(Compacte) 'Full Digital' Amps

Started by dynam1ke, May 5, 2016, 22:31:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

dynam1ke

Hey forummers,

Ik ben een beetje aan het orienteren op stereoversterkers. Ik kwam het fenomeen 'Full Digital Amps' tegen. Er zijn verschillende namen die gebruikt worden, zoals bijvoorbeeld 'True Digital Amps', 'Direct Digital Amps', 'PWM Amps', 'Power DACs', en wat nog meer. Volgens mij gaat het erom dat er zo min mogelijk analoog signaalpad meer over is, dus een digitale input (PCM), dat dan (bijvoorbeeld0 omgezet naar PWM en versterkt, en zo direct naar de speakers gaat. Er is dus geen interne ADC en DAC nodig. Ik lees vaak dat er klasse D versterking wordt gebruikt in combinatie met puur digitale ingangen, dat erg ruimte- en energie efficient is. Ik ben een groot fan van efficiëntie  :P

Er zijn (ook op dit forum) veel discussies en meningen te vinden over klasse D versterking, welke ik goed heb gelezen. Dit gaat dan meestal nog wel over 'goede merken' als Lyngdorf, TACT, NAD (C390DD, M2, D7050), Nuforce (DDA), Wadia (151), etc. Deze ondersteunen vaak ook het volledig digitale signaalpad, al dan niet met een DAC erbij (soms als optie) erbij om ook analoge signalen te kunnen versterken.

edit 7-5-2016: Ik wil hiermee niet impliceren dat Klasse D versterking digitaal is, dat is het namelijk niet. Het is een schakelende analoge versterkingsmethode. Het heeft door het aan-uit schakelen wel een beetje een digitaal 0-1 karakter, maar digitaal is het niet. Ik heb de verwarrende benamingen even tussen aanhalingstekens gezet.

Maar nu stuitte ik ook op een aantal zeer betaalbare apparaatjes, sommige meer in de DIY sfeer, die in principe op zeer minimale wijze hetzelfde doen. Hieronder een aantal voorbeelden:


  • Pure Audio Stream Maestro-50 Link
  • HiFimeDIY UD20 Link
  • HIRESFI AMPER502T Link
  • Firestone Audio Rubby Link
  • Topping VX2 Link

De merkjes hierboven hebben tenminste nog een eigen site, maar AliExpress en Amazon staan ook vol met chinese versies. Deze worden op diverse fora soms ook de hemel in geprezen, al dan niet met de nodige mods.


  • FX-Audio- D802
  • QLS QA100
  • SMSL Q5
  • D.Sound D310
  • JC SZ80
  • Alientek D8

Ik kan me voorstellen dat met de efficiëntie van een full digital amp je prima een behoorlijke kwaliteit in dergelijke compacte behuizingen kan stoppen. Ik zie het best wel zitten om zo'n magisch compact doosje te hebben staan dat alles doet.

Ik ben gewoon aan het orienteren. Ik ben (nog) niet op zoek naar de top van de top, maar gewoon iets wat iets behoorlijks goeds uit mijn B&W 683 S2's kan halen. In ieder geval beter dan uit mijn Harman/Kardon AVR265 Surround receiver die ik nu nog gebruik. Nu lees ik wel vaak dat B&W's het liefste wat meer vermogen willen hebben, zeker de vloerstaanders. De meeste van deze compacte units zitten rond de 50W. Nu weet ik ondertussen wel dat vermogen zeker niet alles betekend, maar ik lees toch ook vaak dat B&W dit graag willen hebben...

Heeft iemand hier ervaring met dit soort producten? Vast wel een mening  ::)
Harman/Kardon Bowers&Wilkins Apple Wyrewizard Monster vdHull GLS-Audio Rittal Lapp DIY

DofN

Interessant, volgmodus aan. Heb wel ervaring met NAD en Lyngdorf maar niet met de rest.

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

mijkie

heb heel lang met een Trendsaudio 10.2 gedraagt op een setje JMlab Megane, speelde heerlijk !!
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

Dura

Heel interessant  ik vind mijn digitale amp geweldig,en heb 'm gekocht omdat ik het concept zo boeiend en potentieel superieur vond aan klassieke AB versterkers en dat maakt ie ook waar.
Ik vraag me regelmatig af of dat nou niet kleiner en goedkoper zou kunnen.
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55"

bodiug

Zijn ze er ook met HDMI? Ik twijfel nu of ik mijn Lyngdorf TDAI-2220 ga vervangen voor een TDAI-2170 die HDMI ondersteund en meer optische ingangen heeft... Maar een volledige andere richting is wellicht ook interessant.

