Oude wifi/router als Access Point?

Started by Starred, March 24, 2016, 14:44:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kjelt

Als de Ziggo niets doet (alles uit staat) dan zijn de LAN poorten van de Ziggo eigenlijk een grijs gebied waar geen beveiliging (firewall) , geen routing en geen DHCP op zit.
Oftewel eigenlijk een soort van DMZ (demilitarized zone) waar je niet zomaar een willekeurig apparaat op wilt aansluiten (behalve dus je router).
Dus er moet een kabel van je Ziggo naar je ASUS WAN poort gaan alwaar dit alles plaats vind, en de poorten van je Asus zijn dan je homenetwork poorten en daar zal er eentje van naar je switch moeten lopen. Oftewel twee kabels zijn nodig.

Starred

Helder,thx.
Betekent dus ook dat de Asus in de meterkast moet blijven staan wil ik gebruik kunnen maken van het LAN, immers die kabels komen allemaal uit in de meterkast, correct?

i2Paq

Quote from: Automaat on March 27, 2016, 07:43:29
Is dit niet een makkelijkere oplossing: https://www.ziggo.nl/internet/wifi-punt/via-internetkabel/
Werkt goed hoor en kost maat € 56,-.

Deze heb ik nu ook besteld.

Heeft uitgeklede Ziggo firmware maar je kun hem flashen naar TP-Link Archer C7.

Andere antennes er aan en klaar.

Overigens ben ik zeer te spreken over het Ziggo-modem en zie 1-2-3 geen meerwaarde in een duurdere router.
Maar dat kan voor iemand anders, in een andere situatie, heel anders zijn.

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

Kjelt

Quote from: Starred on March 31, 2016, 16:26:20
Helder,thx.
Betekent dus ook dat de Asus in de meterkast moet blijven staan wil ik gebruik kunnen maken van het LAN, immers die kabels komen allemaal uit in de meterkast, correct?
Ik zou een switch in de meterkast plaatsen, kost 2 a 3 tientjes voor 8 ports en dan je asus  daar zetten waar je goede ontvangst hebt en twee utp kabels (verschillende kleur voor de duidelijkheid!) uit de meterkast naar je asus. Neem een rode bv uit je ziggo modem naar je WAN dan is het duidelijk dat deze niet bij je netwerk hoort en dan gewoon grijs of wit voor de andere naar de switch.

i2Paq

Quote from: Kjelt on March 31, 2016, 17:38:58
Ik zou een switch in de meterkast plaatsen, kost 2 a 3 tientjes voor 8 ports en dan je asus  daar zetten waar je goede ontvangst hebt en twee utp kabels (verschillende kleur voor de duidelijkheid!) uit de meterkast naar je asus. Neem een rode bv uit je ziggo modem naar je WAN dan is het duidelijk dat deze niet bij je netwerk hoort en dan gewoon grijs of wit voor de andere naar de switch.

Bij mij praat je dan over een afstand van 10 a 15mtr.

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

Kjelt


Starred

In de kamer waar de Asus router idealiter zou staan, zitten 2 afgepatchte utp kabels die naar de meterkast lopen. Zou het hiermee moeten lukken Kjelt?

Kjelt

Quote from: Starred on March 31, 2016, 21:25:48
In de kamer waar de Asus router idealiter zou staan, zitten 2 afgepatchte utp kabels die naar de meterkast lopen. Zou het hiermee moeten lukken Kjelt?
Als het twee afzonderlijke utp kabels zijn moet dat lukken, markeer wel even goed welke kabel of patchaansluiting wat is  ;) .
Als tip, ik heb zelf ooit voor 15 euro zo'n kabeltester gekocht dan zie je of alle draadjes goed zitten en ook meteen welke kabel je te pakken hebt.
Zoiets als dit, voor dat geld kun je het zelf niet maken  :D
https://www.conrad.nl/nl/basetech-bt-100-kabel-testapparaat-kabeltester-geschikt-voor-rj-45-rj-11-1367586.html

i2Paq

Quote from: Kjelt on March 31, 2016, 19:29:04
Ja en? Utp CU kan 100m aan  ;)

Dat weet ik, maar om die kabel op die plek op de 1ste te krijgen is er wel wat nodig.

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

Hanky Panky

Wat is nu precies de motivatie om alle router-werkzaamheden door de Asus te laten doen?

Ik denk dat je in bovenstaande opzet beter uit bent met een sterk Accesspoint.

Ik heb een UBNT/Ubiquity Long Range AP, die zijn er inmiddels ook als AC versie. Hoef je ook niet te emmeren met 1001 instellingen.
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

Kjelt

Quote from: i2Paq on April  1, 2016, 09:09:46
Dat weet ik, maar om die kabel op die plek op de 1ste te krijgen is er wel wat nodig.

