netwerk uitbreiden: PoE nodig?

Started by rho, March 18, 2016, 09:31:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

rho

Ik wil thuis mijn netwerk een beetje uitbreiden. Het probleem is dat de plaats waar ik de kabels kan trekken er geen stroomvoorziening is. Zo gaan van de woonkamer naar de zolder (geen stroom) en zo verder naar een kamertje helemaal aan de andere kant van de zolder (wel stroom).
Ik kan in dat kamertje dus een switch zetten voor meerdere netwerkaansluitingen en het signaal weer wat netjes te maken.

Nu vraag ik me af hoe lang ik een netwerkkabel kan maken zonder in problemen te komen met het signaal. Zou ik van de woonkamer, over de zolder naar het kamertje een kabel kunnen trekken zonder onderweg een tussenstation? Als dat laatste nodig is heb ik een PoE injector nodig tussen de modem en de switch. Er is onderweg namelijk geen stroomvoorziening (en die kan ik momenteel ook niet voorzien).
Als ik 25m kabel kan trekken zonder dat ik me zorgen over de signaalkwaliteit moet maken is het geen probleem. Dan geraak ik er wel. Dan kan ik gewoon van de modem naar de zolder en naar het kamertje waar wel stroom voorzien is.

jvanhambelgium

25m is geen probleem zolang je maar kwalitatieve UTP-kabel gebruikt met nette connectors!

Pas als je rond de 100meter begint te komen....

HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

Hanky Panky

Als je op zolder geen stroom hebt waar ga je dan de netwerkaansluiting voor gebruiken ??

Of heb je draadloze stroom voor je netwerkapparaten op zolder  O0
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

abbcdcg

Quote from: Hanky Panky on March 18, 2016, 10:39:16
Als je op zolder geen stroom hebt waar ga je dan de netwerkaansluiting voor gebruiken ??

Of heb je draadloze stroom voor je netwerkapparaten op zolder  O0





Quote from: rho on March 18, 2016, 09:31:21
Ik wil thuis mijn netwerk een beetje uitbreiden. Het probleem is dat de plaats waar ik de kabels kan trekken er geen stroomvoorziening is. Zo gaan van de woonkamer naar de zolder (geen stroom) en zo verder naar een kamertje helemaal aan de andere kant van de zolder (wel stroom).
Ik kan in dat kamertje dus een switch zetten voor meerdere netwerkaansluitingen en het signaal weer wat netjes te maken.

Nu vraag ik me af hoe lang ik een netwerkkabel kan maken zonder in problemen te komen met het signaal. Zou ik van de woonkamer, over de zolder naar het kamertje een kabel kunnen trekken zonder onderweg een tussenstation? Als dat laatste nodig is heb ik een PoE injector nodig tussen de modem en de switch. Er is onderweg namelijk geen stroomvoorziening (en die kan ik momenteel ook niet voorzien).
Als ik 25m kabel kan trekken zonder dat ik me zorgen over de signaalkwaliteit moet maken is het geen probleem. Dan geraak ik er wel. Dan kan ik gewoon van de modem naar de zolder en naar het kamertje waar wel stroom voorzien is.



Dit dus:

Quote from: jvanhambelgium on March 18, 2016, 10:07:16
25m is geen probleem zolang je maar kwalitatieve UTP-kabel gebruikt met nette connectors!

Pas als je rond de 100meter begint te komen....

Ik heb vanaf de voordeur (meterkast) de switch staan, en van daaruit stuk of 8 aansluitpunten in de woning. 3 meter naar boven, 3 meter naar beneden, en de lengte in het plafond zijn  toch allemaal kabels van ~ 25 meter. Later nog een kabel buitenom naar de garage gelegd is ook langer.
Als je maar kwalitatief goede kabel gebruikt, en er met een moment tang goede connectoren aan zet, de aarde aan 1 kant houd, is dat geen enkel probleem.

N.b., mijn kabel is nu +/- 15 jaar oud, Schield CAT5E. De theoretische 1 Gbit/s van een CAT5E heb ik nooit getest, maar zal hij vast (bijna) halen. Inmiddels zitten we op CAT 7.

rho

Quote from: jvanhambelgium on March 18, 2016, 10:07:16
25m is geen probleem zolang je maar kwalitatieve UTP-kabel gebruikt met nette connectors!

Pas als je rond de 100meter begint te komen....
Dan zou het moeten lukken. Zijn de connectors in de Niko contactdozen voldoende? De kabeltjes vanaf de contactdozen zal ik dan van goede kwaliteit kiezen.
Quote from: Hanky Panky on March 18, 2016, 10:39:16
Als je op zolder geen stroom hebt waar ga je dan de netwerkaansluiting voor gebruiken ??

Of heb je draadloze stroom voor je netwerkapparaten op zolder  O0

Lees mijn post nog eens.
De eerste ~20m a 25m is er geen stroom. Daar waar de aansluiting uiteindelijk uitkomt is er wel stroom.
De vraag is ofer onderweg niet teveel signaal verloren gaat en ik dus een buffer (switch?) moet steken. Die zou dan enkel via PoE gevoed kunnen worden.

rho

#5
Quote from: abbcdcg on March 18, 2016, 11:18:09






Dit dus:

Ik heb vanaf de voordeur (meterkast) de switch staan, en van daaruit stuk of 8 aansluitpunten in de woning. 3 meter naar boven, 3 meter naar beneden, en de lengte in het plafond zijn  toch allemaal kabels van ~ 25 meter. Later nog een kabel buitenom naar de garage gelegd is ook langer.
Als je maar kwalitatief goede kabel gebruikt, en er met een moment tang goede connectoren aan zet, de aarde aan 1 kant houd, is dat geen enkel probleem.

