Keuze goede systeem/Compactcamera

Started by Kingpin, June 25, 2016, 23:38:46

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kingpin

Ik ben op zoek naar een systeem/compactcamera, die goede beelden schiet.
De camera zal voornamelijk gebruikt gaan worden voor portret, binnen (low light), buiten (geen panorama).
Een grote zoom is niet belangrijk
Wat ik wel belangrijk vindt zijn goede opnames bij weinig licht.

Ik zit te twijfelen of ik voor een systeemcamera of compactcamera ga.

Na wat speurwerk is op dit moment mijn top 4 lijst:
- Panasonic DMC-GF7
- Sony Alpha A5000
- Nikon 1 J5
- Sony DSC-RX100 (type 1)

Alle 4 nagenoeg dezelfde prijsklasse.
Mijn eerste keuze zou de Panasonic zijn vanwege de breedhoek lens en toch enige zoom.
De Pana en de Nikon hebben als kit zijnde goede objectieven in tegenstelling tot de Sony Alpha die meer tot z'n recht komt met een beter objectief (wat ik zo heb gelezen).

Kan iemand wat zeggen over deze 4 camera's ?
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

J.A.F._Doorhof

Qua sensoren zit sony tegenwoordig eigenlijk aan top
Dus ik zou je zeker sony adviseren
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Kingpin

Quote from: J.A.F._Doorhof on June 26, 2016, 09:19:09
Qua sensoren zit sony tegenwoordig eigenlijk aan top
Dus ik zou je zeker sony adviseren
Dan zou de A5000 met z'n APS-C in het voordeel zijn tov de RX100.
De A5000 als kit wordt geleverd met een staandaard lens. Weet jij hoe deze zich verhoud tov de RX100 (type 1) lens mbt scherpte en kleuren?
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

J.A.F._Doorhof

Geen idee. Ik gebruik een rx100 mk3 en die is fantastisch.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

mikekiwi

Quote from: J.A.F._Doorhof on June 26, 2016, 10:48:20
Geen idee. Ik gebruik een rx100 mk3 en die is fantastisch.
ook voor portretten?  Voor dat onderwerp zou mijn voorkeur bij aps-c formaat sensor liggen...

Kingpin

Even mezelf afgevraagd of een camera met losse lens wel iets voor mij is, aangezien ik 90% zeker weet dat ik geen losse lensen ga halen.
Misschien kan ik me beter focussen op een goede compact zoals de RX100 in dit geval.
De mk3 zal ongetwijfeld beter zijn dan de mk1, maar is ook vele malen duurder, en ik ben geen pro.

Waar zou ik de RX100 mk1 (in deze prijsklasse) nog mee kunnen vergelijken ?
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Roksan

KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

WickedGame

#7
Olympus OM-D E-M10 eventueel nog een optie?

De Mark II is net gelanceerd van dit model, waardoor de eerste versie scherper in de markt is komen te staan.

Starred


Achiel

Fujifilm x-a2 of andere uit de x serie.
Linn Majik DSM, Klipsch Cornwall III,  Linn Akurate 2200 dynamik, VPI Scoutmaster/Grado, JL E-112. Onderweg: HiBY R5 II + Grado GW100X

Kingpin

#10
Ik wil eigenlijk onder de 400 gaan zitten, das m'n max. Duurder, meestal beter idd maar zoals ik al zei, ik ben geen pro, maar zeker geen beginneling, maar wil wel voor de max haalbare resultaat.

De link in dpreview heeft ook een optie om 4 camera's tegelijkertijd te bekijken, ook onder diverse iso waardes.

Ik heb daar diverse compacts vergeleken met de RX100 mk1 maar ook 2 binnen het budget vallende systeemcameras, de Nikon 1 J5 en de Panasonic GF7 die al in m'n lijstje stonden.
Erg verassend qua beeld, waarbij de compacts ver achter blijven, ook de RX100 mk1 wbt detail, noise en kleuren.
Verassend dat de GF7 op bepaalde fronten beter is dan de Nikon 1.

We gaan nog maar eens rustig vergelijken.
Alle input is welkom, niet alleen qua beeld maar ook bv de degelijkheid.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

J.A.F._Doorhof

Rx100 gebruik ik voor mijn vlog en voor standaard walk around.
Video is verrassend goed en foto's ook
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

LittleNinja

Ik lift even mee op dit topic..

