Zoektocht naar 35 mm liefhebber

Started by Mario35mm, April 13, 2016, 13:45:28

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Mario35mm

Mijn vader is vroeger filmoperateur geweest. Hij reed het land af met een portable 35 mm projector (portable omdat je hem uit elkaar kan halen, niet omwille van het gewicht ;) en vertoonde films in buurthuizen aan buitenlandse werknemers. Dat waren dan voornamelijk Italianen, Spanjaarden en Arabieren (meestal Marokkanen). Hij kreeg speelfilms in delen van 20 minuten die hij aan elkaar zetten zodat ze op twee spoelen pasten. Hij heeft dat tot eind jaren tachtig gedaan. Toen was zijn rug echt op. Zijn apparatuur heeft hij nooit verkocht. Zeker één keer per jaar zette hij heel geduldig de projector in elkaar en veegde met een kwastje het eventuele stof weg.

Mijn vader is vorige maand overleden en nu staat de projector daar op zolder. Inclusief grote en kleine spoelen, honderden meters film, reserveonderdelen, lampen, spoelhuizen voor een vaste opstelling, versterker,speakers en alle andere toebehoren. En ik weet niet wat ik er mee moet doen. Zomaar verpatsen aan de eerste de beste zou zijn hart hebben gebroken. Maar waar vind ik een liefhebber die de projector met net zoveel liefde behandeld? Is er iemand die me kan helpen een dergelijke liefhebber te vinden? Voor alle duidelijkheid: de projector draait als een zonnetje er er ligt in huis ook nog wel ergens zijn filmdoek (silverscreen). Je kan er dus zo films mee vertonen.

Ik hoop dat ik iemand kan vinden, mocht je iemand kennen laat het me alsjeblieft weten. Het zou mijn ouweheer gelukkig hebben gemaakt.

Mario.

Maikel_audionerd

Woow wat een indrukwekkend verhaal zeg. Ik hoop dat je een liefhebber vind, ik weet helaas niemand maar ik hoop (en verwacht) dat het gaat lukken.
Veel sterkte de komende tijd en waanzinnig hoe je dit aanpakt, heb ik veel respect voor  :worship:
HT: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142478.0
-- HDI Dune prime 3.0 - Epson EH TW550 - Peerless PP33 - Kef UniQ - NAD 902 - Mitshubishi DA-A10DC - Mitshubishi DA-M10 - Denon geïntegreerd - Microlab actief --
Stereo: http://www.stereoforum.nl/index.php?topic=232.0

rexp

Misschien Eye, het filmmuseum (a'dam)?
Yamaha - Oppo - Focal - BK - Epson

Mario35mm

Ik heb ook gedacht aan een Filmmuseum of filmacademie. De projector is alleen niet zeldzaam of uniek. Dat maakt het iets lastiger. Ik heb er vertrouwen in dat het gaat lukken al is het misschien niet op korte termijn.
Dankje voor het meedenken! Als ik nieuws heb over m'n zoektocht dan post ik dat hier natuurlijk.

home@the movies

Ik ken wel iemand denk ik, één van onze klanten is zelf projectionist maar bovenal een gepassioneerd film en 35 mm liefhebber.
Hij heeft in zijn eigen woonkamer een volledig werkende 35 mm installatie staan die uit een bioscoop komt, kompleet met Dolby geluidssysteem en volledig door hem zelf gerestaureerd.
Maar bovenal is hij een fervent verzamelaar van alle mogelijke beelddragers door de hele geschiedenis heen, de man heeft werkelijk een bijzonder fraaie collectie met apparatuur uit lang vervlogen tijden.

In bijlage een foto van zijn woonkamer, echt waar dit staat gewoon in zijn woonruimte om s'avonds een filmpje te kijken  :crazy:
Ik ben vrij zeker dat je hier de juiste persoon hebt voor je vraag, heb je bvb wat foto's van de spullen die je beschrijft? dan kan ik hem eventueel vragen of hij al dan niet interesse heeft.

Gr
Werner