Kleren maken de man (niet?)

Started by road rebel, May 3, 2016, 10:57:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

road rebel

Het is een publiek geheim dat de Hifi wereld qua productie voor een groot deel in het verre Oosten is.
Daar zijn al talrijke topics over geweest, en muziek klinkt niet slechter omdat een versterker in elkaar gestoken werd door Chinese/Taiwanese/Vietnamese handjes.

Wat mij opvalt is dat "kleine spelers" hun producten lijken te "bestellen" uit de catalogus van een OEM; eigen R&D en productie is tegenwoordig vermoedelijk onbetaalbaar geworden. De grote (of duurdere) spelers blijven wel bij hun eigen productie-eenheden of exclusieve ontwerpen. Ik maak deze topic niet om merk X te verheerlijken of merk Y af te breken. Neen, ik wil enkel aandacht trekken bij zogenaamde "hoormatige" verschillen waarbij toestellen voor 95% (of meer) identiek blijken te zijn. Ook specs-sheets zijn wat mij betreft eerder marketing dan werkelijkheid indien eenzelfde toestel naargelang het logo andere specs aanneemt.

Ik ging laatst dus "op zoek" naar een stabiele, niet al te dure multiroomversterker.

Loxone 12channel Amplifier


Casatunes CT AMP1240


Dayton MA1240A


Audiosource AMP 1200


Episode Audio 1230A


Parasound ZoneMaster 1250


Speakercraft 1250



(Dezelfde basis bestaat ook met digitale versterker eenheden (TDA, Icepower, enz) of tot 16 kanalen met verschillende modellen bij HTD, Russound, Apart Audio, Absolute Acoustics, Beale street, Sonance, Niles enz.)


Ja, elke producent kan uiteindelijk kiezen voor een eigen front, andere lay-out, bijkomende triggers, schroefklem ipv. euroblock, en zelfs andere componenten zoals ringkern e.d. Is elk verschil telkens klankmatig te achterhalen? Wat is nu het belangrijkste: de basis of de aanpassingen?

Ik kom op een prijsverschil tussen goedkoopste voorbeeld hierboven (direct sale only en reputatie voor low-end) en duurste (met echte dealernet en gereputeerde merk voor krachtige versterkers) van 2800€.

Welke zou jij kiezen?

road rebel

Uiteraard maakt een front of een achterkant nog niet een versterker.
Er zijn ook zeer zeker verschillen tussen sommigen, en als je op een foto valt van de inhoudt dan blijken de verschillen soms wel groter dan je kon verwachten aan de buitenkant:

Dayton
http://www.parts-express.com/Data/Default/Images/Catalog/Original/300-815_ALT_2.jpg

Parasound
https://www.audioholics.com/amplifier-reviews/parasound-zonemaster-model-1250/1250_interior_300.jpg/image

De werkelijkheid is niet altijd wat het lijkt  ;)