Mega Subwoofer

Started by Don_Paul, March 30, 2004, 12:20:37

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Don_Paul

Ik kreeg via een kennis een aardige link door:

http://www.royaldevice.com/custom3.htm

Dit geeft een indruk van de schaal van dit project:



Ik ben bang dat mijn SVS-je het hier toch tegen af gaat leggen.
Prj: Sanyo Z2 / Amp: Marantz SR9300 / Dvd: Pioneer 868/ LD: Pioneer DVL 919 / Spk: Totem Dreamcatcher / Sub: SVS PB-Ultra / Sat: Dreambox /
Con: Xbox/Xbox360

Adonias

Het blijft een super subwoofer... maar hij is hier al verschillende keren voorbij gekomen ;) Het blijft leuk om hem te zien  O0
"Pieppieppieppieppieppieppieppieppieppiep...................... TWOING" from "For the birds"

Del member

Wow ... dit is echt megalomaan.

Hopelijk heeft ie geen kinderen. Even verstoppertje spelen in de kruipkelder ... en dan per ongeluk de sub die in gang schiet.


Spacebass

Deze zal nog zeker 100 keer voorbijkomen  >:D  ;D

Don_Paul

Zeker zolang de zoekfunctie niet werkt. ;D
Prj: Sanyo Z2 / Amp: Marantz SR9300 / Dvd: Pioneer 868/ LD: Pioneer DVL 919 / Spk: Totem Dreamcatcher / Sub: SVS PB-Ultra / Sat: Dreambox /
Con: Xbox/Xbox360

Spacebass

Al werkt dat ding, volgens mij is hij al een keer of 20 voorbij gekomen...maar daarom niet minder heftig  ;D

Erik van Voorst (in memoriam)

Op verjaardagen en partijen hoef je bij zo een persoon niet meer enthousiast over te komen met je eigen zelfbouwsub... ;D

Ik vraag me wel af of dit nu echt een meerwaarde heeft ten overstaan van een zeer grote maar wel "normale" (in dit licht gezien ;)) compromisloos gebouwde sub met een top-unit/top-behuizing/Top-amp....ik denk het niet......blijft wel lachen...

Ik zie het al voor me...zullen we fff fillumpie de Haunted opzetten......
het hele gezelschap heeft hierna nooit meer iets kunnen horen..... :'(
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

J.A.F._Doorhof

Moet onderhand wel af zijn, dat is een link van een paar jaar oud ;D.
Ben wel benieuwd of het allemaal bevalt.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Walter_PPK

#8
Die sub is al lang af. Er is een paar weken geleden zelfs een heuse HT update uitgevoerd aan die ruimte:
http://www.royaldevice.com/custom3.htm

Ik denk wel dat zo'n hoornkast wel wat harder gaat als een diy compromisloze sub. Aangezien het nadeel van een hoorn hier adequaat is opgelost >:D gaat de sub laag genoeg. Het rendement moet echt wel ongelooflijk zijn. Weinig Xmax gebruik dus een uiterst gecontroleerde sound.
Wat ik me afvraag is hou ze die 4e order drukkamer luchtdicht hebben gekregen.
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

Bart_M

Idd, met een paar watt'jes kom je al heel ver hier.

michiel

Quote from: Erik van Voorst on March 30, 2004, 16:58:32


Ik vraag me wel af of dit nu echt een meerwaarde heeft ten overstaan van een zeer grote maar wel "normale" (in dit licht gezien ;)) compromisloos gebouwde sub met een top-unit/top-behuizing/Top-amp....ik denk het niet......blijft wel lachen...

Een speaker zoals wij deze kennen is al een comprimis op zich. De hoorn koppelt de driver aan de luister ruimte waardoor het grootste probleem al is op geloost.


Ik weet zeker dat je br of gesloten kastje een heel groot eind achter deze haast compromisloze hoorns zal blijven. Je mag er eigenlijk niet eens aan denken dat je normale subje dit ding kan evenaren. ???

Het blijft nog altijd mijn droom om iets dergelijks te bouwen.  ;D


Erik van Voorst (in memoriam)

Ik kan er niet (zinvol) over discuseren omdat ik het nog nooit gehoord heb.

Wat ik me gewoon moeilijk kan voorstellen is dat er nog beduidende kwaliteitswinst te behalen valt in het weergeven van 100 hz en lagere tonen t.o.v. Referentiesystemen.

Ik praat dus niet over weggeblazen worden maar over een kerkorgel realistisch weergeven. Er zijn heel wat mooie "standaard" laagsystemen ik ben reuze benieuwd
wat de verschillen zijn tussen dit en bv. een Sentinel of een Grand Slamm of verzin maar een topper.  8)

Heb jij of iemand anders ooit zo een (soortgelijk) systeem gehoord en zo ja waar ligt de meeste "winst" of heb je het van horen zeggen/lezen of een verwachting...

