Wel of geen eindversterker?

Started by searcher, May 19, 2002, 12:44:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

searcher

Zoals jullie elders hebben gelezen heb ik het e.a vervangen.
Nu wil ik gaan sparen voor de eindversterker van Arcam
nl de P85 http://www.arcam.co.uk/diva/hifi/power_amps.html

Echter ik heb de volgende vragen.

Mijn mening is dat het het geluidsbeeld ten goede komt maar is dat zo?
De beschrijving heeft het over mini jack socket en het switchen va amplifiers speakers outputs?

Ook wordt er gepraat over een channel module?
Hoewel de vertaling me wel lukt begrijp ik niet wat er wordt bedoelt.

Kunnen jullie op een begrijpbare manier aangeven wat er wordt bedoelt en of jullie beperkingen zien.
Het nadeel is dat dit type verhoudingsgewijs met de AVR 200 schreeuwend duur is.

                                                m.v.g Searcher




J.A.F._Doorhof

#1
Je kunt de versterker samen laten "opstarten" met andere Arcam apparatuur.

Een goede eindversterker is altijd beter dan een standaard versterker, maar of je moet investeren in een 2 kanaals 75W versterker in vergelijk met wat je nu hebt.

Persoonlijk zou ik eerst gaan genieten van wat ik nu net gekocht heb, en dan doorsparen voor een ECHTE eindversterker, denk aan Parasound, Cinepro of eventueel Cinematrix (of legio andere merken).

En dan ook direct een 5 of 6 kanaals uitvoering kopen.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

searcher

Bedankt voor je snelle reply Frank ik ga zeker eerst genieten.
Ik ben gewoon nieuwsgierig en ik wil me orienteren voor de toekomst.
Iets is me niet duidelijk de Arcam is 5.1 uitgevoerd kun je dit dan matchen de met door jouw aangegeven eindversterkers die al reeds 5/6 kanalen zijn.

Naar mijn mening ga ik dan het audiofiele karakter van de Arcam veranderen zoals met mijn Pioneer en de Marantz 500 eindbakjes.
En als laatste in welke prijsklasses bevinden deze eindversterkers zich?

                                                     m.v.g Searcher



J.A.F._Doorhof

#3
De prijsklasse varieert van € 2750,00 tot € 5000,00.

Je verandert inderdaad het karakter van je receiver, maar als je het goed doet is dit alleen maar positief.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

searcher

#4
QuoteDe prijsklasse varieert van € 2750,00 tot € 5000,00.

MvrGr.
Frank

 :'( ;)

Heeft dat dan zin met een de veel lagere geprijsde Arcam?
En nogmaals is een 5.1 versterker te combineren met een 5/6 kanaals eindversterker?
    
                                                    m.v.g Searcher



J.A.F._Doorhof

#5
Je moet een onderscheidt maken tussen versterker en receiver.

Als je een 5/6 kanaals eindversterker plaatst dan bypass je de versterkers van je receiver, je gebruikt dan alleen nog maar de pre-amp sectie.

Een receiver is gewoon 2 dingen in één, een pre-amp en je eindversterking. Als je receiver beschikt over een pre-out voor ALLE 5 kanalen dan kun je een 5/6 kanaals eindversterker bij plaatsen.

Of het het geld waard is ?
Als je wilt upgraden moet je het overleggen. Persoonlijk zou ik eerst een tijd genieten van wat je net gekocht hebt, zonder meteen te denken aan een upgrade.

En als je dan toch wilt upgraden zou IK het in een klasse duurder doen.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

searcher

Wederom bedankt voor je uitleg Frank.

Ik ga zeker genieten maar het zal het HT virus wel zijn
Volgens mij heeft de versterker wel een pre-out voor alle 5 de kanalen maar wil jij hierop een antwoord geven nadat je deze manual hebt bekeken.

http://www.fineav.com/cimg/pdf/AVR200.PDF

Maar volgens mij niet Frank.
                                                    m.v.g Searcher



garmtz

#7
Persoonlijk zou ik het bij Arcam eindversterkers houden. Al de Arcam spullen zijn namelijk perfect op elkaar afgestemd qua ingangsgevoeligheid en klankkarakter. Ik denk dat Frank Arcam onderschat... :)

Waar je voor in de toekomst aan zou kunnen denken is het bi-ampen van je speakers. Dit wordt verrassend vaak gedaan met Arcam versterkers. Bij MF is een klant die draait met de Tannoy Dimension TD12 (> 10.000 Euro) en hij draait met een Arcam A85 + P85 in een bi-amping configuratie. Klinkt magistraal (en zeer muzikaal)... Je kunt dan de AVR200 gebruiken voor het hoog van de 908 en de P85 voor het laag. Daarna kun je later ook hetzelfde doen voor de achterkanalen... :)

De AVR200 heeft gewoon een 5.1 pre-out.

searcher

#8
Bedankt Garmt,

Ik heb op het Hi-Fi Forum net een stukje gelezen over bi-ampen maar ik zal nog een search doen.
Het wordt volgens mij ook in de Arcam handleiding uitgelegd maar het zegt me niet veel. ::)

                                             m.v.g Searcher




J.A.F._Doorhof

#9
Integendeel Garmt ik heb Arcam behoorlijk hoog zitten, vandaar dat ik ook aanraadt om direct een HELE stap hoger te gaan, en eerst te gaan genieten van wat je hebt.

