriaal [emoji3]. Het bijzondere effect dat het midden gebied zich wat beter verdeeld tussen de speakers blijft. Het maakt overigens veel uit welke muziek je speelt. Bepaalde nummers reageren veel duidelijker dan andere.
Als ik Dirac aan zet merk ik vaak niet zo veel. De klank en de bas blijven overeind. Als ik Dirac dan weer uitzet dan schrik ik van de dreun die terug komt. Natuurlijk ook weer bij bepaalde nummers meer dan bij andere. In ieder geval ben ik er heel blij mee!

Verstuurd vanaf mijn LG-H870 met Tapatalk


Tabcam

Quote from: jaaptina on May  7, 2019, 23:14:52

Inmiddels heb ik meer geëxperimenteerd.  Ik heb ben nu begonnen met een curve uit 30 punten die de gemeten curve volgt zonder de extremen. Daarvan heb ik afgeleides gemaakt met 20 en 7 punten. En ook één met een gordijn vanaf 220Hz. Dat is interessant vergelijkingsmateriaal [emoji3]. Het bijzondere effect dat het midden gebied zich wat beter verdeeld tussen de speakers blijft. Het maakt overigens veel uit welke muziek je speelt. Bepaalde nummers reageren veel duidelijker dan andere.
Als ik Dirac aan zet merk ik vaak niet zo veel. De klank en de bas blijven overeind. Als ik Dirac dan weer uitzet dan schrik ik van de dreun die terug komt. Natuurlijk ook weer bij bepaalde nummers meer dan bij andere. In ieder geval ben ik er heel blij mee!

Verstuurd vanaf mijn LG-H870 met Tapatalk
Leuk om te lezen! Ik merk nu ik een tijd Dirac weer volledig aan kan zetten dat ik het mis zodra ik het uit zet, zelfs bij nummers zonder room mode-problemen. Klank blijft overeind maar wat ik het mooiste met Dirac vind is de verbeterde plaatsing. Het is groter en preciezer.

Ik heb wel moeite om het op te vergelijken op hetzelfde geluidsniveau. Het zal niet op 0.1 dB zijn, want mijn versterker gaat met 0.5 dB  :tongue2:. In ieder geval klinkt het zonder Dirac dan ineens gecomprimeerder.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Ejorne

Quote from: minidsp.nl on May  7, 2019, 20:58:54
nee, dat zie je goed. ik had alleen gedacht aan meerkanaals, ff niet opgelet. je kan dan de digitale optische uit van de TV gebruiken (instellen op stereo downmix, ik ga er van uit dat dit kan) en dan direct naar de 2x4HD. dan de 2x4HD inleren op het volume te regelen met de AB van de TV en klaar is Ejorne.   Het zelfde kan uiteraard met de DDRC24, alleen dan heb je ook nog Dirac Live   :coffee:  het enige nadeel van deze setup is dat het minidsp kastje in t zicht moet blijven ivm de AB, en dan zijn de kabels zichtbaar. hoewel daar ook wel wat op te hobbyen valt, op Ali zijn vast wel remote extenders te koop voor een paar $   :D
een omgekeerde bandpass dus.   met de in de plug-in ingebakken filters gaat t niet, want zoals de naam al aangeeft filteren die, en stoppen er niets bij.  ik vermoed dat het met advanced biquads zou moeten kunnen (daar kan je bv ook een RIAA correctie mee doen), maar met het rekensheet dat ik daarvoor gebruik krijg ik de coëfficiënten er niet mee uitgerekend.  mogelijk kan het ook met FIR taps, maar ik moet tot m'n schaamte bekennen dat daarmee stoeien nog steeds op mn todo lijst staat.

Thanks again!

Weet je iemand, misschien op buitenlandse fora, die het antwoord op de omgekeerde bandpass zou kunnen weten?
Misschien is het mogelijk als ik twee ingangen hiervoor reserveer? De ene low-pass en de andere input op highpass en deze twee samenvoegen op 1 uitgang?
In dat geval kom ik al wel weer snel uit op een 10x10. :)

En een 2x4HD is later eventueel toch ook met een dirac licentie uit te breiden?
En zit er dan nog verschil tussen de DDRC24? Het kastje ziet er op het oog hetzelfde uit.


Roksan

Quote from: jaaptina on May  7, 2019, 23:14:52

Inmiddels heb ik meer geëxperimenteerd.  Ik heb ben nu begonnen met een curve uit 30 punten die de gemeten curve volgt zonder de extremen. Daarvan heb ik afgeleides gemaakt met 20 en 7 punten. En ook één met een gordijn vanaf 220Hz. Dat is interessant vergelijkingsmateriaal [emoji3]. Het bijzondere effect dat het midden gebied zich wat beter verdeeld tussen de speakers blijft. Het maakt overigens veel uit welke muziek je speelt. Bepaalde nummers reageren veel duidelijker dan andere.
Als ik Dirac aan zet merk ik vaak niet zo veel. De klank en de bas blijven overeind. Als ik Dirac dan weer uitzet dan schrik ik van de dreun die terug komt. Natuurlijk ook weer bij bepaalde nummers meer dan bij andere. In ieder geval ben ik er heel blij mee!

