Goliath & H3DII: een stel vragen...

Started by suyver, March 29, 2004, 08:52:12

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

suyver

OK, ik ben nog steeds aan het denken over het upgraden van mijn Pioneer 737 met psm-1 naar een betere scaler. Die Holo3DII ziet er op papier erg interessant uit (ik heb helaas voorlopig geen gelegenheid om hem in het echt te kunnen bekijken). Maar hoewel ik veel threads op dit board heb gelezen, snap ik die Holo3DII nog steeds niet helemaal.

Ik begrijp dat het een kaart is die ik in een HTPC zetten moet. Of dat ik (waarschijnlijk beter) een Goliath-scaler kopen kan, want dat is eigenlijk niets anders dan een HTPC met een Holo3DII erin. Dat zou zeker mijn voorkeur hebben, want dan weet ik ten minste zeker dat alles goed zit. :D

Zo'n Goliath heeft dan ook een 5xBNC uitgang, welke ik op mijn CRT kan aansluiten. Ik sluit dan mijn Pioneer 737 aan op de Goliath (op de Holo3DII?) via composite-out en ik gebruik de interne psm-1 dus niet meer. Ik heb op dit board gelezen dat voor een redelijk goede DVD speler, zoals mijn Pioneer 737, een aansluiting via SDI geen (significante) winst geeft ten opzichte van gewoon aansluiten via composite, dus ik hoef mijn DVD speler niet aan te passen of te upgraden.

Klopt het tot zover? ;)


Ik speel alleen maar DVD (en in de toekomst HD-DVD) af. Geen spelletjes, video, sateliet, ...

Nu de dingen die ik nog niet helemaal begrijp:

1. Wat is het verschil tussen de DVD speler via composite of via s-video op de Goliath aan te sluiten?

2. Welke software draait op de Goliath om voor de DVD-playback te zorgen? Moet ik daar nog regelmatig  dingen voor instellen (buiten de eerste keer voor calibreren e.d.), of gaat dat allemaal vanzelf?

3. Als ik wil beginnen met kijken, dan moet ik dus de HTPC (Goliath) aanzetten. Moet ik daarna ook nog inloggen, software starten, ...? Zelfde vraag voor het afsluiten: wat moet ik allemaal zelf doen? Heb ik bijvoorbeeld een toetsenbord en een muis nodig?

4. Moet ik iets doen om te switchen van regio 1 naar regio 2 (NTCS - PAL), of doet de Goliath dat automatisch?

5. De Holo3DII kan geen HD-content scalen, maar hij heeft wel een passthrough. Betekent dit dus dat als ik een HD-DVD speler (als die ooit komt) direct op mijn CRT aansluit ik precies het zelfde resultaat krijg als dat ik deze via de Holo3DII op mijn CRT aansluit? Is het redelijk om te verwachten dat HD-scaling op korte termijn (zeg binnen een jaar) een mogelijkheid wordt voor de Holo-serie? Of dat er in deze prijsklasse een superieur product op de markt komt welke bijvoorbeeld wel 1080i -> 1080p kan?

6. Is het wat het beeld betreft zinvol om de psm-1 uit mijn Pioneer te halen als ik switch naar een Holo3DII? Dat zou zinvol kunnen zijn als deze misschien het uitgangssignaal stoort, of zoiets.

7. Mijn meeste DVD's zijn anamorphic, dus dat zou de 'standaard' zijn voor het gehele systeem (anamorphic squeeze op de CRT). Maar ik heb ook een paar letterbox. Wat moet ik doen als ik een letterbox-DVD wil bekijken?

8. Ik las over de mogelijkheid om de Goliath te kopen met een touchscreen erbij. Wat is het voordeel daarvan boven een gewone platte LCD en een afstandbediening? Dat laatste lijkt me veel goedkoper en net zo flexibel. Zeker aangezien ik begreep dat (na de eerste calibratie e.d.) er weinig aan de Goliath ingesteld moet worden.

9. Is er iemand hier die een Holo3DII geprobeerd heeft en dusdanig ontevreden was dat hij geswitched is naar een andere scaler in de zelfde prijsklasse?

10. Wat is die "Mike Parker" mod waar ik zoveel over hoor en heeft dat ook betrekking op de Holo3DII? Zo ja, (en indien nuttig) zit dat dan ook in die complete Goliath-scalers?

11. Kan ik zo'n Goliath-scaler ook met een extern beeldscherm gebruiken om spelletjes mee te spelen? Het zou dan om een of twee spelletjes (Uru, vervolg op Myst) gaan, die niet op mijn laptop te spelen zijn vanwege de te beperkte grafische kaart in mijn laptop.



Alvast hartelijk bedankt voor alle antwoorden!

-Freek.
Never underestimate the predictability of stupidity...

