Linn Klimax DSM - Klimax Solo - B&W 802D3

Started by El Nino, July 21, 2016, 21:03:15

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

El Nino

De enige reden voor mij om Roon te gebruiken is vanwege de functionaliteit van de App met behoud van m'n huidige geluidskwaliteit. De Roon App is gewoon veel gebruiksvriendelijker dan de Kazoo App van Linn.

Maar goed daar is dus een tussenstap voor nodig en dus meer ground noise in het systeem en deze wil ik tot een minimum beperken en de vraag is met welke oplossing..... Testen is dan een goed instrument om te horen hoe e.e.a. uitpakt.

Heb recentelijk een Audioquest Niagara getest en daarmee werd het niet beter in tegenstelling tot m'n Crystal Cables....daar werd alles zo ongelooflijk veel mooier mee.....
Linn Klimax - Solo | B&W 802 D3 in puur stereo | Crystal Cable Reference Diamond | Devialet Phantom

paaj

De Linn ondersteunt werkt toch met Roon? Dan zet je de Nucleus of laptop of wat dan ook ergens anders in huis en blijft je setup verder gelijk. Echt niet dat die server in een andere ruimte invloed gaat hebben op eventuele ruis in je hifi systeem.
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2

GH

#202
Quote from: El Nino on December 30, 2020, 12:49:53
De enige reden voor mij om Roon te gebruiken is vanwege de functionaliteit van de App met behoud van m'n huidige geluidskwaliteit. De Roon App is gewoon veel gebruiksvriendelijker dan de Kazoo App van Linn.

Maar goed daar is dus een tussenstap voor nodig en dus meer ground noise in het systeem en deze wil ik tot een minimum beperken en de vraag is met welke oplossing..... Testen is dan een goed instrument om te horen hoe e.e.a. uitpakt.

Niet om te zeuren hoor, ik ben ook een fan van het gebruiksgemak van Roon.

Maar je stelling is dat je verschil hoort tussen Tidal als bron (dezelfde neem ik aan) via 2 verschillende "apps". De betere is voor jouw Kazoo die op je streamer draait en die als bron de tidal servers heeft..... En de andere is Roon die nu draait op je laptop en die dezelfde stream ook weer van de Tidal servers haalt.

Is het dan ook maar een beetje logisch om te denken dat de hardware en het OS waar je Roon core op draait (waarschijnlijk vergelijkbare basic hardware trouwens) een verschil gaat maken in de geluidskwaliteit van die laatste oplossing? Of is het logischer dat je verschil hoort tussen de verschillende codecs van Kazoo en Roon? Of dat het signaalpad van de Kazoo app op je streamer anders is dan die van Roon?

Kortom, ik durf wel te beweren dat het wijzigen van de hardware en OS van je Roon server, ondanks de prijs van €1500, niets gaat betekenen voor de geluidskwaliteit. Zelfs Roon claimt dat niet.....
En groundnoise, waar haal je dat nu ineens vandaan?


El Nino

Quote from: GH on December 30, 2020, 13:18:50
Maar je stelling is dat je verschil hoort tussen Tidal als bron (dezelfde neem ik aan) via 2 verschillende "apps". De betere is voor jouw Kazoo die op je streamer draait en die als bron de tidal servers heeft..... En de andere is Roon die nu draait op je laptop en die dezelfde stream ook weer van de Tidal servers haalt.

Klopt.....

Quote from: GH on December 30, 2020, 13:18:50
Is het dan ook maar een beetje logisch om te denken dat de hardware en het OS waar je Roon core op draait (waarschijnlijk vergelijkbare basic hardware trouwens) een verschil gaat maken in de geluidskwaliteit van die laatste oplossing? Of is het logischer dat je verschil hoort tussen de verschillende codecs van Kazoo en Roon? Of dat het signaalpad van de Kazoo app op je streamer anders is dan die van Roon?

Dat zou kunnen en daarom ga ik dit eens rustig uitproberen.....
Linn Klimax - Solo | B&W 802 D3 in puur stereo | Crystal Cable Reference Diamond | Devialet Phantom

El Nino

Vandaag besloten om eerst een NUC te gaan bouwen, aangezien ik voor m'n huis in Barcelona ook via Roon wil gaan spelen en daar m'n setup simpelweg bestaat uit een Devialet Phantom.