....en neen ik ben niet van plan om zoiets ooit te bouwen  ;)

Ik ben werkelijk wel reuze nieuwsgierig..... ;D

HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Spacebass

Serieus, hoeveel mensen luisteren er nou voor hun plezier naar een kerkorgel die slechts sporadisch 18 Hz aanstuurt  ;D

Dat je het graag zou willen horen ALS het er is, snap ik , maar een gemis qua muziekkeuze zou het voor de meeste mensen niet zijn...tja en anders kan je altijd nog je garage verbouwen  ;D

michiel

Een dergelijke hoorn op deze schaal is alleen bij de beste man thuis te beluisteren.

Ik heb zelf wel ervaring met kleinere hoorns. Ik heb een tijd met een 15" rear loaded hoorn gespeelt, en zit momenteel met een front loaded mid hoorn.

De winst die je kan halen blijk vooral uit de moeilijke wiskundige verklaringen achter achter onze omvormings systemen. Ik ben zelf helaas geen wiskundig begaaft iemand. Maar ik heb meerdere artikelen gelezen waar de wiskunde achter de systemen op een simpele manier werd uitgelegt. En dan merk je dat een hoorn wel degelijk winst heeft.

Ik moet je deels gelijk geven, onder de 100 Hz is het gehoor erg ongevoelig en zullen de verschillen misschien minimaal zijn. In dat geval zit de kracht van een hoorn systeem in het hogere spl gebied.

Wat ik zelf bij mijn hoorn ervaren heb is dat het feit dat de driver minder hoeft te werken zeer positief uit pakt voor de muziek weer gave. Ik ben niet de enige die dit ervaart, op enkele engelstalige fora voor veel hoorn kenners rond zwerven wordt dit vaak aangekaart als sterk punt van een hoorn systeem.

Over het algemeen wordt er beweert dat een hoorn systeem een beter dynamisch gedrag vertoont dan de conventionele systemen. En hier kan ik volledig achter staan na het verglijk tussen een TL en rear loaded hoorn voor dezelfde driver. En het verglijk tussen de fe 103 s in een kleine gesloten kast en een ronde front loaded hoorn.

Je kan in NL wel iets beluisteren wat een beetje hier op lijkt. Bert Doppenberg van BD design heeft twee stuks 3.zoveel meter lange rechte front loaded bass hoorns onder zijn luisterruimte. De rest wordt weergeven door 1 ronde front loaded tracttrix hoorn met een breedbander per kant. Het staat nog in mij planning om deze set eens te beluisteren. Reactie's van personen die deze set al gehoord hebben waren zeer veel belovend!

Daarnaast is de best klinkende PA subwoofer die ik ooit gehoord heb een dikke hoorn, namelijk de LAB horn. Deze kast zou zo in een hoogwaardig hifi systeem kunnen worden in gezet.

Ik ben overtuigt van de kwaliteiten van een hoorn systeem. Maar ik ben wel zo nuchter om in het achterhoofd te houden dat het mogelijk tussen m'n oren kan zitten...

Erik van Voorst (in memoriam)

#14
Citaat 1.

Ik weet zeker dat je br of gesloten kastje een heel groot eind achter deze haast compromisloze hoorns zal blijven. Je mag er eigenlijk niet eens aan denken dat je normale subje dit ding kan evenaren.

Citaat 2.

Ik moet je deels gelijk geven, onder de 100 Hz is het gehoor erg ongevoelig en zullen de verschillen misschien minimaal zijn. In dat geval zit de kracht van een hoorn systeem in het hogere spl gebied.


Wel een beetje gemeen van mij om jou 2 citaten naast elkaar te zetten....maar het is feest van de herkenning want in mijn enthousiasme betrap ik mezelf hier ook regelmatig op.... ;D ;) ;)


Dit stukje tekst is ook een leuke nadenker uit het verder waanzinnig gave verhaal uit de Mega Hoorn- link

Citaat 3

In this conditions, peak levels are much higher and undistorted than any live concert at all.  ;D ??? ??? ???

Om even mijn eigen ervaring op papier te zetten mijn subwoofer
(zie homepage) heeft nu scheuren in het pleisterwerk van mijn
plafond veroorzaakt en de drukgolven zijn adembenemend en toch nog net plezierig (waarschijnlijk door de calibratie).

Mijn buren hebben er geen last van (ankerloze spouw) maar denken af en toe wel een vrachtwagen voor de deur te horen... 8)

Hier is geen woord van gelogen....maar....wat moet die Hoorn dan wel niet op zijn geweten krijgen en blijft het nog plezierig bij Film en Muziek.

Er staat al een citaat in het verhaal dat de toeschouwers/toehoorders denken dat de muren en plafond instorten...... :o...lijkt mij serieus te be-angstigend  ???

Wie heeft nog meer ervaring met extreme mega subs......
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

michiel

Ja inderdaad. Dat puntje over de gevoeligheid van ons gehoor had ik over het hoofd gezien bij mijn eerste reactie. Ondanks dat blijf ik van mening dat de hoorn beter zal klinken.

