XP versnellen

Gestart door Erik, maart 29, 2004, 20:46:36

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Penguin

Citaat van: advr op juni  4, 2004, 11:21:47
Als je 1 Gb aan geheugen hebt heb je je pagefile niet nodig. Ik gebruik de pagefile ook niet en mijn pc is daardoor sneller geworden.  Ik gebruik XP Professional. Ik had al vaker gekeken hoeveel swap file er gebruikt werd en dat kwam nooit boven de 1 Gb uit dus daarom heb ik de pagefile op "Geen" gezet.

Xp werkt sowieso lekkerder met veel gehuegen.


Tevens een snelle WD 120 Gb met fluid bearings geinstalleerd dat scheelt trouwens ook aan snelheid en geluidproductie

Ad.
Ad speel je ook games dan kan je het wel vergeten alleen op ram mijn game loopt even 3 minuten wel erg snel maar dan komt windows zeiken over dat hij niets kan schrijven, of laat niets blijken maar herstart windows
Mijn advies ja voor niet zo zware apps nee niet toepassen voor gaming
Ik heb 2 gb aan ram maar games willen nog niet zonder lopen


advr

Hoi Martin,

Nee, games speel ik niet, dus da's lekker makkelijk ;D

Ad.
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

B.J.

Myth - "Disabling the Pagefile improves performance."

Reality - "You gain no performance improvement by turning off the Pagefile. When certain applications start, they allocate a huge amount of memory (hundreds of megabytes typically set aside in virtual memory) even though they might not use it. If no Pagefile (i.e., virtual memory) is present, a memory-hogging application can quickly use a large chunk of RAM. Even worse, just a few such programs can bring a machine loaded with memory to a halt. Some applications (e.g., Adobe Photoshop) will display warnings on startup if no Pagefile is present." - Source

"In modern operating systems, including Windows, application programs and many system processes always reference memory using virtual memory addresses which are automatically translated to real (RAM) addresses by the hardware. Only core parts of the operating system kernel bypass this address translation and use real memory addresses directly. All processes (e.g. application executables) running under 32 bit Windows gets virtual memory addresses (a Virtual Address Space) going from 0 to 4,294,967,295 (2*32-1 = 4 GB), no matter how much RAM is actually installed on the computer. In the default Windows OS configuration, 2 GB of this virtual address space are designated for each process' private use and the other 2 GB are shared between all processes and the operating system. RAM is a limited resource, whereas virtual memory is, for most practical purposes, unlimited. There can be a large number of processes each with its own 2 GB of private virtual address space. When the memory in use by all the existing processes exceeds the amount of RAM available, the operating system will move pages (4 KB pieces) of one or more virtual address spaces to the computer's hard disk, thus freeing that RAM frame for other uses. In Windows systems, these "paged out" pages are stored in one or more files called pagefile.sys in the root of a partition. Virtual Memory is always in use, even when the memory required by all running processes does not exceed the amount of RAM installed on the system." - Source

;D

Ik had ook altijd het idee dat uitzetten bij genoeg ram of vaste groote sneller was.

B.J.

Myth - "Moving the Pagefile to a different partition on the same drive improves performance."

Reality - "Moving the Pagefile to a different partition on the same physical hard disk drive does not improve performance. Simply using a different partition on the same drive will result in lots more head-seeking activity, as the drive jumps between the Windows and page file partitions. Even though moving the pagefile in this case can have the positive effect of defragmenting it, the loss in I/O performance out weighs any gains. It is better to simply defragment the pagefile using PageDefrag and keep maximum I/O performance by leaving the pagefile where it is with a single drive setup. However you can enhance performance by putting the pagefile on a different partition and on a different physical hard disk drive. That way, Windows can handle multiple I/O requests more quickly. When the pagefile is on the boot partition, Windows must perform disk reading and writing requests on both the system folder and the pagefile. When the pagefile is moved to a different partition and a different physical hard disk drive, there is less competition between reading and writing requests."

Dat heb ik wel ingesteld!

Penguin

Duidelijke uitleg, zie je Ad dat met games en zware apps niet altijd goed gaat.
Swapfile is eigenlijk bagger maar ja Bill Gates wil nog meer geld verdienen aan progs die windows verbeteren.
Ergste nog, hij is soms nog een grote aandeelhouder van dit soort bedrijfjes die die progs maken.
Slimme vent erg rijk en die nooit meer over de kop kan gaan, lijkt mij
Maar die 2 gb die ik nu heb maakt mijn pc wel sneller je merkt het goed alleen is RAM duur. >:(

EdwinB

Citaat van: Penguin op december 30, 2005, 13:37:17
Swapfile is eigenlijk bagger maar ja Bill Gates wil nog meer geld verdienen aan progs die windows verbeteren.

? Leg eens uit want ik zie het verband niet.

Citaat
Maar die 2 gb die ik nu heb maakt mijn pc wel sneller je merkt het goed alleen is RAM duur.

RAM is cheap these days, ik kan me nog herinneren dat ik 800,- gulden heb betaald voor 8MB...



B.J.

Citaat van: EdwinB op december 30, 2005, 16:46:02
? Leg eens uit want ik zie het verband niet.

RAM is cheap these days, ik kan me nog herinneren dat ik 800,- gulden heb betaald voor 8MB...




