KPN of toch Ziggo?

Started by M:iNdO, May 25, 2016, 13:29:06

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

M:iNdO

Hoi allen,

Ik zie heel veel topics maar niet zo snel een die precies aansluit op wat ik wil weten.

Aankomende zomer ga ik namelijk verhuizen en wil ik natuurlijk ook een alles-in-1 pakket hebben (TV, Internet en Bellen).
Op dit moment heb ik Ziggo en in principe helemaal goed, ook qua prijs/kwaliteit. Wel heel af en toe problemen dat er even geen signaal is en/of het internet valt uit, dit is echter heel sporadisch. Horizon Go app doet het ook niet bij mij. Over de beeldkwaliteit ben ik wel tevreden. Ik ben alleen niet zo te spreken over de klantenservice en dan met name dat ze niets voor bestaande klanten (acties) doen (niets is mogelijk).

Ik overweeg dan ook om in mijn nieuwe woning KPN (glasvezel) te nemen. O.a. mijn zwager is er uitermate tevreden over.

Wat voor mij belangrijk is:
- snel en stabiel internet;
- zo goed mogelijke beeldkwaliteit (storingsvrij, ook als je meerdere tv's aansluit e.d.);
- uiteraard ook de beste/kwaliteit prijsverhouding maar ik ben bereid om iets meer te betalen als het de moeite waard is

Hoor graag jullie ervaringen/meningen/adviezen.

Alvast bedankt!
Samsung Neo QLED QE65QN95A | Jamo S808 subwoofer | Dali Ikon 1 mk1 fronts | Bluesound Powernode N330 | Xbox Series S | Nvidia Shield | Intel NUC D34010WYK | Amino Aria 610

WickedGame

Quote from: M:iNdO on May 25, 2016, 13:29:06
Hoi allen,

Ik zie heel veel topics maar niet zo snel een die precies aansluit op wat ik wil weten.

Aankomende zomer ga ik namelijk verhuizen en wil ik natuurlijk ook een alles-in-1 pakket hebben (TV, Internet en Bellen).
Op dit moment heb ik Ziggo en in principe helemaal goed, ook qua prijs/kwaliteit. Wel heel af en toe problemen dat er even geen signaal is en/of het internet valt uit, dit is echter heel sporadisch. Horizon Go app doet het ook niet bij mij. Over de beeldkwaliteit ben ik wel tevreden. Ik ben alleen niet zo te spreken over de klantenservice en dan met name dat ze niets voor bestaande klanten (acties) doen (niets is mogelijk).

Ik overweeg dan ook om in mijn nieuwe woning KPN (glasvezel) te nemen. O.a. mijn zwager is er uitermate tevreden over.

Wat voor mij belangrijk is:
- snel en stabiel internet;
- zo goed mogelijke beeldkwaliteit (storingsvrij, ook als je meerdere tv's aansluit e.d.);
- uiteraard ook de beste/kwaliteit prijsverhouding maar ik ben bereid om iets meer te betalen als het de moeite waard is

Hoor graag jullie ervaringen/meningen/adviezen.

Alvast bedankt!

Over het dik gedrukte:

Bel de afdeling opzeggingen en geef aan dat je wil opzeggen omdat je een lucratief aanbod heb gehad van partij X. Geloof mij ze willen je niet kwijt en komen met een oplossing. Al 2x uitgehaald, en al 2x met succes.

Pjotr

#2
Ik heb zelf vorig jaar de overstap gemaakt van Ziggo naar KPN glasvezel.

Pluspunten KPN glasvezel t.o.v. Ziggo:
- Zeer stabiele en snelle internetverbinding (bij Ziggo kakte die 's avonds regelmatig in. Ook werd tijdens thuiswerken mijn VPN verbinding meerdere keren per werkdag verbroken).
- Uploadsnelheid = Downloadsnelheid (in mijn geval was dit 500/500 het eerste halfjaar, daarna zelf gedowngraded naar 100/100).
- HD Glas TV-zenders zijn superscherp.
- Gunstig i.c.m. met andere KPN producten zoals een mobiel abonnement. Dan krijg je een TV pakket gratis en 5 euro korting op je mobiele abonnement + dubbele belminuten en dubbel data.

