SVS PB13 Ultra ondragelijk lage bass

Started by oovee, March 31, 2016, 15:51:07

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

oovee

Goedemiddag,

Ben sinds 1 week in het bezit van de SVS PB13 Ultra, en een setje SVS Ultra Bookshelf speakers.
Nu ben ik na wat uurtjes lezen her en der wat met de instellingen gespeeld, en ging van weinig bass, naar bijna ondragelijk veel lage bass tonen.

De instellingen staan op de Denon X3200W;

Volume; Hooguit -35 dB / Stereo
Front; Small
Front Crossover; 80 Hz
LFE; 80 Hz
Subwoofer; LFE (Niet +Main)
Bass Management / Bass Volume; -12 dB

De instellingen staan op de SVS PB13 Ultra;

Volume; 0 dB
Sub Mode; 16 Hz
R-Gain Comp; 40 Hz
LPF; 80 Hz
HPF; Maakt geen verschil
P-EQ1/2; Disabled

Ik heb een video opgenomen, bewust met het nummer "Yellow Claw - Till it Hurts" - in de hoop dat het nog enigsinds hoorbaar is op -35 dB AMP volume.
De normale kicks/beats zijn subtiel en totaal niet overdreven, en mooi in balans met het geluid, maar een wat lagere bassline zorgt voor enorm zwaar gezoem in de kamer, en dat is niet prettig voor de oren.

VIDEO; https://www.youtube.com/watch?v=szZaSSu1XHo

Zou het eventueel nog aan de instellingen kunnen liggen? Of zou het aan mijn kamer zelf liggen?
SVS PB-13 Ultra / SVS Ultra Bookshelf's / Denon X3200W

jvanhambelgium

Wat "staande golf" problematiek in die ruimte in combinatie met een véél te hard ingestelde sub?
Je tikt daar bepaalde frequenties aan die helaas amper uitdoven...
Ik zie hier staan -12dB op je receiver, dit heb je ZELF ingesteld of heb je calibratie gedaan (Audyssey) ? Want dat wil zeggen dat je sub gewoon te hard staat.


HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

oovee

Ik heb hem zelf op -12 dB gezet omdat het anders niet te houden is.
Zoals ik hem nu heb staan, zijn de kick/beats nog minder aanwezig als met de Yamaha SW-700 of Logitech Z-5500. er trilt niets in mijn kamer.
SVS PB-13 Ultra / SVS Ultra Bookshelf's / Denon X3200W

jvanhambelgium

Quote from: oovee on March 31, 2016, 16:16:01
Ik heb hem zelf op -12 dB gezet omdat het anders niet te houden is.
Zoals ik hem nu heb staan, zijn de kick/beats nog minder aanwezig als met de Yamaha SW-700 of Logitech Z-5500. er trilt niets in mijn kamer.

Heb je Audessey calibratie gedaan ? Kan mooie resultaten geven indien teveel laag aanwezig enz.
Jouw Denon heeft helaas enkel de "XT" versie van roomcorrectie dus resultaten zullen mogelijks maar zo-zo zijn...maar toch eens proberen denk ik.
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)


Staaled

#5
Quote from: oovee on March 31, 2016, 15:51:07
Goedemiddag,

Ben sinds 1 week in het bezit van de SVS PB13 Ultra, en een setje SVS Ultra Bookshelf speakers.
Nu ben ik na wat uurtjes lezen her en der wat met de instellingen gespeeld, en ging van weinig bass, naar bijna ondragelijk veel lage bass tonen.

De instellingen staan op de Denon X3200W;

Volume; Hooguit -35 dB / Stereo
Front; Small
Front Crossover; 80 Hz
LFE; 80 Hz
Subwoofer; LFE (Niet +Main)
Bass Management / Bass Volume; -12 dB

De instellingen staan op de SVS PB13 Ultra;

Volume; 0 dB
Sub Mode; 16 Hz
R-Gain Comp; 40 Hz
LPF; 80 Hz
HPF; Maakt geen verschil
P-EQ1/2; Disabled

Ik heb een video opgenomen, bewust met het nummer "Yellow Claw - Till it Hurts" - in de hoop dat het nog enigsinds hoorbaar is op -35 dB AMP volume.
De normale kicks/beats zijn subtiel en totaal niet overdreven, en mooi in balans met het geluid, maar een wat lagere bassline zorgt voor enorm zwaar gezoem in de kamer, en dat is niet prettig voor de oren.