:D ik had 9 jaar terug vier utp kabels naar de eerste en tweede verdieping. Heeft me heel wat uurtjes gekost om de muur in de gangkast te bikken etc. Maar als het er eenmaal ligt ben je er van af. Ik heb verleden jaar dit vervangen door een optische 10g kabel kon ik weer gaan bikken want die connectoren zijn veel groter. Spijt? Absoluut niet, terwijl veel buren en huisgenoten regelmatig last hebben van intermitterende zeg maar slechte wifi verbindingen draait alles wat vast zit als een zonnetje. Ja er is wat nodig dus niemand dwingt je ik vermoed dat in de toekomst de ether alleen maar voller raakt met 4g 5g en wat er nog meer komt en we alleen maar meer problemen kunnen verwachten in dichtbevolkte gebieden. Woon je in een hutje op de hei dan lekker wifi gebruiken.

Hanky Panky

Lang leven loze leidingen in een nieuwbouw huis  O0

Alle kamers bekabeld incluis de zolder. En 1 goed AP voor de tablets en telefoons. Klaar
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

Starred

Ok, nieuwe router ingesteld. Werkt allemaal prima.

Nu ouder Asus router aan het LAN gehangen. Dit moet een Access Point worden.
Maar hoe kom ik nu bij deze router om hem als dusdanig in te stellen, want ik weet het IP adres niet?  :hehe:

Kjelt

Dat kun je in de router zien bij de dhcp tabel, als je tenminste het MAC adres weet ( staat meestal op het apparaat)

Raphie

#39
Asus router is gewoon kenbaar met netbios naam in tabel, maar dat gaat sowieso niet werken omdat de router ook nog op de .1 IP staat :D

Wat je wél moet doen:
De oude router resetten (10 sec knopppie vasthouden of met speld indrukken)
Dan inloggen op de oude router, kan je gewoon naast je andere router booten, je hoeft niks aan te sluiten
Log in op deze router
Deze in bridge mode zetten
Security aanzetten
Uitzetten
Aan het hetwerk hangen en Klaar....
JBL PRX Power!

Starred

In bridge mode? Hij moet toch in AP modus?

En je moet de oude router toch ook een vast ip adres geven in de nieuw router?

Ps: ik heb dus een Ziggo router (doet alleen modem), een nieuwe Asus router rt-ac68 (doet routing en wifi) en nieuwe Asus rt-n66 router (moet AP worden voor wifi)

Raphie

Gewoon zoals hier boven aangegeven, idd AP modus
Je hoeft in de andere router niks te doen
JBL PRX Power!

Starred

Dus je hoeft geen vast ip adres voor de oude router (AP) in te stellen in de nieuwe router?

Kjelt

Nee hoeft niet maar als je er regelmatig in wilt is het wel handig. Ik doe het met mijn NASsen, mediaspelers en APs wel, dan hoef ik niet te zoeken ;)

Raphie

je hoeft sowieso niet te zoeken want de DHCP assignment is niet random, maar gaat op basis van macadress
zelfde device zal dus altijd v/d zelfde router hetzelfde ipadress uitgedeeld krijgen ;)
JBL PRX Power!

Kjelt

Quote from: Raphie on April  7, 2016, 20:54:07
je hoeft sowieso niet te zoeken want de DHCP assignment is niet random, maar gaat op basis van macadress
zelfde device zal dus altijd v/d zelfde router hetzelfde ipadress uitgedeeld krijgen ;)
Hangt er van af of je dynamic of automatic allocation gebruikt en oa of het ip adres nog beschikbaar is of de history table nog klopt etc etc.

Quote
Dynamic allocation: a network administrator reserves a range of IP addresses for DHCP, and each DHCP client on the LAN is configured to request an IP address from the DHCP server during network initialization. The request-and-grant process uses a lease concept with a controllable time period, allowing the DHCP server to reclaim (and then reallocate) IP addresses that are not renewed.
Automatic allocation: the DHCP server permanently assigns an IP address to a requesting client from the range defined by the administrator. This is like dynamic allocation, but the DHCP server keeps a table of past IP address assignments, so that it can preferentially assign to a client the same IP address that the client previously had.

Starred

Het is is ieder geval gelukt. Reset deed de truuk. Staat nu op vast ip adres en separaat ssid.
Werkt tot nu toe goed. Bedankt voor de support!
Nu nog even kijken of de power nog wat te boosten valt zodat ik ook achterin de tuin aardig bereik heb  :sigh: