Wordt mijn internetsnelheid geknepen?

Started by fietser, March 7, 2016, 15:29:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

fietser

Hoi. Ik ben een redelijke computernoob en ik zit met het volgende:
Ik heb een 100Mb/100Mb glasvezellijn van Telfort. Met speedtest van KPN haal ik bedraad deze snelheid met Ookla kom ik tot ongeveer 85Mb down/ 60Mb up.
Ik download soms wat bestanden met een newsreader (Newsbin) van 2 payserves Astra en Tweak beide met unlimited snelheid. Als ik bestanden download komt de snelheid niet boven de 40Mb uit. Dit geldt voor zowel bedraad als via wifi. Bedraad heb ik geprobeerd via de experiabox en mijn eigen router die erachter zit voor de wifi. Als ik een bestand draadloos van laptop naar nas stuur gaat dit met 90Mb via mijn eigen netwerk. Telfortsupport geeft aan dat het bij mij zit maar volgens mij heb ik alles uitgesloten. Weet iemand hier nog iets over te melden. graag in "Jip en Janneke" taal.
Manger P1, Dan D'Agostino Progression Integrated, Audio Anologue AA phono, Crystal Cable Micro Diamond speakercable, SME 12A 309 arm, Ortofon Cadenza Red, Crystal Cable Micro Diamond 2 interlink. Bonn N8, Cristal Connect netwerkkabel, Forester F1, Audioquest Monsoon, Audioquest Niagara 1200.

mikekiwi

Download je naar je eigen harde schijf of direct naar een NAS? bij mij bleek in vergelijkbare snelheid de NAS-doorvoersnelheid het probleem te zijn.

Als direct naar NAS het geval is zou ik eens testen met naar HDD downloaden. Ik heb ook Astraweb en 100/100 glas via KPN en haal dan ca 11,4MB/s. Best prima dus.

fietser

Rechtstreeks naar hdd. Mijn nas 212j kan sowieso de 100/100 niet aan.
Manger P1, Dan D'Agostino Progression Integrated, Audio Anologue AA phono, Crystal Cable Micro Diamond speakercable, SME 12A 309 arm, Ortofon Cadenza Red, Crystal Cable Micro Diamond 2 interlink. Bonn N8, Cristal Connect netwerkkabel, Forester F1, Audioquest Monsoon, Audioquest Niagara 1200.

Kjelt

Ten eerste hangt het van je contract met je newsserver af, is die wel 100Mb of hoger (onbeperkt) of zit daar een beperking in het max. download en max. connections (verbindingen).
Als dit beide onbeperkt is en bv 20 connecties dan moet je in je newsbin configuratie van je server zetten dat je max. die 20 connections wilt gebruiken, liefst een paar minder als je ook andere software gebruikt die een connectie moet maken.

Als dit al in orde is dan de volgende mogelijkheid:
Newsbin haalt bestanden in heel veel kleine deeltjes op.
Nu hangt het er vanaf of dat deeltje wat opgehaald wordt wel aanwezig is op hun server of eventueel een backup server (als je die hebt ingesteld) en hoe oud het bestand is (hoe ouder hoe trager vaak want dan staat het niet in hun buffer (cache) en moet het ergens anders vandaan gehaald worden.
Ik heb regelmatig met mijn 150/150 verbinding dat het met recente bestanden full speed gaat maar bv met 200+ dagen oude bestanden het naar 30 of minder terug zakt. Zeker als het van meerdere newsservers af moet komen kan de snelheid flink in elkaar zakken.

Dus dit is niet een hele goede test om te kijken of ze je knijpen of niet. De Ookla is een betere test en als je daar 85Mb haalt dan denk ik niet dat ze je knijpen.

fietser

#4
Newsbin staat goed geconfigureerd. Astra als eerste tweak als backup. Ouderdom van de bestanden doet nagenoeg niets voor de snelheid. Nog vergeten te melden dat ik bij glashard heb gezeten voor ik naar Telfort moest. Bij Glashard (lijbrand) haalde ik in dezelfde configuratie wel rond de 90Mb download draadloos en bedraad. Bij het "headeren " van een newsgroup haal ik makkelijk 250Mb volgen newsbin gemeten
Manger P1, Dan D'Agostino Progression Integrated, Audio Anologue AA phono, Crystal Cable Micro Diamond speakercable, SME 12A 309 arm, Ortofon Cadenza Red, Crystal Cable Micro Diamond 2 interlink. Bonn N8, Cristal Connect netwerkkabel, Forester F1, Audioquest Monsoon, Audioquest Niagara 1200.

Hanky Panky

Trek alles er eens tussenuit, kill de wifi trek alle stekkers uit de KPN router op 1 na voor je laptop en ga bedraad eens testen met je laptop en de Experiabox. 

Dan kun je dingen uitsluiten.

Overigens drukt TV kijken je lijnsnelheid met 10-15 mbit.

