Hypex DS 4 condensatoren defect,welk merk als upgrade?

Started by morca, June 28, 2016, 10:06:14

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

morca

Een kennis heeft mijn oude DS 4 , waar de condensatoren defect van zijn.
Welk merk of leverancier raden de techneuten me hier aan om als upgrade in kwaliteit aan te schaffen.
het zijn 10.000uF 80v condensatoren

hifiman



Kjelt

Even kijken wat je krijgen kunt en let even op of het snap in of screw terminals zijn.
80V is niet veel voorkomend dus dan wordt het waarschijnlijk 100V.
Persoonlijk kies ik bijna altijd voor japanse condensator fabrikanten zoals:
NICHICON
PANASONIC
RUBYCON
Maar er zijn andere merken die ook heel goed zijn:
CORNELL DUBILIER
VISHAY
om er maar een paar te noemen, en in deze toepassing komt het niet echt nauwkeurig het zit niet echt in de signaal weg, het is de buffer van de voeding.
Kijk anders even welke serie en merk er nu in zit dan kunnen we even in de datasheet kijken of er nog iets speciaals aan is of dat het standaard series is.
Oh ja hoe oud is de versterker, als deze <10 jaar is dan is het ook wel interessant om de luchtdoorstroom, koeling wat te verbeteren of je moet er geen probleem mee hebben iedere 10 jaar 20 euro per condensator en meerwerk neer te willen tellen.

morca

Quote from: Kjelt on June 28, 2016, 10:34:14
Even kijken wat je krijgen kunt en let even op of het snap in of screw terminals zijn.
80V is niet veel voorkomend dus dan wordt het waarschijnlijk 100V.
Persoonlijk kies ik bijna altijd voor japanse condensator fabrikanten zoals:
NICHICON
PANASONIC
RUBYCON
Maar er zijn andere merken die ook heel goed zijn:
CORNELL DUBILIER
VISHAY
om er maar een paar te noemen, en in deze toepassing komt het niet echt nauwkeurig het zit niet echt in de signaal weg, het is de buffer van de voeding.
Kijk anders even welke serie en merk er nu in zit dan kunnen we even in de datasheet kijken of er nog iets speciaals aan is of dat het standaard series is.
Oh ja hoe oud is de versterker, als deze <10 jaar is dan is het ook wel interessant om de luchtdoorstroom, koeling wat te verbeteren of je moet er geen probleem mee hebben iedere 10 jaar 20 euro per condensator en meerwerk neer te willen tellen.
Wat bedoel je met ditgedrukte,ja panasonic had ik ook al eens gelezen


Witalik

Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"

Kjelt

Quote from: morca on June 28, 2016, 12:05:50
Wat bedoel je met ditgedrukte,ja panasonic had ik ook al eens gelezen
Snap in is pcb montage dus met soldeerpootjes, soms twee stuks soms drie of meer (ter mechanische versteviging van de bevestiging)
Screw heeft schroefaansluitingen en die zijn er ook in meerdere varianten, zoals met een grote schroef op de bodem of zoals onderstaand plaatje met een houder.

Hoe dan ook het is zeer belangrijk om te zorgen dat je exact dezelfde soort elco besteld, dus met dezelfde spacing en aantal pootjes als je snap in neemt en met dezelfde diameter en montagewijze als je screw hebt. Anders ben je heel wat langer bezig om alles aan te passen.

QuoteWaar koop jij ze altijd in,kan ik even prijs opvragen.
Ik koop ze waar ze op voorraad zijn en qua prijs het gunstigste (wel goed merk), dat is meestal of farnell.nl (voor partikulieren minstens 50 euro bestellen dan ook geen verzendkosten) of tme.eu (9 euro verzendkosten) maar je kunt ook bij elektronica detailhandels vragen wat ze hebben (Brigatti in Eindhoven, in Den Haag zit ook nog wel een elektrozaak) Ik weet niet waar je in de buurt woont? Maar via het internet is vaak goedkoper en heb je meer keuze en kun je aan de hand van de datasheet zien wat je krijgt.


