2.1 opstelling op een Denon X4000 receiver

Started by Ernstig2005, April 1, 2016, 16:41:13

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Ernstig2005

Goedemiddag,
Misschien dat jullie mij kunnen helpen met de volgende vraag:
Ik heb nu een 5.1 opstelling draaien op een Denon X4000. De subwoofer blijft, een SVS SB2000 maar de KEF satellietspeakers zijn nodig aan vervanging (upgrade)toe. Omdat ik het mij niet kan veroorloven om gelijk 5 speakers aan te schaffen (en ik nu wel wat knaps wil kopen), begin ik met de aanschaf van twee en breid ik steeds verder uit. Mijn vraag is: kan mijn receiver hier mee omgaan en kan ik gewoon blijven genieten van een DTS-HD Master track (met wat minder boxen) of ga ik dan echt geluid missen?
Alvast hartelijk bedankt voor het antwoord!
Ernst

Mokumer45

#1
Het antwoord op de eerste vraag is ja, natuurlijk. Je moet alleen bij de receiver (de speaker instellingen in het menu) aangeven, dat er nu een 2.1 configuratie is (uiteraard afhankelijk van het wel of niet blijven gebruiken van je "oude" surround speakers en het dan laten staan van de speaker instelling - 5.1).
Het antwoord op vraag twee is: nee, met alleen twee front speakers en een sub kan je nooit een echt surround geluid krijgen, maar misschien wel via de receiver een soort pseudo surround geluid creëren, maar dat staat in je handleiding of dat mogelijk is. Maar dit is natuurlijk nog wel mogelijk, als je de "oude" surround speakers nog blijft gebruiken (zie boven).
Ook zou het mogelijk zijn om je "oude" twee front speakers te gebruiken als extra surround speakers als je nu op 5.1 draait en de mogelijkheid op de receiver hebt om er 7.1 van te maken.
Als je "oude" speaker allemaal gelijk zijn (uiteraard niet de center speaker), maakt de opstelling niets uit, maar als de "oude" front speakers groter/anders zijn, kan je het beste deze als de surround speakers en de andere twee (de surround speakers) als surround back gebruiken volgens mij.
Hopelijk heb je hier iets aan.
P.S.: in mijn mening kan het zelfs (veel) beter gaan klinken met de nieuwe/betere frontspeakers bij de bestaande 5.1 of de nieuw gemaakte 7.1 configuratie.
Huiskamer: AVR: Denon AVC-X4700H, Speakers: Teufel T400 Mk2, Teufel Cubycon 5.1 met bijbehorende Subw , Teufel Reflekt, 2e Subw: Sony SA-WMS535, Audio Streamer: Teufel Raumfeld Connector 2, 4K Speler: Sony UBP-X800, DAT Rec: Sony DTC-55ES, Cassette Rec: Sony TC-K630ES, DVD/Video Rec: Sony RDR-VX450, Pick-up: Dual CS-429 met Shure M97XE of Ortofon 2M Red of Audio Technica AT-VM95EN element, Phono Amp: Teufel PhonoStation 1, Media Box: UPC Pace DRC7111, div. Headphones, o.a. Sony MDR-DS6500, TV: Sony 49X8305C.
 Extra: Micro System: Sony CMT-CPX1. Slaapkamer: nog div. apparaten.

Ernstig2005

Dank je voor je reply! Ik ben inderdaad van plan om de huidige 5 boxen weg te doen en alleen met de 2 nieuwe + sub te spelen.
Dat ik dan geen surround geluid heb begrijp ik, maar wat ik me af vraag is of er geen geluid "verloren" gaat of dat de receiver de 5.1 mix terug mixed naar 2.1.

rnlaf82

Ik, als beginner, ben ook opgestart met alleen stereo zonder sub. Ik vond niet dat er geluid 'verloren' ging. Vanuit de stereo ben ik gaan uitbreiden. Eerst een center speaker daarna een sub erbij. Nu komen hoopte ik maandag de surround speakertjes binnen. Dus in mijn ogen, en oren 😁 moet het kunnen. Ik doe liever stap voor stap iets moois dan in 1 keer net niks.

Mokumer45

Nee, volgens mij gaat er geen geluid "verloren". Het kan hooguit anders gaan klinken, omdat het geluid dan alleen van voren komt en niet meer van rondom - stereo i.p.v. surround, en sowieso anders, doordat je nieuwe speakers hoogstwaarschijnlijk anders zullen klinken.
En nee, dit hoeft niet, is afhankelijk van het aangeboden signaal. Radio en CD's zijn altijd in stereo, evenals de output van een platenspeler, dus dat hoeft niet gedownmixed te worden en veel receivers hebben een keuze om rechtstreeks stereo door te voeren of een stereo met een sub uitsturing te maken. DVD's en BR's hebben ook vaak een optie om in stereo af te spelen, doordat er verschillende geluidssporen op zitten. SACD's zijn een apart verhaal, zijn vaak hybride opnames en kunnen dan ook of in stereo of in surround afgespeeld worden via een aparte laag op de disk (dus twee lagen over elkaar heen, als ik het goed begrepen heb). TV's hebben standaard ook een stereo geluid, maar bij een aantal digitale zenders kun je via een instelling ook kiezen voor een soort surround weergave, maar dit wordt volgens mij bij het uitzenden gemaakt en is niet het standaard geluid van de opname. Dit is bij alle Nederlandse (commerciële en publieke) en nog enkele andere zenders mogelijk, en alleen Animal Planet zendt volgens mij standaard een echt surround geluid uit (bij mij in Amsterdam op kanaal 208).
En als er op DVD's en BR's alleen maar een surround geluidsspoor zit, wordt dit of automatisch of door een (of meerdere) menu setting(en) naar een 2.1 signaal omgezet.
En bij al dit gaat er bij mijn weten geen geluid "verloren". Het enige, wat er verloren gaat, is het surround effect.     
Huiskamer: AVR: Denon AVC-X4700H, Speakers: Teufel T400 Mk2, Teufel Cubycon 5.1 met bijbehorende Subw , Teufel Reflekt, 2e Subw: Sony SA-WMS535, Audio Streamer: Teufel Raumfeld Connector 2, 4K Speler: Sony UBP-X800, DAT Rec: Sony DTC-55ES, Cassette Rec: Sony TC-K630ES, DVD/Video Rec: Sony RDR-VX450, Pick-up: Dual CS-429 met Shure M97XE of Ortofon 2M Red of Audio Technica AT-VM95EN element, Phono Amp: Teufel PhonoStation 1, Media Box: UPC Pace DRC7111, div. Headphones, o.a. Sony MDR-DS6500, TV: Sony 49X8305C.
 Extra: Micro System: Sony CMT-CPX1. Slaapkamer: nog div. apparaten.

Ernstig2005

Ik denk dat ik het toch anders ga doen. Ik laat gewoon de 5.1 opstelling in tact en ga de speakers één voor één (of twee) vervangen.

rnlaf82

😄 Ook een leuk project. Bezig blijven is het leukst..