Introductie miniDSP.nl

Started by minidsp.nl, August 1, 2016, 19:09:07

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jahtari

Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

minidsp.nl

Quote from: jahtari on October 30, 2022, 19:31:40
Is deze beter dan de SHD studio, of niet?
beter als in??   
beter klinken zal subjectief zijn, ik verwacht subtiele verschillen  (heb ze zelf nog niet 1-op-1 vergeleken, is in m'n huidige setup hier ook niet makkelijk te doen)
specs:  met Dirac draait de SHD op 96kHz, de Flex 48kHz
de krachtige en flexibele audio processor voor HT en stereo waar je zelf aan het stuur zit | www.minidsp.nl

Tabcam

Quote from: jahtari on October 30, 2022, 19:31:40
Is deze beter dan de SHD studio, of niet?
Grootste verschil is 8 i.p.v. 4 kanalen. Heb je dus een actief systeem met subs, meerdere subs of een drie of vierwegsysteem is het alleen met de Flex of de oude DDRC8D digitaal te doen.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

minidsp.nl

Quote from: Tabcam on October 31, 2022, 06:53:26
Grootste verschil is 8 i.p.v. 4 kanalen. ...
dat is dus alleen de Flex8, de andere zijn 2x4 net als de SHD
de krachtige en flexibele audio processor voor HT en stereo waar je zelf aan het stuur zit | www.minidsp.nl

jossie

De enige met acht kanalen is de Flex Eight, alleen analoog uit.

Andere modellen allemaal 2x4.
Omni !

Tabcam

Quote from: jossie on October 31, 2022, 20:38:50
De enige met acht kanalen is de Flex Eight, alleen analoog uit.

Andere modellen allemaal 2x4.
In NL wel, miniDSP.com verkoopt ook de DDRC8A(naloog) en DDRC8d(igitaal).  En met de SHD Power heb je wel 4 kanalen plus 2x sub out? Weet miet af je dan driekanaals actief er van zou kunnen maken. Wel grappig dat op de internationale site de Flex Eight digitaal nog niet lijkt te staan.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

jossie

Het ging over de Flex...

Daar slaat mijn reactie op.

Daar is (nog) geen digitale acht kanalen versie van.
Omni !

Christof_G

MiniDSP heeft blijkbaar hun software ge-update:
Speakers: 3 x M&K Sound S150 | 2 x M&K S150T | 2  x M&K MP150 | 4 x B&W CCM663RD | 2 x A*BNB 10PP sub | 2 x JL Audio E112
Elektronica: Arcam AV860 + PA720 + PA410 | miniDSP 2x4 HD | Bluesound Node 2i
Video: JVC N7 | Vero V | Panasonic UB424

minidsp.nl

Quote from: Christof_G on May 11, 2023, 22:38:58MiniDSP heeft blijkbaar hun software ge-update:
yep.  nieuw concept, 1 pakket voor alle modellen, maar de basis (DSP instellen) is uiteraard gelijk.
wel 2 aandachtspunten:
  • DSP updaten naar de jongste driver en firmware; hiervoor is een migration package gemaakt: Ga naar de user downloads op de fabrieks website, daar staat alles bij elkaar onder t kopje Device Console.
  • settings worden niet automatisch geïmporteerd vanuit de oude software, dus eerst daarvandaan opslaan en dan weer inladen

de krachtige en flexibele audio processor voor HT en stereo waar je zelf aan het stuur zit | www.minidsp.nl

Sjaak_Banaan

#709
Gisteren de update gedaan en succesvol afgerond, stelde niet heel veel voor.
Had het idee dat mijn configs trouwens wel bewaard zijn gebleven... heb wel alles gewist voordat ik begon aan een nieuwe meting.

Mogelijk wel een bugje gevonden in OF de nieuwe REW OF de nieuwe MiniDSP applicatie.
Ik kon namelijk niet beiden tegelijk open hebben en meten met accoustic timing aan. De MiniDSP moest ik dan eerst loskoppelen met de USB-kabel voordat mijn meting kon afronden. Beetje omslachtig met 4 subs en 5 zitplaatsen, maar nog steeds prima te doen. Hebben meer gebruikers dit ervaren? Met de oudere software nooit problemen mee gehad.