Kjelt

Heb je dit eerder gedaan, heb je er de juiste (de)soldeer apparatuur voor?
Kan best lastig zijn grote elco's uit de print krijgen vooral als het een multilayer print met grote groundplane is zul je best wel flink moeten verwarmen. Ook hebben die snap in elco's vaak gebogen pootjes die dus van zichzelf al in de print klemmen, dus dan zul je alle twee/drie de pootjes tegelijk willen verwarmen en dan eruit trekken, best tricky.
Wellicht dat je ze beter kunt afknippen/zagen en dan de pootjes er los per stuk uit haalt met een zware bout maar dat moet je maar even bekijken hoe het gaat.

morca

Quote from: Kjelt on June 28, 2016, 13:31:35
Heb je dit eerder gedaan, heb je er de juiste (de)soldeer apparatuur voor?
Kan best lastig zijn grote elco's uit de print krijgen vooral als het een multilayer print met grote groundplane is zul je best wel flink moeten verwarmen. Ook hebben die snap in elco's vaak gebogen pootjes die dus van zichzelf al in de print klemmen, dus dan zul je alle twee/drie de pootjes tegelijk willen verwarmen en dan eruit trekken, best tricky.
Wellicht dat je ze beter kunt afknippen/zagen en dan de pootjes er los per stuk uit haalt met een zware bout maar dat moet je maar even bekijken hoe het gaat.
Ja ik heb vaker gesoldeerd aan printplaten en heb er spullen voor,en ook altijd gemaakt daarna.
Maar goed dat je het even aanhaald dat het geen klusje voor iedereen is  :thumbs-up:

Er zaten geen gebogen pootjes dacht ik, en 2 pootjes weet ik nog.
Ik haal hem eruit en meet de maten op,als je me dan zou willen helpen selecteren welke condensator het beste past zou ik zeer op prijs stellen.
Ik ben nogal overspannen,dat solderen lukt wel maar zoeken tussen al die verschillende condensatoren begint alles een beetje te tollen.  :wacko:

Kjelt

Laat maar weten welk merk en fotootje ofzo dan kijk ik even of ik online wat kan vinden.

morca

Quote from: Kjelt on June 28, 2016, 16:15:47
Laat maar weten welk merk en fotootje ofzo dan kijk ik even of ik online wat kan vinden.
Dankjewel !!!  :thumbs-up:
Hij brengt hem vd week langs,dan zal ik ze eruit halen en foto,s maken, en de maten tussen de pootjes opmeten .
Hij wilde bij hypex nieuwe bestellen,ik zeg beter niet als die na 6 jaar al stuk gaan.

GOOS88

Quote from: morca on June 28, 2016, 17:46:09
Dankjewel !!!  :thumbs-up:
Hij brengt hem vd week langs,dan zal ik ze eruit halen en foto,s maken, en de maten tussen de pootjes opmeten .
Hij wilde bij hypex nieuwe bestellen,ik zeg beter niet als die na 6 jaar al stuk gaan.

Waarschijnlijk zitten er van die Chinese samwha elco's op? Troep. Mocht je niks kunnen vinden of problemen met bestellen bij bepaalde leveranciers, stuur mij evrn een PM

Bijvoorbeeld:

http://nl.mouser.com/Search/m_ProductDetail.aspx?Cornell-Dubilier-CDE%2f380LX103M080A052%2f&qs=sGAEpiMZZMtZ1n0r9vR22TqaKKKcmq0DUwoLp5VNI1A%3d

