Mooie vloerstaander met dubbele 4" breedbander

Started by ProXius, March 31, 2016, 15:51:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ProXius

Ondanks dat ik nu prachtige ScanSpeak Event's heb die extreem goed bevallen, gaat het zelfbouwen toch weer te veel kriebelen.
Wat doe je dan als je en een mooier design wilt hebben, weinig geld wil bijbetalen (tweedehands waarde van de Event's zijn maar ~200,-) maar ook niet teveel achteruit wil gaan op de geluidskwaliteit?

Nou, ik ging kijken hoe ik de set momenteel gebruikte. I.v.m. buren staat de set zachter dan ooit (eerst woonde ik praktisch vrijstaand) en bovendien staat in de nieuwe situatie de 'Bass' draaiknop op mijn mooie oude Technics vaak op -4.  :(
Dat betekend dus dat het diepe en strakke laag van de TL constructie bij de Events, nauwelijks tot zijn recht komt.

Dat is een voordeel voor het nieuw te bouwen systeem, 1 zorg minder, geen afgronddiep laag.
Daarom heb ik gekozen voor een bestaand concept van Planet10Hifi, een 28L bassreflex vloerstaander op basis van 2x een 4" MarkAudio breedbander. (De nieuwe CHS-70A) Geen filter, niks.
Zonder subwoofer haal je natuurlijk vrij snel de x-max van de units, maar ik speel toch veelal op lager volume.

Bovendien ben ik nog steeds compleet weg van de sound van de super goedkope en kleine Cyburg Needle's, die ik jaaaren geleden gemaakt heb.

Omdat een standaard 28L doos saai is, wil ik er iets speciaals van proberen te maken. Wel met een beperkt budget en beperkte houtbewerkingsskills, dus een super mooie kastconstructie gaat het niet worden. :D Toch denk ik door wat slimme trucjes op de volgende verhoudingen en look en feel uit te kunnen komen;



Ziet er niet verkeerd uit toch?!

Het liefste zou ik iets slanker gaan, want door de 4" units lijkt de kast erg breed :D Maar dan kom ik met de huidige diepte (die niet nog dieper kan) in de knoop met mijn inhoud. En veel hoger maken wordt 'em ook niet, want dan wordt hij te hoog.

Waarom kom ik in de problemen met de inhoud? Nou, de gebogen wanden zijn nep... 1.5mm vliegtuig triplex wat gestut wordt met kleine latjes... Binnenin zit een simpele 28L doos. De tussenruimtes worden opgevuld met droog zand, of anders gewoon goedkoop kattenbakgrind. :D Speakerterminal gaat aan de onderkant, daar de speaker straks op zelfgemaakte voetjes gaat staan. (Simpele M12 bouten en moeren, O-ringetjes en 6mm platstaal strips, zwartgespoten)
Hij staat 5 graden gekanteld naar achter. Ik zaag de boven- en onderkant bij, door de deksels op boven- en onderkant dikker te maken. Met een kopieerfrees volg ik dan, hopelijk, de lijnen van de gebogen kast. (Daar kan ik dan vervolgens letterlijk in zagen)

De baffle, die nog even afgeronde hoeken krijgt met de frees, en bovenkant worden glanzend 'cremewit' net zoals mijn huidige Event's. De gebogen zijkant/achterkant wordt met super goedkoop Zebrano plasticvinyl beplakt. Hopen dat het er in het echt net zo mooi uit ziet als op de render. ;)  :coffee: (of in ieder geval half zo mooi hoop ik :D )

In een volgende post zal ik wat meer van de constructie laten zien en hoe ik hem zou willen bouwen.
Voorlopig wordt er echter nog niks gekocht, eerst inventariseren, een houtplan maken en... uiteindelijk de Event's verkopen!
- 3-weg zelfbouw prototypes
- ES9038Q2M DAC met Amareno USB
- LG 50pk550 + Epson TW7200 op 123"

op eigen verzoek verwijderd.

#1
Leuk ontwerp.

Maar ik zou alleen nooit twee breedbanders boven elkaar gebruiken. Eén van de unieke kenmerken van een breedbander is dat 'ie als puntbron fungeert en dat haal je hiermee onderuit. En gaat zo'n constructie niet als kamfilter fungeren..?

Kan je niet met de drivers uit je huidige speaker een ander modelletje ontwerpen?

Zweitse

Ik heb eens iets vergelijkbaars gemaakt en was zeer te speken over de prestaties.
http://www.creativesound.ca/pdf/Till-2_BR.pdf

knubbe

Leuke plannen!