J.A.F._Doorhof

Hi,

1.
De voorkeur geven wij aan component aansluiten van de DVD speler, dat geeft een beter beeld dan composite of S-video.

2.
DVD playback is er niet op de Goliath, tenzij je dat wilt dan kiezen we voor TT, WinDVD of PowerDVD.
Wel is er scaling software op de Goliath, dat is de Immersive software.

3.
Je hoeft helemaal niets te doen, je zet de Goliath aan en de rest wordt automatisch geladen, je hoeft in principe alleen de input te selecteren, alle resoluties hangen automatisch aan PAL en NTSC per input.
Dus als je een PAL DVD laadt dan kiest de software zelf bv 1440x1152@50hz, laadt je daarna een NTSC DVD switched hij zelf naar bv 1440x960@59,94hz. Dit kun je zelf helemaal instellen.

4.
Zie 3

5.
Met de HDaux kun je wel degelijk HD content scalen, ik draai zelf ook 1080i50 op 1080P50.
Enige nadeel is dat er geen 3/2 pulldown is, op dit moment is er echter nog geen enkele scaler onder de € 7000,00 die dat wel doet, ik zou daar ook rustig even mee wachten totdat alles er echt is, waarschijnlijk zullen de HD-DVD spelers zelf al 1080P gaan uitsturen (hoop ik).

6.
PSM-1 kan blijven zitten, maar ik zou de speler verkopen en een speler kopen met betere component uitgangen dan de 737, denk bv aan de 686 of de 868 in de Pioneer range.

7.
Voor LTBX DVD's kun je 2 dingen doen.
Je kunt een andere geheugen op je projector maken, dus een squeezed en unsqueezed.
Je kunt in de H3DII software kiezen voor LTBX (waarmee de software van LTBX anamorphic maakt net als de PSM-1).
Zelfde geldt voor 4:3 software, de H3DII kan daar zwarte balken naast zetten.

8.
Touchscreen is fantastisch maar ERG ERG duur, ik zou persoonlijk OF voor de oplossing gaan die Jaco heeft gemaakt met Grinder (of wel alles met een pronto bedienen), of gewoon voor de oplossing die ik gebruik met een handtracklaser.

9.
In mijn klantenkring volgens mij nog niemand, wel klagen sommige mensen over de 2e monitor die je moet gebruiken voor de bediening, maar andere zien dat weer als een voordeel, zo heb je altijd wat.
De Fli2300 is gewoon één van de beste deïnterlacers op de markt, de enige ECHTE bug die de H3DII nog heeft is een PAL chroma delay, maar als je je projector convergeert met de H3DII in de keten is dat teruggebracht naar niet opvallend behalve op testpatronen.

10.
Mike Parker heeft een speciale RGBModule gemaakt voor de H3DII die wat schoner uitstuurt en tevens op 1Volt, iets waar vooral CRT's zich heel lekker bij voelen.

11.
Je kunt gewoon een 2e monitor aansluiten dat is geen probleem (dat moet zelfs voor de OSD), ik zou er zelf alleen geen games op spelen, het is en blijft namelijk een scaler.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Michel

#2
Ik heb onlangs een Goliath van frank gezien. Nette HTPC met redelijk hoogwaardige componenten en een MSI mainboard.
Zo op zich niets bijzonders (het blijft gewoon een PC natuurlijk), maar je mag aannemen dat Frank redelijk wat moeite gedaan heeft om een stabiele combinatie van componenten te vinden.

Ik vond het een sterke setup, maar alleen die kast he:(
Ik denk dat mensen die zo'n scaler PC kopen, niet zullen vallen over een 125,00-150,00 meerprijs als de zaak dan in een fraaie kast zit zoals deze:



Op dit moment zou ik zeker nog geen Holo3d II kopen. Eerst maar even wachten totdat immersive de meest dwingende problemen opgelost heeft. Ik heb er wel vertrouwen in dat ze het gaan oplossen, maar hoe vaak gebeurt het niet dat het toch aan een hardwareprobleem blijkt te liggen en daar niets meer aan gedaan wordt. Veiligheid boven alles. Ik heb spijt van mijn aankoop, maar dat kan over een maand (als immersive het probleem wellicht gefixed heeft) wel weer helemaal anders zijn.

Als je de HTPC wilt gaan gebruiken voor DVD weergave, zou ik zeker voor de XCARD gaan. Deze kaart zorgt voor een digitale beeldverbinding tussen de MPEG DECODER op de Xcard en de HOLO3D kaart. Je hebt dan een verbinding die vrijwel gelijkwaardig is aan een goede DVD speler met SDI.
In combinatie met de software www.joveplayer.com heb je dan meteen een mooi menu dat als overlay in de Holo3D geprojecteerd wordt. OOK VIA DE RGBHV!!