CinéHome

Waarom niet 'all the way' gaan en ook de filtering 'digitaal' laten gebeuren in de amp?
Daar valt zeker zoveel winst te behalen, want analoge filters in speakers zijn vaak een 'bottleneck'.

Hypex psc2.400 is dan wel wat duurder voor een mono amp, maar je hebt 2 kanalen (mid/bas en hoog) met dsp. Aan 400W in 4Ohm samen...
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - info@cinehome.be
Specialist in "high mid end" hifi aan "real world" prijzen :-) & Home to A*Brand NewBox speakers & subs
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston,  Denon, Marantz, M&K Sound, Dali, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.
PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.

i2Paq

Houd ook wel rekening met een stabiele en "audiofiele" voeding.

Voelen voor mij niet als een "echte" versterker, maar dat ligt meer aan het formaat en de missende opties.

Overigens speel ik zelf met classe D monoblokken waar ik erg blij van wordt.

Succes met je zoektocht, ik blijf hem iig. volgen  ;)

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

katwax

Quote from: MichelDW on May  6, 2016, 14:50:27
Waarom niet 'all the way' gaan en ook de filtering 'digitaal' laten gebeuren in de amp?
Daar valt zeker zoveel winst te behalen, want analoge filters in speakers zijn vaak een 'bottleneck'.

Hypex psc2.400 is dan wel wat duurder voor een mono amp, maar je hebt 2 kanalen (mid/bas en hoog) met dsp. Aan 400W in 4Ohm samen...
Met een goede DSP en Hypex modules kan je een zeer hoog niveau bereiken. De Kii's zijn hiervan het ultieme bewijs :)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

notoxus

Quote from: guidob on May  6, 2016, 12:28:10
Zijn ze er ook met HDMI? Ik twijfel nu of ik mijn Lyngdorf TDAI-2220 ga vervangen voor een TDAI-2170 die HDMI ondersteund en meer optische ingangen heeft... Maar een volledige andere richting is wellicht ook interessant.

Nad gebruikt insteekkaarten waarmee je extra opties kunt installeren. Ook hdmi is een optie.

Groeten
Musical Fidelity A1000 | Klipsch Forte III | Sonore Microrendu | Metrum Onyx

mijkie

dat doet Lyngdorf ook, zelfs een I2S over HDMI ism. Pinkfaun
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

dre73

Klasse D is niet digitaal.......
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

DofN

Ik ga ervan uit dat de TS dat wel zo bedoelde. Al is het niet zo.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

dynam1ke

Quote from: mijkie on May  5, 2016, 23:11:04
heb heel lang met een Trendsaudio 10.2 gedraagt op een setje JMlab Megane, speelde heerlijk !!
Ja, dat mini-amps het goed kunnen doen blijkt wel uit die Stereomojo Shootouts!
Wel is die Trends Audio 10.2 niet helemaal wat ik zoek, omdat hij alleen analoge ingangen heeft. Ik zoek juist iets waarbij een het digitale ingangssignaal rechtstreeks de versterker in gaat en in zo min mogelijk stapjes bij de speaker terecht komt.

Quote from: MichelDW on May  6, 2016, 14:50:27
Waarom niet 'all the way' gaan en ook de filtering 'digitaal' laten gebeuren in de amp?
Daar valt zeker zoveel winst te behalen, want analoge filters in speakers zijn vaak een 'bottleneck'.

Hypex psc2.400 is dan wel wat duurder voor een mono amp, maar je hebt 2 kanalen (mid/bas en hoog) met dsp. Aan 400W in 4Ohm samen...
Interessant dit. Hier heb ik al eens het e.e.a. over gelezen. Als ik het goed heb begrepen ga je dan 'echt' bi-ampen: met aparte versterkers voor de verschillende drivers die echt alleen het signaal voor die specifieke driver versterken. Niet zoals er nu vaak wordt ge-'fools'-bi-amped door gewoon het fullrange signaal door verschillende versterkers naar de verschillende drivers in een speaker te sturen. Want dan laat je nog steeds de passieve filters in de speakers het werk doen.

