Quad 99 serie & tuner

Started by FrankB, March 24, 2004, 19:17:03

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

FrankB

Na veel wikken en wegen, keuzes en verandering van keuzes denk ik het nu zeker te weten: het wordt de Quad 99 serie.

En wel de 909 eindversterker met de 99cd-p cd-speler die meteen een voorversterker bevat. Natuurlijk is af en toe de radio aan ook erg leuk, dus die moet er ook bij. 1150 euri is een hoop geld, maar het ziet er mooi uit als het klopt dus moet het maar. Wat schetst vervolgens mijn verbazing: om de tuner in het geheel te integreren is ook de 99 pre-amp noodzakelijk. Zelfs Transtec vind het waanzinnig, maar het is niet anders: er komt dus NOG 1150 euri bij de toch al prijzige tuner.

Voor mij is dit geen optie. Het enige waarvoor ik de pre-amp zal gebruiken is dus om af en toe classic fm te luisteren.

Zijn er andere mogelijkheden om toch een radio op de 909 aangesloten te krijgen? oplossing die een paar 100 euri op z'n hoogst kosten? Zo niet, dan vrees ik een beetje dat ik alsnog op zoek kan naar een andere set (rotel??).

Vast bedankt voor het meedenken !!
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

garmtz

De Quad 99 CD-P heeft alleen digitale ingangen, vandaar dat je nog een (analoge) voorversterker nodig hebt. Wellicht is een DAB tuner wat voor je. Deze heeft een digitale uitgang en nog een veel betere geluidskwaliteit ook!

FrankB

#2
Klinkt erg interessant Garmtz, goeie tip !! Nog bepaalde merken die aan te raden zijn voor een DAB tuner ??

Arcam komt wel meteen naar voren met hun model 81, maar die is behoorlijk prijzig (doch goedkoper dan de pre-amp, tuner van Quad). Verder zie ik er niet zoveel.
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

garmtz

Even een nieuwsstukje over DAB:

QuoteVorige week kwam het enigszins onverwachte bericht dat publieke Digitale Radio uitzendingen in Nederland zijn gestart. Eindelijk is DAB in Nederland als reguliere dienst te beluisteren. De NOS maakt gebruik van de DAB multiplex die ongeveer een jaar geleden door Den Haag is toegekend. De Nozema zender bij IJsselstein is de eerste van 8 hoofdzenders die in de Randstad komen te staan. In tegenstelling tot onze korte nieuwsflash van afgelopen week zal de NOS haar DAB uitzendingen met name richten op de grote steden in de Randstad. De eerste uitrol van 8 hoofd- en een onbekend aantal ondersteunende zenders zal plaatsvinden totaan november 2004. Vóór de kerstverkopen moet de Randstad voorzien zijn met hoge kwaliteit DAB uitzendingen. Hans Bakhuizen, beleidsadviseur voor de digitalisering van de publieke omroep: "Het gaat ons om de goede verzorging van DAB in de Randstad. Dat betekend in-door ontvangst. We zullen kritisch monitoren hoe de binnenhuisontvangst is als alle 8 hoofdzenders aanstaan. Rotterdam en Den Haag vormen niet zo'n probleem want die krijgen een eigen zender. Maar vooral in Amsterdam zullen we goed moeten kijken hoe de ontvangst is." Digitale Radio's De Randstad is natuurlijk gekozen vanwege de grote koopkracht in het gebied. Onder andere Mediamarkt, Megapool en Expert zetten DAB radio's in dit gebied de schappen. Importeurs waaronder Music Matters hebben de retailers al enkele jaren warm gemaakt en beginnen nu met een grootschaligere toelevering van ontvangers. Nu al staan er steeds meer hoogwaardige FM radio's met DAB functionaliteit in winkels en worden DAB-radio's ingebouwd in auto's. Kortom, er is zelfs in Nederland geen gebrek meer aan Digitale Radio's. "De eerste opzet voor de introductie van DAB was dat de NOS moest zorgen voor het op gang komen van de hele DAB keten. Dit is nu niet meer nodig. We voeren wel overleg met importeurs maar hoeven geen echte promotie voor ontvangers te maken. Dat gebeurd door importeurs en retailers zelf," aldus Bakhuizen. Vooral audio De NOS gaat haar zogeheten hoofdtakenstations plus haar twee neventakenstations, de Concertzender en Colorful Radio, digitaal uitzenden. De DAB-vergunning geeft de NOS de mogelijkheid om 30% van haar multiplex te gebruiken voor neventaken. Dit blijft voorlopig beperkt tot audio. Bakhuizen: "In deze fase van Digitale Radio is het vooral van belang dat huidige stations een betere kwalteit hebben en dat er een divers aanbod op DAB te vinden is. Kijkend naar het rolmodel Engeland dan zie je dat daar de verbeterde geluidskwaliteit Digitale Radio's verkocht. Datacasting is bij de Britten niet echt van de grond gekomen." Hiermee lijken de idealen van WebAnywhere helemaal begraven. Het voormalige proefproject van NOS, Nozema en NOB, dat moest voorzien in multimediale radio met internettoepassingen, werd twee jaar geleden gestopt. Daarvoor komt dus niets in de plaats. Trendy diensten als IP tunneling (internet over DAB) zijn in ieder geval voorlopig in de ijskast gezet. Wanneer de commerciële omroepen de NOS kunnen vergezellen op DAB is nog onduidelijk. Ook de NOS wil graag haar concurrentie op DAB. Bakhuizen: "Laat de commerciële omroep er alsjeblieft bij zijn. Het is goed als een Sky Radio ook digitaal te ontvangen is. Dat trekt een hele boel mensen aan." In ieder geval is wel duidelijk dat de uitrol van toekomstige commerciële DAB-zenders zich zal moeten schikken naar het Nozema zenderplan. De kosten van de uitrol worden nog niet naar buiten gebracht. [Bron: The Catalyst/ K.v.S. / Radio.NL]

