Introductie miniDSP.nl

Started by minidsp.nl, August 1, 2016, 19:09:07

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

minidsp.nl

Even kort vanaf mn telefoon: als je voor de beste kwaliteit wil gaan, en ook nog de mogelijkheid wil hebben om digitaal signaal aan te kunnen, dan is de 2x4HD de logische keuze. Ook kan deze met FIR filters werken,, en is die upgradebaar naar Dirac Live.
de krachtige en flexibele audio processor voor HT en stereo waar je zelf aan het stuur zit | www.minidsp.nl

DofN

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

minidsp.nl

Dit weekeind gratis verzending op alles met de code "Pasen2018"  :pompom:
de krachtige en flexibele audio processor voor HT en stereo waar je zelf aan het stuur zit | www.minidsp.nl

DofN

De kogel is door de kerk en minidsp +umik besteld :)
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

minidsp.nl

Bedankt!  Veel plazier gewenst er mee.

de krachtige en flexibele audio processor voor HT en stereo waar je zelf aan het stuur zit | www.minidsp.nl

DofN

Dank je!

Het heeft even geduurd.. Soms ben ik heel snel en soms duurt het bijna 10 jaar voor ik een audiobeslissing neem :)


You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

minidsp.nl

 :D ik ken dat...  soms is de jacht mooier dan de vangst
de krachtige en flexibele audio processor voor HT en stereo waar je zelf aan het stuur zit | www.minidsp.nl

Dirc

Wellicht heb ik niet goed genoeg gelezen maar ik had een vraag over deze miniDSP. Nu draai ik op dit moment met 2 actieve speakers dus is het nog niet echt relevant maar voor mijn beoogde toekomstplaatje wel.

Als ik een 5.1 opstelling wil met een pre-amp (receiver) en een stereo amp dan zet ik de miniDSP dus tussen beide amps, gooi ik pre out links en rechts naar de minidsp en sluit ik de sub en stereo amp aan op de miniDSP outs.

1. Mis ik dan nog .1 info die in het achter of center signaal zou kunnen zitten of is dit b*llshit?
2. De center en rears lopen dus eigenlijk niet via de miniDSP? Dit zou alleen kunnen als je ook daar weer aparte eindbakken voor hebt?

knubbe

Je mist toch alle .1 info als je alleen 2 front kanalen aansluit?  Dat is toch het LFE kanaal.

Als je de center en rears niet aansluit lopen ze niet mee nee.
Minidsp zit tussen je pre en je eindbak dus als je die niet los kan koppelen op je receiver dan moet je aan losse eindbakken gaan. Je hebt dan natuurlijk ook niet genoeg aan de 2x4 en komt dan bij de 8x10 of een ht variant (geen verstand van).
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

Dirc

Wellicht mis ik hem dan even. Men zet de miniDSP vaak tussen de sub zover ik begrijp. En de fronts laat je dan gewoon via de amp gaan?

knubbe

Als je hem voor je sub wilt gebruiken dan zet je hem idd tussen je sub out en je input van je sub versterker.

Fronts laat je dan gewoon en kan kan je enkel het .1 signaal corrigeren.
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

minidsp.nl

Voor HT zijn er 4 opties die t meest voor de hand liggen:
- de nanoAVR HD die zet je tussen je bron(nen) en de receiver, HDMI in, HDMI uit
- de nanoAVR HDA die je tussen born en eindbakken zet, HDMI in, analoog uit
- de 10x10HD die je tussen pre en eindbakken zet, analoog in, analoog uit
- alleen de sub(s), dan de 2x4 tussen de sub uit van de receiver/pre en de actieve sub(s), 1 of 2 analoog in, tot 4 analoog uit

wat de keuze wordt, hangt af van je systeem en wat je er mee wil gaan doen.
- je hebt maar 1 sub uit en wilt multisubs toepassen: 2x4 aan de sub uitgang
- dreunend laag aanpakken zonder (meer) maatregelen aan de ruimte: 2x4 aan de sub uitgang
- meer en flexibeler corrigeren dan de receiver toelaat: nanoAVR of 10x10

Als ik de vraag van Dirc opvat als "ik heb nu actieve stereo speakers, hoe de DSP aan te sluiten voor een 5.1 setup", dan zijn alle bovengenoemde opties gewoon mogelijk.  Schiet je niet veel mee op natuurlijk met zo'n antwoord, maar het is dan ook meer een uitnodiging om meer toe te lichten wat het doel is dat je met de DSP wil bereiken :coffee:
de krachtige en flexibele audio processor voor HT en stereo waar je zelf aan het stuur zit | www.minidsp.nl

Dirc

Ik heb nu actieve speakers in 2.0 die een sub ondersteuning wel kunnen gebruiken. Later wil ik wellicht terug naar een 5.1. Het kan best zijn dat ik dan weer passieve speakers heb.
Mijn ruimte is verre van ideaal qua akoestiek dus ik probeer wat informatie in te winnen wat de opties zijn zonder steeds nieuw materiaal aan te schaffen.