Inderdaad een mooie look. Wat het in mijn ogen een beetje 'verpest' is het gebruik van vinyl. Paar tientjes erop en je hebt mooi fineer!

Benieuwd naar het resultaat  :popcorn: :pompom:
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

ProXius

Quote from: Baardmannetje on March 31, 2016, 16:30:20
Leuk ontwerp.

Maar ik zou alleen nooit twee breedbanders boven elkaar gebruiken. Eén van de unieke kenmerken van een breedbander is dat 'ie als puntbron fungeert en dat haal je hiermee onderuit. En gaat zo'n constructie niet als kamfilter fungeren..?

Kan je niet met de drivers uit je huidige speaker een ander modelletje ontwerpen?

Pretty interesting! Dat effect kende ik nog niet... Ik hoop dat de ontwerper van dit model hier rekening mee heeft gehouden. Ze staan bekend om hun goede ontwerpen voor breedbanders, dus ben benieuwd...

Als ik iets ga bouwen wil ik het ook compleet anders doen. :D

Quote from: Zweitse on March 31, 2016, 17:41:49
Ik heb eens iets vergelijkbaars gemaakt en was zeer te speken over de prestaties.
http://www.creativesound.ca/pdf/Till-2_BR.pdf

Cool! Ben heel benieuwd hoe dat klinkt.
Quote from: knubbe on March 31, 2016, 20:57:48
Leuke plannen!

Inderdaad een mooie look. Wat het in mijn ogen een beetje 'verpest' is het gebruik van vinyl. Paar tientjes erop en je hebt mooi fineer!

Benieuwd naar het resultaat  :popcorn: :pompom:

Thanks! Is ook haha. Ja, eigenlijk heb je wel gelijk. Voor mijn vorige diy speakers heb ik Brazillian Rosewood fineer geimporteerd uit de USA :D
- 3-weg zelfbouw prototypes
- ES9038Q2M DAC met Amareno USB
- LG 50pk550 + Epson TW7200 op 123"

Xander32

Dit speaker ontwerp is er niet specifiek voor de huidige datum?
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

ProXius

Quote from: Xander32 on April  1, 2016, 07:46:51
Dit speaker ontwerp is er niet specifiek voor de huidige datum?

Euhm, bedoel je dat dit ontwerp niet specifiek is voor deze units? Dat klopt namelijk, de 28L basreflex met 2x MarkAudio breedbander was oorspronkelijk voor de CSS EL70 unit. Maar, volgens Planet10Hifi zijn deze ontwerpen perfect uit te wisselen. Aangezien ik iets meer output wil dan een enkele unit en toch iets speciaals wil maken, lijkt me dit een goede kandidaat!
- 3-weg zelfbouw prototypes
- ES9038Q2M DAC met Amareno USB
- LG 50pk550 + Epson TW7200 op 123"

ProXius

Zo, ik heb het model nog even een update gegeven. Wat hoger, smaller en een mooiere ronding, baspoort aan de onderkant en hogere voetjes... Een stuk eleganter en meer in balans vind ik!
Voor mijn nieuwe speaker is het uiterlijk wat mij betreft net zo belangrijk als het geluid.

- 3-weg zelfbouw prototypes
- ES9038Q2M DAC met Amareno USB
- LG 50pk550 + Epson TW7200 op 123"

Audiofiel

Twee puntbronnen boven elkaar in een hellende baffle? Lijkt mij dat de timing dan helemaal verkeerd gaat. De ene loopt achter op de andere... ::)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

ProXius

#9
Dan dus toch wellicht dat kam effect.... Dan beter maar geen hellende baffle? ;) (Oorspronkelijke ontwerp heeft inderdaad geen hellende baffle)
- 3-weg zelfbouw prototypes
- ES9038Q2M DAC met Amareno USB
- LG 50pk550 + Epson TW7200 op 123"

op eigen verzoek verwijderd.

Dat kamfilter heeft niets te maken met een eventuele hellende baffle.

ProXius

Ja jongens ik heb er toch ook allemaal geen verstand van :D ik wil een makkelijk 'speciaal/anders' model bouwen en er een mooie kast van maken, meer is aan mij niet besteed.  :D
- 3-weg zelfbouw prototypes
- ES9038Q2M DAC met Amareno USB
- LG 50pk550 + Epson TW7200 op 123"

Audiofiel

#12
Een hellende baffle wordt normaliter niet gebruikt voor het mooie aangezicht, maar voor de functionaliteit: de tweeter terugzetten in de tijd. Omdat het vertrekpunt van het geluid bij een woofer verder naar achteren ligt dan bij de tweeter komt het geluid niet tegelijk bij de luisteraar aan. Door nu de tweeter terug te zetten naar achteren in afstand, compenseer je daarvoor.