Zelf kijk ik naar de Sony Alpha A5100. Er zit best nog een aardig verschil tov de A5000 als ik het zo lees. En de kitlens is ook meteen van een degelijke kwaliteit. Grote voordelen zijn de sensor en de zeer snelle en nauwkeurige autofocus.

Het bijzondere vind ik dat het touchscreen alleen touch bediening kent voor het bepalen van het focuspunt, maar niet voor het doorlopen van menu's..

Ik zou ook een Sony roepen. Ik was alleen in de veronderstelling dat de RX100 (mk1) niet meer nieuw verkrijgbaar was.
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

eric_audio

Quote from: LittleNinja on June 26, 2016, 19:05:49
Ik lift even mee op dit topic..

Zelf kijk ik naar de Sony Alpha A5100. Er zit best nog een aardig verschil tov de A5000 als ik het zo lees. En de kitlens is ook meteen van een degelijke kwaliteit. Grote voordelen zijn de sensor en de zeer snelle en nauwkeurige autofocus.

Het bijzondere vind ik dat het touchscreen alleen touch bediening kent voor het bepalen van het focuspunt, maar niet voor het doorlopen van menu's..

Ik zou ook een Sony roepen. Ik was alleen in de veronderstelling dat de RX100 (mk1) niet meer nieuw verkrijgbaar was.

Ik heb zelf de a6000 met de kitlens. Inderdaad is de kitlens niet het beste wat je kan kopen, maar zeker ook niet zo beroerd als soms mag lijken. Ik heb veel plezier van deze combi. En de kitlens kost bijna niks als je hem samen met de body koopt. Dus ik zou gewoon daarmee beginnen. Vergeet ook niet dat het alternatief (de 16-70mm lens) veel duurder is, een ook behoorlijk veel groter (wat de totale combi meteen een stuk minder compact maakt).
NAS: LaCie Cloudbox
Streaming bridge: Auralic Aries
DAC/Amplifier: Devialet 200
Speakers: Magico S1
Digital cables: Audioquest Cinnamon
Loudspeaker cables: Vertere Pulse-X Mini

LittleNinja

#14
Kun je er eigenlijk alleen Sony lenzen op zetten? Lijkt me niet toch?
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

Kingpin

Quote from: LittleNinja on June 26, 2016, 19:05:49
Zelf kijk ik naar de Sony Alpha A5100. Er zit best nog een aardig verschil tov de A5000 als ik het zo lees. En de kitlens is ook meteen van een degelijke kwaliteit. Grote voordelen zijn de sensor en de zeer snelle en nauwkeurige autofocus.

Het bijzondere vind ik dat het touchscreen alleen touch bediening kent voor het bepalen van het focuspunt, maar niet voor het doorlopen van menu's..

Ik zou ook een Sony roepen. Ik was alleen in de veronderstelling dat de RX100 (mk1) niet meer nieuw verkrijgbaar was.
De 5100 heeft volgens mij dezelfde kitlens (Sony, geen Carl Zeiss). Wel is de 5100 meer afgeleid van de 6000 dan van de 5000.
Mooie camera's maar de 5100 is buiten mijn gestelde budget, de 5000 vindt ik qua gebruik (alles via knop/dial structuur op de achterzijde) te onhandig.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

_ MarcelloW _

Quote from: LittleNinja on June 26, 2016, 22:21:02
Kun je er eigenlijk alleen Sony lenzen op zetten? Lijkt me niet toch?

Met een adapter zijn andere lenzen zeker ook mogelijk.
Of het dan allemaal net zo goed werkt? Geen idee.

Ook ik support de zoek-functie! http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?action=search2

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

_ MarcelloW _

Quote from: LittleNinja on June 26, 2016, 19:05:49

Ik zou ook een Sony roepen. Ik was alleen in de veronderstelling dat de RX100 (mk1) niet meer nieuw verkrijgbaar was.

Sony produceert alle RX100 modellen naast elkaar. Van de I tm de IV.

Ikzelf in het bezit van een RX100II. Geweldig toestel, als je het mij vraagt.

