hoe spuit ik dit (strak) zonder ook de letters te overspuiten?

Started by Dirk, July 16, 2016, 15:48:51

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Dirk

Een tijdje terug heb ik beslist een oude Garrard 401 enigszins te reviseren.
Technisch is hij in zeer behoorlijke staat, alleen cosmetisch liet eea wat te wensen over, dus daar gaat het meeste tijd & werk in zitten.

Ik ben de voorbije weken al rustig bezig geweest met de hele mechaniek te demonteren en schoon te maken, dus ook de hele baseplate is uit elkaar gehaald en de faceplate is van zijn basis gelicht, omdat deze niet echt strak was, zoals op deze foto te zien is



nu heb ik inmiddels ontdekt dat een vorige eigenaar hier al enige poging tot restauratie (of wat daarvoor moest doorgaan) heeft ondernomen, want als ik de plaat met alcohol reinigde kwamen niet alleen de plakletters los bij de knoppen (was voorzien, die ga ik toch vervangen), maar kwam ook de "Garrard 401" weer netjes tevoorschijn.  ;D



Nu wil ik best een poging wagen om dat rechterstukje zelf te herspuiten, maar hoe ga ik dan te werk om de letters (die er in zéér licht reliëf bovenop liggen) te vrijwaren?

't eerste waar ik aan dacht is ze bedekken met iets waarop verf geen vat heeft, zodat ik ze later (na het drogen vd verf) gewoon met een doek kan schoonvegen, zonder weer met én of ander product aan de gang te moeten gaan en zo de nieuwe lak te beschadigen...maar ik heb eerlijk gezegd geen idee van zoiets specifieks.

Misschien zijn er hier wel deskundigen die me wat raad kunnen geven?  ;)

fwiw; we praten hier over wat kleins van formaat, de plaat is slechts 5cm hoog en de letters +-10mm.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

RPO

Google eens op "painting raised letters".
Hele werkstuk spuiten in de kleur van de letters, daarna spuiten in de kleur van de achtergrond en dan de laatste laag weer van de letters af halen.
Is de eerste keer een beetje eng, maar werkt gewoon.

Afplakken e.d. is hopeloos.
Classé SSP-800 + CA-5300, B&W 804S & HTM3S ,PV1 en Kef Q1-tjes. Pioneer LX-6090, Dune HD Max, QNAP 469L.

Dirk

ok, thx voor de tip!

dat lijkt me idd wel een manier die moet kunnen werken, al vraag ik me in mijn specifiek geval wel af of ik dan wel eerst zilver moet gaan spuiten, want de ondergrond is alu/zilverkleurig, maw heeft de correcte kleur wat gewenste look betreft.

In theorie zou ik dan gewoon alles moeten kunnen zwart (of andere donker kleur die ik rondom wil) spuiten en daarna het zwart op het relief (cq de letters) er af halen...of zou dat zoveel lastiger zijn als daar geen zilveren verf onder zit?
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

knubbe

Kan je ze niet gewoon blank schuren na het lakken?
Door het relief moet dat toch prima lukken?
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

hpapen


Jumping Jack

Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Dirk

dat ga ik morgen ook maar zo proberen, maar 't zal denk ik niet meevallen, het reliëf lijkt op foto substantieel, maar is dat allesbehalve.
slechts 0,7mm plaatdikte + 0,3mm reliëf vd letters  :-\
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

zwabber

Doe dit soort klusjes regelmatig voor mijn werk ( autospuiter ).

Wat ik doe is voor het spuiten de letters eerst mooi vlak schuren want dat scheelt werk na het spuiten .
Na het zwart spuiten en drogen  plak je dunnen plastic tape langs de letters ,( Hoef niet er tussen ) dan met waterproof p 1000 strak om een vlakke schuurklos gespannen ( of stukje plank ) de letters kaal schuren .
Spuitbussen lak is termoplastisch en lastig droog teschuren maar met waterproof prima tedoen
Omdat je tape op de zwarte delen heb gedaan geef het niet als je je schuurklos een keer een klein beetje scheef hou .
Het voordeel van voor het spuiten de letters vlak schuur is dat evt aanwezige al weg zijn en je minder hoef te schuren en minder kans op schuurkrassen  van de lak .
Na het schuren een dunnen lag blanke lak omdat kaal aluminium snel oxideert of erg dof wordt .
LG 65cx6la. Onkyo tx-nr 5010.  Quadral aumun orkan Vlll. Audio monitor LCR GS. GSFX . Rel R505. Dune hd duo. Advance acoustic mcd 204.