Hier KPN glas 500/500 en dat haal ik ook wel mits ik dat op een vlotte pc test.
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

fietser

 Test rechtstreeks bedraad vanaf experia al gedaan , geen tv aan nas los geen andere router aan gekoppeld. Dit had geen effect op de snelheid. Ga nu overigens ook afvragen of mijn laptop hetnog wel bij kan sloffen. 6 jaar oude HP Pavilion met eerste gen. I5. Wel recentelijk opnieuw geïnstalleerd met W10.
Manger P1, Dan D'Agostino Progression Integrated, Audio Anologue AA phono, Crystal Cable Micro Diamond speakercable, SME 12A 309 arm, Ortofon Cadenza Red, Crystal Cable Micro Diamond 2 interlink. Bonn N8, Cristal Connect netwerkkabel, Forester F1, Audioquest Monsoon, Audioquest Niagara 1200.

Hanky Panky

Quote from: fietser on March  7, 2016, 16:51:01
Test rechtstreeks bedraad vanaf experia al gedaan , geen tv aan nas los geen andere router aan gekoppeld. Dit had geen effect op de snelheid. Ga nu overigens ook afvragen of mijn laptop hetnog wel bij kan sloffen. 6 jaar oude HP Pavilion met eerste gen. I5. Wel recentelijk opnieuw geïnstalleerd met W10.

Kun je een moderner exemplaar lenen binnen de vrienden/familie kring? Liefst iets met een SSD erin?
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

jaco

#8
Als je ram genoeg hebt zou ik de parts in ram laten cachen als het in te stellen is via je news leech programma. Vooral op een oudere pc kan dit veel schelen.

Ik heb 4GB buffer ingesteld (16GB ram in pc)
Dan kun je over het algemeen meerdere delen van iets wat je download in geheugen cachen, en als iets compleet is wordt een operatie gedaan om er 1 file van te maken en die moet dan weg geschreven worden naar hdd/ssd. Dat is dan 1 I/O process.

Als je niet kunt cachen worden alle stukjes eerst op disk geschreven, als alle stukjes binnen zijn ingelezen, en dan een complete file geschreven.
Dus je hebt dan 3 I/O processen tegelijk lopen.

Een SSD kan er nog wat mee, maar een hdd heeft het er moeilijker mee, zeker in een laptop waar een 5400 rpm of langzamere hdd meestal inzit.

Astra kan wel 400-500 mbps leveren voor niet te oude files. Daar mag het probleem niet zitten. Als het 1000-2000 dagen oud is wordt het wel (flink) langzamer meestal.

fietser

Weet niet of ik je goed begrijp maar als newsbin een download voltooid heeft stopt een eventuele volgende tot alle rar files eventueel zijn gerepareerd en zijn uitgepakt  Mijn laptop heeft volgens mij 4gb ram. Blijft vreemd dat dit zich allemaal afspeelt na het wisselen van provider met als enige wijziging de tussenkomst van de Experia box.
Manger P1, Dan D'Agostino Progression Integrated, Audio Anologue AA phono, Crystal Cable Micro Diamond speakercable, SME 12A 309 arm, Ortofon Cadenza Red, Crystal Cable Micro Diamond 2 interlink. Bonn N8, Cristal Connect netwerkkabel, Forester F1, Audioquest Monsoon, Audioquest Niagara 1200.

jaco

#10
Ik bedoel:
4GB linux iso file is gesplits in 100 MB rar files, het zijn er 40 met een stel reparatie files.
Die 100 MB files, bestaan uit kleine files op usenet, dat heet iets van line size omdat het een text georiënteerd mechanisme is. Zeg 3000 7bit karakters per line of zoiets. Daarvoor wordt yEnc gebruikt (binary in 7 bit ascii)
Dan is het 100Mb / 21KB aan stukjes die je moet downloaden voor 1 rar file.
Die paar honderd stukjes is het issue, die worden per stuk op je disk geschreven tot ze allemaal binnen zijn, dan wordt die 100 MB rar file weer terug gemaakt en geschreven.

fietser

Dank voor je reactie . Ik krijg steeds meer de indruk dat het een hardware matig iets gaat worden. Als ik je goed begrijp kan mijn schijf/processor het niet snel genoeg wegzetten . Volgende vraag kan dat zo zijn kan dan Door slijtage zijn? Ik heb immers de hele laptop opnieuw geïnstalleerd zodat ik weer met fabrieksinstellingen ben begonnen.
Manger P1, Dan D'Agostino Progression Integrated, Audio Anologue AA phono, Crystal Cable Micro Diamond speakercable, SME 12A 309 arm, Ortofon Cadenza Red, Crystal Cable Micro Diamond 2 interlink. Bonn N8, Cristal Connect netwerkkabel, Forester F1, Audioquest Monsoon, Audioquest Niagara 1200.

jaco

#12
Je hdd kan gefragmenteerd zijn, waardooor seek tijden langer worden. (Als je een re install hebt gedaan zou dat waarschijnlijk minder moeten zijn dan ervoor, maar goed)

Windows 10 hoeft het issue niet te zijn. Ik zie 548 mbps (68MB/sec) naar beneden komen op mijn pc.
Dat was een i7-920 van dezelfde generatie als jouw i5 waarschijnlijk. Nu is het een E3-1265Lv2 en die heeft hogere clockspeed per core en doet het niet beter of minder..

