Oude wifi/router als Access Point?

Started by Starred, March 24, 2016, 14:44:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Starred

Ik heb een nieuwe modem gekregen van Ziggo. Is blijkbaar ook een wifi/router dit keer.
Ik wilde al een nieuwe wifi/router (bijv de ASUS RT-AC88U) aanschaffen omdat de oude geen AC (asus rt-n66u)heeft en ik inmiddels een aantl van dat soort devices heb (oa iphones).

Als ik de  nieuwe router heb, kan ik dan de oude als AP gebruiken, voor bijv de bovenste etages?

En moet ik dan een utpkabel tussen dat AP en Ziggo modem/router aansluiten of tussen de AP en de nieuwe wifi/router? Hoe moet ik beide precies instellen? Tips&tricks welkom  :colgate:

En tenslotte, ik neem aan dat ik het beste hetzelfde merk aan kan houden voor de nieuwe wifi/router als de oude die als AP gaat dienen?

Kjelt

Quote from: Starred on March 24, 2016, 14:44:16
Ik heb een nieuwe modem gekregen van Ziggo. Is blijkbaar ook een wifi/router dit keer.
Ik noem deze vanaf nu even je nieuwe router.
QuoteAls ik de  nieuwe router heb, kan ik dan de oude als AP gebruiken, voor bijv de bovenste etages?
Ja dat kan, makkelijkste is dan wel om deze een ander SSID te geven dan die van de beneden etage anders kan het wel eens lastig worden.
Ook moet hdcp, nat en andere router zaken uitgezet worden op de oude zodat deze alleen als AP functioneert.
De nieuwe router laat je dhcp en routing verzorgen.
Het AP moet dan met een kabel op je netwerk worden aangesloten hoeft niet direct op je router kan ook bv op een switch op de bovenste etage die aan je router is gekoppeld of weer een andere switch op de benedenetage die op je router is gekoppeld, hierarchisch is dat hetzelfde thuisnetwerk, alles achter je router dus.

QuoteEn tenslotte, ik neem aan dat ik het beste hetzelfde merk aan kan houden voor de nieuwe wifi/router als de oude die als AP gaat dienen?
Hoeft niet perse, ze hoeven niet samen te werken. Mocht je met dezelfde SSID willen werken en roaming dan moeten beide apparaten dit ondersteunen en is het wel makkelijk om hetzelfde merk te hebben. Maar om het simpel te houden zou ik gewoon twee verschillende SSIDs gebruiken met ander wachtwoord.

Starred

Ok, thanks!

Ik wil echter het Ziggo apparaat niet gebruiken voor wifi, omdat ik het signaal nu al niet al te best vind. Wil dus echt een nieuwe wifi/router kopen. Hoe werk eea in deze situatie?

Siddartha

waarom een ander SSID? Als je de oude router gewoon als AP configureert, buiten de DHCP range, kun je toch gewoon eenzelfde SSID geven? Dan roam je gewoon. Bij mij thuis werkt dat uitstekend.
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

Kjelt

Quote from: Starred on March 24, 2016, 15:06:59
Ok, thanks!
Ik wil echter het Ziggo apparaat niet gebruiken voor wifi, omdat ik het signaal nu al niet al te best vind. Wil dus echt een nieuwe wifi/router kopen. Hoe werk eea in deze situatie?
Ok dus je wilt je nieuwe router gebruiken en een los AP erbij aanschaffen (ect wifi/router)?
Als het alleen een AP is kun je hem zo in je netwerk erbij prikken en configureren. Als het een wifi/router is afhankelijk van het type weer dhcp uitzetten en de NAT en routing uitzetten. Veel moderne apparaten hebben een GUI waarbij je dit standaard al kunt kiezen (AP mode).

Quote from: Siddartha on March 24, 2016, 15:07:41
waarom een ander SSID? Als je de oude router gewoon als AP configureert, buiten de DHCP range, kun je toch gewoon eenzelfde SSID geven? Dan roam je gewoon. Bij mij thuis werkt dat uitstekend.
Kan goed werken dan kun je dit zeker doen. Veel situaties meegemaakt waarbij het slecht werkte en sommige apparaten maar tussen beide ap's bleven switchen tot frustratie van de gebruiker.
Als er voldoende afstand tussen de AP's zit en ze geen grote overlap hebben (of de ap's met elkaar kunnen "afspreken" wie welk apparaat serviced) dan is het een goede methode.