En het is inderdaad onvoorstelbaar hoe verschrikkelijk hard die hoorn kan gaan. Reken maar na, per 18"er zou je toch wel een 700 watt RMS in kwijt kunnen zonder de xmax te bereiken (als de 18"ers ook echte subdrivers zijn). Kijk dan eens naar het aantal drivers en het rendement.... Verschrikkelijk gewoon. :o
Maar je moet het niet in de spl zoeken. Wat ik met mijn hoorn ervaar is dat deze erg krachtig en direct klinkt. En dat de muziek zelfs op lage volumes al goed voelbaar word. Dat lijkt ten minste zo. Dit is zeer moeilijk te beschrijven met woorden.
Dit verschijnsel ontstaat niet alleen door de hoorn maar ook door de driver zelf. De 15"er die ik in de hoorn gebruik heeft een flinke aandrijving en een vrij lichte konus. Als ik deze 15"er verglijk met de TC sounds 15"ers (die paar voor subweergave zijn gemaakt) dan mis ik heel de 'kick' bij de tc drivers. Deze drivers hebben een flink zwaar membraam en zwakke aandrijving.

QuoteIn this conditions, peak levels are much higher and undistorted than any live concert at all.

Een concert word ook gewoon door luidsprekers versterkt. De nominale spl bij een optreden zal zo rond de 105-110 dB liggen. Dus het is niet echt moeilijk om daar over heen te gaan in de huiskamer.
Ik heb ooit m'n eigen spl drag gedaan op m'n kamertje.  ;D ;D Hoorn in de hoek, iets hoger filteren gaf op 1 watt al 108 dB op ongeveer 30 cm van de mond. De max ging over de 115. :-X Dat is niet leuk meer... Je hoort meer kraken (van het huis) dan muziek.

QuoteWie heeft nog meer ervaring met extreme mega subs......

Zoals ik al eerder aangaf heb ik nu twee 15" TC sounds drivers liggen. Xmax van 16 mm one way. Mag best thuis horen in het rijtje extreem dacht ik zo. ;D Ik ben druk bezig met verschillende kasten voor deze monsters, maar helaas heb ik maar weinig tijd over laatste tijd. :'(

Walter_PPK

Ha michiel leuk dat je hier je hoorn pleidooi houdt ;) Ik heb ooit van dichtbij een stel EV manifold subs gehoord. Dit was ook vrij indrukwekkend. 2 kasten per kant met elk 4 x 18" drivers. Bas zo diep strak en hard dat je er bij elke basdrum gewoon slap van wordt. Maar ik ben verder nog steeds heel tevreden met m'n shiva 12" + 15" pasief membraan.
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

Spacebass

Mmm standaard verhaal van mijn kant..ik ga weer eens standaard voor mijn meyersoundjes  ;)

michiel

Quote from: Walter_PPK on April  2, 2004, 22:31:38
Ha michiel leuk dat je hier je hoorn pleidooi houdt ;) Ik heb ooit van dichtbij een stel EV manifold subs gehoord. Dit was ook vrij indrukwekkend. 2 kasten per kant met elk 4 x 18" drivers. Bas zo diep strak en hard dat je er bij elke basdrum gewoon slap van wordt. Maar ik ben verder nog steeds heel tevreden met m'n shiva 12" + 15" pasief membraan.

Die manifold heeft toch 2 18" per kast?!

Ik heb er ook eens 2 gehoord. Klinkt zeker goed. Maar toen de week daarop twee lab's aan geslingert werden, waren die ev's een lachertje.

Morge even spelen met een Mach setje. ::) is ook wel leuk


Spacebass

Mogen er ook nadelen van hornsystemen aangedragen worden of  >:D

michiel

Quote from: Spacebass on April  2, 2004, 23:44:12
Mogen er ook nadelen van hornsystemen aangedragen worden of  >:D

Natuurlijk, en die zijn er zat!!! Maar dat is misschien net wat het zo leuk maakt om een goed hoorn systeem neer te zetten. Dan kan je ten minste echt zeggen dat je goed werk hebt verricht! :-\

Walter_PPK

#21
Ik vind van die infinite baffle subs ook altijd interresant.

http://t-3.cc/users/audioworx/page13-12Shiva1.html

en zeker als 1 van mijn favoriete subwoofers gebruikt wordt :)
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

Spacebass

Hij lijkt ook hele mooie specs te hebben  :-*

En door iedereen te bouwen  8)

Walter_PPK

Als je IB kan bouwen moet je het beslist doen.

Voordelen:

- Geluidskwaliteit! Vergelijk de IB's met super lage Q gesloten subs.
- WAF MAF etc plek die het in belsag neemt. Onzichtbaar? :)
- Je kunt met gemak meer woofers ophangen want hee het is toch een IB!

Nadeel:

- Iets meer speakergeweld nodig. :(
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

michiel

Voor de liefhebber hier nog een extreem subje: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=16159.0

Optionele driver: http://www.ls-wagner.de/lsw40/details.php4?id=131&Bes_Nr=e129af448f834fdcd5299ff76a89525f&gruppe=Resonant%20Engineering&obergruppe=

Ik geloof dat dit dan wel in het rijtje mega subwoofers past.

1 Kw er achter....  ;D ;D ;D