Ideale kijkhoogte tv / meubel center poort ?

Started by bask04, May 16, 2016, 21:39:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

bask04

Ik wil een tv meubel ontwerpen wat hangt aan de muur.
Ook de tv wil ik aan de muur hangen dus beide zwevend.
Beetje gepikt idee van W. Otter.........

Nu zou ik graag willen vragen of er een standard is kwa kijkhoogte van je tv.
Heb 2 verschillende regels gevonden op het net.

1.Vanaf je kijkpositie is je ooghoogte het midden van de beeldbuis

2. Vanaf je kijkpositie is je ooghoogte op 2/3 van de hoogte van je beeldbuis.

Welke is juist

En ik wil graag de center in het meubel hebben.
Maar  de center heeft een poort aan de achterzijde.
Is het verstandig te zorgen dat die vrij kan ademenen naar beneden door het meubel heen?
En hoeveel ruimte om de center heen is goed om aan te houden of mag hij er redelijk
strak in passen ?


BJF

Of het juist is weet ik niet, maar ik hanteer altijd nr. 2. Dat bevalt me persoonlijk het best.
NAD M10 V2
Elac FS247

Davey

Ik hang 'm altijd wat hoger zodat wanneer je op de bank ligt niet de hele tijd met je kin op je borst ligt omdat je anders maar de helft ziet ;o)

VlisChris

Hier al weer een jaar of 4 mijn tv op 1/3e in de hoogte vanaf onderaf gezien.
Bevalt mij uitstekend. Ik hang vaak wat op de bank als ik tv/film kijk. En dan wil ik niet mijn nek in vreemde hoeken zetten.


Maar dit is een nogal persoonlijke vraag. Veel mensen zullen hier hun eigen mening over hebben.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

W.Otter

Quote from: Christiaan S on May 16, 2016, 22:13:24
Hier al weer een jaar of 4 mijn tv op 1/3e in de hoogte vanaf onderaf gezien.
Bevalt mij uitstekend. Ik hang vaak wat op de bank als ik tv/film kijk. En dan wil ik niet mijn nek in vreemde hoeken zetten.


Maar dit is een nogal persoonlijke vraag. Veel mensen zullen hier hun eigen mening over hebben.

ik hang ook altijd wat onderuit op de bank, dus ik zit ook ongeveer op 1/3 van onderaf gezien. als ik zit zal dit zo'n 2/3 zijn. hoe dan ook zou ik me daar niet zo zorgen om maken, als je maar niet zoals die Amerikanen de tv aan het plafond hangt  :tounge:
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

W.Otter

ik heb de center vrij krap in het meubel zitten, overigens de binnenzijde van het meubel bekleedt met loodbitumen en akoestisch schuim (bouwmarkt verkoopt dit) de achterzijde van het center-vak heb ik open gelaten om het een en ander in op te bergen zoals een IR-extender, stekkerblok, MoCa-adapter, Gigabitswitch. Tevens zit er een groot open vak in de onderzijde zodat het geluid én de warmte van alle apparatuur weg kan. ik gebruik de achterpoorten een beetje om de boel te luchten  :coffee: dit is ook gelijk mijn toevoer van luidsprekerkabels, stroomkabels, netwerkkabels etc. 
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

bask04

Super mooi gedaan.
Poort voor de center naar beneden gemaakt ?

W.Otter

ja, zowel de poort voor de center én kabeltoevoer. achter de center heb ik eigenlijk een centraal punt waar alles wordt verdeeld; stroom/IR/internet/tv. Vanuit die plek kan ik ook alle vakken bereiken dus kan ik met het verwijderen van de center makkelijk bij alle vakken
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

W.Otter

dit moest er allemaal in..
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

W.Otter

hier hangt het hele gebeuren al 3 jaar aan, een keeplat, en twee keukenkast ophangers. Het hele geheel weegt zo'n 170kg en dan kan ik er ook nog bij op zitten!
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

bask04

Ziet er keurig uit Wessel

Hoop dat ik over een tijdje ook zulke fotos kan plaatsen......

MaxxMark

Hier ook altijd vanuit punt 2 geredeneerd. In eerste instantie met een projectiescherm. Daar is mij altijd verteld dat het scherm eigenlijk "nooit te laag hangt" het omgekeerde is echter wel zo, dat hij te hoog hangt.

Ik ben hier altijd van uit blijven gaan, ook met TV's. Ik heb dan ook een relatief laag TV meubel (geen dressoir achtige hoogtes).

De reden ligt daar overigens in de ergonomie, het is veel natuurlijker om iets naar beneden te kijken. Iets naar boven kijken is erg naar/slecht voor je nek.

Overigens ben ik ook een banklig/hanger maar heb totaal geen probleem met dat mn TV of mn scherm te laag hangt. (scherm hangt op 30cm van de grond en 30cm van het plafond. TV staat op +- zelfde hoogte als die van W Otter als ik het zo inschat)
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

bask04

Verbouwing is in volle gang,
heb op de muur de tv afgetekend en ziet er prima uit zo even.

Als kijkhoogte kwam ik op 110 cm,
Heb dat als 1/3 van de onderkant gehouden.
De tv is 75 cm hoog dus de onderkant tv zit dus op 85 cm van de vloer.