Scan speak Illumina66

Started by Erik1977, May 21, 2016, 09:34:19

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Erik1977

Quote from: JeroenGRT on July 28, 2016, 22:32:52
Leuk project! Ben benieuwd naar de vorderingen!

Hey Jeroen!

Er is op zich nog niet zoveel vordering te melden, het is meer een lange termijn project.
Ik heb inmiddels wel via een forumsponsor de scan speak drivers en de hypexen binnen.

Aangezien de echte speakerkasten nog wel even op zich laten wachten ben ik wel een beetje aan het experimenteren met de hypexen de de subs.
Ik heb op elke frontspeaker (vifa vertigo) een hypex gezet, direct aan de squeezebox. Klinkt zeker niet onaardig!

Om te horen of zulke kleine subdrivers wat toevoegen heb ik 1 hypex in een kastje gemonteerd en 2 testkastjes gemaakt voor de subs.





Voor nu heb ik het gewoon alleen aangesloten en in beide hoeken een sub neergezet.  :music:
Het geluidsbeeld is een stuk voller dus ze staan nu continu aan en lekker in te spelen.
Ik wil nog wat gaan experimenteren met de plaatsing en of ze als downfire subs een beetje uit de verf komen en hoeveel ruimte ik dan tussen de drivers en de vloer moet aanhouden.

Het definitieve ontwerp ben ik dus nog lang niet over uit.
Misschien zijn subdrivers niet eens nodig.
Aan de andere kant.. als ik alleen de scan speak drivers met de hypexen aanstuur loop ik wel een risico dat de drivers overbelast worden als de kleine hier met de volumeknop zit te stoeien.
Wat dat betreft zit ik nog steeds op het spoor om de illumina's passief te filteren en de subs in te bouwen en het hele spulletje met de hypexen aan te sturen.
Dat betekent wel extra kosten voor filtermateriaal en een complex ontwerp van de kast.

Ik denk dat ik toch maar eerst een paar testkastjes voor de illumina's ga maken en ga luisteren voordat ik besluit alles te integreren.  :confused:

JeroenGRT

#26
Ald je echt wat moois wilt wat veel mooier zal spelen dan de vifa vertigo dan zou ik eerder voor een 3 weg kiezen. De 18w en 3004 dome zijn verschrikkelijk mooi, als je daar nog een 12m uit dezelfde serie bij doet...en die jl audio als sub aan de zijkant zet...dat kan niet anders dan heel mooi worden  ;) . Je kunt zelfs het originele vertigo model aanhouden, en de hypex achterop. Vergis je niet in hoe mooi de vifa vertigo speelt t.o.v. reguliere 2 weg ontwerpen.

http://speakerland.nl/speakers-van-klanten/item/549-vertigo-met-ingebouwde-sub
http://speakerland.nl/speakers-van-klanten/item/550-scan-speak-3-weg-met-aktief-laag

Stereo: Naim SuperNait 2, Naim ND5XS2, Harbeth Monitor 30.1, MJ Acoustics Ref 100 MKII, Audiolab 8000CDE, Nvidia Shield TV, Sonos Play 1, Lehmann Black Cube Statement phono, Rega RP1
HT: Denon AVC-X3700H, Klipsch RP260F, Klipsch RP450C, Klipsch RP240S, Klipsch RP500 SA, Klipsch RP140SA, BenQ W2700 4K DLP, BK Monolith plus, Vero 4K+, LG UBK90 Ultra HD Blu-Ray Player, Apple TV 4K (2021)

Erik1977

 ^^ De vertigo blijft idd ook een mooi ontwerp, hoewel ik die uitvoering maxima/audium wel erg fors vind.

Er liggen nu in elke geval aardig wat drivers en versterkers om wat mee te gaan proberen, uiteraard nog geen idee of ik een middriver ga missen.
Inmiddels heb ik ook een umik-1 om te gaan meten maar daar ben ik helaas nog niet mee bezig geweest.
Leuke projectjes voor het najaar.

holco

Altijd leuk zo'n ontwikkel fase, lekker klooien om uiteindelijk een mooie set speakers over te houden waar je trots op kan zijn  8)

Pas nog zitten kijken naar de PLUTONE van Tony Gee, moet zeggen dat dat aardig jeuk verhogend is om weer eens wat zelf te gaan bouwen  ;)
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

Erik1977

Zo, dit topic weer eens afstoffen..