Ook ik support de zoek-functie! http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?action=search2

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Mokumer45

Beste allemaal: volgens mij zijn er ook lens fabrikanten, die hun lezen met een Sony (voor de alpha en/of de E) fitting leveren.
Huiskamer: AVR: Denon AVC-X4700H, Speakers: Teufel T400 Mk2, Teufel Cubycon 5.1 met bijbehorende Subw , Teufel Reflekt, 2e Subw: Sony SA-WMS535, Audio Streamer: Teufel Raumfeld Connector 2, 4K Speler: Sony UBP-X800, DAT Rec: Sony DTC-55ES, Cassette Rec: Sony TC-K630ES, DVD/Video Rec: Sony RDR-VX450, Pick-up: Dual CS-429 met Shure M97XE of Ortofon 2M Red of Audio Technica AT-VM95EN element, Phono Amp: Teufel PhonoStation 1, Media Box: UPC Pace DRC7111, div. Headphones, o.a. Sony MDR-DS6500, TV: Sony 49X8305C.
 Extra: Micro System: Sony CMT-CPX1. Slaapkamer: nog div. apparaten.

Kingpin

#19
Heb hieronder diverse 'shots' vergeleken van de volgende camera's:
- Canon EOS 5D MarkIII (om een vergelijk te maken met een DSLR),
- Panasonic GF7 (12-32mm Leica lens),
- Nikon 1 J5 (10-30mm Nikkor lens),
- Sony RX100 markI (Zeiss lens).

Rechtsboven (Lightning) kun je zien of deze onder belichting of in 'low light' is genomen.
Tevens in 'low light' het verschil tussen 200 en 6400iso.
























































Hieronder nog een vergelijk tussen de Panasonic, Nikon en de RX100 mkI en mkIV









Zoals ik het kan bekijken, ook gelet op de prijs springen voor mij de Panasonic en de Nikon er als beste eruit.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

J.A.F._Doorhof

Kan me bijna niet voorstellen dat die RX100 ZO onscherp is, ik heb zelf de MKIII en dat ding is gewoon eng scherp.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Kingpin

Ik heb het van dpreview. Kan er niets aan veranderen.
Het is natuurlijk wel erg ingezoomed, misschien dat het dan beter opvalt.

Als ik het zo zie dan vindt ik de Panasonic het scherpst overkomen en de Nikon de betere kleuren hebben.
Zal nog eens ergens anders kijken of die ook zoiets hebben om te vergelijken.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

J.A.F._Doorhof

Het lijkt wel alsof de foto's helemaal bewogen zijn.
Maar goed ik heb de MK1 nooit gehad, ik ben bij de III ingestapt.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Kingpin

Quote from: J.A.F._Doorhof on June 27, 2016, 19:02:53
Het lijkt wel alsof de foto's helemaal bewogen zijn.
Maar goed ik heb de MK1 nooit gehad, ik ben bij de III ingestapt.
Zojuist nog wat fotos op flickr bekeken van de genoemde cameras, geen van allen is echt slecht, wat de 1 heeft heeft de ander weer niet en andersom.
Vindt de kleuren van de Nikon en Sony wel erg mooi, waarbij de Nikon een mooiere contrast/belichting laat zien. De Pana doet volgens mij weinig fout, maar springt er wat kleuren iets minder vanaf, maar is wel beter in low light en scherper.

Ook de Alpha 6000 eens vergeleken, das wel echt mooi ... snel maar weer naar wat 'minder' ;D
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

LittleNinja

Dat hoeft niet eens want de fotokwaliteit van de A5100 is identiek aan de A6000. De verschillen in deze camera's zitten op andere vlakken.

Quote from: Kingpin on June 27, 2016, 20:11:56
Zojuist nog wat fotos op flickr bekeken van de genoemde cameras, geen van allen is echt slecht, wat de 1 heeft heeft de ander weer niet en andersom.
Vindt de kleuren van de Nikon en Sony wel erg mooi, waarbij de Nikon een mooiere contrast/belichting laat zien. De Pana doet volgens mij weinig fout, maar springt er wat kleuren iets minder vanaf, maar is wel beter in low light en scherper.

Ook de Alpha 6000 eens vergeleken, das wel echt mooi ... snel maar weer naar wat 'minder' ;D
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"