Beste bioskoop van NL?

Started by Starred, April 22, 2016, 09:26:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Starred

Las dat er behoorlijk wat ontwikkelingen zijn geweest op bioskoop gebied in NL recentelijk met nieuwe zalen en gebouwen.
Ben onlangs naar Vue Hilversum geweest en heb Deadpool in de Dolby Cinema zaal gezien.
Heerlijke stoelen, mooie zaal, prima geluid. Beeld was goed, maar niet dat ik dacht dat ik zoiets nog niet eerder gezien had.

Wat zijn momenteel de bioskoopzalen die met kop en schouders boven de rest uitstijgen als je kijkt naar de totaal beleving? -Dus niet alleen geluid, beeld of inrichting, maar allemaal.

MaxxMark

Als Nederlander uit zuid-holland staat voor mij nog steeds Metropolis (Kinepolis) in Antwerpen op eenzame hoogte.

Redenen:
1. Techniek
Hebben in hun hoofdzaal (zaal 5) een 6p 4k laser projector staan voor uitmuntende kwaliteit (zowel 2d als 3d). Daarnaast uiteraard ook ondersteuning voor Dolby Atmos.

2. Zalen
Met hun grote hoeveelheid zalen (24 als ik het goed zeg) is het altijd wel mogelijk een filmdag te plannen (wij plannen meestal 2 of 3 films op 1 dag)

3. Comfort en gemak
De stoelen zitten vaak goed. Ook het reserveren van je stoelen is altijd een groot pluspunt. Weinig mensen doen dit, dus je bent vaak verzekerd van een goede plek (eerlijk is eerlijk; het komt nogal eens voor dat je mensen moet vragen om van je plek weg te gaan. En 9 vd 10 keer wordt dat ook zonder morren gedaan, heel soms komt het voor dat iemand zich verheven voelt en vindt dat 'je niet zo moet zeuren'. Saillant detail is dat het dan ook weer een Nederlander is die zo doet).

4. (afwezigheid van) rumoer
Ik weet niet wat het is, maar iedereen is altijd heel beleefd en sociaal naar elkaar. Bij films heb je nooit last van bellende mensen of mensen die rumoerig doen. Als het wel gebeurt voelt de persoon in kwestie zich ook schuldig.
Enige uitzondering hierop zijn films die ook een jonger publiek aantrekken. Kinderen kunnen nu eenmaal wat rumoeriger zijn.

Ik verbaas me elke keer weer als je in zaal 5 zit (met 800 man) en het gewoon stil is!

Kortom; Metropolis Antwerpen staat voor ons nog altijd met kop en schouders boven Nederlandse bioscopen. Zelfs boven JT (dolby cinema) Eindhoven. Met name door het hoge volume en de relatief kleine zaal.


Is er dan niets negatief aan antwerpen? Jawel. Het is meermaals voorgekomen dat een stoel niet 100% in orde is (losse zitting) of dat de koeling stuk is en de airco op standje ijsbeer staat (wat overigens goedgemaakt werd met gratis kaartjes die een jaar geldig waren).
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

Loondijke

Quote from: MaxxMark on April 22, 2016, 09:44:16
Als Nederlander uit zuid-holland staat voor mij nog steeds Metropolis (Kinepolis) in Antwerpen op eenzame hoogte.

Redenen:
1. Techniek
Hebben in hun hoofdzaal (zaal 5) een 6p 4k laser projector staan voor uitmuntende kwaliteit (zowel 2d als 3d). Daarnaast uiteraard ook ondersteuning voor Dolby Atmos.

2. Zalen
Met hun grote hoeveelheid zalen (24 als ik het goed zeg) is het altijd wel mogelijk een filmdag te plannen (wij plannen meestal 2 of 3 films op 1 dag)

3. Comfort en gemak
De stoelen zitten vaak goed. Ook het reserveren van je stoelen is altijd een groot pluspunt. Weinig mensen doen dit, dus je bent vaak verzekerd van een goede plek (eerlijk is eerlijk; het komt nogal eens voor dat je mensen moet vragen om van je plek weg te gaan. En 9 vd 10 keer wordt dat ook zonder morren gedaan, heel soms komt het voor dat iemand zich verheven voelt en vindt dat 'je niet zo moet zeuren'. Saillant detail is dat het dan ook weer een Nederlander is die zo doet).