Ik ben afgestapt van het idee van actieve speakers of een geintegreerde sub, Troels's ontwerp hou ik in ere.
Inmiddels heb ik iemand gevonden die me helpt de kasten te maken.
Wegens te kort tijd, gereedschap en ruimte schoot het niet erg op.

Mijn buurjongen leert voor meubelmaker en hij wilde ze wel bouwen, leuke eraan is dat hij ze als deel van zijn eindopdracht kan gebruiken en er dus aardig wat tijd op school aan kan besteden.

Dit is het eerste ontwerp:



Inmiddels is hij met de zijwanden bezig, het worden gelamineerde planken:





Waarschijnlijk komt dit fineer erop:



Nu hij voortgang begint te maken moet ik ook opschieten met het maken van de filters, voor mij het leukste deel van de bouw:



Over een week of 5 moeten ze klaar zijn dus binnenkort meer!

dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Erik1977

Mooi op tijd klaar voor Alphen  ;)

dre73

Prima plan!
Dan heb ik ook wel weer wat af! ;)
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

knubbe

Leuk!  :pompom:

Wat is er in alphen?
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

dre73

Een meting van ZBA,net als volgende week zondag in Breda.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

knubbe

Ah leuk :) veel plezier alvast.
Beetje druk is altijd wel fijn met bouwen imo :D
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

Zweitse

Quote from: knubbe on May 20, 2017, 20:40:15
Ah leuk :) veel plezier alvast.
Beetje druk is altijd wel fijn met bouwen imo :D
Mooi stukje fineer, olijf?

MechanicalAnimal

Quote from: Erik1977 on May 20, 2017, 19:36:02
Zo, dit topic weer eens afstoffen..
Dit is het eerste ontwerp:



wauw mooi!
SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

Erik1977

Zo de filters zijn af:



@ Zweitse, ja dat fineer is Olijf.
Toevallig kwam er een mooie partij van het juiste formaat langs.

Ik denk dat ik het daarna ga afwerken met Osmo hardwax.

knubbe

Zozo, dat ziet er netjes uit!

Osmo hardwax, altijd goed  :pompom:
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

Erik1977

Het fineer ziet er echt mooi uit:



Teststukje voor de baffle:



Nog wat onderdelen:



Binnenkort alles samenbouwen!

dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

JeroenGRT

Stereo: Naim SuperNait 2, Naim ND5XS2, Harbeth Monitor 30.1, MJ Acoustics Ref 100 MKII, Audiolab 8000CDE, Nvidia Shield TV, Sonos Play 1, Lehmann Black Cube Statement phono, Rega RP1
HT: Denon AVC-X3700H, Klipsch RP260F, Klipsch RP450C, Klipsch RP240S, Klipsch RP500 SA, Klipsch RP140SA, BenQ W2700 4K DLP, BK Monolith plus, Vero 4K+, LG UBK90 Ultra HD Blu-Ray Player, Apple TV 4K (2021)

LucasM

Das een mooi stukje fineer idd, ben heel erg benieuwd naar het eind resultaat!

Erik1977

Ik ook.. Het kan mooi uitpakken maar het kan ook een vrij druk motief worden. Ff afwachten of het top of flop wordt  :tounge:

dre73

Zit er nog wat beweging in? :angel:
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Erik1977

Het bouwen van de kasten zit wat tegen maar binnen een week of 2 moet het toch wel wat worden.
Het fineer op de zijkanten zit er erg mooi op, ik zit alleen nog even te twijfelen welke osmo ik er op ga smeren. Mat of zijdemat.

Ik heb de onderdelen van de kasten gisteren voor het eerst live gezien en het formaat is vrij is vrij beschaafd, in elk geval een stuk kleiner als de vertigo's die ik nu heb staan.
Ik ben erg benieuwd naar de sound.

dre73

Zijde/mat geeft een mooiere diepte aan het fineer.
En met een stukje schuurwol kun je nog wel wat et de glans doen.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Erik1977

Ik heb 2 stukjes fineer die ik naar Knubbe ga sturen, hij heeft mat en zijdemat staan. Kan ik ff kijken wat het mooist is.
De kasten zijn toch nog niet af  ;D

dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.