Tevens een vraag aan de MiniDSP kenners.
Na MSO heb ik mijn pieken flink afgekapt met PEQ, maar mis nu een stuk output (logisch).
Wat is de correcte manier om die terug te krijgen?
- Draai ik als eerste aan de gains van mij subs? Die staan nu op 50%.
- Of doe ik dit eerst 'kunstmatig' in de MiniDSP, ik kan het daar zowel per sub met +5dB doen én aan de input kant met zelf +12dB? Heeft dat nadelige gevolgen of kan dit gewoon omdat de filters digitaal zijn?
In mijn AVR wil ik eigenlijk niet teveel boosten.
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

Henkjan_O

Quote from: Sjaak_Banaan on May 26, 2023, 15:24:55Na MSO heb ik mijn pieken flink afgekapt met PEQ, maar mis nu een stuk output (logisch).
Wat is de correcte manier om die terug te krijgen?
- Draai ik als eerste aan de gains van mij subs? Die staan nu op 50%.
- Of doe ik dit eerst 'kunstmatig' in de MiniDSP, ik kan het daar zowel per sub met +5dB doen én aan de input kant met zelf +12dB? Heeft dat nadelige gevolgen of kan dit gewoon omdat de filters digitaal zijn?
in de DSP kan alleen zolang de totale max gain (filters meegerekend) onder de 0dB blijft, anders zou de de DSP kunnen clippen.  vandaar ook dat je dit in MSO kan instellen wat de max gain is.  dus ik zou eerst de gain op de subs omhoog zetten.
toch maar weer een sub, straks met MFB :-)

Sjaak_Banaan

#711
Thanks, ik ga er eens naar kijken.

Het viel mij op dat de meter aan input kant van de MiniDSP meer uitlaat dan de afzonderlijke 4 outputs.
Dus aan de outputzijde is nog wat te winnen begrijp ik, die kunnen volgens de metertjes makkelijk +12 erbij krijgen. Klopt die redenatie?

Voor nu probeer ik dat liever eerst, voordat ik aan de gain knoppen van de subs draai, anders klopt de simulatie niet meer.
Voor de volgende run dus eerst de subgains op de subamp omhoog. :)
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

Tabcam

Quote from: Sjaak_Banaan on May 26, 2023, 15:24:55Gisteren de update gedaan en succesvol afgerond, stelde niet heel veel voor.
Had het idee dat mijn configs trouwens wel bewaard zijn gebleven... heb wel alles gewist voordat ik begon aan een nieuwe meting.

Mogelijk wel een bugje gevonden in OF de nieuwe REW OF de nieuwe MiniDSP applicatie.
Ik kon namelijk niet beiden tegelijk open hebben en meten met accoustic timing aan. De MiniDSP moest ik dan eerst loskoppelen met de USB-kabel voordat mijn meting kon afronden. Beetje omslachtig met 4 subs en 5 zitplaatsen, maar nog steeds prima te doen. Hebben meer gebruikers dit ervaren? Met de oudere software nooit problemen mee gehad.
Nog geen ervaring met de nieuwste versie, die wilde de oude settings niet goed inladen de laatste keer dus niet met REW geprobeerd.


Quote from: Sjaak_Banaan on May 26, 2023, 15:24:55Tevens een vraag aan de MiniDSP kenners.
Na MSO heb ik mijn pieken flink afgekapt met PEQ, maar mis nu een stuk output (logisch).
Wat is de correcte manier om die terug te krijgen?
- Draai ik als eerste aan de gains van mij subs? Die staan nu op 50%.
- Of doe ik dit eerst 'kunstmatig' in de MiniDSP, ik kan het daar zowel per sub met +5dB doen én aan de input kant met zelf +12dB? Heeft dat nadelige gevolgen of kan dit gewoon omdat de filters digitaal zijn?
In mijn AVR wil ik eigenlijk niet teveel boosten.
Met afkappen van toppen heb ik nooit problemen gehad. Mis je het dreunende, tja als het goed is wordt het zuiverder/natuurlijker maar ik had vaak ook flink teveel 12-35 dB en nu met de open baffle nog steeds een dB of zes.

Wat ook nog kan is dat het te breedbandig wordt afgetopt en er dan gaat er wel echt bas verloren. Heb je wat metingen/grafieken van zonder en met de MiniDSP instellingen? Dan kunnen we waarschijnlijk je bet van advies voorzien.



Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Sjaak_Banaan

#713
Zeker. :)
Hieronder een pakketje van van mijn (lelijke) ruwe voor- en na-metingen + MSO project en een situatieschets voor de beeldvorming.
Denk dat de 20 Hz bult in mijn ruimte voor de grootste problemen zorgt.


Ook nog een foto genomen tijdens een concertweergave waar aardig wat bass in zat:



Volume Marantz stond op -14, subwoofer level op 0dB. DynEQ aan.
RMS meter bij Input 1 stond op -5,5, bij output LF, RF, LR en NEAR heb ik bovenaan 12dB meegegeven, daar leek nog wel voldoende ruimte, die staan nog niet in het oranje.


