"zware" externe schijflezer voor Mac gezocht...en gevonden!

Started by Dirk, April 4, 2016, 14:06:10

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Dirk

Ik gebruik al een paar jaar naar redelijke tevredenheid een externe lezer van Samsung, type SE-S084D
nu ik sinds een tijdje ben overgeschakeld op een Mac (mini) doet hij het hierop ook perfect, wat al een meevaller is.
echter, wat me altijd wat heeft gestoord aan dit model, is dat hij zo licht is (wegens het "draagbare" wat de markt vraagt vermoed ik), dat ik de behuizing zelf ook altijd moet vasthouden als ik de lade sluit of
zelfs wanneer ik de schijf "vastklik" op de centrale spindle.

om precies die reden had ik een cheap slot loading modelletje gekocht (uiterlijk een kopie vd Superdrive, maar gelukkig slechts 34€ via Dealextreme), maar deze heeft me op een paar dagen zoveel irritatie opgeleverd tgv meerdere CD's die bleven zitten na het rippen en/of zelfs niet netjes ingeslikt werden wanneer hij dat dan wel hoorde te doen...dat ik die intussen maar in de vuilbak heb gekieperd :dry:

dus...nu is m'n concrete vraag; kent er iemand een (niet te dure) schijfjeslezer die MAC compatibel is en een zeker gewicht in de schaal legt, zodat de hele behuizing an sich gewoon voldoende zwaar is om met één hand schijfjes te kunnen wisselen?
het hoeft dus niet de kleinste/platste/meest gestroomlijnde van de klas te zijn, als hij maar gewoon goed z'n werk doet en daarbij niet teveel lawaai maakt.

slot loading modelletjes blijf ik maar van weg, maar een top loader is mits de vormgeving ok is ook te overwegen.

als het weer een "klassiek" tray model is, moet hij deze keer dus wel enig eigen gewicht hebben zodat 'ie er gewoon staat...en niet beschikken over zo'n flimsy laatje wat je altijd voorzichtig met 2 handen moet sluiten (zoals m'n huidige Samsung), uit schrik dat je anders wat stuk maakt.

Blu-ray hoeft niet, aangezien ik de drive eigenlijk alleen gebruik om audio CD's te rippen.

ik heb al aardig wat gezocht op het web, maar ze zijn ofwel te lelijk (raar vormgegeven plastic zwarte kastjes met een lelijk zilveren eject button is bvb een no go :D) of gewoon te duur (> 120€ vond ik wel enkele modelletjes)

ik ben heel benieuwd of hier wat goede tips voorbij gaan komen, maar alvast bedankt voor het meedenken ;)


Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

HAL

Ik gebruik al een tijdje deze:
http://tweakers.net/pricewatch/223062/samsung-writemaster-se-s224q.html

Zijn hier en daar voor een appel en ei tweedehands te krijgen. Je kunt ook overwegen om een prachtig mooi kastje te kopen om daar een serieuze drive in te zetten. Een plextor of een goede Lite-on of zo. Zo heb ik mijn audio-cd's geript.

katwax

Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Dirk

@katwax; de Samsung die ik nu heb is (ook) zo'n afgerond lichtgewicht, dus dan zou ik al iets moeten gaan "bricoleren"...dat zie ik niet echt zitten.

@Hal; ik ben echt niet zo thuis in de ICT, maar bestaan er dan specifieke behuizingen om enkel één "interne" drive deftig in te monteren, want wat je hiermee dan bekomt klinkt me wel als een mogelijkheid.
bij die Samsung van je link zie ik in een paar reviews nogal lage scores vwb geluidsproductie, hoe valt dat naar jouw mening in real life mee?
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

HAL

Ja die Samsung van mij maakt een klereherrie maar ik gebruik hem niet zo vaak meer.
En ja, er bestaan gewoon losse behuizingen. Maar echt goede drives maak je daar niet stil mee. Die maken herrie.

Dit is een voorbeeld van zo'n kastje:

katwax

Je kan is kijken voor externe behuizing en hierin de samsung steken, als deze beetje te demonteren valt.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Dirk

deze week een NOS (2004!) externe optische drive gekocht, modelletje van 1,2kg zwaar in nette aluminium behuizing en met Firewire poorten, dus perfect voor op m'n Mac  :thumbs-up:
dat hij bijna dubbel zo groot is als m'n Mac Mini zelf neem ik er graag bij :D

tot m'n grote verbazing ript deze ook als vanzelf alle (inmiddels acht) CD's die ik had verzameld als "niet te rippen", omdat ik ze met geen enkele andere drive en/of software geript kreeg.
met sommige exemplaren uit dat stapeltje had ik 't ook al op hardware van collega's & kennissen geprobeerd, maar telkens zonder succes, dus dit resultaat is voor mijn gebruik (enkel het rippen) wel een héél goede vondst geweest, ben er dan ook extreem blij mee  :pompom:
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

HAL


Dirk

Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

CineSmurf

Voor mac mini heb je volgens mij bijpassende spelers, zoals de MiniStack Max. Is wel prijzig, wellicht ook wat goedkopere alternatieven te vinden?

JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

Raphie

Is volgens mij gewoon OS, drive is al zo geel als een chinees
JBL PRX Power!

HAL


Raphie

JBL PRX Power!

Dirk

Quote from: Raphie on April 23, 2016, 12:50:01
Is volgens mij gewoon OS, drive is al zo geel als een chinees
ik ken geen enkele drive uit 2004 met "wit" kunststof front wat dezelfde kleur heeft als geborsteld alu (wat de rest vd kast dus is)
foto geeft de reële kleur niet correct weer, maar hij is allesbehalve gelig en imo echt wel ongebruikt.
doos was compleet met alles nog netjes geseald in de verpakking, niet dat het me daar om te doen is, maar was gewoon wel grappig...en dat 'ie dan zo goed ript is een fijne meevaller
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Raphie

Quote from: Dynky on April 23, 2016, 13:04:09
ik ken geen enkele drive uit 2004 met "wit" kunststof front wat dezelfde kleur heeft als geborsteld alu (wat de rest vd kast dus is)
foto geeft de reële kleur niet correct weer, maar hij is allesbehalve gelig en imo echt wel ongebruikt.
doos was compleet met alles nog netjes geseald in de verpakking, niet dat het me daar om te doen is, maar was gewoon wel grappig...en dat 'ie dan zo goed ript is een fijne meevaller
ja dat rippen is wel fijn, daar waren de ouder spelers beter in.
JBL PRX Power!

dennism

Ik heb zelf voor rippen /branden altijd Plextors gebruikt. Heb nu al weer een jaar of 10 deze drive, de Plextor PX-755UF





Past niet direct bij een mac mini qua design, maar wel een beest van een drive, denk de beste die ik ooit gehad heb.