Mooie DAB tuner:

http://www.pure-digital.com/Products/Product.asp?Product=VL-60640

Deze is ook niet goedkoop, zo'n €499. Maarja, dat zijn gewoon de prijzen. Een NIEUWE analoge tuner is ook niet goedkoop.

Je zou er ook voor kunnen kiezen een analoge tuner te kopen en het signaal op een of andere manier digitaliseren met een extrene A/D convertor.

FrankB

#4
Ik vind 499 wel meevallen, de Arcam die ik zag koste 1398. En de tuner van Quad kost 1150 dus dan is dit nog alleszins schappelijk. Ik ga me zeker in deze materie verdiepen! Schitterend, kan ik toch de Quad installatie kopen :D

Muchos gracias !!

PS zo'n DAB tuner is toch ook "gewoon" aan de kabel te hangen voor de reguliere fm ontvangst?
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

garmtz

Quote from: frenkb on March 24, 2004, 21:18:48
PS zo'n DAB tuner is toch ook "gewoon" aan de kabel te hangen voor de reguliere fm ontvangst?

Ehhmmm... Dat kan wel met een hoger model van Pure Digital, maar niet deze... Bovendien heb je dan weer het probleem dat je dan een analoge uitgang hebt die je niet in he 99 CD-P kunt prikken...

FrankB

Quote from: garmtz on March 24, 2004, 21:23:16

Ehhmmm... Dat kan wel met een hoger model van Pure Digital, maar niet deze... Bovendien heb je dan weer het probleem dat je dan een analoge uitgang hebt die je niet in he 99 CD-P kunt prikken...

In other words MOET een reguliere FM tuner dus analoog worden aangesloten? Dus bij deze pure digital komt er nog een extra tuner bij (bv die van Quad die dan weer doorgelust wordt) ?

Ik had verwacht dat zo'n DAB tuner ook een FM tuner had die beiden doorgegeven werden door de digitale uitgang ...
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

garmtz

Quote from: frenkb on March 24, 2004, 21:49:30
In other words MOET een reguliere FM tuner dus analoog worden aangesloten? Dus bij deze pure digital komt er nog een extra tuner bij (bv die van Quad die dan weer doorgelust wordt) ?

Nee, de duurdere Pure Digital tuner kun je gewoon aansluiten op je CAI en tegelijktertijd heb je een antenne voor DAB. Het DAB wordt dan digitaal uitgegeven en FM analoog.

QuoteIk had verwacht dat zo'n DAB tuner ook een FM tuner had die beiden doorgegeven werden door de digitale uitgang ...

Hij heeft dus wel een FM-tuner, maar het audio-signaal daarvan wordt ANALOOG uitgegegen. Ik heb niet genoeg marktkennis om te weten of er DAB tuners zijn die alles digitaal uitgeven.