Zou ik beneden, bij 'Output LF' etc., nóg meer Gain mee kunnen geven? Er lijkt nog ruimte.... of kan ik dat toch beter op de subs zelf doen?
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

Tabcam

Dank voor de metingen, ik heb er naar gekeken en het is lastig te zeggen hoe het in het totale geluidsbeeld past. Ik zie veel minder bas vanaf 200 Hz en dan afzakkend naar 300Hz maar dat kan zijn omdat de integratie met je fronts niet in de metingen zit. Ik zie ook diepe nullen/dips, rare impulsmetingen en een diepe dip bij 30 Hz. Die lijkt mij raar, aan de andere kant zou die ook het gemis aan bas kunnen verklaren. Sowieso heb je die bult bij 20Hz die je wel kan aftoppen.

Qua meten is een meting met alles aan, dus integratie met je fronts op jouw luisterplek belangrijk om het goed te kunnen beoordelen. Qua instellen kan je altijd de subs opschroeven maar met 90-100 dB heb je volgens mij genoeg output , zeker voor muziek.

Qua metingen zou ik 4 metingen doen op 75 dB van de gehele set, 1x links en rechts zonder PEQ en nog een keer met PEQ. Dips kunnen veel minder problematisch zijn als de subs goed integreren met de fronts.
Losse metingen van alleen de fronts mag ook maar dan zijn metingen van links/rechts zonder PEQ voldoende.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

DofN

#715
Quote from: Sjaak_Banaan on May 27, 2023, 01:45:13Zeker. :)
Hieronder een pakketje van van mijn (lelijke) ruwe voor- en na-metingen + MSO project en een situatieschets voor de beeldvorming.
Denk dat de 20 Hz bult in mijn ruimte voor de grootste problemen zorgt.


Ook nog een foto genomen tijdens een concertweergave waar aardig wat bass in zat:



Volume Marantz stond op -14, subwoofer level op 0dB. DynEQ aan.
RMS meter bij Input 1 stond op -5,5, bij output LF, RF, LR en NEAR heb ik bovenaan 12dB meegegeven, daar leek nog wel voldoende ruimte, die staan nog niet in het oranje.


Zou ik beneden, bij 'Output LF' etc., nóg meer Gain mee kunnen geven? Er lijkt nog ruimte.... of kan ik dat toch beter op de subs zelf doen?

Als je nearfield meet (je meting heeft als bestandsnaam nearfield, dus dat doet vermoeden..), wil je informatie over de LS zelf, om eventueel filters aan te passen zodat het directe geluid van de LS beter wordt. Dat moet je eigenlijk buiten doen, of in een "dode" ruimte. In huis is dat te lastig en metingen zullen dan weinig waardevols opleveren.

Maar als je LS goed zijn en je sub is goed, dan wil je gewoon een eenvoudige SPL meting doen op je luisterplek. En dan pas je op basis daarvan je filters in je DSP aan.




You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Sjaak_Banaan

#716
Excuses, het was laat en ik heb het verkeerde document geupload, die was niet compleet. Ik heb bovenstaande post aangepast met nieuwe bijlagen.
Ook de situatie was niet helemaal duidelijk geloof ik, er is nu ook een situatieschets toegevoegd aan bovenstaande post (in de bijlage). Daarop zie je de locatie van de subs en luisterplekken met namen van de subs en zitplaatsen. Ook nog een XLS-document met de roommodes in mijn ruimte.




Dit zijn dus sub-only metingen + een sub-only project in MSO.
De metingen zijn van 4 afzonderlijke subs op 5 verschillende luisterplekken.
Ten opzichte van mijn vorige situatie is er dus 1 sub (rechtsachter) verplaatst en nearfield geplaatst, vandaar de naam voor dit project.

Wat ik wil doen is een vlakke respons maken van 15-200 Hz, die 'gelijk' is voor alle zitplaatsen.
Vandaar dat ik MSO daarop los heb gelaten.
De integratie van de overige luidsprekers volgt hierna. Eerst wil ik de 4 subs goed laten samenwerken.



Probleem was dat ik na MSO zoveel EQ erop los heb moeten laten om het OVERAL vlak te krijgen, dat ik nu onvoldoende headroom lijk te hebben om op hoog volume te spelen.

De subs kunnen het wel, maar ik moet dus ergens gain toevoegen.
Achteraf had ik beter, voordat ik begon, de gains achterop de subs omhoog moeten gooien.

Maar voor nu wil ik dus kijken hoe ver ik kom in de MiniDSP. Daar lijkt nog iets ruimte toch?

Aan de inputzijde van de MiniDSP gaat al richting het rood (nr1 op de foto), waarschijnlijk omdat ik bij nr2 al +5db gain heb toegevoegd.