RPO

 ^^
Met zo weinig reliefhoogte zou ik exact dit doen. Top tip, tape ernaast tegen beschadiging. Als ik dit doe heb ik meer hoogte, dus minder kans op beschadiging.
Ik zou zeker geen staalborstel gebruiken, randen worden nooit zo strak als met schuurpapier.  Het kan ook nog helpen om het schuurpapier alleen te "trekken" en niet te duwen, het moet zo glad mogelijk blijven.
Classé SSP-800 + CA-5300, B&W 804S & HTM3S ,PV1 en Kef Q1-tjes. Pioneer LX-6090, Dune HD Max, QNAP 469L.

Dirk

vanochtend met frisse moed (na volle week uitdrogen vd lak) eea omzichtig afgeplakt en met een bang hartje aan het schuren gegaan...met dit als resultaat.
100% is het niet, want spuiten is niet m'n sterkste punt (aan de linkerkant zit een beetje sinaasappeleffect, dat zag ik bij het spuiten al).
ik blijf ook héél lichtjes de strepen zien langs de letters, waar de rand vd tape zat, maar dat zie je eigenlijk enkel als je 't weet, geen idee of dat op één of andere manier 100% weg te krijgen is (polijsten hielp niet afdoende, heb ik intussen al 2 keer ff voorzichtig met de hand gedaan, tenzij het natuurlijk gewoon meerdere malen moet)

al bij al ben ik wel behoorlijk tevreden van deze poging, nu nog kleefbelettering zien te vinden voor de linkerzijde bij de bedieningsknoppen, die enigszins "past" bij het geheel...maar omdat er ook meerdere uitvoeringen waren ben ik niet te erg gebonden aan één specifiek type, da's dan weer het voordeel van een model wat 12 jaar (dacht ik) in productie is geweest, met tal van variaties qua details.

heel erg bedankt voor alle tips mannen!  :thumbs-up:



Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

knubbe

-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

VlisChris

Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

mr.crash

Ik vind het ook netjes.
En als je zelf wat doet
zie je er altijd wel wat aan.
Een ander ziet het vaak niet
...Naam luisterruimte / HT..
.........TAKE FIVE...............

FWK

Arcam SR 250- Arcam PA240 eindversterker - Arcam DV137 - Dynaudio Contour 1.4s le- REL t5i subwoofer - Linn Akurate ds - Ocos - Audioquest en Grimm bekabeling-QNAP NAS

Groovy

Zoek eens op transfer lettering mecanorama.
Dat zijn inkt doordrukvellen daar kun je prima mee beletteren.
Er zijn verschillende lettertypes en ook cijfers.
Luxman l507s.  Yamaha M2. Yamaha c4. Lenco l75
Ortofon rmg 212.  Lenco l75 long base 12 inch dv zelfbouw. Denon dcd 2700. Emt 938. Elipson 1404. Custom made dt op td 160 basis.

RPO

Strak hoor!
Als je het zelf gedaan hebt zie je alle fouten. Anderen doen dat niet.
Classé SSP-800 + CA-5300, B&W 804S & HTM3S ,PV1 en Kef Q1-tjes. Pioneer LX-6090, Dune HD Max, QNAP 469L.


Dirk

thx voor alle pluimen  :D

Quote from: Groovy on July 22, 2016, 21:52:08
Zoek eens op transfer lettering mecanorama.
Dat zijn inkt doordrukvellen daar kun je prima mee beletteren.
Er zijn verschillende lettertypes en ook cijfers.

goede tip :thumbs-up:
daar kijk ik vanmiddag even naar bij de AVA, maar 'k ga eerst bij de modelbouwwinkel langs (zit hier om de hoek), wie weet heeft die ook wat bruikbaars in huis
PS; 't is mecanorma  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Groovy

Dat zou ook kunnen.ik heb nog wat velletjes liggen en ken ook iemand met een oude voorraad.Ik zal per pb een foto sturen.
Luxman l507s.  Yamaha M2. Yamaha c4. Lenco l75
Ortofon rmg 212.  Lenco l75 long base 12 inch dv zelfbouw. Denon dcd 2700. Emt 938. Elipson 1404. Custom made dt op td 160 basis.