Michel
56" JVC HD-ILA
Dreambox DM7025-S/7020S/500S
Onkyo TX-DS797
Panasonic DVD-RA82 SDI Snazi Netcinema DVD Ceratec Effeqt MKII, Effeqt W, Effect CS, CeraSub 'Veto'

J.A.F._Doorhof

Michel,
Heb je al geconvergeerd met een PAL testpatroon ?
Ik heb het hier ondertussen uitgeprobeerd, maar dat is DE reden dat ik geen chroma delay zie op PAL zoals andere.

Waarschijnlijk heb je 1440x1152 niet met een DVD geconvergeerd maar met het interne patroon van de projector of met een desktop, probeer het met de H3DII in de keten en je zult zien dat het probleem voor 90% is opgelost, alleen met echte testpatronen is het nog te zien.

De kast blijft een hekelpunt, je kunt elke kast kiezen die je wilt natuurlijk.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Michel

Nee nog niet. Ik zit op de Mike Parker mod te wachten. Ik heb nu geen aansluitmogelijkheden meer omdat ik mijn Radeon 9500 al 'gedemod' heb.

De PC staat dus open in de woonkamer (tot grote ergenis van mijn vriendin) en de projector kwijnt weg van eenzaamheid en werkeloosheid-;))

Michel
56" JVC HD-ILA
Dreambox DM7025-S/7020S/500S
Onkyo TX-DS797
Panasonic DVD-RA82 SDI Snazi Netcinema DVD Ceratec Effeqt MKII, Effeqt W, Effect CS, CeraSub 'Veto'

jaco

Immersive moet natuurlijk gewoon het Chorma probleem oplossen. Het blijft zichtbaar als je goed kijkt. Vooral bij kleurovergangen is het zichtbaar.
Het ligt er aan of je je er aan stoort. Dan kan het een onoverkomenlijk probleem zijn.
Ik kan er prima mee leven, maar verwacht wel dat Immersive het oplost.

Het scalen van 1080i naar 1080p is inderdaad alleen BOB, dus met een film zal dit minder goeg gaan. Dit ligt aan de licentie voorwaarden die Genesis (producent/eigenaar van Faroudja labs) stelt lijkt mij. Dit wordt niet zo duidelijk verteld, maar het lijkt er sterk op.
Een andere optie zou moeten zijn dat de HDAUX het gaat doen. Er zit een FPGA op, en als die genoeg capaciteit heeft zou dit theoretisch kunnen (afhankelijkheid met de singaal routing door de Holo2 en de HD-AUX)
De basis van de Holo2 is nog steeds een Sd de-interlacer en Scaler.
De HD-AUX is een kaart met een progressive input en output met A/D en D/A converters. Dit gedigitaliseerde signaal kan dan (denk ik) door de FPGA bewerkt worden en wordt vervolgens door de FLI2300 chip gerout. Van daar kan het dan analoog of digitaal uitgestuurd worden.

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

suyver

Bedankt voor de duidelijke antwoorden tot nu toe! :D

Quote from: J.A.F._Doorhof on March 29, 2004, 09:04:09
2.
DVD playback is er niet op de Goliath, tenzij je dat wilt dan kiezen we voor TT, WinDVD of PowerDVD.
Wel is er scaling software op de Goliath, dat is de Immersive software.

Even ter verduidelijking voor mij: Met DVD-playback bedoel je dus het gewone interlaced signaal, zonder scaling of wat dan ook? Dat is dan inderdaad niet interessant, dus dat maakt me niet uit.

De scaling, naar 1040p of zoiets, die gebeurt dus door de Immersive software. En deze wordt automatisch geladen bij het opstarten? Dus eigenlijk is dit nauwelijks anders dan een standalone scaler; alleen het naampje?



Quote6.
PSM-1 kan blijven zitten, maar ik zou de speler verkopen en een speler kopen met betere component uitgangen dan de 737, denk bv aan de 686 of de 868 in de Pioneer range.

Maakt dat echt zo veel uit in beeldkwaliteit?


Quote8.
Touchscreen is fantastisch maar ERG ERG duur, ik zou persoonlijk OF voor de oplossing gaan die Jaco heeft gemaakt met Grinder (of wel alles met een pronto bedienen), of gewoon voor de oplossing die ik gebruik met een handtracklaser.
Kun je iets meer vertellen over die handtracklaser-oplossing? Heb je dan gewoon een handtracklaser (is dat een soort draadloze muis?) en een LCD-monitor waarmee je de instellingen veranderd?



