Laagweergave tekort oplossen, panelen?

Started by audio_stabilo, March 3, 2016, 12:19:01

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

djoeri

Ik zie toch gewoon gaten in het hout? Dat dempingmateriaal moet je niet zoveel van aantrekken dat maakt iets niet dicht of open maar zorgt er vooral voor dat geluidsgolven niet terug ketsen de woofers in.
Laat er anders iemand naar kijken die er verstand van heeft het is zo een beetje lastig zeggen.

Succes

Staaled

#26
Wat ik erover kan vinden hoort het zo.Gesloten ,gepoort.

"net door het oude elektuur hifi luidsprekers doorgebladerd en kwam in deel 3 de vifa basis 2.0 tegen. die had 1 woofer in een gesloten kast zitten en 1 in een basreflex. dit is ook een interessante combinatie."
bron :http://www.hififorum.nl/index.php?topic=17965.15
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

audio_stabilo

#27
Quote from: Staaled on March  4, 2016, 08:47:07
Wat ik erover kan vinden hoort het zo.Gesloten ,gepoort.

"net door het oude elektuur hifi luidsprekers doorgebladerd en kwam in deel 3 de vifa basis 2.0 tegen. die had 1 woofer in een gesloten kast zitten en 1 in een basreflex. dit is ook een interessante combinatie."
bron :http://www.hififorum.nl/index.php?topic=17965.15

Ja heb net getest zodat alleen het laag werkt met de plaatjes er tussen uit achter op de speaker. Alleen de bovenste zit op bass. Dus die onderste zit geen eens op bass. Daarom mis ik misschien wat punch want die doet niks door het gat. Maar heb mijn speakers toen zwart gemaakt en krijg de speakers er niet uit ook al zijn de schroeven er uit. Iemand een tip?

En mag ik die tweede woofer gewoon OOK aansluiten bij bass  het filter? Of evt aansluiten bij de andere woofer die al op Bass zit op het filter

audio_stabilo

Net toch nog gelukt maar zitten beide op bass op het filter... dan snap ik niet als ik alleen het laag laat lopen ik maar 1 speaker hoor

audio_stabilo

Die man waarvan ik ze gekocht heb vertelde mij dat er 1 op sublaag zit en de andere niet. Maar als ik het zo zie zitten ze gewoon beide op bass.
Rechts onder in is de bass. Hier lopen beide speakers heen

djoeri

waar gaan beide kabels naar toe die op bass zitten? Want op een van je eerdere fotos zag ik nog een extra spoel van 3.9 en ik weet nog niet welke speakers daarop aangesloten zitten.

Groet Djoeri

audio_stabilo

Quote from: djoeri on March  4, 2016, 12:39:47
waar gaan beide kabels naar toe die op bass zitten? Want op een van je eerdere fotos zag ik nog een extra spoel van 3.9 en ik weet nog niet welke speakers daarop aangesloten zitten.

Groet Djoeri

De spoel loopt naar het midden onderin het filter (naar ext) weet niet wat dat is?

Beide kabels van bass lopen beide naar een woofer

audio_stabilo

Want wat ik ook raar vind is dat als ik de plaatjes weg haal en alleen LF aansluit ik alleen de bovenste woofer hoor en niet beide....

djoeri

Oke dan begrijp ik het, er zit een 3.9 spoel naar de plus van beide woofers en die drie condensatoren van 47uf naar de min. Dus op de printplaat zit het goed, tenzij de soldeerpunten niet goed zijn.Je weet zeker dat de draden ook aangesloten zijn op de woofer?


Gr Djoeri

audio_stabilo

Quote from: djoeri on March  4, 2016, 13:16:56
Oke dan begrijp ik het, er zit een 3.9 spoel naar de plus van beide woofers en die drie condensatoren van 47uf naar de min. Dus op de printplaat zit het goed, tenzij de soldeerpunten niet goed zijn.Je weet zeker dat de draden ook aangesloten zijn op de woofer?


Gr Djoeri

Ze geven beide geluid dus ik neem aan van wel ;)
Maar wat doet die spoel dan precies? Wat is het nut daarvan?

Wat die man heeft gezegt klopt dus niet? Dat er 1 op woofer nog moet

djoeri

de combinatie spoel en condensator zorgt ervoor dat het mid wordt weggefilterd naar je woofer, dit wil je omdat de middentoner dit voor zijn rekening neemt.
Ik begrijp dus nog niet precies wat die man bedoelt, tenzij er nog meer in zit wat ik niet zie. Beide woofers zouden hetzelfde geluid moeten geven, misschien de onderste iets zachter vanwege gesloten systeem.

Gr Djoeri

audio_stabilo

Quote from: djoeri on March  4, 2016, 13:31:05
de combinatie spoel en condensator zorgt ervoor dat het mid wordt weggefilterd naar je woofer, dit wil je omdat de middentoner dit voor zijn rekening neemt.
Ik begrijp dus nog niet precies wat die man bedoelt, tenzij er nog meer in zit wat ik niet zie. Beide woofers zouden hetzelfde geluid moeten geven, misschien de onderste iets zachter vanwege gesloten systeem.

Gr Djoeri

Bovenste woofer is idd gesloten. Denk dat die man ook niet helemaal weet wat die zegt dan.
Misschien een tweede reflex gat maken? ;)

djoeri

Dan zou ik zoals Marcel aangeeft een weerstand op hoog en midden zetten, zodat dit wat zachter speelt en je meer laag krijgt. Vaak zijn deze speakers wat direct afgesteld.
Of een regelbare eindversterker op het laag bv Hypex, dan maak je het systeem actief in het laag.