Zonder hellende baffle kun je dit ook doen door een time delay in het filter, ook wel all-pass netwerk genoemd. Dan wordt de tweeter elektrisch in tijd vertraagd om dezelfde compensatie te doen.

Jouw units zijn coaxiaal en daar zit de tweeter als het goed is al op hetzelfde vertrekpunt. Deze units vormen op zichzelf al een puntbron. Door nu twee van die puntbronnen 'achter elkaar' te zetten, maak je een verschil in looptijd tussen beide units. In dit geval komen niet alleen de tonen van de (bovenste) tweeter later aan (wat niet nodig is omdat je coaxiale units gebruikt), maar ook van de (bovenste) woofer. Feitelijk begint het complete geluid dus op twee verschillende afstanden van de luisteraar. Dat geeft een enorme versmering, een soort standaard echo.

Als je echt graag voor het oog een hellende baffle wil maken, zorg dan dat beide units op dezelfde afstand zitten voor de luisteraar. Dus naast elkaar in plaats van boven elkaar... ::)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

op eigen verzoek verwijderd.

Volgens mij doet men dat hellen om het afstraalgedrag te compenseren bij een eerste orde filtering.

@Audiofiel, dit zijn breedbanders, geen coax-en.

Audiofiel

Breedbander of coaxiaal maakt in dit geval weinig uit, beide hebben geluid dat vanuit 1 punt vertrekt. Dus die wil je bij dubbele units het geluid op hetzelfde moment laten starten.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

ProXius

Thanks voor de heldere uitleg guys!
Voor mij zou het inderdaad puur voor de mooi zijn, maar dat doen we dan maar niet... Wellicht dat ik de bovenkant alsnog met 5 graden 'afzaag', waardoor deze in feite dus schuin omhoog gaat. Meteen een extra reden waarom er niks meer op de speakers kan staan.  :D :D

Naast elkaar vind ik zeker niet mooi, omdat de baffle dan erg breed moet worden.
- 3-weg zelfbouw prototypes
- ES9038Q2M DAC met Amareno USB
- LG 50pk550 + Epson TW7200 op 123"

op eigen verzoek verwijderd.

Gewoon één breedbander gebruiken. Of een F.A.S.T. of gewoon een leuke twee-weg maken...

jossie

De meeste breedbanders hebben oplopende geluidsdruk naarmate de frequentie toeneemd. Een tweede die alleen in het laag meedoet kan best een oplossing zijn. Je kunt een spoel in serie met een van de twee zetten zodat die alleen in het laag meedoet (begin met ongeveer 2 tot 3 mH). Je zou ook de tweede aan de achterkant kunnen zetten zodat de powerresponse van de hele luidspreker evenwichtiger wordt verdeeld in de ruimte.
Visueel is dat natuurlijk niet hetzelfde...

Bovenstaande uiteraard om de dubbele puntbron zoals eerder aangegeven te vermijden.
Omni !

Interficior

Quote from: Audiofiel on April  3, 2016, 08:45:28
[...]

Als je echt graag voor het oog een hellende baffle wil maken, zorg dan dat beide units op dezelfde afstand zitten voor de luisteraar. Dus naast elkaar in plaats van boven elkaar... ::)
Of zorgen dat de beoogde luisterhoogte in combinatie met de luisterafstand haaks op het bafflevlak staat. Met andere woorden de speakers wat lager of hoger zetten met zijn tweeën.
Quote from: jossie on April  3, 2016, 11:57:36
De meeste breedbanders hebben oplopende geluidsdruk naarmate de frequentie toeneemd. Een tweede die alleen in het laag meedoet kan best een oplossing zijn. Je kunt een spoel in serie met een van de twee zetten zodat die alleen in het laag meedoet (begin met ongeveer 2 tot 3 mH). Je zou ook de tweede aan de achterkant kunnen zetten zodat de powerresponse van de hele luidspreker evenwichtiger wordt verdeeld in de ruimte.
Visueel is dat natuurlijk niet hetzelfde...

Bovenstaande uiteraard om de dubbele puntbron zoals eerder aangegeven te vermijden.

