SVS PB13 Ultra ondragelijk lage bass

Started by oovee, March 31, 2016, 15:51:07

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

oovee

Quote from: Christiaan S on April  1, 2016, 19:23:00
Tja.
Middelburg.

Daar zit het probleem in :D
(Woon zelf in de stad ernaast :P)

Wou je zeggen dat het allemaal beter klinkt in vlissingen? ;)
SVS PB-13 Ultra / SVS Ultra Bookshelf's / Denon X3200W

VlisChris

Maar natuurlijk :D :devil:

Als jij hem nu bij mij neerzet zal ik dat nog eens bewijzen ook :angel:
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

oovee

Quote from: Christiaan S on April  1, 2016, 20:53:56
Maar natuurlijk :D :devil:

Als jij hem nu bij mij neerzet zal ik dat nog eens bewijzen ook :angel:

Haha een Demo ben ik wel voor in, maar helaas niet staat deze enigsinds normaal te vervoeren haha... Laten we afspreken, ik bij jou en jij bij mij? (Arnemuidenaars uitgesloten)
SVS PB-13 Ultra / SVS Ultra Bookshelf's / Denon X3200W

morca

Je had ook 1 schuine muur toch?
Dat zorgt ook nog wel eens voor problemen in je akoestiek.
En daar gaat je meting van ADSY de mist in denk  ik.
Omdat hij een roommodus mee meet,en dan de setting maakt die dan niet klopt.

VlisChris

Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

oovee

Quote from: Christiaan S on April  1, 2016, 22:50:21

:-X :D :D
Die zitten toch de hele dag op zee :angel:

Precies, geen last van overlast! Zonder dollen, eens wat afspreken? Benieuwd naar jouw mening omtrent de situatie.
SVS PB-13 Ultra / SVS Ultra Bookshelf's / Denon X3200W

VlisChris

Vraag over een tijdje maar eens ;)
Momenteel erg druk met 1001 andere hobbies...
Hobby teveel. En te weinig tijd :D
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

oovee

Quote from: Christiaan S on April  1, 2016, 23:52:44
Vraag over een tijdje maar eens ;)
Momenteel erg druk met 1001 andere hobbies...
Hobby teveel. En te weinig tijd :D

Ik ken het, al da geen 1001 verschillende, slechts een paar. :)
Gezelligheid kent geen tijd, én 2 horen meer als 1! Komt goed.
SVS PB-13 Ultra / SVS Ultra Bookshelf's / Denon X3200W

Witalik

Misschien zeg ik iets geks, maar als je sub zou draaien ? Zou er dan wat verschil mogelijk zijn ?
Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"

morca

Quote from: Witalik on April  2, 2016, 19:50:58
Misschien zeg ik iets geks, maar als je sub zou draaien ? Zou er dan wat verschil mogelijk zijn ?
Nee je zegt niks geks,dat maakt soms veel uit,misschien helemaal met die schuine muur.

oovee

#35
En dan inplaats van schuin in de hoek zoals op de video, recht tegen de muur? Dus een draai van 45 graden, of geheel omgedraait met 180 graden ? Ziet er dan wel vreemd uit.

Wat ik ook zou kunnen doen is de subwoofer op een zelfde manier plaatsen, in de linker hoek, onder het schuine dak met zoals nu, dus met 45 graden. Daar is ook ruimte. (En tevens geen kast)

Wat denken jullie? Mocht het kunnen helpen, wil ik het best overwegen. Tevens ben ik zodra ik morgen thuis ben, sealed mode te proberen. Ik luister alleen Muziek.
SVS PB-13 Ultra / SVS Ultra Bookshelf's / Denon X3200W

Flavio

Ik zou eerst eens beginnen met een nieuwe meting met de SVS veel zachter ingesteld voordat je andere variabelen gaat introduceren.
EM9702 V3 (Oppo UDP-203 Kloon) | TCL 98C735
Denon AVC-X3800H | Behringer NX4-6000 | Buttkicker BKA1000-N
2x T+A TCI 2A | 2x Klipsch R-115SW | 2x T+A TLS 20 | 1x T+A TCI C2 | 2x T+A TAL 90 | 2x Teufel M 950 D | 2x T+A TAL X1
18Sound 21NTLW5000 Sealed | Sundown X-15 Vented | Buttkicker LFE

oovee

#37
Dat is zeker logisch, maar puur voor klank was ik ook benieuwd hoe Sealed klinkt aangezien ik doorgaans alleen Muziek luister. Het was niet bedoeld voor het oplossen van de grote staande golven.

