New HDMI 2.1 standard said to improve HDR support

Started by denada, March 9, 2016, 14:14:30

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

M

LG G2 83
Sony X800m2
Apple 4K 2022
JBL Bar 1300

road rebel

#26
Quote from: denada on March  9, 2016, 14:14:30
http://www.flatpanelshd.com/news.php?subaction=showfull&id=1457513362

En met 1 nieuwsbericht zijn alle TV's en receivers in 2016 al meteen niet meer futureproof :)

Vraag is natuurlijk of je deze 'betere' variant van HDR echt zult missen en hoeveel materiaal er beschikbaar komt met deze dynamische HDR laag...

The current HDMI 2.0 standard added support for HDR (high dynamic range) through a HDMI 2.0a revision. The next version of the popular interface standard will be HDMI 2.1 that adds support for "dynamic metadata" for HDR, according to Philips.

Om verder in te gaan op HDMI 2.1, onlangs kwam ik dit tegen:

HDMI Specification 2.1 Feature Highlights Include:
[...]
> eARC supports the most advanced audio formats such as object-based audio, and enables advanced audio signal control capabilities including device auto-detect.

FAQ eARC
Q: Will this work with any HDMI cable?
A: This works with HDMI High Speed Cables with Ethernet and the new 48G cable
Q: Is this available through a firmware upgrade?
A: Depends on manufacturer implementation

Bron: hdmi.org

Wat voor mij overkomt alsof eARC niet enkel beperkt zal worden tot de nieuwe HDMI 48G kabel.

Verder kwam ik op AVSforum volgende post tegen:

Quotehttps://hdguru.com/hdmi-2-1-to-bring...er-experience/

With eARC the audio bandwidth increases from 1 Mbps to 38 Mbps (8 channels, 192 kHz, 24 bits).

I like the idea that Enhanced ARC will put the receiver back to being an audio processing device and leave the image processing to the TV. You will be able to connect the devices that require quick response time or 0 image processing directly to the TV and send the audio bit-stream to the receiver. I think this is an excellent development with HDMI 2.1, receivers have been adding more and more video processing features that are actually making them become outdated faster, like 4K HDR, this made receivers that coudn't pass-through HDR become obsolete. Had the receiver only had to carry the audio signal it would still be useful and up to date piece of equipment for people's 4K HDR setups.

De auteur slaat de plank een beetje mis (ARC trekt nl. ook 1,5Mbps voor DTS 5.1; 4,6 Mbps voor 96 kHz/24-bit stereo PCM en in een aantal specifieke gevallen, waarbij de implementatie de specificaties van het originele ARC standaard overschrijdt, namelijk de 6Mbps van Dolby Atmos over DD+@192kHz. Het verhaal van de audio/video processing time bij passthrough van een receiver is minimaal).

Toch lijkt eARC voor mij gepaard met grote voordelen:
-De processor/receiver hoeft niet meer geüpgraded te worden bij elke HDMI-standaard of upgrade.
-De video keten blijft gesloten tussen bron en TV
-De talrijke glitches tussen de verschillende HDMI en HDCP normen komt te vervallen
-De interne mediaspeler in een TV kan een volwaardige mediaspeler vervangen
-Streaming diensten zouden ook HD surroundformats kunnen aanbieden
-Volledige integratie en switching gebeurt thv. de TV, maw. de nood voor universele afstandsbedieningen voor het "temmen" van een complex setup vervalt.

Of zie ik het te positief in?

road rebel

Verder wordt er voorspeld dat HDMI 48G beperkt zal zijn tot 3-5m.
Met een elektronische EQ of een andere vorm zal je er nog een paar meters aan kunnen toevoegen.
Voor langere afstanden zal je een optische eenheid nodig hebben in de kabel, tenminste dat verwachten ze bij het HDMI forum.

HDMI 2.1 webinar

Het feit dat hun webinar met iemand van cleerline (fiber producent) plaatsvond zegt natuurlijk genoeg. 