En als je dan TOCH upgrade zul je meteen een eind hoger moeten gaan zitten, lijkt me toch positief tov Arcam ?

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

garmtz

#10
O.k. Dan snap ik weer wat je bedeold Frank... :)

Bij biampen gebruik je een aparte versterker voor het hoog en laag. Dus je sluit de AVR200 dan bijvoorbeeld met de luidsprekeruitgangen op het hoog van de 908 aan en de P85 op het laag. Simpel, toch? :)

Het mooie is dat je de versterkers van je receiver ewoon kunt blijven gebruiken. Wil je nog beter dan Arcam, moet je inderdaad vreselijk hoog gaan grijpen.

Marco

#11
Garmt, ik neem aan dat je nu over een stereo-opstelling praat (je hebt het over één p85). Gezien het feit dat er een 5.1 pre-out opzit, is bij de AVR200 biampen ook mogelijk in een 5.1 opstelling neem ik aan.  
Maar gebruik je dan dan altijd de avr200 voor het 'hoog' en een P85 en een P85-3 voor het 'laag', of kun je het 'hoog' dan ook nog via een p85 en een p85-3 laten verzorgen (oftewel; 4 eindversterkers op de avr200) ?

Groeten,
Marco
Arcam avr-200, Tannoy Saturn S8 en Revolution Signature DC4, Rel Strata V, Nordost, Panasonic TX-P55ST50, Dune Smart B1, Sonos, Arcam rDac

garmtz

#12
Volgens mij is 4 eindversterkers (2x 2-kanaals en 2x 3-kanaals) ook gewoon mogelijk. Er zit dacht ik een doorlus-functionaliteit op de eindversterkers. Is alleen wel zonde van de eindversterkers in de AVR200 vind je niet...? :)  Deze zijn namelijk op zich gebaseerd op dezelfde schakeling als in de P85, maar dan wellicht iets minder ruim bemeten dan bij de P85 en klinken dus gewoon uitstekend.

Marco

#13
Ja, dat klinkt logisch.
Maar ja, het is altijd handig voor het geval dat iemand écht niet meer weet wat ie met zijn geld moet doen.... ;)
Arcam avr-200, Tannoy Saturn S8 en Revolution Signature DC4, Rel Strata V, Nordost, Panasonic TX-P55ST50, Dune Smart B1, Sonos, Arcam rDac

searcher

#14
QuoteJa, dat klinkt logisch.
Maar ja, het is altijd handig voor het geval dat iemand écht niet meer weet wat ie met zijn geld moet doen.... ;)

In zo'n situatie zal ik niet terecht komen maar ik ben even het spoor bijster 1 eindversterker de P85 zou voldoende zijn ook voor 5.1 .
Vergeef me want na de Simple Minds ben ik nu even niet zo helder.

                                       m.v.g Searcher



garmtz

#15
De P85 heeft maar 2 kanalen en is dus geschikt voor het bi-ampen van 2 speakers of als vervanging van 2 versterkerkanalen van de Arcam. Als je al je speakers wilt bi-ampen, zul je twee P85 eindbakken moeten kopen: eentje met 2 en eentje met 3 kanalen.

Selmar_Cleef

#16
Hallo,
binnen de HT heb je veel manieren om je speakers aan te sturen. Zij het door een receiver/versterker of een losse eindversterker. Nu wil ik in de toekomst voor losse componenten gaan, het seperates verhaal dus.
Mijn vraag is nu of het uitmaakt of je een eindversteker neemt die voor HT gemaakt is of dat je zoiets als dit neemt http://www.samsontech.com/products/productpage.cfm?prodID=78&brandID=2
om dan een te nemen voor de fronts, een voor de surround kanalen en een voor het center kanaal. Weet niet of de subwoofer en center dan ook op een versterker kunnen.
Alvast bedankt voor de reacties.

garmtz

#17
Koop GEEN "professionele" eindversterker! Deze zijn gemaakt voor PA-installaties waar hoge geluidsniveaus en degelijkheid (lees: van 2 meter kunnen laten vallen) belangrijk zijn. Dits oort versterkers blinken echter niet uit in subtiliteit. Kijk liever naar de echte hi-fi merken.

searcher

#18
2 eindbakken P85 Garmt zullen niet haalbaar zijn of ik moet ooit tegen een wereld deal aan lopen.
Dit gebeurt me nog wel eens  ;)

Maar zijn er alternatieven en geef a.u.b. wat links en voorbeelden.
Het vervelende is als ik dit ooit ga doen dat ik waarschijnlijk in een prijsklasse terecht kom die haaks op die van de AVR200 staat.

Ik ga natuurlijk eerst genieten maar ik leer graag.

                                               m.v.g Searcher



garmtz

#19
Al het andere is een compromis. Ik zou echt gaan voor de P85 of andere Arcam, of anders ECHT upgraden naar voor- en eind. ZO goed is de Arcam gewoon. Wil je beter, zul je heeel veel geld uit moeten geven. Maak je niet druk, dat kan immers altijd nog... :)

searcher

Zeer duidelijk,ik weet waar ik aan toe ben ik zal in de toekomst mijn ogen en oren open houden.
Er staat een levertijd van 3 wkn op mijn speakers maar ik ben ontzettend benieuwd hoe het thuis allemaal gaat klinken.

Ik las trouwens op de Parasound site dat de HCA-2250AT nu voor 1999 dollar te koop wordt aangeboden.
( invoerrechten ik weet het)
                                                  m.v.g Searcher