VIDEO; https://www.youtube.com/watch?v=szZaSSu1XHo

Zou het eventueel nog aan de instellingen kunnen liggen
? Of zou het aan mijn kamer zelf liggen?
Ja.
Zet die PB eens op 95, want ADSY is maxed out op -12dB.

Dus 95 en dan eens ADSY laten meten.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Staaled

Dyn EQ en volume kun je het best uitzetten.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

oovee

#7
Quote from: morca on March 31, 2016, 16:49:48
Is dat je slaapkamer,en luister je op bed?

Nee ik luister niet op bed, lol.
Is mijn slaapkamer / werkruimte.

Met 95 bedoel je -95 dB? (Sledge doet vrijwel niks tussen -100 / -20 dB, bekend probleem) of -5 dB?

EDIT: Heb Dyn.EQ + Dyn.Vol uitgezet, het is nu wat minder aanwezig, maar nog best zwaar.
Zou fijn zijn als ik een Kick gewoon wat meer kan voelen, zonder oor en hoofdpijn te krijgen van langdurig gezoem op lagere basslines.
SVS PB-13 Ultra / SVS Ultra Bookshelf's / Denon X3200W

Staaled

Klopt.
Van 90-100 is de gain groot.
Heeft ADSY nooit aangegeven dat de sub te luid stond voor de meting?

Heb je aan de plaatsing van de sub gedacht?
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

oovee

Audyssey heeft verder geen melding gemaakt.
Verplaatsen is niet echt handig. Wel stond hij eerst naast het bureau pal voor het bed, maar dat is niet echt best.
SVS PB-13 Ultra / SVS Ultra Bookshelf's / Denon X3200W


Flavio

De SVS staat veel te hard. Zet die eens op -20dB en doe dan nog eens een Audyssey meting en laat dan eens weten waar na de meting het subwoofer niveau in de receiver op staat. LFE zou ik op de receiver op 120Hz zetten.
EM9702 V3 (Oppo UDP-203 Kloon) | TCL 98C735
Denon AVC-X3800H | Behringer NX4-6000 | Buttkicker BKA1000-N
2x T+A TCI 2A | 2x Klipsch R-115SW | 2x T+A TLS 20 | 1x T+A TCI C2 | 2x T+A TAL 90 | 2x Teufel M 950 D | 2x T+A TAL X1
18Sound 21NTLW5000 Sealed | Sundown X-15 Vented | Buttkicker LFE

oovee

Quote from: Flavio on March 31, 2016, 19:42:30
De SVS staat veel te hard. Zet die eens op -20dB en doe dan nog eens een Audyssey meting en laat dan eens weten waar na de meting het subwoofer niveau in de receiver op staat. LFE zou ik op de receiver op 120Hz zetten.

En waarom precies 120Hz op de AMP en niet op de Sub zelf? - Verder zal ik nog eens een meting doen met de Sub op -20 dB.
SVS PB-13 Ultra / SVS Ultra Bookshelf's / Denon X3200W

Brammus

Is ook wel een behoorlijk grote sub voor zo'n kleine kamer. En nog gepoort ook.

Lijkt me dat je met een kleinere (gesloten) sub beter af bent.
Whenever you find yourself on the side of majority, it is time to reform.

morca

Quote from: oovee on March 31, 2016, 20:19:47
En waarom precies 120Hz op de AMP en niet op de Sub zelf? - Verder zal ik nog eens een meting doen met de Sub op -20 dB.
LFE is voor film,de gewone crossover mag wel op 80 hz om te beginnen.
Op de sub zet je de crossover dan open,je receiver doet de crossovers dan ipv je sub.

Waarom kleiner,zo kan ie de kamer goed onder druk zetten  :headbanging:

GPO

Geweldige topic titel.  ;D

Even voor de beeldvorming:
- hoe groot is je ruimte waarin die staat (lxbxh) en hoe is de vorm (bv heb je nog een schuin dak ofzo)?

Lijkt me een enorme staande golf rond de 25-30 Hz, maar ik ben het ook eens dat je sub veel te hard staat. Zoals ik het lees staat deze voluit op de subwoofer en maximaal negatief op je receiver. Vreemd dat de Denon niets zei over het veel te hoge volume tijdens calibratie.

GPO
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

morca

Quote from: GPO on March 31, 2016, 21:50:57
Geweldige topic titel.  ;D

Even voor de beeldvorming:
- hoe groot is je ruimte waarin die staat (lxbxh) en hoe is de vorm (bv heb je nog een schuin dak ofzo)?

