Advies over verbetering aansturing verlichting

Started by GH, March 16, 2016, 09:20:24

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

GH

Hoi,

Ik ben op zoek naar wat advies wat goede opties zouden zijn om de verlichting in mijn appartement, vooral in de woonkamer en keuken, wat intelligenter te maken.

De huidige situatie:
- Relatief nieuw appartement met basic Busch-Jaeger schakelmateriaal en dimmers.
- Redelijk veel leidingen en diepe contactdozen aangelegd volgens het Elux installatie concept (gescheiden 230v en zwakstroom/data/etc).
- Geen lichtpunten op wanden maar alleen de standaard plafonddozen en (genoeg) contactdozen 30cm boven de vloer.
- Op de wanden in de woonkamer is 1 van de 2 contactdozen geschakeld via één hoofdschakelaar, die gebruik ik nu om mijn staande (standaard E27) verlichting en (decoratieve) verlichting in mijn kasten aan/uit te schakelen.
- Plafondverlichting is per lichtpunt te schakelen en dimmen, zowel in de woonkamer als in de keuken.

Helemaal tevreden met de verlichting ben ik nu niet. Ik heb in ieder geval de behoefte om de plafondverlichting te wijzigen.

In de woonkamer gaat er een Eutrac 3 fase railsysteem komen met, waarschijnlijk LED, spots voor de verlichting van de kunst die aan de wand hangt en mogelijk het uitlichten van enkele andere locaties. Ook in de keuken en boven de bar gaat een identieke 3 fase railsysteem komen met (halogeen) spots boven het keukenblad en (halogeen) hanglampen boven de bar. Hiervoor ben ik van plan de bekabeling naar de rails te gaan, of laten, wijzigen naar een 5 aderige aansluiting zodat ik ook echt de 3 fase functies kan gebruiken en de spots in verschillende groepen kan schakelen en/of dimmen. Als er LED spots komen voor de verlichting van mijn schilderijen dan wordt dat een model waarbij de dimmer in de spot is geïntegreerd zodat ik niet met aanvullende led dimmers hoef te gaan werken. Voor de halogeen spots heb ik wel liever dimmers die gewoon met een schakelaar zijn te bedienen.

In een ideaal scenario zou ik gebruik willen maken van "normaal" schakelmateriaal zodat iedereen de verlichting kan bedienen. Wel liefst met een aantal schakelingen voor lichtscenes, en als de bediening eenvoudig kan met een tablet of telefoon is dat natuurlijk ook altijd welkom. Vervangen van al het zichtbare schakelmateriaal in de keuken en woonkamer door een ander merk/model is een optie, daarvan zijn de kosten nog te overzien.

Ik heb zelf naar wat systemen gekeken maar het meeste is te simpel (dingen als KlikAanKlikUit lijken me te simpel en passen niet in de wens normaal schakelmateriaal te gebruiken) of te uitgebreid (KNX lijkt me hier ook een beetje overkill). Ik voorzie niet snel een uitbreiding met andere functies dan verlichting, het appartement komt met een warmtepomp en vloerverwarming en dat systeem werk naar mijn tevredenheid. Ook de rookmelders zijn al op netstroom aangesloten en gekoppeld, ook dat werkt prima. Het zou wel leuk zijn om verbruik te kunnen meten of zelf schakel-acties met een pc te kunnen programmeren, maar veel extra geld heb ik daar niet voor over.

Budget is iets tot max € 2.000, inclusief het schakelmateriaal.

Wie heeft er ideeën?



Jep

Quote from: GH on March 16, 2016, 09:20:24
Ik heb zelf naar wat systemen gekeken...

Je kunt kijken naar een domotica systeem. Iets minder simpel dan kaku zijn de schakelaars, dimmers e.d. die werken met het Z-Wave (Plus) protocol. Die kun je met een gateway aansturen, bijvoorbeeld de Vera Plus of de Home Center van Fibaro. Er zijn verschillende systemen voor een smartphone of tablet die je helemaal naar eigen smaak kunt vormgeven, b.v. iRule, waarmee je alles kunt bedienen.

De Z-Wave schakelaars en dimmers zijn achter de wandschakelaars in te bouwen en worden aangesloten op de wandschakelaars. Lokale bediening dus, die ook zonder het domotica systeem werkt (voor het geval je even geen smartphone of tablet wilt gebruiken om snel een lamp te bedienen).

Jep.
JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

GH

Bedankt..... na nog wat lezen zie ik inderdaad ook wel opties met Z-wave. Kosten zijn beperkt en er zijn genoeg mogelijkheden.

Maar het schiet eigenlijk allemaal het doel een beetje voorbij voor andere zaken als verlichting, en ik heb ook niet zoveel zin in veel testen en corrigeren.  En als ik alle verhalen zo lees dan werkt bijna niets echt zonder veel inspanning. Ook zie ik toch verhalen dat het schakelen niet geheel betrouwbaar is, en dat is wel een eis. Ik wil geen gedoe bij het schakelen van een lamp.

Ook is de mogelijkheid om de installatie weer in oorspronkelijke staat achter te laten bij bijvoorbeeld een verhuizing wel een ding. Als ik er zo naar kijk dan denk ik maar dat ik voor een iets als een Enet oplossing ga van Jung of Gira. Kost wat meer maar het lijkt betrouwbaar.