De NUC komt met de volgende specificaties:
Intel NUC BXNUC1015FNH2 met i5-10210U processor
Corsair Vengeance 16 GB DDR4 2666 intern geheugen
WD Blue 500 GB SSD M.2

Volgende week zijn de spullen binnen en dan alles in elkaar zetten...en volgens de forumleden hier "appeltje, eitje", waarbij ik denk dat wordt weer een hoop gedoe, maar enfin voor minder dan EUR 500,- was ik klaar.

Kan ik deze ook gelijk meenemen in een 1:1 vergelijk met de Rhein Z1 Silent Angel en de Roon Nucleus die ik eind Januari in m'n Linn set ga testen.

Linn Klimax - Solo | B&W 802 D3 in puur stereo | Crystal Cable Reference Diamond | Devialet Phantom

GH

#205
Vergeet de USB HD voor je muziek niet......

En lees dit even: https://help.roonlabs.com/portal/en/kb/articles/start-with-a-roon-core om van de maker de bevestiging te krijgen dat elk geluidsverschil dat je straks gaat horen tussen welk platform voor Roon Core (dus ook de NUC of de Nuclues, wat identiek is op de behuizing na....) alleen in je verbeelding zal bestaan.

El Nino

Dit weekend een demo unit van de Silent Angel Rhein Z1 Roon Server ontvangen en deze in m'n set aangesloten. Doordat ik ook een NUC heb gebouwd heb ik ze 1:1 kunnen vergelijken. Eerst de F1 voeding aangesloten op de Silent Angel Switch en de Crystal Diamond netwerkkabel verbonden (switch en Klimax streamer).

De voeding en de netwerkkabel gaven al een hele duidelijke verbetering in termen van detail en plaatsing. Toen de Rhein Z1 aangesloten en dat was verbluffend.....dynamiek en muzikaliteit werden 3 octaven beter en de ruimtelijkheid is verder toegenomen.

Wat merkwaardig is, is dat het geluidsniveau op de NUC ongeveer 2x zo hoog moest staan om op hetzelfde volume te kunnen spelen.

Verder de Linn Sondek LP12 aangesloten en weer eens ouderwets LP's staan draaien.....Marillion, Coldplay en nog wat andere albums. Prachtig om te doen....vergt nog wel een forse investering om dit op eenzelfde niveau te krijgen, dus daar nog maar even over nadenken.

Het digitale signaalpad is nu optimaal en heb vandaag ook de Rhein Z1 Roon Server besteld. Ga denk ik nog een van den Hul stekkerblok aanschaffen, voor alle voedingen. De mono-einversterkers zijn rechtstreeks op de wandcontactdozen aangesloten.

Linn Klimax - Solo | B&W 802 D3 in puur stereo | Crystal Cable Reference Diamond | Devialet Phantom

El Nino

Quote from: GH on January  3, 2021, 14:49:55
Vergeet de USB HD voor je muziek niet......

En lees dit even: https://help.roonlabs.com/portal/en/kb/articles/start-with-a-roon-core om van de maker de bevestiging te krijgen dat elk geluidsverschil dat je straks gaat horen tussen welk platform voor Roon Core (dus ook de NUC of de Nuclues, wat identiek is op de behuizing na....) alleen in je verbeelding zal bestaan.

Ik zou zeggen kom luisteren en oordeel.....
Linn Klimax - Solo | B&W 802 D3 in puur stereo | Crystal Cable Reference Diamond | Devialet Phantom

chansig

Quote from: El Nino on January 31, 2021, 14:55:12
dynamiek en muzikaliteit werden 3 octaven beter

Wat betekent dit ?

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

El Nino

Linn Klimax - Solo | B&W 802 D3 in puur stereo | Crystal Cable Reference Diamond | Devialet Phantom

Dirk

Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

El Nino

Linn Klimax - Solo | B&W 802 D3 in puur stereo | Crystal Cable Reference Diamond | Devialet Phantom

chansig

#212
Quote from: El Nino on January 31, 2021, 15:04:00
Dat het lekkerder klinkt......

Ja dat begreep ik uit de rest van je tekst.