Voor langere afstanden en multiroom video verwachten ze bij CEDIA naar de toekomst eerder gekeken naar AV over IP met betere compressie algoritmes.
Misschien moeten ze toch maar een oplossing vinden om het oorspronkelijk signaal "compressed" maar beveiligd door te sturen, het is natuurlijk van den zotten dat men eerst een signaal van pak-em-beet 128Mbps (UHD BR), 40Mbps (BR) of Netflix (15Mbps) neemt om die dan te unpacken tot 18(of zelfs 48)Gbps om vervolgens beperkt te zijn tot een armbereik omdat geen enkele passieve kabel het verder trekt.

Kjelt

Daar ben ik het wel mee eens, het unpacken kan uiteraard dan ook in de weergever (beeld) en de prepro (geluid) plaats vinden.
Het upgrade probleem verschuift dan wel naar alle componenten incl. de weergever dus bv 2 jaar oude projectoren zijn dan niet meer bruikbaar. Dat is best een flinke afschrijving als je naar de investering kijkt echter we zien het nu ook met HDR gebeuren, je zult toch weer een nieuwe projector met HDR support dienen aan te schaffen.

whoknows

Persoonlijk denk ik dat 8K eerlijk gezegd weinig verbetering gaat brengen, op een 65 Inch scherm zul je waarschijnlijk geen verschil zien op een afstand van een paar meter ... Denk dus dat het voor de gemiddelde nederlandse huiskamer geen verbetering zal zijn, wat dus een snelle adoptie in de weg zal staan.
htpc --> minidsp 4x10hd --> Hypex ncore --> avalon compass like cloon

road rebel

Ik deel jouw mening wat betreft 8K; alleen is HDMI 2.1 zoveel meer dan 8K zo blijkt.

skyfox

#31
Even praktisch bezien, is er bekend wanneer we de eerste devices met HDMI 2.1 mogen verwachten. Ik krijg het gevoel dat dit "soon" is, waarmee ik bedoel niet voor modeljaar 2019 of later.

Edit: na intensief googlen gevonden; de eerste producten zouden vanaf medio dit jaar leverbaar worden, vanaf 2018 zouden we helemaal los moeten gaan met de nieuwe standaard.
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

road rebel

Van wat ik onthouden heb van de CEPRO webinar met de CEO van HDMI forum: Q3 2017: standaard bekend, dan kunnen producenten ten vroegste hun chips op de markt brengen, waarna de eindproducent het producent nog moet ontwikkelen.

Indien de huidige HDMI chips van (bijvoorbeeld) panasonic reeds 48G capable zijn, dan zou het wel eens vrij snel kunnen gaan, anders Q4 2018/ Q1 2019.

Multimediaknaller

Leuk hoor en alle content op schijfjes uit het stenen tijdperk of zien wij straks alleen maar films op USB sticks in de videotheek  ;D

skyfox

Quote from: Bierbraker on March 23, 2017, 15:11:39
de videotheek;D

Was da?  :nopompom:

Mijn vrouw voorspelt dat schijfjes over 10 jaar redelijk passé zijn... Ik denk eerder 15 jaar, maar dan nog. Zullen wel SD kaartjes worden ofzo, denk ik? Scheelt ook weer draaiende onderdelen. Ach ja, ze houden ons consumenten wel bezig, dat is duidelijk. Maar goed, modeljaar 2019 ga ik niet op wachten met een nieuwe tv en receiver, dat is me wel duidelijk. Wachten tot het najaar/winter dit jaar is voor mij wel een beetje de max.
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

road rebel

#35
Ik denk dat het wel eens veel sneller kan gaan, probeer maar eens 2dehands films te verkopen, zelfs blurays geraak je met moeite kwijt aan 1€.
VOD, streaming en Downloaden, daar gaat het om.

