Gezocht: een setje C12-6 of C25-6-12 accuton ceramische tweeters

Started by hifiman, May 30, 2016, 15:29:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

hifiman

Hoi allemaal,

Ik zoek een setje C12-6 of C25-6-12 accuton ceramische tweeters om in mijn Avalon Avatar speakers te proberen.
De C12-6 zie ik nergens meer te koop en in plaats daarvan is er nu de C25-6-12 welke de opvolger is. Echter de nieuwe is volgens de specs 2mm dieper dan de oude en dat zou in mijn geval wel eens net het verschil kunnen betekenen tussen dat het qua diepte gaat passen of niet.

Ik zoek dus bij voorkeur de oude C12-6, maar als ik 2de hands de nieuwe C25-6-12 kan kopen dan wil ik het risico wel nemen.

Tips zijn welkom.

Groetjes,

Ronald

CZ79

Hi Ronald,

volgens mij is de ruimte achter de tweeter in de Avalon die zat om die paar extra mm kwijt te kunnen.
Zijn deze tweeters geschikt voor het standaard Avatar filter? Of heb je al aanpassingen gedaan aan het filter?
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

hifiman

Quote from: cz79 on May 30, 2016, 15:34:13
Hi Ronald,

volgens mij is de ruimte achter de tweeter in de Avalon die zat om die paar extra mm kwijt te kunnen.
Zijn deze tweeters geschikt voor het standaard Avatar filter? Of heb je al aanpassingen gedaan aan het filter?
Ik heb het laatst opgemeten en het is precies 52 mm, echter de draden die uit de speaker kast in de tweeter kamer komen moeten niet geplet worden, het is net wel net niet passen volgens mij.

Aanpassingen aan het filter is niet mogelijk, daar kom je niet bij..
Hooguit een kleine serieweerstand van ongeveer 0.4 Ohm met de nieuwe tweeter om de DC weerstand hetzelfde te houden. Fs van deze tweeter is gelijk aan de originele MCD25 die erin zit.

CZ79

Het filter is inderdaad helemaal in hars gegoten en kom je niet bij. Volgens mij heb je nog ruim 2 cm achter de tweeter tot de waar de bedrading uitkomt. De tweeter zelf is redelijk gemakkelijk te verwijderen, heb je dat al eens gedaan?

Interessant dat die keramische tweeter iik zal passen en dezelfde waardes heeft, ik heb nog een spare set tweeters maar altijd goed om te weten dat er meerdere tweeters zijn die passen qua afmetingen en specs
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

hifiman


CZ79

Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

hifiman

Dat is dus de vraag... Zie startpost... (foto is van aantal dagen geleden).

Viavia heb ik gehoord van iemand die de C12-6 in zijn avatars gebouwd heeft en dit pas dus net. De C25-6-12 is echter 2mm dieper volgens de specs en vandaar de twijfel.
Het liefst heb ik dus een setje C12-6, dan weet ik "zeker" dat het gaat passen, maar die vind je dus nieuw niet meer...

reza

Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

hifiman

Het past inderdaad net niet, maar dat was met een beitel en een hamer op te lossen ;-) Prima upgrade geweest waar ik nog steeds blij mee ben. En klopt., 0.4 ohm in serie.

Quote from: jacobhue on February  9, 2022, 07:01:49
Ik schatte het als laat en het is over het algemeen 52 mm, maar de draden die van het luidsprekerbureau naar de tweeterkamer komen, mogen niet platgedrukt worden, het past gewoon niet zoals ik het zou zien.

Acclimatisaties aan het kanaal zijn onrealistisch, daar kom je niet op.

Waarschijnlijk een kleine serie tegenstand van ongeveer 0,4 Ohm met de nieuwe tweeter om de DC-obstructie gelijk te houden. Fs van deze tweeter is gelijk aan de eerste MCD25 die erin zit.