4. (afwezigheid van) rumoer
Ik weet niet wat het is, maar iedereen is altijd heel beleefd en sociaal naar elkaar. Bij films heb je nooit last van bellende mensen of mensen die rumoerig doen. Als het wel gebeurt voelt de persoon in kwestie zich ook schuldig.
Enige uitzondering hierop zijn films die ook een jonger publiek aantrekken. Kinderen kunnen nu eenmaal wat rumoeriger zijn.

Ik verbaas me elke keer weer als je in zaal 5 zit (met 800 man) en het gewoon stil is!

Kortom; Metropolis Antwerpen staat voor ons nog altijd met kop en schouders boven Nederlandse bioscopen. Zelfs boven JT (dolby cinema) Eindhoven. Met name door het hoge volume en de relatief kleine zaal.


Is er dan niets negatief aan antwerpen? Jawel. Het is meermaals voorgekomen dat een stoel niet 100% in orde is (losse zitting) of dat de koeling stuk is en de airco op standje ijsbeer staat (wat overigens goedgemaakt werd met gratis kaartjes die een jaar geldig waren).

Eigenlijk heeft dit me weer tijd bespaard om te typen! Thanks.

Hier sluit ik me helemaal bij aan. Ik kom uit Breda en daar is het dramatisch. Tilburg is met Euroscope een leuk alternatief, maar kan niet tippen aan de Kinepolis in Antwerpen. De bioscoop in Antwerpen is dan ook op 30 minuten rijden, dus goed te doen :).
Sony HW55  ISF | Kingpin VFS210 | Denon AVR-X4100W | Fronts; DALI Concept 8 | Center: DALI Concept | Rears: DALI Concept 1 | BK XXLS400 FF | HTPC + XBMC + Bluray Diskdrive | Panasonic BDT300 | Thecus N7510 + WD RED 28TB
Mijn topic;
Loondijke's Dedicated Attic-HT

LuPo

En in het Noorden van Nederland?

Ik vind Pathé Groningen niet goed en de bioscoop in de Euroborg is ook niet top. Al een paar keer naar JT Hoogezand (wordt Vue Hoogezand) geweest maar ook die is 'mweehh'.

Starred

tx Maxx, al heel veel goed gehoord over Kinepolis Antwerpen. Moet er toch maar weer eens heen

MVG

Quote from: Loondijke on April 22, 2016, 09:47:07
Eigenlijk heeft dit me weer tijd bespaard om te typen! Thanks.

Hier sluit ik me helemaal bij aan. Ik kom uit Breda en daar is het dramatisch. Tilburg is met Euroscope een leuk alternatief, maar kan niet tippen aan de Kinepolis in Antwerpen. De bioscoop in Antwerpen is dan ook op 30 minuten rijden, dus goed te doen :).

+2! Hier ook omgeving Breda en rijdt gewoon naar Antwerpen. Eindhoven 1x geweest, vond ik niet de moeite waard.

rattaplan

Ik ben op dit moment erg tevreden over Pathe Arnhem. Over de gehele lijn (beeld, geluid etc) denk ik wel een 9 als waardering. Ook de kleinere zalen zijn erg goed.

VincentG

Tja, ik denk dat menig bioscoop niet echt perfect is. De nodige bioscopen zijn klein, met daarbij kleine zalen (en dus klein scherm). Beenruimte of breedte is regelmatig beperkt, of hoogte verschil is te klein waardoor je tegen hoofden zit te kijken. Stoelen kunnen soms te hard zijn. Of de prijs is aan de hoge kant voor 2 uur zitten (al dan niet prijs voor een drankje of hapje). Maar over het algemeen ben ik best tevreden over de bioscopen die ik bezocht heb.
Heb vrijwel nooit last van rumoer of verstoring tijdens de film.

Waar ik me de laatste tijd wel aan stoor, is dat de projector zo veel licht geeft, dat de (donkere) zaal alsnog enorm verlicht wordt.