Ik heb een experia v8 gehad en nu een v10, maar dat maakt voor die snelheid ook geen verschil.

Ik zou echt kijken of je een 500MB of 1GB buffer voor cache kunt instellen in je news leech programma.


Edit: ik lees het bog eens terug en je gebruikt newsbin, daar kun je prima een buffer instellen.

Stukje van newsbin forum


QuoteI'd turn off "Show server commands" in the network options. The tends to overload the logging at high speeds.

How much RAM do you have? If you have >8 gigs.

[Performance]
ChunkCacheSize=2000

Might set this in the configuration file. Make sure you exit first. Then edit the NBI file with wordpad. I'd make a backup before you did it.

When you start Newsbin you should see it say 2000/2000 now. Then try some downloads. If it uses too much RAM, reduce it.



Met de windows task manager onder performance kun je van alles zien van wat je cpu, geheugen en disk doen tijdens de download:
http://www.thewindowsclub.com/learn-windows-8-task-manager-pro

fietser

Dank voor het meedenken. Probleem opgelost door vervanging van mijn 6 jaar oude Linksys
Manger P1, Dan D'Agostino Progression Integrated, Audio Anologue AA phono, Crystal Cable Micro Diamond speakercable, SME 12A 309 arm, Ortofon Cadenza Red, Crystal Cable Micro Diamond 2 interlink. Bonn N8, Cristal Connect netwerkkabel, Forester F1, Audioquest Monsoon, Audioquest Niagara 1200.

blue-eyes

Sowieso haal je met deze technieken nooit de volle 100/100. Effectief is 90/90 al erg goed. Ethernet eigenschap. Zo heb ik dat ooit geleerd, ik weet niet of dit nog zo is? Jaco?
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

fietser

Haal hiermee met de tv aan 85 down. Kan nu ook een blu-ray iso probleemloos stream en.  Ik ben happy
Manger P1, Dan D'Agostino Progression Integrated, Audio Anologue AA phono, Crystal Cable Micro Diamond speakercable, SME 12A 309 arm, Ortofon Cadenza Red, Crystal Cable Micro Diamond 2 interlink. Bonn N8, Cristal Connect netwerkkabel, Forester F1, Audioquest Monsoon, Audioquest Niagara 1200.

dennism

Quote from: Blue-Eyes on April  8, 2016, 17:50:32
Sowieso haal je met deze technieken nooit de volle 100/100. Effectief is 90/90 al erg goed. Ethernet eigenschap. Zo heb ik dat ooit geleerd, ik weet niet of dit nog zo is? Jaco?

Je hebt inderdaad altijd overhead waardoor je nooit effectief de volledig gemaximaliseerde snelheid kan halen.

Hanky Panky

Quote from: Blue-Eyes on April  8, 2016, 17:50:32
Sowieso haal je met deze technieken nooit de volle 100/100. Effectief is 90/90 al erg goed. Ethernet eigenschap. Zo heb ik dat ooit geleerd, ik weet niet of dit nog zo is? Jaco?

Met KPN glas 100/100 haalde ik dat ook daadwerkelijk (soms net iets meer, 102-103).

500/500 haal ik alleen op mijn meest moderne PC (i5), op de server (Celeron G550) blijft het hangen op 375-400.
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

dennism

Quote from: Hanky Panky on April  9, 2016, 16:08:50
Met KPN glas 100/100 haalde ik dat ook daadwerkelijk (soms net iets meer, 102-103).

500/500 haal ik alleen op mijn meest moderne PC (i5), op de server (Celeron G550) blijft het hangen op 375-400.

Dat ligt eraan waar de provider op maximaliseert. Maximaliseren ze op bruto maximale snelheid zal je door de overhead de geadverteerde snelheden net niet halen, maximaliseren ze op netto en houden ze dus wel rekening met de overhead dan kan je de geadverteerde snelheid inderdaad wel halen, of er zelfs iets boven zitten.

Kjelt


blue-eyes

Sowieso moet je van het maximum altijd de telefoon en TV stromen aftrekken. De 500 of 100 is niet dedicated internet, maar het totaal wat KPN levert. Op 500 Mbit is dat niet significant, maar toch.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Kjelt

#21
Hoeft niet, ik heb bv twee glasvezels een voor internet/ voip en eentje voor de tv, zowel dvb-c als nog analoog.
Kun je makkelijk testen met speednet terwijl meerdere tvs aan staan zou niets mogen uitmaken.

jaco

Kpn levert je 3 vlans over een drager.
Als je een 100 mbps pop hebt dan gaat je tv bandbreedte van 100 mbps af.
Bij een gigabit pop gaat de tv bandbreedte van 1 gigabit af en wordt je 500 mbps geshaped.
Dat is bij mij op 10% meer, rond de 550 mbps.

Kjelt

Dus als je 3 tv's hebt of kastjes om tv te kijken en die staan aan dan is je bandbreedte al bijna op? That sucks.  :D

Hanky Panky

Internet radio aan, Citrix terminal actief en dan haal ik dit ongeveer:

Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000