Deze haal ik eruit omdat het mij een compleet raadsel is wat je schrijft.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

El Nino

Dan heb je fijn wat om je hoofd over te breken op deze zondag..... :D
Linn Klimax - Solo | B&W 802 D3 in puur stereo | Crystal Cable Reference Diamond | Devialet Phantom

chansig

#214
Ah oke. Ik heb ergens (ws over de kabel ?) op je piemeltje getrapt begrijp ik. Verder geen probleem hoor. Komt wel meer onzin voorbij op een dag als deze.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

El Nino

Ik heb een leuke middag....en een mooie kabel...... ;D
Linn Klimax - Solo | B&W 802 D3 in puur stereo | Crystal Cable Reference Diamond | Devialet Phantom

paaj

#216
Quote from: El Nino on January 31, 2021, 14:55:12
[...]
Wat merkwaardig is, is dat het geluidsniveau op de NUC ongeveer 2x zo hoog moest staan om op hetzelfde volume te kunnen spelen.
[..]

Dan staat er echt iets niet goed (of in ieder geval anders) op de NUC. Staat je DSP uit? Daarin kun je headroom instellen waardoor je normale volume wat omlaag gaat om clipping van de DSP te voorkomen.

Interessanter dan de Roon Core rechtstreeks in je set aansluiten is om die totaal ergens anders in huis neer te zetten en alleen een Roon endpoint te gebruiken. Raspberri Pi met Ropieee bijv. werkt echt al erg goed, en daar kun je je ook uitleven natuurlijk qua voeding of echte 'high-end' merk apparatuur (zoals je Linn..., waarom een extra apparaat in je set als die al als endpoint werkt?)
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2

El Nino

De enige reden om met Roon Server te werken is de software....., deze neemt je mee als een ontdekkingsreis naar nieuwe artiesten en nummers. In de basis gebruik ik Tidal ook binnen ROON, dus ja het is een beetje een doublure.
Linn Klimax - Solo | B&W 802 D3 in puur stereo | Crystal Cable Reference Diamond | Devialet Phantom

El Nino

Quote from: paaj on January 31, 2021, 15:28:41
Dan staat er echt iets niet goed (of in ieder geval anders) op de NUC. Staat je DSP uit? Daarin kun je headroom instellen waardoor je normale volume wat omlaag gaat om clipping van de DSP te voorkomen.


Dat vermoeden heb ik ook......
Linn Klimax - Solo | B&W 802 D3 in puur stereo | Crystal Cable Reference Diamond | Devialet Phantom

El Nino

Vandaag is m'n Silent Angel Rhein Z1 Roon Server geleverd en heb hem net aangesloten, software erop en alles speelt. Volgende week komt de nieuwe release 1.8 uit met verbeterde interface. Vind het sowieso een goed APP (want meer is het niet)....maar lekker interactief die je ook naar nieuwe muziek genres brengt.

Zit nog te denken om 2 goed stekkerblokken aan te schaffen. Van den Hul met netsnoer. Heb nu nog een Sunleiste from the old days.
Linn Klimax - Solo | B&W 802 D3 in puur stereo | Crystal Cable Reference Diamond | Devialet Phantom

bmateijsen

Ik vermoed dat bij de Roon Rock installatie er een stap vergeten is. (die vergeten heel veel mensen). Namelijk FFMPEG installatie.

Quote from: paaj on January 31, 2021, 15:28:41
Dan staat er echt iets niet goed (of in ieder geval anders) op de NUC. Staat je DSP uit? Daarin kun je headroom instellen waardoor je normale volume wat omlaag gaat om clipping van de DSP te voorkomen.

Interessanter dan de Roon Core rechtstreeks in je set aansluiten is om die totaal ergens anders in huis neer te zetten en alleen een Roon endpoint te gebruiken. Raspberri Pi met Ropieee bijv. werkt echt al erg goed, en daar kun je je ook uitleven natuurlijk qua voeding of echte 'high-end' merk apparatuur (zoals je Linn..., waarom een extra apparaat in je set als die al als endpoint werkt?)

El Nino

Is dat de niet de file die voor de Codecs nodig zijn? Die heb ik nl. wel erop gezet..... Zal dit weekend eens kijken.....
Linn Klimax - Solo | B&W 802 D3 in puur stereo | Crystal Cable Reference Diamond | Devialet Phantom

paaj

zonder ffmpg speelt het toch (sommige) bestanden helemaal niet? Volume verschil in dezelfde bestanden in dezelfde keten kan eigenlijk alleen een andere instelling zijn.
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2