Minpunten KPN glasvezel t.o.v. Ziggo:
- TV Decoder kastje heeft wat minder mogelijkheden dan de Horizonbox. KPN decoder heeft o.a. geen media player functionaliteit, minder instellingen voor beeld- en geluiddoorgifte via de digitale uitgangen.
- Experiabox kun je niet instellen als "dom" modem. Hierdoor vindt een dubbele NAT plaats als je je eigen router/wireless accesspoint gebruikt. Sommige VPN oplossingen houden hier niet zo van (heb je alleen last van als je een eigen server draait). Dit geldt ook voor het draaien van eigen game servers. Als je beschikt over een switch waarop je zelf VLANs kunt aanmaken, kun je het internet en TV-gedeelte van de Experiabox overnemen en heb je dat probleem niet. De telefonie gaat dan nog wel over de Experiabox.
- Wireless bereik van de Experiabox is niet echt geweldig. Hoewel de v10 beter is dan de voorgaande versies, raad ik toch aan om een eigen wireless router/accesspoint erachter te zetten.


Wat voor mij de doorslag heeft gegeven is de zeer stabiele, snelle internetverbinding. Het TV zenderaanbod en kwaliteit is nu ook erg goed via glasvezel. Dat bleef een aantal jaar geleden nog erg achter bij het aanbod via de kabel. Zowel in kwaliteit als zenderaanbod. Ik heb al een aantal jaren glasvezel in de meterkast liggen, maar heb gewacht met overstappen tot het TV zenderaanbod en beeldkwaliteit minstens zo goed/beter was dan via de kabel.
Mijn Set: Panasonic TX-P42G20ES - Heed Obelisk Si II - Heed Obelisk X2 - Heed Obelisk DA - Denon DVD-1940 - Raspberry Pi 3B - Google Chromecast 2 - Logitech Squeezebox Duet - Takumi TT level2 met Ortofon 2M Bronze - Phonar Veritas P5.5 EdMa Cap+

Lucky.L

Quote from: WickedGame on May 25, 2016, 13:34:35
Over het dik gedrukte:

Bel de afdeling opzeggingen en geef aan dat je wil opzeggen omdat je een lucratief aanbod heb gehad van partij X. Geloof mij ze willen je niet kwijt en komen met een oplossing. Al 2x uitgehaald, en al 2x met succes.
Heb zelf gewoon de klantenservice gebeld of ze weer een nieuw contract willen maken met een leuk voordeel!!
Kreeg 6 maanden lang 40,- euro korting op een contract van een jaar!
Dus volgend jaar ga ik weer bellen.
Kef R7,Lyngdorf TDAI 3400,Canare 4S11,  Samsung 65QN85A.,Mede8er med600x3d,Panasonic DMP-UB 700 ,  Samsung HW-Q900A

stevefilmfreak54

Quote from: Lucky.L on May 25, 2016, 15:27:48
Heb zelf gewoon de klantenservice gebeld of ze weer een nieuw contract willen maken met een leuk voordeel!!
Kreeg 6 maanden lang 40,- euro korting op een contract van een jaar!
Dus volgend jaar ga ik weer bellen.

Mooi, ga morgen ook bellen, mijn contract is volgende maand ten einde!!
Samsung Neo QLED 4K 65QN95A, Samsung HW-Q800A, Denon AVR X4700H, Panasonic DP-UB424, Nvidia Shield PRO, Dune HD Real Vision 4k, Ziggo Next, 2x Kef Q750, Kef Q650C en 2x Kef Q300 op NorStone stands met Soundcare M8 spikes, 2x Dali Alteco C1, Audioquest 14/4 luidsprekerkabels voor, QED Profile 42 achter, XTZ 12 17 Edge + QED Reference 40 sub. kabel + AM 8033C, NAS: Synology 218 play.