Verstuurd vanaf mijn LG-H870 met Tapatalk

Fijn dat het je bevalt. Zag trouwens jouw vraag staan over het display. Deze kan (nog) niet uitgezet worden. Zou wel iets zijn waar ze nog aan gaan werken.
KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

jaaptina

Quote from: Roksan on May  8, 2019, 02:06:58
Fijn dat het je bevalt. Zag trouwens jouw vraag staan over het display. Deze kan (nog) niet uitgezet worden. Zou wel iets zijn waar ze nog aan gaan werken.
Waar ook nog wat aan gedaan moet worden is het krakende effect wanneer je een track afbreekt door stop of pauze of door een andere track te starten.
Het is overkomelijk, maar dat had ik niet met mijn 6(!) voorgaande streamers.

Verstuurd vanaf mijn LG-H870 met Tapatalk


Tabcam

Quote from: jaaptina on May  8, 2019, 10:48:58
Waar ook nog wat aan gedaan moet worden is het krakende effect wanneer je een track afbreekt door stop of pauze of door een andere track te starten.
Het is overkomelijk, maar dat had ik niet met mijn 6(!) voorgaande streamers.

Verstuurd vanaf mijn LG-H870 met Tapatalk
Oei, klinkt als een flink irritatiepunt voor mij :o :nopompom:.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

minidsp.nl

#160
Quote from: jaaptina on May  8, 2019, 10:48:58
Waar ook nog wat aan gedaan moet worden is het krakende effect wanneer je een track afbreekt door stop of pauze of door een andere track te starten.
Met volumio bedoel.je? Ik lees daar op t support forum ook een paar vergelijkbare meldingen van (kraakjes na het einde van een track). Zou je op de support van minidsp.com (de fabriekssite dus) een ticket aan kunnen maken, hoe meer info ze hebben hoe sneller een.oplossing in beeld komt. Als het iets in Volumio is (en daar lijkt het wel op) dan is het met een software update op te lossen.

de krachtige en flexibele audio processor voor HT en stereo waar je zelf aan het stuur zit | www.minidsp.nl

minidsp.nl

#161
Quote from: Ejorne on May  8, 2019, 00:40:43
Weet je iemand, misschien op buitenlandse fora, die het antwoord op de omgekeerde bandpass zou kunnen weten?
mogelijk op diyaudio.com?


Quote from: Ejorne on May  8, 2019, 00:40:43
En een 2x4HD is later eventueel toch ook met een dirac licentie uit te breiden?
En zit er dan nog verschil tussen de DDRC24? Het kastje ziet er op het oog hetzelfde uit.
qua hardware zijn ze identiek. Dirac zit in de firmware, en die is inderdaad later te upgraden.
de krachtige en flexibele audio processor voor HT en stereo waar je zelf aan het stuur zit | www.minidsp.nl

minidsp.nl

Quote from: jaaptina on May  7, 2019, 23:14:52
..... Bepaalde nummers reageren veel duidelijker dan andere.
dat viel mij ook al op, ik had t zelfs met verschillende tracks van t zelfde album
de krachtige en flexibele audio processor voor HT en stereo waar je zelf aan het stuur zit | www.minidsp.nl

jaaptina

#163
Quote from: minidsp.nl on May  8, 2019, 21:59:09
Met volumio bedoel.je? Ik lees daar op t support forum ook een paar vergelijkbare meldingen van (kraakjes na het einde van een track). Zou je op de support van minidsp.com (de fabriekssite dus) een ticket aan kunnen maken, hoe meer info ze hebben hoe sneller een.oplossing in beeld komt. Als het iets in Volumio is (en daar lijkt het wel op) dan is het met een software update op te lossen.
De kraakjes hoor ik alleen wanneer Dirac aan staat. En alleen als een nummer wordt afgebroken door stop, pauze of het kiezen van een ander nummer. Daarbij gebruik ik Bubbleupnp als control point. Ik zal kijken of effect ook optreedt als ik de Volumio app gebruik. Ik maak ook een ticket aan.

Groet

Dit probleem is inmiddels opgelost! :pompom:


minidsp.nl

Quote from: jaaptina on May  9, 2019, 12:04:12
De kraakjes hoor ik alleen wanneer Dirac aan staat. En alleen als een nummer wordt afgebroken door stop, pauze of het kiezen van een ander nummer. Daarbij gebruik ik Bubbleupnp als control point. Ik zal kijken of effect ook optreedt als ik de Volumio app gebruik. Ik maak ook een ticket aan.
dat is apart zeg, ben nou wel nieuwsgierig geworden. hou ons op de hoogte van de oplossing.
is dat met elk nummer? 
de krachtige en flexibele audio processor voor HT en stereo waar je zelf aan het stuur zit | www.minidsp.nl

jaaptina

#165
Quote from: minidsp.nl on May  9, 2019, 21:46:57
dat is apart zeg, ben nou wel nieuwsgierig geworden. hou ons op de hoogte van de oplossing.
is dat met elk nummer?
Alleen als ik een nummer afbreek. Niet tijdens een playlist die doorloopt of eindigt.