Quote11.
Je kunt gewoon een 2e monitor aansluiten dat is geen probleem (dat moet zelfs voor de OSD), ik zou er zelf alleen geen games op spelen, het is en blijft namelijk een scaler.
Ik snap niet helemaal wat het nadeel zou zijn om een spelletje op zo'n Goliath te spelen. Natuurlijk niet terwijl hij ook bezig is met scaling of zo, maar anders maakt het toch niet uit? ???
En als je klaar bent met het spelletje, dan verwijder je de software en ben je toch klaar?




-Freek.
Never underestimate the predictability of stupidity...

suyver

Quote from: Michel on March 29, 2004, 09:19:45
Ik vond het een sterke setup, maar alleen die kast he:(
Ik denk dat mensen die zo'n scaler PC kopen, niet zullen vallen over een 125,00-150,00 meerprijs als de zaak dan in een fraaie kast zit zoals deze:


Grappig hoe andere mensen andere dingen belangrijk vinden: die kast interesseert me totaal niets. Hij komt toch in een kast te staan zodat hij niet zichtbaar voor mij is. Daar zou ik dus geen eurocent voor over hebben! :D



-Freek.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Robbo

Qwa scaler is de Holo een leuk ding, maar ja het blijft een HTPC.  Met alle gevolgen van dien.  Ik draai ook met een Holo en ben blij dat het nu eindelijk allemaal goed werkt, maar dat heeft heel wat voeten in de aarde gehad.  Dus als je ervoor kiest ga dan voor een kant en klare oplossing en koop de Goliath.

Inmiddels zijn er wel alternatieven op de markt gekomen in dezelfde prijscategorie:  Iscan HD en de reeks van Lumagen.  Als ik momenteel iets anders moet kopen, ging ik daar kijken.  Maar de Holo doet het voor mij momenteel nog goed genoeg en totdat er een betaalbare 1080i->1080p oplossing met pulldown komt, draai ik er nog even mee.

Ik verwacht wel dat er veel te halen is met SDI op jouw speler.  Een vergelijk onlangs tussen mijn Pioneer 656 SDI en Toshiba SD900 op component heeft Grindtegel er toe besluiten om zijn SD900 te verkopen.  Dat verschil was zeer groot.

J.A.F._Doorhof

@Robbo,
Dat van de verkoop van Grindtegel moet dan puur op beeld gegaan zijn, qua audio vindt ik het zonde ;D.

@Suyver,
Je KUNT games spelen, met de H3DII kun je zelf voluit gaan terwijl je DVD kijkt, de CPU wordt namelijk niet meer belast door het scalen, echter ik ben er geen voorstander van omdat je dan ECHT het HTPC gevoel krijgt, onze goliaths bedienen niet echt meer als een PC namelijk, behalve het opstarten en uitzetten dan ;D.

De handtracklaser is een soort trackbal die je in je hand houdt met muisknoppen op RF, voor dit soort toepassing perfect en zeer snel. De extra monitor gebruik je voor alle menus en instellingen dat zijn er namelijk behoorlijk veel, als echter alles ingesteld staat kijk je er nooit meer naar om en gaat alles automatisch, mijn TFT staat dan ook 99% van de tijd uit.

Met DVD playback bedoelde ik inderdaad DVD playback vanuit de PC, dus DVD in de PC en eruit via de Radeon, dan bypass je de hele H3DII, dat is namelijk een echte scaler kaart.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Grindtegel

Het was inderdaad op het verschil in beeld dat me heeft doen besluiten om de Tosh te verkopen.

Heb nu een 868 van Pioneer en ik zie toch wel een behoorlijk verschil, zowel in scherpte maar vooral ook in de verzadiging van de kleuren.

Ik vraag me af of het met een sdi upgrade nog beter kan, maar ik durf dat niet meer te gaan testen bij Robbo  ;D

Ik gebruik mijn pc (met H3D 1 kaart) voor echt vanalles, mijn harde schijf staat helemaal vol met mp3's, spelletjes en ander geneuzel, maar tot nu toe heb ik nog geen problemen ondervonden met conflicten etc. Het is wel de bedoeling dat ik over een tijdje puur een dedicated htpc wil (ben mijn huidige pc langzaam aan het upgraden, de oude onderdelen worden de uiteindelijk htpc). Maar dat heeft meer te maken met het feit dat er volgend jaar ook een dedicated HT room gaat komen  :D .
Marantz | Bryston | Monitor Audio | Velodyne | JVC | Oppo | HDI Dune   ---   Mytek | Violectric | Fostex | Roon

Quick Reply

Warning: this topic has not been posted in for at least 60 days.
Unless you're sure you want to reply, please consider starting a new topic.

Name:
Email:
Verification:
Please leave this box empty:
Type the letters shown in the picture
Listen to the letters / Request another image

Type the letters shown in the picture:
Wat is de hoofdstad van Nederland:
Onze vlag is blauw, wit en:
Shortcuts: ALT+S post or ALT+P preview