Wel even kijken naar maatvoering etc
* Marantz AV7706 , Xbox Series X , Intel NUC , Hypex Ncore *
* Klipsch RF-7 , RC-7 , RS-7 , RS-52 * 5.2.2 Atmos *
* DIY sub: Dual Dayton RSS315HF Closed *
* DIY sub: Dayton UM12-22 Ported *

morca

Quote from: GOOS88 on June 28, 2016, 18:52:44
Waarschijnlijk zitten er van die Chinese samwha elco's op? Troep. Mocht je niks kunnen vinden of problemen met bestellen bij bepaalde leveranciers, stuur mij evrn een PM

Bijvoorbeeld:

http://nl.mouser.com/Search/m_ProductDetail.aspx?Cornell-Dubilier-CDE%2f380LX103M080A052%2f&qs=sGAEpiMZZMtZ1n0r9vR22TqaKKKcmq0DUwoLp5VNI1A%3d

Wel even kijken naar maatvoering etc
Ja ik zag het meteen al dat het goedkope waren.
Die uit de link zijn vergelijkbaar met de door Kjelt voorgestelde japanse merken die wel erg goed zijn.

Ik maakte me retro Denon Poa 6600 al eens open,daar kon je echt zien dat er topkwalitijd toegepast is/was.

Ik maak foto,s vd week,meet de maten condensator op,en de afstand tussen de pootjes,maar ook de ruimte tussen de gaatjes in de print.
Deze zijn van gisteren:
Je ziet de bovenstse elco net boven de print uitsteken,die 4 dikke soldeerpunten zijn van de 2 elco,s

teus1988

Quote from: Kjelt on June 28, 2016, 16:15:47
Laat maar weten welk merk en fotootje ofzo dan kijk ik even of ik online wat kan vinden.

het merk is
yageo  lh 85 graden a3
10000uf 80v


Witalik

Kan hypex hier niks mee btw ? OF zijn ze al echt heel oud ?
Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"

jossie

Weet je wel zeker dat ze stuk zijn? Kleine elco's gaan vaak stuk, grote niet zo snel.
Omni !

Kjelt

Quote from: jossie on June 28, 2016, 22:36:39
Weet je wel zeker dat ze stuk zijn? Kleine elco's gaan vaak stuk, grote niet zo snel.
Zat ik ook aan te denken maar op de foto lijkt het alsof ze een beetje bol staan maar ik zou ze wel even nameten.

morca

Quote from: Witalik on June 28, 2016, 21:51:43
Kan hypex hier niks mee btw ? OF zijn ze al echt heel oud ?
Weinig response op de kwaliteit die na 6 jaar stuk gaat.
Alleen ze staan bol dus zijn stuk,ik las een beetje in ze woorden dat hij wist dat ze stuk waren omdat ze er goedkope troep ingezet hebben

Quote from: jossie on June 28, 2016, 22:36:39
Weet je wel zeker dat ze stuk zijn? Kleine elco's gaan vaak stuk, grote niet zo snel.
Kan ik ze doormeten terwijl ze erin zitten,of moet er dan eerst 1 uitsolderen .
Ik heb er een meter voor dus doormeten is geen probleem.
Was ik zoiezo al van plan.

Quote from: Kjelt on June 28, 2016, 23:09:21
Zat ik ook aan te denken maar op de foto lijkt het alsof ze een beetje bol staan maar ik zou ze wel even nameten.
Je kan het op de foto niet zo goed zien,maar ik heb nog nooit een condensator zo bol zien staan.
De ene is ook boller als de andere.

jossie

Ik bedoel eigenlijk of de module niet goed meer werkt. Bol staan op zich zegt niet zo heel veel bij grote elco's. Het zegt vooral dat ze lekker warm staan en gasdicht zijn [emoji51]
Omni !

morca

Wie heeft er een fluke.
Ik weet niet zeker meer ofhij nou op ohm  of diode teken moet staan om die condensator te meten
De foto is te groot kan hem niet uploaden


jossie

Dat gaat niet Marco. Daar heb je een capaciteitsmeter en/of ESR meter voor nodig.
Omni !