Een verband is er niet maar in Penguins (Tux?) redenering heeft Billy express swap files geintroduceerd die de boel vertragen zodat hij ook nog eens swap optimalisatie programmas kan verkopen via andere bedrijven waar hij grootaandeelhouder is en extra verdiend  :o ::)

800 gulden voor 8 mb. :o Damn wat ben jij oud  ;D

Penguin

Ik had het niet bepaald over "expres" een swapfile.
Maar het is een oude manier om rams uit te sparen zoals edwin al zei vroeger waren RAMs erg duur.
Nu inderdaad RAMs goedkoper zijn waarom windows niet volledig mogelijk zonder swapfile?
Dat vind ik dan raar als inmiddels windows 98 2000 xp op vele pc draait, de ram relatief goedkoop en dan nog met zo'n trage schijf memory gebruiken (schijf in vergelijk met ram speed) ;D
Nu ben ik geen expert maar het moet toch mogelijk zijn ?  ::)

Erik

Citaat van: Bas Janssen op december 30, 2005, 16:55:12
Een verband is er niet maar in Penguins (Tux?) redenering heeft Billy express swap files geintroduceerd die de boel vertragen zodat hij ook nog eens swap optimalisatie programmas kan verkopen via andere bedrijven waar hij grootaandeelhouder is en extra verdiend  :o ::)

800 gulden voor 8 mb. :o Damn wat ben jij oud  ;D
Klopt ik zag hem van de week lopen met een rollator ;D
ps ik heb nog 16mb gehaald voor fl 1000 was toen helemaal weg van heretic
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

EdwinB

Citaat van: Penguin op december 30, 2005, 17:34:58
Ik had het niet bepaald over "expres" een swapfile.
Maar het is een oude manier om rams uit te sparen zoals edwin al zei vroeger waren RAMs erg duur.
Nu inderdaad RAMs goedkoper zijn waarom windows niet volledig mogelijk zonder swapfile?
Dat vind ik dan raar als inmiddels windows 98 2000 xp op vele pc draait, de ram relatief goedkoop en dan nog met zo'n trage schijf memory gebruiken (schijf in vergelijk met ram speed) ;D
Nu ben ik geen expert maar het moet toch mogelijk zijn ?  ::)


Zo te lezen heb je niet echt een goed idee wat een pagefile doet. Bij NT (Windows) kan elk process 4GB aan geheugen gebruiken, dit is het virtuele geheugen voor het process en staat eigenlijk los van het fysieke geheugen. Zoals je waarschijnlijk weet zijn er altijd meerdere processen tegelijkertijd aktief en die kunnen dus allemaal 4GB aan geheugen gebruiken.

Stel we hebben 4 processen draaien, dat zou dus 16GB aan geheugen betekenen. Zelfs al zouden we ons systeem helemaal volproppen met 4GB, het maximum op een (standaard) 32-bit systeem, dan zouden we dus nog altijd fysiek geheugen te kort komen. Dit is een reden van de pagefile, wanneer het fysieke geheugen dreigt vol te raken worden de minst gebruikte onderdelen naar de pagefile geschreven. Het voordeel is dat wanneer een process dat specifieke ondeerdeel weer nodig heeft dit vanuit de pagefile in het geheugen kan worden gelezen, dit is sneller dan dat deze informatie opnieuw uit het programma zelf moet worden gehaald.

Bovenstaande is een versimpelde weergave van de werkelijkheid maar ik hoop dat het een beetje duidelijk is.  ;)


Penguin

Oke je komt goed over lol ehh maar dan nog is het een slak in vergelijk met ram  ::)
maar bedankt voor je toelichting  ;D

lampie1979

Mochten mensen idd meer performance willen. Maak een aparte partitie aan voor de pagefile, zet deze partitie op FAT32 voor de meeste snelheidwinst (minder overhead als bij NTFS). Hiermee voorkom je fragmentation van de pagefile en boek je iets winst in snelheid. Dus C: windows partitie, D: pagefile, E: CD-ROM, F: etc...

Succes  :)
|Onkyo TX-NR905B| |Monitor Audio GR60/20| |MC Systems| |Behringer FBD1124P| |SVS PC-Ultra| |QED 25th Anniversary| |Hitachi PJ-TX300| |Projecta 2m| |Xbox-360 incl stuur| |HTPC C2D| |5TB fileserver| |Hoepel 2.3a|

EdwinB

Citaat van: lampie1979 op september 30, 2006, 23:54:54
Mochten mensen idd meer performance willen. Maak een aparte partitie aan voor de pagefile, zet deze partitie op FAT32 voor de meeste snelheidwinst (minder overhead als bij NTFS). Hiermee voorkom je fragmentation van de pagefile en boek je iets winst in snelheid. Dus C: windows partitie, D: pagefile, E: CD-ROM, F: etc...

Een aparte partitie voor de pagefile biedt geen voordeel (nog steeds de zelfde lees/schrijf kop), de pagefile op een aparte schijf zetten biedt wel voordeel.

Mvg,

Edwin

B.J.

Citaat van: EdwinB op oktober  1, 2006, 12:21:06
Een aparte partitie voor de pagefile biedt geen voordeel (nog steeds de zelfde lees/schrijf kop), de pagefile op een aparte schijf zetten biedt wel voordeel.

Mvg,

Edwin


Lol wat een kick  :D

Klopt, zie 5 posts boven je  ;)