Ik zal nog eens ADSY draaien, maar wel benieuwd naar jullie mening / idee over een mogelijke herplaatsing.

Zal nog wel even duren voor het allemaal goed geplaatst en afgesteld staat. Maar dan heb je ook wat, denk ik dan maar!
SVS PB-13 Ultra / SVS Ultra Bookshelf's / Denon X3200W

Witalik

Ik bedoel dan inderdaad de driver naar de muur/hoek gericht, het is gratis en kost je misschien een paar zweet druppels. Maar zou misschien iets kunnen doen voor de sound ?
Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"

jvanhambelgium

Quote from: Witalik on April  2, 2016, 22:01:31
Ik bedoel dan inderdaad de driver naar de muur/hoek gericht, het is gratis en kost je misschien een paar zweet druppels. Maar zou misschien iets kunnen doen voor de sound ?

De beste meetresultaten heb ik op m'n zolder in ieder geval met de driver vlak tegen de muur, dus inderdaad omgekeerd. Visueel niet zo mooi natuurlijk maar...
De PB13 is een behoorlijk "diepe" sub (toch wel bijna 70cm) dus "effe" omkeren kan echt wel verschil maken.
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

DofN

Quote from: morca on April  2, 2016, 19:52:20
Nee je zegt niks geks,dat maakt soms veel uit,misschien helemaal met die schuine muur.

Kan je dat uitleggen? Subs zijn rondstralers, die 60 centimeter (geschatte diepte van de subwoofer) op meterslange geluidsgolven (100Hz is toch al ruim 3,5 meter?) gaan het verschil niet maken, het enige voordeel dat ik zo zie is dat een stevige muur het effect versterkt (en dat de sub minder hard hoeft te werken door de "gain van de muur"). Er zal  weinig daadwerkelijk gebeuren op je luisterplek?
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

jvanhambelgium

Quote from: doorofnight on April  2, 2016, 22:59:11
Kan je dat uitleggen? Subs zijn rondstralers, die 60 centimeter (geschatte diepte van de subwoofer) op meterslange geluidsgolven (100Hz is toch al ruim 3,5 meter?) gaan het verschil niet maken, het enige voordeel dat ik zo zie is dat een stevige muur het effect versterkt (en dat de sub minder hard hoeft te werken door de "gain van de muur"). Er zal  weinig daadwerkelijk gebeuren op je luisterplek?

Een golflengte van 3,5m (=100Hz) lijkt veel, maar denk dat je telkens over 1/4golflengte van een "0" naar een maxima gaat (sinusgolf).
Bijgevolg is dat 87cm bij 100Hz bv ... en dat begint toch al wel rol te spelen en is ineens niet zoveel meer.

Nu 100Hz is nogal hoor, maar laten we gemiddeld 60Hz nemen, dat is 5,73meter voor 1 "golf", hier is 1/4golflengte dus 143cm ... ook niet zo schandalig veel om op deze afstand van "niks" naar "maximaal" te gaan.
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

morca

Quote from: doorofnight on April  2, 2016, 22:59:11
Kan je dat uitleggen? Subs zijn rondstralers, die 60 centimeter (geschatte diepte van de subwoofer) op meterslange geluidsgolven (100Hz is toch al ruim 3,5 meter?) gaan het verschil niet maken, het enige voordeel dat ik zo zie is dat een stevige muur het effect versterkt (en dat de sub minder hard hoeft te werken door de "gain van de muur"). Er zal  weinig daadwerkelijk gebeuren op je luisterplek?
Zoals Jan hierboven al zegt,hij staat anders in de hoek.
En het gevolg is dat hij ze druk anders door de kamer heen opbouwt tov naar voren stralend.

Ik bedoelde eigenlijk vrijspelend,de woofer langs 1 vd muren heen zodat hij anders druk opbouwd.
Bij een ruimte met schuine hoeken zal dit zeker wel uitmaken.