Dit probleem is inmiddels opgelost! :pompom:

Roksan

Quote from: jaaptina on May 10, 2019, 08:30:57
Alleen als ik een nummer afbreek. Niet tijdens een playlist die doorloopt of eindigt.

Verstuurd vanaf mijn LG-H870 met Tapatalk

Ik heb er geen last van. Speel met Volumio
KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

Cantodea

Kan je Roon gebruiken met de Minidsp Studio?
Advance Paris A10 - Bluesound Node 2i - Project-Audio Debut Pro - Ortofon 2M Blue - Wharfedale Linton Heritage 85 - BK XLS 300 - DSPeaker X2 - Apple Mac mini M1 - Roon

Tabcam

Quote from: Cantodea on May 11, 2019, 22:35:58
Kan je Roon gebruiken met de Minidsp Studio?
Als je een roon ready streamer hebt met digital out kan je de minidsp Studio HD tussen de streamer en de dac zetten.

Volumio kan ook roon ready worden gemaakt met het installeren van een roon bridge. Bij de variant van volumio in de Minidsp Studio adviseren de ontwikkelaars niks aan hun installatie te veranderen.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

DofN

Ik heb een minidsp 2x4HD.

Die is DIRAC ready dacht ik? Ik kan een licentie nemen op DIRAC?

Wat zou dat voor mij toevoegen, aangezien ik de miniDSP alleen gebruik voor mijn subs en mijn fronts ongemoeid laat?

Ik gebruik de EQ functie in REW om een soort target te berekenen tot rond 120Hz (crossover rond 90Hz) en laad dit bestandje in de minidsp, en huppa het werkt. Zou DIRAC hier nog iets kunnen toevoegen?


You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Tabcam

Yep, voor zover ik weet kan je met de upgrade naar DDRC-24 kopen, licentie invoeren etc. en dan met Dirac Live meten. Wel kan ik je de aanschaf van een Umik-1 aanbevelen.

Wat kan het toevoegen... dat hangt sterk van de gebruikte luidsprekers en ruimte af. Heb je een akoestisch aangepaste ruimte en goed metende, luidsprekers en apparatuur, dan zal de bas strakker kunnen zijn. Zit je in een minder ideale ruimte of kan Dirac Live de impuls verbeteren hoor je een natuurlijker, ruimtelijker stereobeeld.

Je hebt ook Lyngdorf, gebruik je de ruimtecorrectie? Ik zou geen twee ruimtecorrectiesystemen achter elkaar gaan gebruiken. Hoe zit de 2x4HD nu aangesloten? Voor de Lyngdorf zodat Lyngdorf roomperfect de subs niet corrigeert?
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

DofN

Dank je voor je reactie.

Lyngdorf RP is uit, maar ik heb een systeem gehoord van Staaled waarin eerst met ADSY? DIRAC?- en daarna nog met Lyngdorf werd gecorrigeerd en dat klonk als een tiet. Ik doe dat niet.

De miniDSP is na de Lyngdorf aangesloten, en alleen het signaal voor de subs gaat er doorheen. De crossovers heb ik in de Lyngdorf ingesteld.



You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

chansig

Bij Staaled klonk/klinkt het inderdaad erg goed. Relatief kleine ruimte, veel speakers en toch zo'n geluid. Door dit soort luisterervaringen weet je gewoon dat veel mensen maar wat uit hun mond poepen als ze weer eens iets zeggen over DSP, of grote speakers in een kleine ruimte, subs in het algemeen.

Maar Abel....mis je iets ? Of is het de gedachte dat het mogelijk nog beter zou kunnen ?

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Tabcam

Quote from: doorofnight on May 12, 2019, 10:30:33
Dank je voor je reactie.

Lyngdorf RP is uit, maar ik heb een systeem gehoord van Staaled waarin eerst met ADSY? DIRAC?- en daarna nog met Lyngdorf werd gecorrigeerd en dat klonk als een tiet. Ik doe dat niet.

De miniDSP is na de Lyngdorf aangesloten, en alleen het signaal voor de subs gaat er doorheen. De crossovers heb ik in de Lyngdorf ingesteld.
Dan durf ik niet te gokken of je veel winst gaat halen. Op welke frequentie staat de crossover? Hoe hoger, hoe groter de potentiële winst.

Qua ruimtecorrectie van Staaled ben ik zeer geïnteresseerd in hoeveel het uit maakt als een systeem wordt uitgeschakeld en de ander op zichzelf ingemeten wordt.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

DofN

Ik ben heel erg blij met hoe het hier thuis klinkt, maar idd, als het met DIRAC nog iets beter zou kunnen??

Ik weet niet of ik nu het maximale uit mijn minidsp en subs haal. Crossover staat op 90Hz.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software