jasjenl

Quote from: Kjelt on March 24, 2016, 15:24:08
Kan goed werken dan kun je dit zeker doen. Veel situaties meegemaakt waarbij het slecht werkte en sommige apparaten maar tussen beide ap's bleven switchen tot frustratie van de gebruiker.
Als er voldoende afstand tussen de AP's zit en ze geen grote overlap hebben (of de ap's met elkaar kunnen "afspreken" wie welk apparaat serviced) dan is het een goede methode.
Wel is het dan volgens mij van belang dat je zorgt dat beide AP's op niet overlappende kanalen zitten. Dat is mij althans zo verteld en bij mij thuis werkt dat goed. Dus sowieso automatische kanaal selectie uitzetten en handmatig vastzetten.
Marantz SR8002 / Parasound 2205AT / Denon HEOS Link HS2 / 2x Quadral Aurum 7 / 2x Quadral Phonologue Pico / Quadral Base Prestige / Samsung UE40H6200AW / Epson TW9400W / Oppo BDP 83 / Apple TV / PS5

Starred

Quote from: Kjelt on March 24, 2016, 15:24:08
Ok dus je wilt je nieuwe router gebruiken en een los AP erbij aanschaffen (ect wifi/router)?
Als het alleen een AP is kun je hem zo in je netwerk erbij prikken en configureren. Als het een wifi/router is afhankelijk van het type weer dhcp uitzetten en de NAT en routing uitzetten. Veel moderne apparaten hebben een GUI waarbij je dit standaard al kunt kiezen (AP mode).

Nee, een geheel nieuwe ASUS router kopen en de oude ASUS router als AP gebruiken. En de Ziggo alleen als modem gebruiken

Siddartha

lijkt me een goed idee... ik heb mijn Ziggo Router ook in bridge modus laten zetten en dient dus alleen als modem. Daarop een Asus RT router en op een kamer boven een TP-link router als Wifi AP, bekabeld. Werkt echt vrij goed.
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

Kjelt

Quote from: Starred on March 24, 2016, 16:20:03
Nee, een geheel nieuwe ASUS router kopen en de oude ASUS router als AP gebruiken. En de Ziggo alleen als modem gebruiken
Ok Asus kun je via GUI in de diverse (preset) modes zetten, staat keurig in de handleiding uitgelegd.

Er waren wel wat issues laatst met Asus even checken of het dat type betreft en of er een firmware update die het verhelpt is.

https://www.security.nl/posting/441043/Asus+DSL-modemrouter+kwetsbaar+door+vast+wachtwoord
https://www.security.nl/posting/461047/Asus-routers+kwetsbaar+voor+aanvallen+door+ontwerpfout

Starred

Nog een vraagje. Is het nog steeds zo dat wanneer een n client is verbonden met de router alle ac clients ook terug zakken naar n?

i2Paq

Quote from: Starred on March 24, 2016, 16:20:03
Nee, een geheel nieuwe ASUS router kopen en de oude ASUS router als AP gebruiken. En de Ziggo alleen als modem gebruiken

Mijn idee!

De Ziggo als Gateway, de nieuwe Asus als DHCP en de oude als AP.

SID gelijk maar beide op een eigen kanaal.

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

Kjelt

Quote from: Starred on March 26, 2016, 20:36:12
Nog een vraagje. Is het nog steeds zo dat wanneer een n client is verbonden met de router alle ac clients ook terug zakken naar n?
Dat hangt volgens mij van de radio af of die dubbel is uitgevoerd. Sommige routers kunnen tegelijk 2,4GHz en 5GHz ontvangen en zenden en sommige kunnen alleen schakelen (een tegelijk). Er zijn er zelfs die tegelijk 2,4GHz en 2x 5GHz kunnen zenden/ontvangen, dus dit zul je in de specs willen opzoeken.

Automaat

Is dit niet een makkelijkere oplossing: https://www.ziggo.nl/internet/wifi-punt/via-internetkabel/
Werkt goed hoor en kost maat € 56,-.
Reading the HTForum is learning every day!!

Raphie



Is geen issue, wie zet zijn firewall nou uit? :D
Quote from: Kjelt on March 24, 2016, 16:47:00
Ok Asus kun je via GUI in de diverse (preset) modes zetten, staat keurig in de handleiding uitgelegd.

Er waren wel wat issues laatst met Asus even checken of het dat type betreft en of er een firmware update die het verhelpt is.

https://www.security.nl/posting/441043/Asus+DSL-modemrouter+kwetsbaar+door+vast+wachtwoord
https://www.security.nl/posting/461047/Asus-routers+kwetsbaar+voor+aanvallen+door+ontwerpfout
JBL PRX Power!