Ik weet nog dat ong 25 jaar geleden forumlid Ejorne nog thuis woonde.
Op zijn zolder hoorde je bassen niet die je bij mij wel uit ze boxen hoorde komen.
Zijn moeder hoorde ze beneden wel,maar hij boven niet door bepaalde uitdoving in de ruimte.

DofN

Helder, bedankt voor de antwoorden. Ik had met opzet de zowat kortste geluidsgolf die nog relevant voor de sub is genoemd (100Hz) maar niet gedacht aan de 1/4 van de golflengte. Dan kan het net iets uitmaken.

Toch, ik meet (en hoor) geen significante verschillen op de MLP met de subs gedraaid naar de muur tov de kamer instralend. Ik vind sowieso dat gemeten verschillen vaak veel groter zijn dan wat je ervan terughoort. Maar ik ben misschien geen kritische luisteraar :)

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

jvanhambelgium

Quote from: doorofnight on April  2, 2016, 23:33:23
Helder, bedankt voor de antwoorden. Ik had met opzet de zowat kortste geluidsgolf die nog relevant voor de sub is genoemd (100Hz) maar niet gedacht aan de 1/4 van de golflengte. Dan kan het net iets uitmaken.

Toch, ik meet (en hoor) geen significante verschillen op de MLP met de subs gedraaid naar de muur tov de kamer instralend. Ik vind sowieso dat gemeten verschillen vaak veel groter zijn dan wat je ervan terughoort. Maar ik ben misschien geen kritische luisteraar :)

Heb je die testen met je JL E112 subs gedaan ? Deze zijn als ik de specs lees "slechts" 46cm diep wat toch een stuk minder is als de 69cm van de PB13-Ultra.
Mischien dat het effect bij de PB13 dan "net" merkbaar(der) begint te worden?

Ik wilde ook eerste de 2 subs zo onder 45° in de ruimte laten stralen zeg maar, maar heb toch merkbaar beter gemeten met de driver los tegen de muur (het is te zeggen, nog een beetje plek om de poorten niet volledig af te blokken natuurlijk.

HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

DofN

Klopt, met de JL's (en met nog kleinere subs), ik ben misschien iets te nonchalant met de centimeters en de effecten daarvan :)

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Raphie

Ik zou ADSY eerst eens volledig achterwege laten
De versterker resetten, alle volume correcties (main, surr, sub etc) ALLEMAAL terug naar 0dB.
De SVS ook op defaults zetten met volume op -30 of zo.
Dan je set op NORMAAL  luistervolume zetten met je favoriete nummer en de SVS langzaam opendraaien totdat je deze begint mee te spelen
Cutoff e.d. Zijn op dit moment nog helemaal niet interessant.
Hoor je nu al BEPAALDE noten die harder of zachter klinken als de rest, bij sommige lijkt het of de kamer vol loopt, bij andere alsof de bass wegvalt, dan heb je dus een akoestisch probleem in je kamer
Je hebt sowieso met zo'n klein kamertje een probleem op 80hz en 120hz, deze zullen altijd idoot hard doorkomen of wegvallen.

Nu je dan ongeveer hebt ervaren hoe de defaults in je kamertje uitwerken, kan je gaan beslissen wat je hieraan wilt doen. IMHO Is ADSY RUK. Gaat vaker fout dan goed, en al helemaal wanneer je sub op een verkeerd volume staat. BETER is het dus om ADSY in zo'n tricky ruimte ZONDER sub te draaien, zodat een verkeerd afgestelde sub geen roet in het het eten gooit voor je main settings.
Deze settings te noteren en dan nogmaals te meten mét de sub en te vergelijken hoe dit de main settings beinvloedt.
Wel even werk maar dan weet je zeker dat hierna alles in de juiste verhouding t.o.v. Is afsgesteld.
JBL PRX Power!

Flavio

Quote from: jvanhambelgium on April  2, 2016, 23:49:04
Heb je die testen met je JL E112 subs gedaan ? Deze zijn als ik de specs lees "slechts" 46cm diep wat toch een stuk minder is als de 69cm van de PB13-Ultra.
Mischien dat het effect bij de PB13 dan "net" merkbaar(der) begint te worden?

Ik wilde ook eerste de 2 subs zo onder 45° in de ruimte laten stralen zeg maar, maar heb toch merkbaar beter gemeten met de driver los tegen de muur (het is te zeggen, nog een beetje plek om de poorten niet volledig af te blokken natuurlijk.



De sub omdraaien is geen verschil van 69cm want je moet meten vanaf de spreekspoel. Bij de enorm diepe driver van de PB13 zit die ongeveer in het midden van de behuizing en dan maakt het omdraaien dus niks uit.
EM9702 V3 (Oppo UDP-203 Kloon) | TCL 98C735
Denon AVC-X3800H | Behringer NX4-6000 | Buttkicker BKA1000-N
2x T+A TCI 2A | 2x Klipsch R-115SW | 2x T+A TLS 20 | 1x T+A TCI C2 | 2x T+A TAL 90 | 2x Teufel M 950 D | 2x T+A TAL X1
18Sound 21NTLW5000 Sealed | Sundown X-15 Vented | Buttkicker LFE

jvanhambelgium

Quote from: Flavio on April  3, 2016, 09:03:36
De sub omdraaien is geen verschil van 69cm want je moet meten vanaf de spreekspoel. Bij de enorm diepe driver van de PB13 zit die ongeveer in het midden van de behuizing en dan maakt het omdraaien dus niks uit.

Waarom moet je meten vanaf de de (eletrische) spreekspoel ? Het koppelvlak met de "lucht" zit toch ook aan het conus-oppervlak ? Of zie ik dat verkeerd ?

In ieder geval, bij metingen sub-only tussen 10-200Hz heb ik bij 100Hz toch alvast meer als 10dB verschil door het verplaatsen van de sub vanuit de positie in een hoek onder 45° met de driver gericht naar de kamer naar een positie helemaal in de hoek, parallel met de zijwand en de driver gericht naar de muur. De driver zit dan op pakweg 5cm ofzo van de stenen muur.
Ik zag verschil in de graph vanaf 60Hz ongeveer, dan begon er zich een verschil af te tekenen.

Nu je kan zeggen "een sub doet toch niet mee op 100Hz?" wat ook correct is  :devil:

Op de echt lage frequenties 10-20-30-40-50Hz is dat inderdaad niet zo relevant, golflengtes beginnen dan echt flink lang te worden en zelf een 1/4lengte is nog vaak > 2meter enz.


HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

Flavio

Quote from: jvanhambelgium on April  3, 2016, 09:52:56
Waarom moet je meten vanaf de de (eletrische) spreekspoel ? Het koppelvlak met de "lucht" zit toch ook aan het conus-oppervlak ? Of zie ik dat verkeerd ?

In ieder geval, bij metingen sub-only tussen 10-200Hz heb ik bij 100Hz toch alvast meer als 10dB verschil door het verplaatsen van de sub vanuit de positie in een hoek onder 45° met de driver gericht naar de kamer naar een positie helemaal in de hoek, parallel met de zijwand en de driver gericht naar de muur. De driver zit dan op pakweg 5cm ofzo van de stenen muur.
Ik zag verschil in de graph vanaf 60Hz ongeveer, dan begon er zich een verschil af te tekenen.

Nu je kan zeggen "een sub doet toch niet mee op 100Hz?" wat ook correct is  :devil:

Op de echt lage frequenties 10-20-30-40-50Hz is dat inderdaad niet zo relevant, golflengtes beginnen dan echt flink lang te worden en zelf een 1/4lengte is nog vaak > 2meter enz.

Een driver op maar 5 cm van de muur is naar mijn mening te dichtbij. Dan ga je volgens mij het frequentieverloop van de subwoofer beïnvloeden. Ik hou als stelregel aan minimaal de helft van de conusdiameter.
EM9702 V3 (Oppo UDP-203 Kloon) | TCL 98C735
Denon AVC-X3800H | Behringer NX4-6000 | Buttkicker BKA1000-N
2x T+A TCI 2A | 2x Klipsch R-115SW | 2x T+A TLS 20 | 1x T+A TCI C2 | 2x T+A TAL 90 | 2x Teufel M 950 D | 2x T+A TAL X1
18Sound 21NTLW5000 Sealed | Sundown X-15 Vented | Buttkicker LFE