Is jouw voorstel dan ook echt om de passieve filtering uit de speakers te halen? Want dat is wel een klusje waar ik nog niet helemaal klaar voor ben  ;D

Wel een vraagje over deze Hypex PSC2.400d amps. Ik heb even hun handleiding bekeken, maar zit hier stiekem wel een stukje analoog signaalpad in naar de UcD amps? Als je kijkt naar de figuur op pagina 6 dan zie je 2x DACs staan voor de amps? Corrigeer me als ik het fout heb hoor, maar is het niet bij bijvoorbeeld een Lyngdorf zo dat het digitale PCM signaal, na eventuele DSP, naar PWM wordt geconverteerd (schijnt een niet foutgevoelige stap te zijn), en dan in deze vorm puur versterkt naar de speaker wordt gestuurd. Gebruiken die 2x Hypex UcD amps in de PSC2,400d wel gewoon een analoog ingangssignaal, of is de DAC in de Hypex PSC2.400d de PCM naar PWM conversie?

Quote from: dre73 on May  6, 2016, 20:00:51
Klasse D is niet digitaal.......

Quote from: doorofnight on May  6, 2016, 23:27:53
Ik ga ervan uit dat de TS dat wel zo bedoelde. Al is het niet zo.

Nee nee, dat bedoelde ik niet. Ik weet dat Klasse D versterkers gewoon schakelende analoge versterkers zijn. Het is meer dat dit soort versterkers, dus met digitale ingang(en) en daarachter een bepaald type versterking (meestal Klasse D) vaak digitale versterkers worden genoemd, of een van de andere namen die ik in de startpost beschrijf. Dat deze namen verwarrend, en soms ook gewoon niet kloppend, zijn daar ben ik zeker van.
Harman/Kardon Bowers&Wilkins Apple Wyrewizard Monster vdHull GLS-Audio Rittal Lapp DIY

CinéHome

#13
Wat Hypex psc2.400, 2.700 en asc2.100 bi-amp plate amps betreft ...

Er zijn modellen met digitale ingang (coax spdif voor asc2.100 en AES/EBU voor de psc types) en zonder. Die laatste zet het analoge signaal inderdaad om naar digitaal 24bit 48kHz.
Als het digitaal binnen komt, dan wordt alles digitaal geconverteerd naar dat formaat alvorens het kan bewerkt worden in de dsp.

Zelf heb ik enkel ervaring met de analoge modellen. Hoewel ik oorspronkelijk ook wat bang was voor die conversie en ik ook HIghRes audio wou gebruiken (192kHz), mag ik uit ervaring zeggen dat de winst die je haalt met directe aansturing van de drivers, groter is dan welk verlies dan ook door A/D omzetting.
Ik gebruik voor weergave zelfs heel vaak een 3,5mm minijack uitgang van mijn smartphone! Je hoort dan nog duidelijke kwaliteitsverschillen tussen muziekbestanden van 44kHz, 96kHz of 192kHz. Ok, 'duidelijk' is misschien overdreven, maar de A/D omzetting en 'downsampling' is minder ingrijpend op het eindresultaat dan de actieve filtering en bi-amping.
Waarom ik tot nog toe geen digitale input heb gebruikt, is omdat ik de consumer asc2.100 module echt wel 'lullig' vind tov de pro psc2.400. Er is het vermogen (100 tov 400W aan 4Ohm) en de zeer domme kleine schroefklemmetjes in de asc2.100 waar ik mijn favoriete bekabeling niet in kwijt kan wegens te dik en te stijf.
Op de psc modellen zit enkel (optioneel) ASE/EBU digitaal in. Dat is 99% gelijk aan SPDIF, maar niet gegarandeerd dat het werkt op consumer toestellen. Soms wel soms niet lees ik.

Zelf het filter verwijderen hoeft helemaal niet zo lastig te zijn. Maak de drivers een voor een los. Verwijder de klemmetjes (meestal zitten de kabels niet gesoldeerd aan de drivers) - zorg er wel voor dat je ze markeert voor als je alles terug in de oorspronkelijke staat wil herstellen.
Dan de speakerterminal losschroeven waarop normaal ook het filter zit. Op het filter zitten de kabels doorgaans gesoldeerd. Dus daar knoei je best niet mee als je het niet kent.

Trek nieuwe bedrading naar de drivers en maak ze per kanaal (hoog, midbas of mid en bas) vast aan nieuwe terminals die je bvb in een mdf plaatje schroeft. Met dat plaatje kan je de opening waar de oude terminal zat afdekken.
Psc aansluiten, filtering instellen en klaar. (Ietwat rooskleurig voorgesteld :D).
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - info@cinehome.be
Specialist in "high mid end" hifi aan "real world" prijzen :-) & Home to A*Brand NewBox speakers & subs
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston,  Denon, Marantz, M&K Sound, Dali, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.
PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.