Kjelt

Het probleem dat je hebt is dat het consumenten aanbod sterk achterloopt bij het industriele aanbod.

Zo is momenteel DALI nog steeds het nr1 protocol voor bedrade verlichtingaansturing en Zigbee voor wireless aansturing.
Aangezien je aangeeft dat de leidingen (230V en data seperaat) er al liggen wat fantastisch is zou ik zelf eens kijken of er ergens betaalbare DALI aansturingen te vinden zijn met lichtscenario presets.
Dan programmeer je een aantal veel voorkomende lichtscenario's in (gescheiden per toepassingszone) en kun je met simpele presets meteen de juiste stand kiezen.
Er zijn natuurlijk hele mooie maar ook (dure) firma's met eigen protocollen zoals Lutron waar je naar kunt kijken.

GH

Ik was de aansturing via DALI ook al enkele malen tegengekomen toen ik naar de railspots keek.... zal me daar toch eens wat verder in gaan verdiepen. Lutron heb ik me ook bij mijn vorige HT weleens in verdiept, maar was redelijk onbetaalbaar net zoals Creston.

Ik zie inderdaad een grote kloof tussen het consument aanbod en het meer industriële aanbod. Voor de consument is er best veel, maar het komt in mijn optiek toch allemaal met wat nadelen en werkt zelden meteen. Het industriële aanbod spreekt me wat meer aan maar kent een forse prijs en de aanbieders lijken vaan weinig van het delen van informatie.

Het gaat vast nog een leuke zoektocht worden.

Jep

Quote from: GH on March 17, 2016, 08:29:11
Bedankt..... na nog wat lezen zie ik inderdaad ook wel opties met Z-wave. Kosten zijn beperkt en er zijn genoeg mogelijkheden.

Maar het schiet eigenlijk allemaal het doel een beetje voorbij voor andere zaken als verlichting, en ik heb ook niet zoveel zin in veel testen en corrigeren.  En als ik alle verhalen zo lees dan werkt bijna niets echt zonder veel inspanning. Ook zie ik toch verhalen dat het schakelen niet geheel betrouwbaar is, en dat is wel een eis. Ik wil geen gedoe bij het schakelen van een lamp.

Ook is de mogelijkheid om de installatie weer in oorspronkelijke staat achter te laten bij bijvoorbeeld een verhuizing wel een ding. Als ik er zo naar kijk dan denk ik maar dat ik voor een iets als een Enet oplossing ga van Jung of Gira. Kost wat meer maar het lijkt betrouwbaar.

Eerlijk gezegd ondervind ik weinig problemen met het Z-Wave systeem. Dat schakelt betrouwbaar. Inderdaad moet je er zin in hebben om alles te programmeren, maar als je het basic houdt, valt het best mee. Meer problemen ondervind ik met iRule. Op zich werkt het prima en ik werk met zelf gemaakte buttons die van status veranderen op basis van de status van een Z-Wave device. Maar de feedback (op basis waarvan de buttons hun status bepalen) vanuit Vera wordt inmiddels best lang en dat lijkt binnen het iRule systeem op de iPad tot vertraging te leiden. Die vertraging is niet werkbaar en ik hoop dat daar ooit een oplossing voor komt. Maar iRule is vast niet de enige interface buiten de Vera interface om, waarmee je lampen e.d. kunt bedienen.

Ik ben benieuwd naar waar je op uit gaat komen!

Jep.
JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

GH

Quote from: Jep on March 21, 2016, 12:32:16
Eerlijk gezegd ondervind ik weinig problemen met het Z-Wave systeem. Dat schakelt betrouwbaar. Inderdaad moet je er zin in hebben om alles te programmeren, maar als je het basic houdt, valt het best mee.

Goed om te horen.... de rails en de eerste sports komen eind volgende week binnen. Dan ga ik eens goed over de scene's die ik wil nadenken. Maar mijn uitgangspunt blijft wel dat in ieder geval alle basis schakelingen met het normale schakelmateriaal moeten kunnen, en dat een oplossing ook wel weer verwijderbaar moet zijn...

Jep

Quote from: GH on March 21, 2016, 13:49:53
Goed om te horen.... de rails en de eerste sports komen eind volgende week binnen. Dan ga ik eens goed over de scene's die ik wil nadenken. Maar mijn uitgangspunt blijft wel dat in ieder geval alle basis schakelingen met het normale schakelmateriaal moeten kunnen, en dat een oplossing ook wel weer verwijderbaar moet zijn...

Naderhand uitbouwen en ombouwen naar de oorspronkelijke situatie is geen probleem. Schakelaars en dimmers (Z-Wave inbouw modules) bouw je achter bestaande wandschakelaars in en worden ook fysiek op die wandschakelaars aangesloten, waardoor lokale bediening van de lampen mogelijk blijft. Ook wanneer je geen internetverbindingen hebt of even geen iPad of smartphone bij de hand hebt.

Jep.
JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

sanderkevdw

Wij hebben gebruik gemaakt van Loxone. Dit is eigenlijk een PLC die uw inputs (schakelaars) koppelt aan uw outputs (lichtpunten, stopcontacten, ...). Ik ben vooral onder de indruk van de integratie met het DMX-protocol. DMX dimmers zijn goedkoop, en de aansturing is supermakkelijk.