N.b., mijn kabel is nu +/- 15 jaar oud, Schield CAT5E. De theoretische 1 Gbit/s van een CAT5E heb ik nooit getest, maar zal hij vast (bijna) halen. Inmiddels zitten we op CAT 7.
Draadloos zie ik niet zo zitten.
Met draad is veiliger en ik ben van plan om er later een servertje te zetten. Dat lijkt me geen goed idee om die alles draadloos te laten doen.

Edit: Ow, je bedoelde draadloze stroom  :D en niet het netwerk. Wel, da's niet nodig want op de bestemming is er wel stroom. ;)

Kjelt

100 meter max met Cu (volledig koper) kern.
Max 50 meter met CCA / Clad (koper aluminium) kern.


Hanky Panky

#7
Quote from: rho on March 18, 2016, 12:09:30

De vraag is ofer onderweg niet teveel signaal verloren gaat en ik dus een buffer (switch?) moet steken. Die zou dan enkel via PoE gevoed kunnen worden.


ooooooh...

Nee, bij huis-tuin-keuken gebruik tot 100 meter is versterking zeker niet nodig mits de kabels fatsoenlijk afgeschermd zijn. Het is geen USB die je elke 5 meter moet repeaten.
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

dennism

Quote from: rho on March 18, 2016, 12:11:38
Draadloos zie ik niet zo zitten.
Met draad is veiliger en ik ben van plan om er later een servertje te zetten. Dat lijkt me geen goed idee om die alles draadloos te laten doen.

Edit: Ow, je bedoelde draadloze stroom  :D en niet het netwerk. Wel, da's niet nodig want op de bestemming is er wel stroom. ;)

Vanaf Cat5E gecertificeerde kabel is de maximale gecertificeerde lengte end-to-end 100 meter waarbinnen je zonder performance verlies op 1 Gbit (uit mijn hoofd bij Cat7 zelfs 10Gbit over 100m) moet kunnen verbinden. Vaak wordt een meter of 96-98 aangehouden omdat de 100 meter inclusief eventuele patch kabels, patch panelen, wandoutlets e.d. is.  Pas bij langere afstanden moet er iets als een switch tussen zitten, of je moet glasvezel gebruiken, dan kan je zonder actieve componenten verder dan 100 meter.

25 meter zal geen enkel issue zijn, tenzij je zeer slechte namaak kabels uit China gaat gebruiken die eigenlijk geen certificering mogen dragen ;)

Siddartha

ik heb iet vergelijkbaar gedaan, vanuit de woonkamer utp aan een wandcontactdoos gemaakt, die gaat naar de kelder en vanuit de kelder naar zolder en daar naar een kamer waar een AP/switch staat. Daar staat mijn iMac op en die haal volle internetsnelheid. Lange van de (cat6) kabel zal ook rond de 25m zijn.
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

rho

#10
Bedankt voor al de reacties.
Ze stellen me erg gerust dat het allemaal netjes zal werken, ook zonder PoE en tussenstation. :)

Nu nog goeie kabels vinden.

edit: Zou ik voor U/FTP gaan of is U/UTP in een normale thuissituatie voldoende?

jvanhambelgium

Quote from: rho on March 19, 2016, 09:12:59
edit: Zou ik voor U/FTP gaan of is U/UTP in een normale thuissituatie voldoende?

UTP is prima
Heb hier zelf "slechts" CAT 5e liggen doorheen het het hele huis en haal ongeveer 995Mbps/sec op alle punten.
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

rho

Cool, dan kan ik gaan bestellen.

Nogmaals bedankt allemaal voor de hulp.

Kjelt

Utp is prima.
Cat6 is toekomstbestendig  ;)
Als je daar blijft wonen en over pak m beet 5 jaar ofzo wilt upgraden naar 10GBASE-T,
is het verstandig nu al voor een CAT6 kabel te kiezen.

De 10Gb producten zijn nu nog fors aan de prijs maar de geschiedenis leert dat dit vanzelf mainstream en betaalbaarder wordt.

c20v

#14
Quote from: Kjelt on March 19, 2016, 10:44:11
Utp is prima.
Cat6 is toekomstbestendig  ;)
Als je daar blijft wonen en over pak m beet 5 jaar ofzo wilt upgraden naar 10GBASE-T,
is het verstandig nu al voor een CAT6 kabel te kiezen.

De 10Gb producten zijn nu nog fors aan de prijs maar de geschiedenis leert dat dit vanzelf mainstream en betaalbaarder wordt.
+1, vorig jaar heb ik ook m`n HT (=uitbouw aan de achterkant v/h huis) voorzien van bedraad internet dmv 30mtr kabel. Dat was geen makkelijk klusje dus idd met het oog op de toekomst ook cat6 genomen. Voor de prijs hoef je het niet te laten (€30,- voor 30mtr incl stekkers)
Life is really simple, but we insist on making it complicated.

rho

Ik ben inderdaad voor Cat6 kabel aan het kijken. De prijs ligt niet veel hoger dus dat is het probleem niet.