Succes

audio_stabilo

Quote from: djoeri on March  4, 2016, 13:54:37
Dan zou ik zoals Marcel aangeeft een weerstand op hoog en midden zetten, zodat dit wat zachter speelt en je meer laag krijgt. Vaak zijn deze speakers wat direct afgesteld.
Of een regelbare eindversterker op het laag bv Hypex, dan maak je het systeem actief in het laag.

Succes

Dankje wel voor jullie tips. Is dat makkelijk zo'n weerstand? Hoe doe ik dat? (laatste vraag)

djoeri

Met weerstanden is het wel zoeken welke waarde je nodig hebt en dat dan voor elke weg.

Ik heb nog eens zitten denken en misschien is het een idee om een hypex te kopen bv de 2.1 of 2700  ( beide 2 kanalen) en die op beide laag secties aan te sluiten. Dan kun je het laag helemaal afstemmen op wat je wilt en middels DSP(2700) zelfs nog corrigeren. Je bent dan wel iets meer geld kwijt maar krijgt wel veel meer laag terug.

Succes.

audio_stabilo

Ik ga er eens naar kijken.

Heb toen ook een Rotel RSX 1065 gehad (was wel een receiver) maar die had volgens mij ook meer controle over het laag. Zou het kunnen dat die gewoon veel zwaarder is? Enige jammere is dat het geen echt stereo geluid is als uit een stereo versterker

chansig

Wat bedoel je met "geen echt stereogeluid" ?

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

H&C Hifi

Koop gewoon even een paar weerstandjes en begin met 3ohm ofzo. (kosten 50cent per stuk schat ik)

het simpelste is :

draai 1 voor 1 de drivers eruit en haal de luidsprekerkabel aan 1 kant van de driver los.
Tussen de kabel die nu los ligt en het aansluitpunt van de driver bevestig je de weerstand.

Gebruik voor alle drivers dezelfde waarde weerstand.

Hoe hoger de waarde van de weerstand hoe meer het geluid van die driver gedempt word.

Succes !


audio_stabilo

Quote from: chansig on March  4, 2016, 17:23:13
Wat bedoel je met "geen echt stereogeluid" ?

Gr Hans

Een receiver geeft niet zulk mooi stereo geluid als een stereoversterker :)

djoeri

#44
Dan zou ik die weerstand juist aan de ingang kant van het filter zetten dan pak je in een keer mid-laag, mid en hoog met dezelfde weerstand. Dit kan je zelf doen door de aansluitingsplaat los te maken en een weerstand op de plus zetten van de bovenste aansluitingen. Daarnaast is het beter de weerstand voor het filter te plaatsen of erna in de vorm van een lpad. Maar ik denk dat een plate amp veel meer gaat brengen.


audio_stabilo

Quote from: HcHifi.nl on March  4, 2016, 17:47:47
Koop gewoon even een paar weerstandjes en begin met 3ohm ofzo. (kosten 50cent per stuk schat ik)

het simpelste is :

draai 1 voor 1 de drivers eruit en haal de luidsprekerkabel aan 1 kant van de driver los.
Tussen de kabel die nu los ligt en het aansluitpunt van de driver bevestig je de weerstand.

Gebruik voor alle drivers dezelfde waarde weerstand.

Hoe hoger de waarde van de weerstand hoe meer het geluid van die driver gedempt word.

Succes !

Oke en dit dan tussen tweeter, mid hoog en mid?

Waar kan ik dit krijgen?

En een uiteinde van het weerstandje komt dan op het aansluitpunt dan de speaker te zitten? Maakt dat niet uit?

Moet overgigens niet zo worden dat de bass er zwaar bovenuit gaat komen he

audio_stabilo

Quote from: djoeri on March  4, 2016, 19:20:40
Dan zou ik die weerstand juist aan de ingang kant van het filter zetten dan pak je in een keer mid-laag, mid en hoog met dezelfde weerstand. Dit kan je zelf doen door de aansluitingsplaat los te maken en een weerstand op de plus zetten van de bovenste aansluitingen. Daarnaast is het beter de weerstand voor het filter te plaatsen of erna in de vorm van een lpad. Maar ik denk dat een plate amp veel meer gaat brengen.

Hoe werkt dat met een plate amp dan? Heb even op google gekeken. Is toch gewoon voor een subwoofer? Die moet ik dan in mijn speaker bouwen? Dus dan wordt die actief? Hoe sluit ik dat aan dan? Gewoon de speakers op die amp en dan met cinch of speaker kabel naar mijn versterker?

audio_stabilo

Ik kan het ook heel makkelijk houden en een keer een goede sub kopen voor het onderste laag ;)

djoeri

#48
Heb je nog ergens een simpele stereo versterker staan met regelbaar volume? Dan kun je die op de pre out van de denon aansluiten en van daaruit met speaker kabel naar de onderste aansluitingen van de vifa en haal je de brugjes eruit. Dan kun je ervaren hoe actief laag klinkt.

Succes

audio_stabilo

#49
Quote from: djoeri on March  4, 2016, 19:45:16
Heb je nog ergens een simpele stereo versterker staan met regelbaar volume? Dan kun je die op de pre out van de denon aansluiten en van daaruit met speaker kabel naar de onderste aansluitingen van de vifa en haal je de brugjes eruit. Dan kun je ervaren hoe actief laag klinkt.

Succes

Dan schakelt mijn speaker aansluiting op de denon toch uit ? dus voor mid en hoog?
Dan ga ik alleen maar laag horen.

Gooi je die dan bijvoorbeeld gewoon op aux?
En ga ik niet met volume verschillen zitten?

En het probleem is nog steeds dat de onderste aansluiting maar 1 speaker laag weergeeft en niet beide woofers.