jasjenl

#5
Quote from: Pjotr on May 25, 2016, 15:16:01
Ik heb al een aantal jaren glasvezel in de meterkast liggen, maar heb gewacht met overstappen tot het TV zenderaanbod en beeldkwaliteit minstens zo goed/beter was dan via de kabel.
Mwah, ik heb zelf Ziggo (voorheen UPC gebied) en mijn moeder heeft KPN glasvezel, maar ik vind toch nog steeds dat het beeld van KPN niet kan tippen aan dat van Ziggo. Dus als het ook van belang is dat je de beste beeldkwaliteit krijgt, zou ik nog maar eens heroverwegen of glasvezel dan de juiste keuze is.
Marantz SR8002 / Parasound 2205AT / Denon HEOS Link HS2 / 2x Quadral Aurum 7 / 2x Quadral Phonologue Pico / Quadral Base Prestige / Samsung UE40H6200AW / Epson TW9400W / Oppo BDP 83 / Apple TV / PS5

Deleted User

Quote from: jasjenl on May 25, 2016, 17:10:12
Mwah, ik heb zelf Ziggo (voorheen UPC gebied) en mijn moeder heeft KPN glasvezel, maar ik vind toch nog steeds dat het beeld van KPN niet kan tippen aan dat van Ziggo. Dus als het ook van belang is dat je de beste beeldkwaliteit krijgt, zou ik nog maar eens heroverwegen of glasvezel dan de juiste keuze is.

Hebben jullie exact dezelfde tv dan..

M:iNdO

Quote from: Pjotr on May 25, 2016, 15:16:01
Ik heb zelf vorig jaar de overstap gemaakt van Ziggo naar KPN glasvezel.

Pluspunten KPN glasvezel t.o.v. Ziggo:
- Zeer stabiele en snelle internetverbinding (bij Ziggo kakte die 's avonds regelmatig in. Ook werd tijdens thuiswerken mijn VPN verbinding meerdere keren per werkdag verbroken).
- Uploadsnelheid = Downloadsnelheid (in mijn geval was dit 500/500 het eerste halfjaar, daarna zelf gedowngraded naar 100/100).
- HD Glas TV-zenders zijn superscherp.
- Gunstig i.c.m. met andere KPN producten zoals een mobiel abonnement. Dan krijg je een TV pakket gratis en 5 euro korting op je mobiele abonnement + dubbele belminuten en dubbel data.

Minpunten KPN glasvezel t.o.v. Ziggo:
- TV Decoder kastje heeft wat minder mogelijkheden dan de Horizonbox. KPN decoder heeft o.a. geen media player functionaliteit, minder instellingen voor beeld- en geluiddoorgifte via de digitale uitgangen.
- Experiabox kun je niet instellen als "dom" modem. Hierdoor vindt een dubbele NAT plaats als je je eigen router/wireless accesspoint gebruikt. Sommige VPN oplossingen houden hier niet zo van (heb je alleen last van als je een eigen server draait). Dit geldt ook voor het draaien van eigen game servers. Als je beschikt over een switch waarop je zelf VLANs kunt aanmaken, kun je het internet en TV-gedeelte van de Experiabox overnemen en heb je dat probleem niet. De telefonie gaat dan nog wel over de Experiabox.
- Wireless bereik van de Experiabox is niet echt geweldig. Hoewel de v10 beter is dan de voorgaande versies, raad ik toch aan om een eigen wireless router/accesspoint erachter te zetten.


Wat voor mij de doorslag heeft gegeven is de zeer stabiele, snelle internetverbinding. Het TV zenderaanbod en kwaliteit is nu ook erg goed via glasvezel. Dat bleef een aantal jaar geleden nog erg achter bij het aanbod via de kabel. Zowel in kwaliteit als zenderaanbod. Ik heb al een aantal jaren glasvezel in de meterkast liggen, maar heb gewacht met overstappen tot het TV zenderaanbod en beeldkwaliteit minstens zo goed/beter was dan via de kabel.

Wat mij betreft is KPN wel interessant genoeg om eventueel naar over te stappen.
Ik heb nog een paar vragen:
- is 500/500 geen overkill?;
- Ziggo heeft "My Prime" (on demand films e.d.). Heeft KPN een soortgelijke dienst en wat is het verschil tussen beiden?;
Samsung Neo QLED QE65QN95A | Jamo S808 subwoofer | Dali Ikon 1 mk1 fronts | Bluesound Powernode N330 | Xbox Series S | Nvidia Shield | Intel NUC D34010WYK | Amino Aria 610

M:iNdO

Quote from: jasjenl on May 25, 2016, 17:10:12
Mwah, ik heb zelf Ziggo (voorheen UPC gebied) en mijn moeder heeft KPN glasvezel, maar ik vind toch nog steeds dat het beeld van KPN niet kan tippen aan dat van Ziggo. Dus als het ook van belang is dat je de beste beeldkwaliteit krijgt, zou ik nog maar eens heroverwegen of glasvezel dan de juiste keuze is.