Starred

Quote from: Siddartha on March 24, 2016, 16:29:33
lijkt me een goed idee... ik heb mijn Ziggo Router ook in bridge modus laten zetten en dient dus alleen als modem. Daarop een Asus RT router en op een kamer boven een TP-link router als Wifi AP, bekabeld. Werkt echt vrij goed.

Is het in bridge modus laten zetten van de Ziggo router  echt noodzakelijk?

Raphie

Quote from: Starred on March 28, 2016, 10:16:13
Is het in bridge modus laten zetten van de Ziggo router  echt noodzakelijk?
nee hoor, router doet het prima, gewoon oude router als AP neerzetten met eigen SSID en gaan. Onzin allemaal.
JBL PRX Power!

Starred

Feitelijk wil ik dat Ziggo apparaat alleen als modem gebruiken en alle routing en wifi aan 2 Asus routers overlaten.
Maar dan nog hoef ik die Ziggo  niet in bridge modus te laten zetten? Kan je dat overigens niet zelf?

Raphie

Nee je kan ook gewoon kiezen om niet in te loggen op de ziggo router
Maar zou niet weten waarom je dat niet zou willen, hij is net zo slecht/goed als iedere andere router.
JBL PRX Power!

Starred

Quote from: Raphie on March 28, 2016, 10:56:03
Nee je kan ook gewoon kiezen om niet in te loggen op de ziggo router
Maar zou niet weten waarom je dat niet zou willen, hij is net zo slecht/goed als iedere andere router.

Ik zit niet zo diep in de materie dat ik dat wel zou weten. Misschien dat het minder goed loopt als je meerdere routers hebt staan?

Mijn ervaring met de Ziggo als wifi apparaat is matig, slecht bereik, lage snelheid en geen AC. Daarom heb ik zoiets van doe maar alleen als modem

Raphie

#19
Matig, slecht bereik en langzaam, is niet de router, maar je setup in huis ;)
En AC is niet sneller.
JBL PRX Power!

Siddartha

Dus het is kennelijk onzin om een duurdere router te kopen.. Ben het daarmee niet eens. Tevens vind je zat ervaringen online van anderen die dat bevestigen. Ook ben je verplicht een gedeelte af te geven aan de WiFi hotspots, dat is dan niet meer zo als je in bridge modus laat zetten.
Sinds ik een aparte router heb gaat het allemaal veel beter en stabieler.
Maar goed, Raphie heeft altijd gelijk, dus zou doen wat hij zegt [emoji6][emoji1]
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

Raphie

#21
Even voor de duidelijkheid, wifi hotspots is 1. Niet verplicht, 2. Neemt geen bandbreedte weg van je contract. En verder kán een andere router wel uitmaken, maar dat is meestal de combi van chipset op de router en client. Maar 99.9999999% van de performance in huis is plaatsing, antennes, geen conflicterend kanaal, geen zaken op 2.4gh die interfereren etc etc.
Ga maar eens naast de router zitten met je laptop, kijk hoe de performance dan is.
Ben je dan tevreden, dan ligt de rest toch echt aan hierboven.
JBL PRX Power!

Starred

Vreemd dat het bereik/snelheid van mijn asus die naast de ziggo staat veel groter is

Starred

Quote from: Raphie on March 28, 2016, 11:32:55
Matig, slecht bereik en langzaam, is niet de router, maar je setup in huis ;)
En AC is niet sneller.

Hoe bedoel je AC os niet sneller? Niet sneller dan N?

Starred

Nog een vraag...

Mijn huidige Asus wifi router staat nu in de meterkast naast de Ziggo wifi modem/router. De WAN port van Asus is op de eerste Ziggo LAN port aangesloten. De Asus regelt al het LAN/Wifi verkeer in huis en de Ziggo doet verder niks (als het goed is). Dat werkt redelijk goed, alleen het wifi signaal zou beter moeten kunnen.
Nu komen er in mijn meterkast vanuit veel kamers vaste LAN kabels binnen, die weer op een switch zitten die aangesloten is op de ASUS, de Asus fungeert dus ook als router.
Stel ik wil de ASUS uit de meterkast halen om het wifi signaal te verbeteren, kan ik dan de switch in de meterkast rechtstreeks op de Ziggo aansluiten? Of gaat het netwerkverkeer dan in de soep lopen als de Ziggo niet alleen als modem maar ook als router fungeert?