This chart shows consumer spending on home entertainment in the United States in 2016.

statista.com

skyfox

Zijn wij fanatiekelingen dan de laatste der mohikanen voor wat betreft aanschaffen van fysieke media? Zal er binnenkort een streamingdienst voor video opstaan die de nieuwste releases in 4k HDR mét HD audio aanbiedt tegen enigszins normale prijzen? Of gaat dat niet gebeuren omdat de gemiddelde consument full HD met 5.1 audio wel prima vindt?
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

gerard1


Multimediaknaller

Als men ook nog DTS HD over dat dunne draadje krijgt gaat mijn 4K speler de deur uit met de doos er achteraan.

skyfox

Hierover nadenkend begin ik toch steeds meer te neigen naar implementatie van een 5.1 systeem in de woonkamer. Dan maar geen superduper 7.1/5.1.4 systeem. Kan ik het uitgespaarde geld mooi uitgeven aan een nóg mooiere speaker óf mooiere versterking óf... Dan loop ik de komende 5-10 jaar vast een hoop Atmos geweld mis, maar daarna zal het toch wel klaar zijn daarmee. Hmmz...  :blink: :nopompom:
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

home@the movies

QuoteZal er binnenkort een streamingdienst voor video opstaan die de nieuwste releases in 4k HDR mét HD audio aanbiedt tegen enigszins normale prijzen?

Die zijn er toch reeds, VUDU bvb bied 4K HDR en HD audio aan op hun platform, uiteraard niet met de bandbreedte van een disc maar wel zeer fraai . Zij hebben de nieuwste releases in principe zelfs een week voor de release op fysieke media.


skyfox

#41
Gaaf! En met Atmos ook... had ik niet verwacht. Nu voor de vrouw nog nl subs en dan is het feest compleet. Huren voor 5 dollar is ook prima te overzien. Stukken beter dan 30 euro voor een 4k schijf (belachelijke prijs imho!).
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Multimediaknaller

Quote from: skyfox on March 23, 2017, 23:22:24
Stukken beter dan 30 euro voor een 4k schijf (belachelijke prijs imho!).
Het eerste CeeDeetje koste toen ook 50 Gulden  :dry:

skyfox

Quote from: Bierbraker on March 24, 2017, 10:29:44
Het eerste CeeDeetje koste toen ook 50 Gulden  :dry:

Dat is dan ook wel weer zo. Feitelijk is de situatie nu niet anders, behalve dat er meer concurrenten zijn die de gunst van de consument zoeken. Blijft wel dat ik de prijs belachelijk vind, maar dat ligt bij mij  ;)
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

ppeter

Quote from: skyfox on March 23, 2017, 17:38:56
Hierover nadenkend begin ik toch steeds meer te neigen naar implementatie van een 5.1 systeem in de woonkamer. Dan maar geen superduper 7.1/5.1.4 systeem. Kan ik het uitgespaarde geld mooi uitgeven aan een nóg mooiere speaker óf mooiere versterking óf... Dan loop ik de komende 5-10 jaar vast een hoop Atmos geweld mis, maar daarna zal het toch wel klaar zijn daarmee. Hmmz...  :blink: :nopompom:

Wij genieten volop van onze implementatie van een 5.1.2 in onze woonkamer. De hardware stoort helemaal niet, en met een druk op de knop is het genieten van de cinema. 😎
JVC DLA-N5 * iVision TabTensioned 4K Cinema Screen 230 * Panasonic OLED TX-55GZ1500 * Panasonic DMP-UB900/UHD/4K * Marantz Cinema 40 - 5.1.2 * Focal Chora 826 - Chora Center - Chora 806 + Cambridge Minx 22 ATMOS Rear High + Sub Klipsch R-112SW * Nvidia Shield TV Pro 2019 * Apple TV 4K 2022 *
 ** iPad Pro 11-inch 2020 * iPhone 12 Pro 2020 * MacBook Pro ** Apple Watch Ultra **

road rebel

#45
Atmos heeft geen dolby true HD loseless nodig, er is ook een Atmos variant voor DD+ volgens de dolby website. In een nader toekomst krijg je Atmos (DD+) via Netflix. En dat zal volstaan voor de meeste consumenten (verschil hoor je toch niet op een soundbar).
Maar hoe groot is de markt van "AV enthousiast" met volledige surroundsets?
Dat weet ik niet.