Beste beeldkwaliteit is voor mij wel degelijk van belang.
Samsung Neo QLED QE65QN95A | Jamo S808 subwoofer | Dali Ikon 1 mk1 fronts | Bluesound Powernode N330 | Xbox Series S | Nvidia Shield | Intel NUC D34010WYK | Amino Aria 610

Pjotr

500/500 was voor mij wel overkill inderdaad. Ik had ervoor gekozen omdat dit het eerste halfjaar hetzelfde kostte als 100/100. Wel geinig om in speedtest 507/507 te zien staan!

KPN heeft ook een On Demand dienst. Zit o.a. in het pluspakket geloof ik. Hiermee kun je dan per maand een 20-tal voorgeselecteerde films bekijken.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9515 met Tapatalk

Mijn Set: Panasonic TX-P42G20ES - Heed Obelisk Si II - Heed Obelisk X2 - Heed Obelisk DA - Denon DVD-1940 - Raspberry Pi 3B - Google Chromecast 2 - Logitech Squeezebox Duet - Takumi TT level2 met Ortofon 2M Bronze - Phonar Veritas P5.5 EdMa Cap+

M:iNdO

Quote from: Pjotr on May 25, 2016, 21:33:39
500/500 was voor mij wel overkill inderdaad. Ik had ervoor gekozen omdat dit het eerste halfjaar hetzelfde kostte als 100/100. Wel geinig om in speedtest 507/507 te zien staan!

KPN heeft ook een On Demand dienst. Zit o.a. in het pluspakket geloof ik. Hiermee kun je dan per maand een 20-tal voorgeselecteerde films bekijken.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9515 met Tapatalk

Helder verhaal. In principe is 100/10 dus voldoende voor 2 tv aansluitingen, films/series met een redelijke snelheid downloaden/streamen, Spotify e.d.?
Samsung Neo QLED QE65QN95A | Jamo S808 subwoofer | Dali Ikon 1 mk1 fronts | Bluesound Powernode N330 | Xbox Series S | Nvidia Shield | Intel NUC D34010WYK | Amino Aria 610

Pjotr

Ik heb 100/100. Dat werkt bij mij thuis prima.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9515 met Tapatalk

Mijn Set: Panasonic TX-P42G20ES - Heed Obelisk Si II - Heed Obelisk X2 - Heed Obelisk DA - Denon DVD-1940 - Raspberry Pi 3B - Google Chromecast 2 - Logitech Squeezebox Duet - Takumi TT level2 met Ortofon 2M Bronze - Phonar Veritas P5.5 EdMa Cap+

Pjotr

Voor de details over on demand moet je maar even op de kpn site kijken. Ik gebruik dit niet. Alleen af en toe begin gemist.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9515 met Tapatalk

Mijn Set: Panasonic TX-P42G20ES - Heed Obelisk Si II - Heed Obelisk X2 - Heed Obelisk DA - Denon DVD-1940 - Raspberry Pi 3B - Google Chromecast 2 - Logitech Squeezebox Duet - Takumi TT level2 met Ortofon 2M Bronze - Phonar Veritas P5.5 EdMa Cap+

M:iNdO

Quote from: Pjotr on May 25, 2016, 21:41:40
Ik heb 100/100. Dat werkt bij mij thuis prima.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9515 met Tapatalk

Ok, klinkt goed. Ik kan altijd later nog upgraden mocht dit niet voldoende zijn. Ben niet van plan om te uploaden dus 100/100 is voor mij geen must.
Samsung Neo QLED QE65QN95A | Jamo S808 subwoofer | Dali Ikon 1 mk1 fronts | Bluesound Powernode N330 | Xbox Series S | Nvidia Shield | Intel NUC D34010WYK | Amino Aria 610

M:iNdO

Quote from: Pjotr on May 25, 2016, 21:42:53
Voor de details over on demand moet je maar even op de kpn site kijken. Ik gebruik dit niet. Alleen af en toe begin gemist.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9515 met Tapatalk

Zal ik doen. In principe hoeft dit voor mij niet maar mijn vriendin vind dit wel handig en maakt er wel eens gebruik van. Ik ben meer van het downloaden van films/series in blu-ray kwaliteit en dan streamen.
Samsung Neo QLED QE65QN95A | Jamo S808 subwoofer | Dali Ikon 1 mk1 fronts | Bluesound Powernode N330 | Xbox Series S | Nvidia Shield | Intel NUC D34010WYK | Amino Aria 610

Pjotr

Uploadsnelheid heb je ook profijt van bij mails versturen, een filmpje op youtube zetten, of een foto op Facebook zetten. Maar je kunt inderdaad per maand upgraden of downgraden. Kun je zelf uitvinden wat het beste bevalt.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9515 met Tapatalk

Mijn Set: Panasonic TX-P42G20ES - Heed Obelisk Si II - Heed Obelisk X2 - Heed Obelisk DA - Denon DVD-1940 - Raspberry Pi 3B - Google Chromecast 2 - Logitech Squeezebox Duet - Takumi TT level2 met Ortofon 2M Bronze - Phonar Veritas P5.5 EdMa Cap+

Loondijke

#16
Quote from: M:iNdO on May 25, 2016, 13:29:06
Hoi allen,

Ik zie heel veel topics maar niet zo snel een die precies aansluit op wat ik wil weten.

Aankomende zomer ga ik namelijk verhuizen en wil ik natuurlijk ook een alles-in-1 pakket hebben (TV, Internet en Bellen).
Op dit moment heb ik Ziggo en in principe helemaal goed, ook qua prijs/kwaliteit. Wel heel af en toe problemen dat er even geen signaal is en/of het internet valt uit, dit is echter heel sporadisch. Horizon Go app doet het ook niet bij mij. Over de beeldkwaliteit ben ik wel tevreden. Ik ben alleen niet zo te spreken over de klantenservice en dan met name dat ze niets voor bestaande klanten (acties) doen (niets is mogelijk).

Ik overweeg dan ook om in mijn nieuwe woning KPN (glasvezel) te nemen. O.a. mijn zwager is er uitermate tevreden over.

Wat voor mij belangrijk is:
- snel en stabiel internet;
- zo goed mogelijke beeldkwaliteit (storingsvrij, ook als je meerdere tv's aansluit e.d.);
- uiteraard ook de beste/kwaliteit prijsverhouding maar ik ben bereid om iets meer te betalen als het de moeite waard is

Hoor graag jullie ervaringen/meningen/adviezen.

Alvast bedankt!

Zo goed mogelijke beeldkwaliteit; ZIGGO
Zo snel en stabiel mogelijk internet; ZIGGO
Prijs/kwaliteit; ZIGGO
Gebruiksvriendelijkheid/gemak; KPN

Ik heb 5 jaar Ziggo gehad en nu 1 jaar KPN. Bovenstaande is mijn ervaring en iedereen in mijn omgeving kan dit eigenlijk alleen maar beamen. Ziggo heeft in de 5 jaar dat ik het had altijd de maximale downloadsnelheid, dag en nacht. Ook upload was 99% van de tijd stabiel op de maximale snelheid. Het internet van Ziggo is sneller en niet duurder. Daarnaast werken de hotspots van Ziggo prima, maar de KPN FON connectie is dramatisch. En er zijn er veel minder van in NL.

Laatst had Ziggo wel weer een storing omtrent wifi na een update. Maar dat is teruggedraaid en draait weer prima.
Sony HW55  ISF | Kingpin VFS210 | Denon AVR-X4100W | Fronts; DALI Concept 8 | Center: DALI Concept | Rears: DALI Concept 1 | BK XXLS400 FF | HTPC + XBMC + Bluray Diskdrive | Panasonic BDT300 | Thecus N7510 + WD RED 28TB
Mijn topic;
Loondijke's Dedicated Attic-HT

Siddartha

waarom alleen naar deze 2 kijken?
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

M:iNdO

Quote from: Siddartha on May 26, 2016, 10:13:19
waarom alleen naar deze 2 kijken?

Vanwege de kwaliteit.
Samsung Neo QLED QE65QN95A | Jamo S808 subwoofer | Dali Ikon 1 mk1 fronts | Bluesound Powernode N330 | Xbox Series S | Nvidia Shield | Intel NUC D34010WYK | Amino Aria 610

jasjenl

Quote from: jazzman on May 25, 2016, 17:40:36
Hebben jullie exact dezelfde tv dan..
Nee, maar dat lijkt me niet nodig om dingen als compressie artifacts e.d. te beoordelen.
Marantz SR8002 / Parasound 2205AT / Denon HEOS Link HS2 / 2x Quadral Aurum 7 / 2x Quadral Phonologue Pico / Quadral Base Prestige / Samsung UE40H6200AW / Epson TW9400W / Oppo BDP 83 / Apple TV / PS5

Loondijke

#20
Quote from: M:iNdO on May 25, 2016, 21:27:26
Wat mij betreft is KPN wel interessant genoeg om eventueel naar over te stappen.
Ik heb nog een paar vragen:
- is 500/500 geen overkill?;
- Ziggo heeft "My Prime" (on demand films e.d.). Heeft KPN een soortgelijke dienst en wat is het verschil tussen beiden?;

Ik heb bij KPN ook de "on demand" cadeau gehad. Dan kan je 1 week bepaalde programma's terugkijken. Helaas kan je hier maar 30% van alle programma's terugkijken. Bij Ziggo kan je heel veel meer terugkijken.
Ook het "begin gemist" bij KPN is redelijk beperkt. Commerciële zenders zitten bijna niet in dit pakket en vooral de publieke omroepen en buitenlandse zenders bieden dit aan. Ook wel wat programma's van de commerciële zenders, maar niet veel.

Dit is bij Ziggo (bij mijn broer en ouders) echt wel een stuk uitgebreider en beter geregeld.

Punt blijft; geef je veel om de beste beeldkwaliteit? Dan is Ziggo gewoon nog steeds de winnaar.
Sony HW55  ISF | Kingpin VFS210 | Denon AVR-X4100W | Fronts; DALI Concept 8 | Center: DALI Concept | Rears: DALI Concept 1 | BK XXLS400 FF | HTPC + XBMC + Bluray Diskdrive | Panasonic BDT300 | Thecus N7510 + WD RED 28TB
Mijn topic;
Loondijke's Dedicated Attic-HT

M:iNdO

Iemand ervaring met Telfort? Volgens mij een beetje hetzelfde als KPN maar dan iets voordeliger. Zelfs de optie om 200/200 mbit internetsnelheid te kiezen voor een redelijke prijs.
Samsung Neo QLED QE65QN95A | Jamo S808 subwoofer | Dali Ikon 1 mk1 fronts | Bluesound Powernode N330 | Xbox Series S | Nvidia Shield | Intel NUC D34010WYK | Amino Aria 610

chansig

Yep.....eigenlijk nooit problemen. Ik heb 30 mb geloof ik als internet snelheid. Bellen, tv, progamma gemist, opnemen en dat voor 42 euro.

Wel een andere router achter de box van Telfort hangen.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

M:iNdO

Quote from: chansig on June  8, 2016, 10:41:07
Yep.....eigenlijk nooit problemen. Ik heb 30 mb geloof ik als internet snelheid. Bellen, tv, progamma gemist, opnemen en dat voor 42 euro.

Wel een andere router achter de box van Telfort hangen.

Gr. Hans

Hoe is de beeldkwaliteit? Ik heb overigens ook een eigen router.
Samsung Neo QLED QE65QN95A | Jamo S808 subwoofer | Dali Ikon 1 mk1 fronts | Bluesound Powernode N330 | Xbox Series S | Nvidia Shield | Intel NUC D34010WYK | Amino Aria 610

chansig

Tsja.....ik ben er wel tevreden over. HD ziet er sowieso erg goed uit. Maar dat kan ook komen dat ik op beeld gebied snel tevreden ben. :D

Ik zie net dat ze sinds kort die 80 mb hebben...eens zien of ik dat ook ga nemen.

Gr Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.