Dirk

#14
Quote from: dynam1ke on May  7, 2016, 11:26:32
Ik weet dat Klasse D versterkers gewoon schakelende analoge versterkers zijn. Het is meer dat dit soort versterkers, dus met digitale ingang(en) en daarachter een bepaald type versterking (meestal Klasse D) vaak digitale versterkers worden genoemd, of een van de andere namen die ik in de startpost beschrijf. Dat deze namen verwarrend, en soms ook gewoon niet kloppend, zijn daar ben ik zeker van.
waarom ze (de naam, niet de soort versterker ;)) dan toch hier gebruiken?  ???
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

CinéHome

#15
De Hypex plate amps moet je trouwens in een apart afgesloten kastje inbouwen omdat ze niet luchtdicht zijn.
Het is hoe dan ook niet aan te bevelen ze in te bouwen in je merkspeakers. Dan kan je ze nooit meer herstellen in originele vorm.

Wij bieden de psc2.400 te koop aan in een mdf behuizing met 1 of 2 reeds aangesloten terminals (mono gebridged of bi-amp). Prijs v.a. €350.
Optioneel met reeds geïnitialiseerde filtersettings, cinch>xlr verloopstekker of -kabel en powercon netsnoer. Allemaal zaken die niet inbegrepen zijn bij aankoop van een "ruwe" Hypex psc2.400.

Onderstaande foto is een psc2.400 met enkel analoge xlr ingang. De usb connector is voor de koppeling met een PC om de filtersettings en gain te regelen.
De 4 presets zijn een ideale manier om 4 verschillende karakteristieken via aangepaste filtering te maken. Als je dus liefhebber bent van 'hifi' opnames maar ook van slecht opgenomen rauwe rock, dan kan je een neutrale setting maken voor het eerste en een meer 'vergevingsgezinde' voor het 2e.
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - info@cinehome.be
Specialist in "high mid end" hifi aan "real world" prijzen :-) & Home to A*Brand NewBox speakers & subs
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston,  Denon, Marantz, M&K Sound, Dali, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.
PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.

dynam1ke

Quote from: MichelDW on May  7, 2016, 11:58:21
Wat Hypex psc2.400, 2.700 en asc2.100 bi-amp plate amps betreft ...

Er zijn modellen met digitale ingang (coax spdif voor asc2.100 en AES/EBU voor de psc types) en zonder. Die laatste zet het analoge signaal inderdaad om naar digitaal 24bit 48kHz.
Als het digitaal binnen komt, dan wordt alles digitaal geconverteerd naar dat formaat alvorens het kan bewerkt worden in de dsp.

Zelf heb ik enkel ervaring met de analoge modellen. Hoewel ik oorspronkelijk ook wat bang was voor die conversie en ik ook HIghRes audio wou gebruiken (192kHz), mag ik uit ervaring zeggen dat de winst die je haalt met directe aansturing van de drivers, groter is dan welk verlies dan ook door A/D omzetting.
Ik gebruik voor weergave zelfs heel vaak een 3,5mm minijack uitgang van mijn smartphone! Je hoort dan nog duidelijke kwaliteitsverschillen tussen muziekbestanden van 44kHz, 96kHz of 192kHz. Ok, 'duidelijk' is misschien overdreven, maar de A/D omzetting en 'downsampling' is minder ingrijpend op het eindresultaat dan de actieve filtering en bi-amping.
Waarom ik tot nog toe geen digitale input heb gebruikt, is omdat ik de consumer asc2.100 module echt wel 'lullig' vind tov de pro psc2.400. Er is het vermogen (100 tov 400W aan 4Ohm) en de zeer domme kleine schroefklemmetjes in de asc2.100 waar ik mijn favoriete bekabeling niet in kwijt kan wegens te dik en te stijf.
Op de psc modellen zit enkel (optioneel) ASE/EBU digitaal in. Dat is 99% gelijk aan SPDIF, maar niet gegarandeerd dat het werkt op consumer toestellen. Soms wel soms niet lees ik.

Zelf het filter verwijderen hoeft helemaal niet zo lastig te zijn. Maak de drivers een voor een los. Verwijder de klemmetjes (meestal zitten de kabels niet gesoldeerd aan de drivers) - zorg er wel voor dat je ze markeert voor als je alles terug in de oorspronkelijke staat wil herstellen.
Dan de speakerterminal losschroeven waarop normaal ook het filter zit. Op het filter zitten de kabels doorgaans gesoldeerd. Dus daar knoei je best niet mee als je het niet kent.