scoc

Quote from: skyfox on March 24, 2017, 10:51:33
Dat is dan ook wel weer zo. Feitelijk is de situatie nu niet anders, behalve dat er meer concurrenten zijn die de gunst van de consument zoeken. Blijft wel dat ik de prijs belachelijk vind, maar dat ligt bij mij  ;)

Prijs van de meeste UHD blu-rays is gewoon te gek voor woorden 30-35€. Op deze manier graven ze hun eigen put. En sommige maken dan nog het argument dat je er dan wel de blu-ray bijkrijgt. So what de prijs is er gewoon ver over en zo krijgen ze me niet over naar UHD. De kwaliteit van Blu-Ray is uitstekend in de meeste gevallen met een veel betere prijs-kwaliteit.
Woonkamer (stereo): Aurender N20 | Devialet Expert 220 Pro | TAD ME1 | Purepower+ 1500 | Vicoustic panels
Woonkamer (tv): Apple TV 4K | Panasonic TX-55HZ1000E | Sonos Beam v2
HT: Oppo UDP-203 CineMike mod 2 | OSMC Vero 4K | Apple TV 4K | Lyngdorf MP-60 + MXA-8400 | Marantz MM7055 CineMike | ATC SCM11/C3C/SCM11 | 4 x Monitor Audio CSS230 | 2 x B&W DB3D | JVC DLA-NZ7 | Stewart Studiotek G3 | Propower 1050

skyfox

Nou ja, zo denk ik er dus ook over. Zeker als je ziet dat de markt voor schijfjes krimpt. Qua strategie zou ik lagere prijzen hanteren. Introductieprijs voor bluray en 4k schijfjes rond de 19 euro vind ik een stuk schappelijker. Wil je dat ik alles aanschaf ipv stream, dan zit ik eerder aan 13 euro voor een schijf te denken. Dit baseer ik op dat ik de meeste films max 2x kijk en een goede streamingdienst mij voor 6 euro (om en nabij) voorziet van een uitstekende stream. Twee keer huren is 12 euro, euro erbij voor het fysieke schijfje. Maar goed, er zal een reden zijn dat ik niet in de verkoop c.q. marketing werk...
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

wrcveen

Quote from: Bierbraker on March 23, 2017, 16:38:13
Als men ook nog DTS HD over dat dunne draadje krijgt gaat mijn 4K speler de deur uit met de doos er achteraan.

Dat is er al Kaleidescape http://www.kaleidescape.com daar download je de 1:1 discs.
| Sony VW 760 | Cinemascope 380 cm | Apple TV 4K | Sony Playstation 5 | Anthem MRX 1120 7.2.4 | Revel W990 | Revel W893 | 2x JBL Synthesis S1S-EX |

ppeter

Het is tijdens de overgangs periode dat beide bd/uhd schijfjes in de doos zitten met een hoge prijs tot gevolg. Binnenkort zullen de losse uhd schijfjes aan een lagere prijs beschikbaar komen.
Door deze strategie leggen ze natuurlijk de (prijs) drempel wel heel hoog, en zal het de motivatie sterk vertragen/wegnemen om deze aan te kopen. En dat in combinatie met de momenteel nog dure players, zullen de meeste wel aan streamen gaan.

Maar natuurlijk zal de waanzinnige beeldkwaliteit van native 4K HDR, sommigen kunnen overtuigen om de spullen in huis te halen.
JVC DLA-N5 * iVision TabTensioned 4K Cinema Screen 230 * Panasonic OLED TX-55GZ1500 * Panasonic DMP-UB900/UHD/4K * Marantz Cinema 40 - 5.1.2 * Focal Chora 826 - Chora Center - Chora 806 + Cambridge Minx 22 ATMOS Rear High + Sub Klipsch R-112SW * Nvidia Shield TV Pro 2019 * Apple TV 4K 2022 *
 ** iPad Pro 11-inch 2020 * iPhone 12 Pro 2020 * MacBook Pro ** Apple Watch Ultra **