Marantz SR5010 - Marantz UD5007
Klipsch RP-260F - RP-450C - RP-250S - R-112SW

jasjenl

#8
Quote from: rattaplan on April 22, 2016, 10:52:46
Ik ben op dit moment erg tevreden over Pathe Arnhem. Over de gehele lijn (beeld, geluid etc) denk ik wel een 9 als waardering. Ook de kleinere zalen zijn erg goed.
Echt? Ik ben er zelf maar 1 keer geweest, in zaal 3, en daar was het beeld toen echt slecht, want het onderste deel was niet scherp. Dat schijnt inmiddels wel opgelost te zijn, maar ik hoor over de Imax zaal ook maar weinig positieve verhalen, met name dat je al gauw te dicht bij het doek zit en dat je zelfs als je achterin de zaal zit de pixels nog kunt tellen...
Daarbij vond ik destijds de algehele aankleding van de bioscoop maar magertjes, alsof het ff snel in elkaar gezet was en nog helemaal niet af was qua inrichting.
Marantz SR8002 / Parasound 2205AT / Denon HEOS Link HS2 / 2x Quadral Aurum 7 / 2x Quadral Phonologue Pico / Quadral Base Prestige / Samsung UE40H6200AW / Epson TW9400W / Oppo BDP 83 / Apple TV / PS5

rattaplan

Ja echt :-)
Zaal 3 ben ik afgelopen weekend nog geweest. Ruime zitplaatsen en beenruimte (films van 2 uur of langer wel wat vermoeiend zitten). Beeld en geluid ben ik erg tevreden over. Zeker in vergelijking met oude Rembrandt.
Enig is dat ik het wel erg prijzig blijf vinden. Echter heb ik daar nu een Pathe unlimited gold kaart voor genomen. Vooral ook de 25% korting scheelt wel wat op de snuisterijen.
Imax zaal moet je de goede plaatsen nemen. Dat is vanaf rij 6 naar boven. Alles daaronder zit je te dicht erop. Vooral de onderste rij is onverkoopbaar eigenlijk. Maar wel top beleving.
En om het een beetje te relativeren, het is maar wat je gewend bent :-) Zoals gezegd in my case van oudere Rembrand naar nieuwe pathe is even een paar stapjes omhoog in kwaliteit. De blikkenbioscoop (JT) in Arnhem kan wel sluiten. Daar wil je niet meer heen.

Raymond187

Zou mooi zijn als ze bij Pathe eens een GOEIE geluidsman inhuren. Zou al de helft schelen.

Starred

Iemand trouwens zaal 5 van Kinepolis Antwerpen wel eens vergeleken met de Dolby Cinema zalen bij Vue (Hilversum/Eindhoven)?

Hoorde van iemand dat de projectie in Vue nog net iets beter is dan de Barco's in zaal 5

MaxxMark

Alleen met de dolby cinema in Eindhoven. As er mensen naar die beiden zinn geweest kan die vergelijking gemaakt worden. (Is er een reden om naar de dolby cinema zaal in Hilversum ge gaan als je Eindhoven al gezien hebt?)

Dat Hilversum scherper oogt kan natuurlijk te maken hebben met het feit dat het een kleiner scherm is. De hoeveelheid pixels blijft gelijk. Oppervlakte wordt kleiner. Dus pixels per inch neemt toe.
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

LocoJ

Quote from: rattaplan on April 22, 2016, 14:20:30
Ja echt :-)
Zaal 3 ben ik afgelopen weekend nog geweest. Ruime zitplaatsen en beenruimte (films van 2 uur of langer wel wat vermoeiend zitten). Beeld en geluid ben ik erg tevreden over. Zeker in vergelijking met oude Rembrandt.
Enig is dat ik het wel erg prijzig blijf vinden. Echter heb ik daar nu een Pathe unlimited gold kaart voor genomen. Vooral ook de 25% korting scheelt wel wat op de snuisterijen.
Imax zaal moet je de goede plaatsen nemen. Dat is vanaf rij 6 naar boven. Alles daaronder zit je te dicht erop. Vooral de onderste rij is onverkoopbaar eigenlijk. Maar wel top beleving.
En om het een beetje te relativeren, het is maar wat je gewend bent :-) Zoals gezegd in my case van oudere Rembrand naar nieuwe pathe is even een paar stapjes omhoog in kwaliteit. De blikkenbioscoop (JT) in Arnhem kan wel sluiten. Daar wil je niet meer heen.