Trek nieuwe bedrading naar de drivers en maak ze per kanaal (hoog, midbas of mid en bas) vast aan nieuwe terminals die je bvb in een mdf plaatje schroeft. Met dat plaatje kan je de opening waar de oude terminal zat afdekken.
Psc aansluiten, filtering instellen en klaar. (Ietwat rooskleurig voorgesteld :D).
Thanks voor je uitgebreide uitleg wederom! Jij beschrijft de ADC stap wanneer je de analoge input gebruikt, maar ik bedoel de 2x DACs die ook in de digitale versie zitten NA de DSP en VOOR de UcD400's. Zie pagina 6 in de manual die ik linkte. Je kan die UcD400's die in de psc2.400 zitten ook los kopen, en als ik het goed lees is dit een klasse D amp maar wel gewoon met analoge input. Dus het zou ook logisch zijn om hier nog een DAC voor te hebben in de psc2.400(d). Maar dus in mijn theoretische optiek een (of twee) DAC te veel...

Desalniettemin vind ik het heel erg interessant om op deze manier het maximale uit je speaker te halen, maar dit gaat ver voorbij de scope van dit topic. Ik wil niet te ver off-topic raken. Ik was ook juist op zoek naar iets compacts en dan zit ik dadelijk met nog 2x psc2.400's naast mijn speakers. Maar voor de toekomst, wie weet. Ik ben bijvoorbeeld benieuwd hoe dat dan moet bij 3-weg speakers zoals de mijne. Heb je dan niet eigenlijk 3 amps nodig? Of gebruik je dan toch nog een beetje passieve filtering tussen je mid en low? Ik ga me hier nog wel even apart in verdiepen  ;)

Quote from: Dynky on May  7, 2016, 12:04:34
waarom ze (de naam, niet de soort versterker ;)) dan toch hier gebruiken?  ???
Haha, omdat het anders zo'n lange thread-titel wordt  ;D

Ik wilde me namelijk niet beperken tot Klasse D, maar wel digitale inputs en het liefst zonder ADCs en DACs. Die Trends Audio 10.2 bijvoorbeeld (geen digitale input maar goed) zegt Klasse T (moet nog uitzoeken wat dat is).
Harman/Kardon Bowers&Wilkins Apple Wyrewizard Monster vdHull GLS-Audio Rittal Lapp DIY

dynam1ke

Kleine update van mijn verdere onderzoek. Het verschil tussen deze supercompacte amps en bijvoorbeeld een Lyngdorf schijnt te zitten in de feedback-loop van de daadwerkelijke versterker. Een Lyngdorp schijnt met een open-loop te werken, waardoor er geen feedback nodig is. Dit schijnt alleen te kunnen met een heel erg stabiele voeding. De compacte amps in de startpost hebben niet zo'n voeding en daarom wordt er gewerkt met een feedback-loop die blijkbaar gewoon analoog is. Het schijnt moeilijk te zijn om digitaal feedback te geven. Desalniettemin schijnen ze door de afwezigheid van DAC in het directe signaal supertransparant te klinken.

Verder ben ik wel aangestoken met het active cross-over virus. Ik lees er te veel goede verhalen over. Ik heb cross-over autopsie gedaan bij een oud setje B&W DM302 dat ik had staan op zolder. Met een MiniDSP en een kleine Hypex 4 Channel Class D Module aan te slag binnenkort om even te wennen aan dit soort materie voordat ik de grote jongens ga aanpakken ;D
Harman/Kardon Bowers&Wilkins Apple Wyrewizard Monster vdHull GLS-Audio Rittal Lapp DIY

DofN

De nieuwste versterkers van Lyngdorf hebben een schakelende voeding.  De TDAI en de SDA2400 gebruiken net zoveel stroom als dat ze nodig hebben: de 'reserve' is daarmee zowat onuitputtelijk en het signaal blijft volledig digitaal (signaalmodulator naar PWM (Pulse Width Modulated). Daarnaast is hij stabiel met 40 ampère.