FrankB

Quote from: garmtz on March 24, 2004, 21:56:55
Hij heeft dus wel een FM-tuner, maar het audio-signaal daarvan wordt ANALOOG uitgegegen. Ik heb niet genoeg marktkennis om te weten of er DAB tuners zijn die alles digitaal uitgeven.

Dat verwacht ik ook niet :D

In ieder geval erg bedankt voor de info, dit biedt weer perspectief voor tuners.
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

sultankat

Quote from: FrenkB on March 24, 2004, 21:49:30

Ik had verwacht dat zo'n DAB tuner ook een FM tuner had die beiden doorgegeven werden door de digitale uitgang ...

Hallo Frenk,
ik lees net jouw al weer enigszins gedateerde worsteling bij de aanschaf van een tuner. Ik maak nu hetzelfde mee (de Quad 99 pre eruit en dan een DAB?). Ik heb hier net de Cambridge 640T in huis op proef gehad. Die sloot ik rechtstreeks op de 99 cd-p aan via de digitale uitgang van de 640T. En wat blijkt?! Ook de FM band die op de Cambridge zit wordt gewoon doorgegeven door de 99 cd-p!!!!! :D Ik kon dat eerst nauwelijks geloven en ook mijn dealer zei: dat heb ik nooit uitgeprobeerd. Kennelijk wordt het analoge signaal van FM eerst door de DAC van de Cambridge omgezet in digitaal en dan omgezet.(je kunt natuurlijk met een simpele schakeling van een D/A coverter een A/D converter maken). Dat zal dan gebeuren zodra je op FM overschakelt.

De DAC van de 640T is overigens goed: Wolfson 24bitter. Ik was ook onder de indruk van de DAB ontvangstkwaliteit van de Cambridge (hier in het Gooi gewoon met een draadje). De FM is erg ongevoelig en het is lastig dat er maar één antenne-ingang is (vereist switchbox). Een directe A-B vergelijking gehoormatig tussen FM4 en 640 T op de DAB gaf geen winnaar, alleen is de DAB per definitie veel stiller.

Het meest bezwaarlijk vooralsnog: te weinig zenders en deze Cambridge is hier veel te duur (475-499 euro). In Engeland kost exact dezelfde 200 pond, zo'n 300 euro!! Die verschillen vind ik niet normaal meer. Wachten dus, maar ik weet zeker dat ik de overstap dit jaar ga maken.
P.S.: er is veel kritiek op de lage bitrate van de zenders hier. NB: Radio 1 heeft nog de hoogste. Hopelijk wordt dat beter. Het is nu iets van MP3 kwaliteit en het moet toch bijna CD kwaliteit kunnen zijn. Overigens vond ik die dramatische verhalen niet terug in een avond luisteren naar Radio 4: het klonk prachtig.
Quad Artera Play Plus + Quad Artera Stereo eindversterker | NAD PP2e Phono preamp | Thorens TD147 + Shure V15 III | Logitech Squeezebox Touch + Teddy Pardo power supply | Innuos ZENmini MK3 streamer +  Innuos voeding | Meze Audio 99 Classics | Elipson Futura speakers | Wireworld Mini Eclipse 8 speakerkabels | Shunyata Research Black Mamba XLR + Chris Cables Van Damme Silver Series Lo-Cap 55 RCA en XLR | Van den Hul Digicoupler | NordOst Odin Gold power cables | Titan Audio powerblocks

FrankB

Hoi Sultankat,

inmiddels heb ik zoals je waarschijnlijk in m'n onderschrift hebt gelezen de Quad 99 tuner en pre aangeschaft. Wel mooi om te weten dat de Cambridge het analoge signaal ook via de digitale uitgang doorgeeft. Meer dan logisch lijkt me, maar je weet het maar nooit!

Heel veel luisterplezier!!

PS de radiokwaliteit laat behoorlijk te wensen over in Nederland, radio 4 is inderdaad wel prima te doen over het algemeen. Dat is dan ook eigenlijk de enige zender die aanstaat ...
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

elwishone

De technologie gaat zo snel vooruit dat de topklasse van dit jaar al snel wordt overtroffen door het instapniveau van volgend jaar of het volgende jaar. Maar als het gaat om versterkers en voorversterkers, is er, als je eenmaal Klasse D-schakelversterkers terzijde hebt gelegd, er gedurende het grootste deel van twee decennia niet veel veranderd in de manier van fundamentele technologie in buizen of solid-state, wat betekent dat modelvervanging meestal markt is. -gedreven.