Ik ben het grotendeels eens met je verhaal.
De Pathé Arnhem is qua techniek een grote stap vooruit in vergelijking met de Rembrandt. Qua sfeer echter nog lang niet, maar ze werken er aan.  ;)
Enige nadeel van de Imax zaal is toch wel de resolutie. Op zo'n groot scherm hoopte ik op 4k, jammergenoeg is deze Imax, net zoals de meeste, 2k. (En ze moeten de trapverlichting uitzetten want het zorgt voor hinderlijke blauwe vlekken op het scherm  ::))
Laatst in andere zaal The Revenant gezien in 4k en dolby Atmos...heerlijk!! Alhoewel Imax toch meer beleving neerzet imo.
Als Arnhemmer wel blij met de nieuwe bios!!  ;D
The Underground Cinema
--Epson TW9100--Marantz SR7010--JBL LSR305 (x7)--Polk Audio RC65i (x4)--SVS PB1000 (x2)--Dune HD Base 3D--AppleTV4k—PlayStation4--RUConnected HDMI/interlinks/coax

Check: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=129948.0

frits marantz

Gisteren in Pathé Groningen geweest naar "London has fallen". Kon het geluid niet echt geweldig vinden, zeker vergeleken met thuis.

JT in Hoogezand bevalt mij erg goed, is dacht ik ook een van de beste geweest eerder.

htn00b

In NL vind ik VUE Eindhoven (Dolby Cinema) de beste. Voorheen JT cinema. Echter steekt met kop en schouders Kinepolis Antwerpen er boven uit.

hdnoob

Quote from: Loondijke on April 22, 2016, 09:47:07
Eigenlijk heeft dit me weer tijd bespaard om te typen! Thanks.

Hier sluit ik me helemaal bij aan. Ik kom uit Breda en daar is het dramatisch. Tilburg is met Euroscope een leuk alternatief, maar kan niet tippen aan de Kinepolis in Antwerpen. De bioscoop in Antwerpen is dan ook op 30 minuten rijden, dus goed te doen :).

Ik woon als NL zelf ook op 30 minuten rijden van Antwerpen en is dus mijn eerste uitwijkkeuze maar ik vind het niet zo bijzonder.  Bijvoorbeeld de laatste 3D film die ik daar had gezien was Warcraft en die vond ik veel te donker.

MaxxMark

En dan hebbben we het wel over zaal 5?

Want hoewel de andere zalen ook dikke prima zijn, zijn de actuelere zalen (zaal 5 en de atmos zalen) toch wel een stuk beter
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

htn00b

Is iemand al eens in de Kinepolis van Breda geweest? Ervaringen????

Wotnix

Shaving Private Ryan heb ik in het oude Rembrandt in Arnhem gezien.
Ik weet even niet meer welke zaal, maar men noemde dat "de grote zaal". De premiere films werden als eerste daar vertoond.
Hoe het nu is weet ik niet.

Over de Vue bioscoop in Hilversum kan ik zeggen dat ik het geluid van zaal 2, niet best vind. Waar is mijn sub en detail ? Atmos schijnt wel weer top te zijn.
De Vue in Hoorn is ook prima !

Binnenkort ga ik in Amersfoort naar Hacksaw Ridge.
| Denon X2700H | Denon DVD 3600 | ASW Genius 300 speakers | NVIDEA Shield | Philips 47' TV | QNAP 219+ | Intel NUC (HomeAssistant) | Ubiquiti switch + 2AP's |

Thanatos

Quote from: Wotnix on November 24, 2016, 21:30:39
Shaving Private Ryan heb ik in het oude Rembrandt in Arnhem gezien.
Ik weet even niet meer welke zaal, maar men noemde dat "de grote zaal". De premiere films werden als eerste daar vertoond.
Hoe het nu is weet ik niet.

Over de Vue bioscoop in Hilversum kan ik zeggen dat ik het geluid van zaal 2, niet best vind. Waar is mijn sub en detail ? Atmos schijnt wel weer top te zijn.
De Vue in Hoorn is ook prima !

Binnenkort ga ik in Amersfoort naar Hacksaw Ridge.

Dat klinkt als een hele foute variant  :D

BMWX6M

Samsung 65" LED TV UE65KS7000, Himedia Q5 Pro, Panasonic DMP-BDT460 blu-ray, Marantz SR5010, Sub Quadral Qube 10 active, 2x Dali Zensor 5, Dali Zensor Vocal, 2x Dali Zensor pico front high en 2x art sound inbouw surround achter.
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=159775.0

htn00b


millon


neptune

Ik hoor positieve geluiden over de nieuwe Kinepolis in Utrecht
zet hier iets neer