Van dit type versterkers zijn er maar een paar in de markt, zover ik weet, en ik ben benieuwd waar je nog op uitkomt met je onderzoek :)


You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

dynam1ke

Quote from: doorofnight on May 27, 2016, 09:32:29
De nieuwste versterkers van Lyngdorf hebben een schakelende voeding.  De TDAI en de SDA2400 gebruiken net zoveel stroom als dat ze nodig hebben: de 'reserve' is daarmee zowat onuitputtelijk en het signaal blijft volledig digitaal (signaalmodulator naar PWM (Pulse Width Modulated). Daarnaast is hij stabiel met 40 ampère.

Van dit type versterkers zijn er maar een paar in de markt, zover ik weet, en ik ben benieuwd waar je nog op uitkomt met je onderzoek :)
Ja, tis prachtig spul. Ik probeer te kijken of er in de DIY wereld al soortgelijke dingen worden gedaan. Blijkt lastig  ;D
Harman/Kardon Bowers&Wilkins Apple Wyrewizard Monster vdHull GLS-Audio Rittal Lapp DIY

Richi

Schopje van een oud topic. Ik heb vandaag een Alientek D8 versterker/DAC besteld. Leuk om mee te spelen. Moet wel vanuit China komen, dus kan even duren voordat ie binnen is. En dat voor slechts 91 euro.  :nervous:
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Koei

Quote from: dynam1ke on May  7, 2016, 22:35:02

Ik wilde me namelijk niet beperken tot Klasse D, maar wel digitale inputs en het liefst zonder ADCs en DACs. Die Trends Audio 10.2 bijvoorbeeld (geen digitale input maar goed) zegt Klasse T (moet nog uitzoeken wat dat is).
Wat jij wilt bestaat niet, er moet een analoog signaal naar je luidsprekers gaan.
"Human beings are poor examiners, subject to superstition, bias, prejudice and a profound tendency to see what they want to see rather than what is really there." - M. Scott Peck

"Man does not see reality as it is, but only as he perceives it, and his perception may be mistaken or biased." - Rudolf Dreikurs

CinéHome

Quote from: Richi on May 18, 2020, 14:26:11
Schopje van een oud topic. Ik heb vandaag een Alientek D8 versterker/DAC besteld. Leuk om mee te spelen. Moet wel vanuit China komen, dus kan even duren voordat ie binnen is. En dat voor slechts 91 euro.  :nervous:
Alien-tech? Dat komt niet uit China! Dat komt van 'buitenaardsen'!?!
:alien:
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - info@cinehome.be
Specialist in "high mid end" hifi aan "real world" prijzen :-) & Home to A*Brand NewBox speakers & subs
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston,  Denon, Marantz, M&K Sound, Dali, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.
PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.

jahtari

De "volledig digitale" versterkers zetten het digitale signaal om in een pwm (korter en langer aan en uit schakeling) wat pas bij de luidsprekerklemmen plaatsvindt. Er is dus geen analoog signaal, alleen de omzetting van pcm naar pwm.

Ik gebruik een bluesound powernode die zo werkt. En vind dat kleine ding fantastisch klinken.

Blijf het bijzonder vinden dat deze technologie niet verder verspreid en uitontwikkeld wordt.
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

sion

Volgens mij spelen daarbij allerlei factoren een rol. De eerste direct digital versterkers van NAD (M2, C390DD, M32) waren gebaseerd op Zetex technologie.
Tegenwoordig zijn ze overgestapt naar Purifi technologie.

Enkele zaken waar dat aan kan liggen zijn:
- Niet perse aantoonbaar dat deze technieken betere resultaten opleveren dan klassieke (A/B) ontwerpen
- licenties/technologie rechten issues
- beperkte beschikbaarheid van specifieke chips
- er was ook gedoe over het standby verbruik
- complexe schakelingen zal niet zomaar iedere andere fabrikant in stappen

Van Devialet weet ik ook dat ze met digitale amps werken en dan heb je natuurlijk het reguliere klasse D circuit (Hypex/nCore)
waar fabrikanten als Rotel mee werken. En de ICE chips heb je ook nog steeds (Pioneer/B&O).

Ik denk dus dat het niet perse zo is dat er niet verder aan ontwikkeld wordt, maar dat er heel veel verdeeldheid is
over wat de beste resultaten oplevert en er is teveel fragmentatie en te weinig samenwerking. Iedereen wil het liefst
met 'de winnende' techniek komen en dan geld verdienen aan de licenties.
Sony VPL-VW260ES *CM* | Marantz sr8012 *CM*| Oppo UHD-203 | JL Audio E110 | KEF Q-Series 750 LR - 650 C - 350 S -  | Bluesound Node 2 *CM*
Showcase