Eminence LAB12 + Exodus PR15

Started by Hanz71, March 6, 2016, 17:47:36

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Hanz71

Er moet weer een nieuwe subwoofer komen. En wel een beetje compact ontwerp. Komende tijd niet heel veel tijd om te klussen. Voornamelijk even plannen en een klein beetje advies.
Ik zou een Exodus Tempest-X verkopen maar heb dus bovenstaand setje erbij gekocht.
Aangedreven moet het spul worden met een Detonation DT300. 300 Watt class-D met een instelbare bassboost.
De ringkern in deze versterker bromt. Daarvoor heb ik een Sjostrom DCT02 aangeschaft. Die moet in een kastje komen. De kabel wordt een randaarde aansluitsnoer dat ik door midden knip om het filter tussen te hangen. Eventueel t.z.t. een slof erachter om ook mijn stereo set erachter te hangen (Musical Fidelity M1clic met een M1Power). DC killen schijnt ook wel fijn te zijn voor je hifi kwaliteit...
Anyway....
Plan is een niet al te grote kast (60 a 70 liter), laag tunen en +3dB opkrikken waar ie afvalt... Bijgevoegd een plaatje van de response in een 65 liter kast met wat vulling.....
PR = 640 gr. tuning is dan op 22,7 Hz met een -3dB op 23,5....
Prima voor een redelijk compact design. Met genoeg headroom omdat er maar mild geboost wordt (+3dB op 25Hz).
Heeft iemand ervaring met DC-filters? Passieve membranen lijken totaal uit de mode op het forum. Ik ben er toch wel een fan van. Na mijn 18 inch koelkast (Adire Maelstrom), Exodus Tempest-X bakbeest maar weer eens een wat compacter ontwerp met een PR....
Nu eerst even wachten op het DC filter om te kijken of de humm van de ringkern daarmee verdwijnt. Anders schaf ik eventueel een wyntek WAM300-DSP aan. Hypex is natuurlijk de bewezen route, maar hier heb ik ook wel vertrouwen in. Wohlgemuth is natuurlijk een bekende naam in zelfbouwland....

In mijn bezit reeds: XLS12 met Adire PR15 (HT) met Omnes DBC12 en Zap Pulse 2.3SE,
JBL 8inch (GT8?) met 2 SD215PR van Dayton met een 100Watt Plate amp.

Hanz71

#1
Filter ingebouwd in een high end behuizing. Helaas bromt de trafo nog steeds. Maar eens even open geschroefd aan zetten....


vincneus1

Zeer professioneel hoor :D  improvisatie op z'n best! Ik ga dit ff volgen, wil ooit ook met pr's gaan experimenteren

Hanz71

#3
PR's hebben een heel groot voordeel ten opzichte van Bass reflex poorten: compressie komt niet voor. Bovendien kun je achteraf de tuning aanpassen door het gewicht van de PR aan te passen.... Bij een BR kan dit ook, maar dieper afstemmen betekent een poort kleiner maken, waardoor compressie weer in beeld komt.
Compressie: de lucht veer (BR poort) kan niet snel genoeg reageren waardoor de BR luidspreker bij hoge geluidsdruk meer reageert als een gesloten systeem.
Een andere kant van dit verhaal is als de luchtsnelheid in de poort te hoog wordt (compressie dus) dit ook hoorbaar kan zijn (chuffing).
Een PR valt 5de orde af ipv 4de orde t.o.v. BR, dus steiler.
Je moet natuurlijk wat uitkijken met de maximale uitslag van de PR.