Lijkt me een enorme staande golf rond de 25-30 Hz, maar ik ben het ook eens dat je sub veel te hard staat. Zoals ik het lees staat deze voluit op de subwoofer en maximaal negatief op je receiver. Vreemd dat de Denon niets zei over het veel te hoge volume tijdens calibratie.

GPO
IK vond hem ook al sterk  ;D

Misschien maakt het inmeten een fout.
Hoe klinkt het zonder ADSY?

oovee

#17
Zonder ADSY klinkt het veel rustiger op het extreem laag.

Heb een schuin dak met dak kapel (hout + enkel glas), kamer zelf is 4,5 bij 4 meter (+- 14m2) en normale hoogte. zéér klein dus

Zal morgen in de middag nog een ADSY test draaien, kijken wat er gebeurd.

EDIT; De PB13 Ultra heb ik bewust gekozen ivm aanschaf eigen huis. Heb er voor ik hem kocht, aardig wat over gelezen. Ik wist dat ik de Sub in mijn slaapkamer nooit volledig kon gebruiken. Dus een op korte termijn future-proof aanschaf.

De tweede sub komt pas wanneer ik hier weg ben, daar is nu helemaal geen plaats voor.
SVS PB-13 Ultra / SVS Ultra Bookshelf's / Denon X3200W

Mario D

Met alle respect maar op 1 week is deze niet ingespeeld, geef het een paar maand de tijd zou ik zeggen.  ;)

chansig

Heeft de ophanging dan een maand nodig ? Tsjemig het verkopen van niet ingespeelde dingen zou eigenlijk verboden moeten worden.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Dirk

of een driver zo lang moet inspelen is één ding, maar het probleem cq de overdaad aan laag die TS hier ervaart heeft zijn oorzaak (zoals al aangegeven) toch echt ergens anders ;)
de plaatsing is één vd basisbeginselen waar je ook bij een sub niet aan ontkomt, al wordt dat door velen compleet genegeerd onder het mom van "hij kan niet anders dan op die plek"...tsja  ::)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Raymond187

Beste oplossing is onze subs ruilen. Mijn sub past beter in je ruimte  8)

GPO

Quote from: oovee on March 31, 2016, 23:59:18
Zonder ADSY klinkt het veel rustiger op het extreem laag.

Heb een schuin dak met dak kapel (hout + enkel glas), kamer zelf is 4,5 bij 4 meter (+- 14m2) en normale hoogte. zéér klein dus

Zal morgen in de middag nog een ADSY test draaien, kijken wat er gebeurd.

EDIT; De PB13 Ultra heb ik bewust gekozen ivm aanschaf eigen huis. Heb er voor ik hem kocht, aardig wat over gelezen. Ik wist dat ik de Sub in mijn slaapkamer nooit volledig kon gebruiken. Dus een op korte termijn future-proof aanschaf.

De tweede sub komt pas wanneer ik hier weg ben, daar is nu helemaal geen plaats voor.

Zo te lezen is ADSY een mogelijke boosdoener. Uitzetten dus als dat beter klinkt. Ik gebruik het ook niet meer. Tegenwoordig gebruik ik een externe DSP die ik zelf inregel. Dat klinkt gewoon beter dan met ADSY bij mij.

Als je echt wilt weten wat er aan de hand is dan moet er gemeten worden met de juiste apparatuur.

Waar woon je? Als je dicht bij mij woont dan wil ik best eens langskomen met mijn meetmic + laptop.

GPO
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

oovee

Quote from: GPO on April  1, 2016, 18:39:31
Zo te lezen is ADSY een mogelijke boosdoener. Uitzetten dus als dat beter klinkt. Ik gebruik het ook niet meer. Tegenwoordig gebruik ik een externe DSP die ik zelf inregel. Dat klinkt gewoon beter dan met ADSY bij mij.

Als je echt wilt weten wat er aan de hand is dan moet er gemeten worden met de juiste apparatuur.

Waar woon je? Als je dicht bij mij woont dan wil ik best eens langskomen met mijn meetmic + laptop.

GPO

GPO, dat zou wel ontzettend fijn zijn, echter woon ik in Middelburg (Zeeland). Voor de meeste ver weg denk ik.

En klopt, ADSY maakt er een dolle boel van.

Ik hoor het wel.
SVS PB-13 Ultra / SVS Ultra Bookshelf's / Denon X3200W

VlisChris

Tja.
Middelburg.

Daar zit het probleem in :D
(Woon zelf in de stad ernaast :P)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.