Ik zat inderdaad ook al aan een 1.5-weg te denken. Met, ook vanwege de "baffle step". Het kan goed dat volledige compensatie te veel is (+6 dB in het laag) en dat je het zal moeten wegbloeden door een weerstand. Maar dat moet uitgewezen worden met behulp van luisteren en liefst ook meten.
Take it or lease it

ProXius

Jongens jullie maken het er niet makkelijker op. :D Ik denk ik maak een mooi bestaand systeempje, nergens last van. ;)
Nu weet ik het niet meer, haha!  :ohmy: :angel:
- 3-weg zelfbouw prototypes
- ES9038Q2M DAC met Amareno USB
- LG 50pk550 + Epson TW7200 op 123"

solitaire

Als je "iets meer output wil dan een enkele unit", en een hellende baffle, en dit beproefde ontwerp wilt toepassen, is het juist erg makkelijk: plaats zoals bv. jossie al schreef een van de drivers aan de achterkant van de speaker (plaats de speaker niet te dicht tegen een muur) ... Mogelijk voordeel is een toename in ruimtelijkheid van de weergave.


succes


soli
Hinterm Horizont geht's weiter.

audionut

Zo onwijs veel helling zie ik nu ook weer niet in de render...kun je de onderste niet gewoon een klein beetje dieper in de baffle frezen? Denk dat je het "probleem"dan al aardig afvangt. Plaatje ziet er iig heel leuk uit.
Men neme een paar maggies, doen daar wat minipodjes bij en hebbe.... een kamer vol speakers!

ProXius

Quote from: solitaire on April  4, 2016, 16:35:02
Als je "iets meer output wil dan een enkele unit", en een hellende baffle, en dit beproefde ontwerp wilt toepassen, is het juist erg makkelijk: plaats zoals bv. jossie al schreef een van de drivers aan de achterkant van de speaker (plaats de speaker niet te dicht tegen een muur) ... Mogelijk voordeel is een toename in ruimtelijkheid van de weergave.


succes


soli

Mag 'ie ook in de bovenkant?  :D Met zo'n achterkant zoals ik hem nu heb getekend is het érg lastig een unit er in te zetten.  :angel:

Quote from: audionut on April  4, 2016, 17:14:38
Zo onwijs veel helling zie ik nu ook weer niet in de render...kun je de onderste niet gewoon een klein beetje dieper in de baffle frezen? Denk dat je het "probleem"dan al aardig afvangt. Plaatje ziet er iig heel leuk uit.

Thanks! Hmm, 5 graden, geen idee of dat veel is. Iets dieper in de baffle zou wellicht kunnen ja, zal eens nadenken.  :colgate:
- 3-weg zelfbouw prototypes
- ES9038Q2M DAC met Amareno USB
- LG 50pk550 + Epson TW7200 op 123"

solitaire

#23
Quote from: ProXius on April  4, 2016, 17:28:46
Mag 'ie ook in de bovenkant?  :D Met zo'n achterkant zoals ik hem nu heb getekend is het érg lastig een unit er in te zetten.  :angel:

Zou ik niet doen nee. Meerdere drivers met eenzelfde weergavegebied (zoals bv. een frontaal en een horizontaal geplaatste driver) werken qua weergave op elkaar in (zoals het al genoemde kameffect). Het resultaat (al kan je met clevere bijsturing dmv. filtering dit wel enigszins onderdrukken) zit 'm niet zo zeer in het basgebied (daar is kort-door-de-bocht meer conusoppervlak meer bas, en daar ben je niet op uit)), maar is een afname van kleine weergave clues als bv. ruimtelijkheid en 'realiteit' (wat juist de sterke kanten van een breedband driver zouden zijn ...).

Vanwaar de wens voor "meer output"/ meerdere drivers ?


soli
Hinterm Horizont geht's weiter.

ProXius

Helder. :( Nouja, het is lekker om wat headroom te hebben. We kijken namelijk ook films, zonder subwoofer. Ook films staan redelijk zacht, maar toch. Bovendien is het weer eens wat anders, en dat vind ik ook wel leuk eigenlijk!

Een mooie F.A.S.T zou ook gaaf zijn, maar dan wil ik de woofer weer in de zijkant en heel veel goedkope modellen zijn daar nou ook weer niet van te vinden volgens mij.
- 3-weg zelfbouw prototypes
- ES9038Q2M DAC met Amareno USB
- LG 50pk550 + Epson TW7200 op 123"