Aan de outputkant heb ik bij nr3 al overal +12dB toegevoegd.
Bij nr 4 heb ik de waardes ingevoerd welke MSO mij gaf, die verschillen waren noodzakelijk om elke zitplaats gelijk te krijgen.
Volgens mij zou ik bij nr 4 nog wel overal + XX dB erbij op kunnen tellen voor meer output.
Bij nr 5 lijkt namelijk nog voldoende ruimte om het op te krikken.





Hopelijk is het zo duidelijker... ik vind het lastig uit te leggen.

Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

Tabcam

Het is me heel veel duidelijker geworden, ook je naamgeving in REW. Daarvoor dank.

Als eerste iets qua inmeten, volgens mij kan je beter eerst alle subs qua locatie, timing en niveau zo instellen dat je de maximale output rond NEAR hebt. Daarna pas zaken wegDSPen. Nu heb je al niveau verloren.

Als tweede corrigeer ik diepe smalbandige dips nooit. Die zijn vaak het bevolg van ruimteproblemen en meer enerie zorgt alleen voor grotere pieken en grotere dalen, niet voor een kleiner dal. Ik weet helaas niet hoe de Multiple Sub Optimization werkt. Als je vooral afkap PEQ eruit krijgt en breedbandig wat positieve gains is dat goed.

Wat ik lees op deze diy audio engineering website is wel wat ik hierboven al zei, je moet als eerste de subwoofers zelf optimaliseren en dat is al een heel karwei. Daarna pas meten en MSO eroverheen halen.

Dus helaas opnieuw inmeten maar nu met maximale gain, op NEAR zoveel mogelijk bas zien te krijgen en dan pas inmeten voor MSO. Kan het niet mooier voor je maken.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Sjaak_Banaan

Dank voor de uitgebreide reacties. Ben het deels met jou eens en ook jouw conclusie om uiteindelijk opnieuw te beginnen klopt. :)

Maar de beste timing en niveautweaks calculeert MSO juist voor jou en dat spaart enorm veel tijd, het programma simuleert alle mogelijk opties. Daarom wil MSO ook van iedere individuele sub een aparte meting van elke luisterplaats. In mijn geval met 4 subs en 5 zitplaatsen dus 4 metingen per zitplaats= 20 metingen.

De grote voorwaarde is natuurlijk wel dat jouw metingen correct zijn uitgevoerd voor MSO, die criteria staan daar op de website en heb ik gevolgd. Deze min-max gain- en delay-waardes kun je eventueel nog van tevoren begrenzen zodat deze waardes uit MSO niet te hoog worden, zelfde geldt voor EQ. Hierin ben ik nog zoekende, maar daarover heb ik al e.e.a. geschreven in mijn eigen topic.

Wat nu nog een 'beperking' is van MSO en tevens mijn probleem, is dat MSO alle focus legt op 'seat to seat consistency' en 'zo vlak mogelijk', niet op max SPL. De maker van de applicatie, Andy, van de website die jij noemt is wel bezig met een update waarin je een voorkeur voor Max SPL kunt kiezen binnen MSO. Daar ben ik wel benieuwd naar en kunnen we (hopelijk) snel verwachten.

Mocht je ze nog niet gezien hebben en MSO interessant vinden, dan zijn de filmpjes op YouTube van Jeff Mery erg leerzaam en duidelijk: https://www.youtube.com/@jeffmery/videos

Vanavond wel nog een filmpje gekeken en het klinkt wel al lekker zo.. en dat op -15dB en DynEQ aan. :)
Voor nu dus redelijk tevreden en waarschijnlijk ga ik nog een beetje experimenteren met de data die ik heb voordat ik alle metingen opnieuw ga doen.
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

Tabcam

Wat misschien kan is om alle gains van de subwoofers met dezelfde gain te vergroten en in MiniDSP met hetzelfde getal te verkleinen. Beetje verschil zou niet moeten uitmaken. Hoop dat het zo gemakkelijk is maar betwijfel het :angel: .
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Sjaak_Banaan

Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

DofN

Is de software op een minidsp SHD (DIRAC) overdraagbaar? En hoe zou je dat moeten doen?
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Tabcam

Quote from: DofN on June  2, 2023, 21:04:22Is de software op een minidsp SHD (DIRAC) overdraagbaar? En hoe zou je dat moeten doen?

Al beantwoord:

Quote from: Dirk on March 14, 2020, 10:09:24alle plugins van miniDSP zijn overdraagbaar.
even een mailtje naar hun support (door de eerste eigenaar, dus degene die nu de plugin "bezit") en dan doen ze het nodige ;)

Quote from: minidsp.nl on March 14, 2020, 17:29:37helemaal juist. wel handig als de nieuwe eigenaar dan alvast een account heeft op minidsp.com

en nu we toch op t onderwerp van licenties zitten: de licentie van Dirac zit in de hardware, dus zonder problemen kan je de Dirac software op een andere computer zetten
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

DofN

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software