minidsp.nl

dan kan je beginnen met een 2x4 (of 2x4HD) om de sub aan je fronts toe te voegen, omdat je al actieve speakers hebt is dat zonder extra investeringen goed te doen. Omdat je ruimte niet optimaal is, zou je kunnen overwegen twee subs te doen ipv een, een multi sub opstelling is over het algemeen beter in staat om in lastige ruimtes toch een goede basweergave te krijgen.  daar zijn hier op het forum wel topics over, en voldoende mensen met ervaring die je op gang kunnen helpen.
de krachtige en flexibele audio processor voor HT en stereo waar je zelf aan het stuur zit | www.minidsp.nl

Dirc

Klopt. Ik zit alleen met het feit dat ik dan geen crossover op de actieve fronts heb.

knubbe

#65
Waarvoor heb je die nodig?
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

knubbe

Je hangt je pre of direct je bron aan de 2x4 ipv direct naar de JBLs.
2 uitgangen laat je naar je JBLs gaan, kan je als je wilt dus vanaf een bepaalde freq doen en evt signaal corrigeren.
Andere uitgang naar je sub/subversterker, deze configuur tot een bepaalde freq en kan je ook corrigeren. Zo kan je de subs dus naadloos integreren met je fronts.
Heb je nog 1 uitgang over voor evt ooit een 2e sub.
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

Dirc

Ik denk dat ik hem begrijp.
Mijn pre-out (L+R) gaan de DSP in. Die heeft een uitgang voor front L en front R die ik afknijp onder de 80hz. Ook heeft deze een uitgang voor de sub die ik afknijp boven de 80 HZ. En dan ben ik er?

knubbe

Alle uitgangen configureer je zelf. Enige voorwaarde is dat je het wel erin stopt :)
Dus als je een LFE uitgang erin stopt moet je geen hoog eruit verwachten :D
Zolang je full range erin stopt ben je vrij te bepalen wat je uit welke uitgang stuurt.
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

knubbe

-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

Dirc

Helder! Geeft mij een stuk ruimere sub keuze want ik heb geen pasthrough naar de fronts meer nodig.

minidsp.nl

Quote from: Dirc on May 19, 2018, 11:00:10
Helder! Geeft mij een stuk ruimere sub keuze want ik heb geen pasthrough naar de fronts meer nodig.
precies, die kan je helemaal optimaliseren in de DSP. beetje lange USB verlengkabel, laptop op schoot en je kan al luisterend vanaf de bank/stoel aan de slag en hoort meteen het effect van wat je instelt.
de krachtige en flexibele audio processor voor HT en stereo waar je zelf aan het stuur zit | www.minidsp.nl

Dirc

Ik was al met Knubbe aan de PM over bovenstaande maar wellicht handig het te delen.
In bovenstaand plaatje stop je dus L + R in de miniDSP en vervolgens gaat die naar je fronts en sub. Dat stukje is helder.
Maar sluit je je sub dan puur op je miniDSP aan en niet op de LFE?

Ik las namelijk:
QuoteNadeel van high level is namelijk dat je main speakers ALTIJD volledig meedoen
Maar dat is dus niet als de miniDSP dit corrigeert.
https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=57701.msg875436#msg875436


minidsp.nl

#73
Quote from: Dirc on May 23, 2018, 19:06:34
Ik was al met Knubbe aan de PM over bovenstaande maar wellicht handig het te delen.
In bovenstaand plaatje stop je dus L + R in de miniDSP en vervolgens gaat die naar je fronts en sub. Dat stukje is helder.
Maar sluit je je sub dan puur op je miniDSP aan en niet op de LFE?
wat je kan doen is in je receiver/pre de fronts (L&R) op large instellen (de rest wel op small houden) en de sub op NONE (geen sub dus), als het goed is wordt dan het LFE toegevoegd aan het signaal dat naar je fronts gaat; en dat gecombineerde signaal dus met de MiniDSP filteren zodat het sublaag naar de sub(s) gaat en je fronts alles behalve het sublaag krijgen


Quote from: Dirc on May 23, 2018, 19:06:34
Ik las namelijk:Maar dat is dus niet als de miniDSP dit corrigeert.
https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=57701.msg875436#msg875436
als je de mains al met de DSP filtert, dan zit er al geen laag in dus valt er ook niets meer voor de sub af te tappen
de krachtige en flexibele audio processor voor HT en stereo waar je zelf aan het stuur zit | www.minidsp.nl

minidsp.nl

kleine edit gedaan aan bovenstaande post
de krachtige en flexibele audio processor voor HT en stereo waar je zelf aan het stuur zit | www.minidsp.nl