Servers; wat doen die nou?

Started by Xander32, April 16, 2016, 15:50:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Xander32

Beste heren technici,

Kunnen jullie mij in Jip&Janneke taal uitleggen wat een (muziek-)server zoals bv. LMS of Minimserver, nou precies doen?



Ik weet dat deze de content rubriceren, maar is het ook zo dat een server in het geval van flac, deze omzetten naar wav richting het eindpunt?
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

jvanhambelgium

#1
Enkele dingen doet een (muziek) server :

> Bevat de eigenlijke bestanden (vb MP3, FLAC, WAV)
> Is beheerder van "een bibliotheek" om al deze bestanden op een gestructureerde manier aan te bieden zodat de gebruiker ook kan zoeken op basis van artiest,naam,genre,...
   Vb een LMS gaat op zoek naar de "tags" die je in bestanden kan stoppen met allerlei extra (=metadata) over de muziek en maakt dit allemaal bruikbaar om afspeellijsten,zoekacties etc mee te maken
> Verzorgd de communicatie met het uiteindelijke "eindpunt" waar de muziek gaat gemaakt worden (receiver, Squeezebox,...) en gaat de data doorsturen in een bepaalde vorm zodat het eindpunt hiermee overweg kan.
Optioneel kan zo'n server idd ook "realtime" muziek transcoden (=omzetten) van FLAC -> WAV of van MP3 -> WAV of zowat van alles naar alles ...
Optioneel kan zo'n server ook verschillende "manipulaties" doen op de muziek (DSP)


...en  nog veel meer omdat er nu zoveel verschillende applicaties zijn ... ik gebruik vb al jaaaaaren de LMS (vroeger Squeezeboxserver, en zelfs daarvoor SqueezeCenter, Slim Server)
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

Xander32

Thx  :thumbs-up:.

Het transcoden betreft in LMS en Minimserver dus geen standaard setting?
Hoe kan ik checken of ik in genoemde servers deze optie aan heb staan?
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Ron_Z

In LMS: Settings->Advanced->File types. Daar staat voor bv FLAC of WAV gedefinieerd wat te doen, omzetten naar een ander formaat of gewoon zo doorzetten naar je Touch.

gast2018

Bij minimserver moet je minimwatch op je pc zetten, hiermee kun je de instellingen in minimserver zetten. Is dus alleen om instellingen te doen. Pc hoeft dus niet aan bij afspelen.

Xander32

#5
Indien je Minimserver op een Nas hebt staan zal onderstaande van toepassing zijn, in mijn geval draait de server zelf op een laptop.

Quote from: ergé on April 17, 2016, 09:28:18
Bij minimserver moet je minimwatch op je pc zetten, hiermee kun je de instellingen in minimserver zetten. Is dus alleen om instellingen te doen. Pc hoeft dus niet aan bij afspelen.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Dirk

en heb/wil je geen NAS, of is daar nog een andere reden voor?
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Xander32

Ik overweeg een nas, al een jaar of vier nu  ;D.

Maar mijn huidige config. doet tot op heden hetgeen die doen moet; de eindpunten storingsvrij en van de gewenste kwaliteit, voorzien van content, ik ben daarom nog niet overtuigd van de meerwaarde van een nas :nowink:.


Quote from: Dynky on April 17, 2016, 10:59:19
en heb/wil je geen NAS, of is daar nog een andere reden voor?
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

katwax

Quote from: Dynky on April 17, 2016, 10:59:19
en heb/wil je geen NAS, of is daar nog een andere reden voor?
Eigenlijk is een NAS gewoon een computer met een OS op.
Het verschil zit hem erin dat de hardware van een NAS voorzien is om te zorgen voor het plaatsen van meerdere disken en "zuiniger" is dan de meeste computers.
OS (software) die op de NAS staat is geoptimaliseerd om te zorgen dat je de data op je NAS van zoveel mogelijk plaatsen kan benaderen en gebruiken, denk hierbij aan upnp software, shares, ...

Je kan dus perfect een computer gebruiken met genoeg opslag en dit als "NAS" gebruiken.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Dirk

weet ik wel, maar ik lees vaak (niet in dit draadje btw) dat mensen een computer de hele dag niet aan willen hebben staan om wat muziek te kunnen beluisteren, vandaar m'n vraag...wanneer ik las dat hij z'n server op de laptop heeft staan ;)
zuinigheid is voor mezelf de hoofdreden om alle content om een 1-bay NAS te hebben staan (backups op externe USB discs), maar hier staat de NAS dan ook 24/7 aan, net als 95% van m'n set trouwens.

de server (Roon) draait hier dan weer op een dedicated mac mini, maar daar hou ik de ontwikkelingen bij Roon wel in de gaten om die ergens anders op te gaan installeren, want da's momenteel een beetje overkill.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Xander32

Ik draai gemiddeld twee keer per week een uur of drie achtereen muziek. Die zes uurtjes per week de laptop hebben draaien, ervaar ik niet als storend  :nowink:.

De enige mogelijke reden voor mij om over te stappen naar een nas, is dat ik de muziekketen dan geheel bedraadt in het netwerk heb hangen. De laptop hangt middels wifi in het netwerk ...
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

gast2018

Quote from: Xander32 on April 17, 2016, 10:18:47
Indien je Minimserver op een Nas hebt staan zal onderstaande van toepassing zijn, in mijn geval draait de server zelf op een laptop.

precies andersom.

Raphie

#12
Quote from: Xander32 on April 17, 2016, 18:02:16
Ik draai gemiddeld twee keer per week een uur of drie achtereen muziek. Die zes uurtjes per week de laptop hebben draaien, ervaar ik niet als storend  :nowink:.

De enige mogelijke reden voor mij om over te stappen naar een nas, is dat ik de muziekketen dan geheel bedraadt in het netwerk heb hangen. De laptop hangt middels wifi in het netwerk ...
dat maakt niks uit. Data = Data

Ik heb nu op alle devices een WOL client geinstalleerd, zodat ik overal m'n NAS ofPC's kan aanzetten.
De Synology heeft een time-out van 1 uurinactiviteit. Daarna gaat hij weer UIT.
NAS staat nu gewoon meerdere dagen onaangeroerd uit, maar is binnen 2min online wanneer ik hm nodig heb. Scheelt toch een heleboel idle stroom en hd online draaiuren.
JBL PRX Power!

Huub-13

#13
Quote from: Xander32 on April 16, 2016, 17:53:35
Het transcoden betreft in LMS en Minimserver dus geen standaard setting?
Hoe kan ik checken of ik in genoemde servers deze optie aan heb staan?

Hoewel wellicht een beetje (te?) laat, toch nog even een reactie:

Minimserver kun je configureren, bijv. via het programmaatje minimwatch.
Dat geeft, wanneer geopend, een groen logootje op het bureaublad, onderop de werkbalk.
Daarop kun je rechts klikken met de muis.
Dan verschijnt een menu, waarin je kiest voor "properties"
Daarna voor "system"
In het schermpje dat dan verschijnt moet je bij "stream-transcode" invullen->  flac:wav.
Dit dus als je wilt dat flacs on the fly naar wav's worden geconverteerd.
Je kunt bijv. ook invullen: mp3:wav of bijv. alac:wav
Zie onderstaande screenshot.

Hopelijk heb je nog iets aan deze info. Succes!



Denon DBP4010UD | Hifi Rose 250A | Lyngdorf TDAI-3400 | Magnepan 3.7i | Stax SR-009 + 006t buizenversterker