497 miljoen euro boete voor Microsoft

Started by Spacebass, March 23, 2004, 16:13:34

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Spacebass


Erik

Hopelijk naar het opensource gemeenschap ;D
Of wat naar Redhat, KDE, Gnome, Mozilla, Erik, OpenOffice.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Spacebass

QuoteOf wat naar Redhat, KDE, Gnome, Mozilla, Erik, OpenOffice.
;D  ;D

Iedereen krijgt maar boetes...zodat ze weer een jaar kunnen verhuizen van belgie naar Duitsland  ::)

Scarp

Erg goed verhaal: http://www.pbs.org/cringely/pulpit/pulpit20040401.html

Die 500 miljoen is wat microsoft in 2 weekjes verdient, dus het zal ze een worst wezen. Zelfs al zouden ze 3 miljard dollar moeten betalen, dan houden ze nog 1 miljard winst over :)

Een bedrijf dat zoveel geld heeft en verdient straf je niet tegen met boetes van dit soort (voor microsoft) onbenullige bedragen.

Erik

Het zit hem natuurlijk niet alleen die boete dat is peanuts voor ze. Maar dat iemand ze een boete geeft wegens misbruik en andere ongeoorloofde praktijken is veel erger voor MS.
Dit zou een precedent kunnen oplveren en dat zullen ze ten alle tijde willen voorkomen.

Zo las ik gisteren dat ze het "ineens" met SUN op een akkoordje hebben gegooid (Sun had geen geld meer om te procederen). Sun die de meeste steun aan dat europese verhaal gaf. Trekt zijn steun aan deze aanklacht dan ook in.
Heel jammer want het zou wel eens goed zijn als MS niet met alles wegkomt.


Het zou dus best kunnen dat de EU nu met een mond vol tanden staat en de boete in hoger beroep niet meer stand houdt.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Scarp

Ik denk het niet dat microsoft er veel van leert. Bedrijven zijn tegenwoordig machtiger dan overheden, dus blijven gewoon veel dingen lang rekken en zoveel mogelijk geld binnen halen.

blue-eyes

Dat heeft niets met leren te maken. Dit wordt gewoon ingecalculeert. Bewust.

De meeropbrengsten, naamsbekendheid, etc. wegen ruim op tegen de boetes....
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Erik

#7
Ze zijn toch nog niet klaar met MS? Ze moesten oa ook nog Mediaplayer uit Windows halen, specificaties aanleveren zodat derde partijen hun programmatuur hierop kunnen aanpassen.
MS gaf al aan daar niet zoveel zin in te hebben.
Er zal dus nog een vervolg moeten komen.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Scarp

Denk je heus dat ze met een speciale "uitgeklede" windows versie voor europa komen? Dit gaan ze nog jaren rekken met hun leger van advocaten. De Europese Unie is ook baggertraag, dus dat zorgt al voor vertraging. Tegen de tijd dat het allemaal klaar is, hebben ze weer een nieuwe versie waarin ze dan claimen dat het niet mogelijk is, etc etc etc... Anderzijds kunnen ze ook de voorwaarden weer gaan aanpassen of iets dergelijks.

Ik geloof er echt geen bal van dat microsoft iets gaat doen behalve advocaten aan het werk zetten en ze veel geld, dus gaat dit nog wel ff door.

jaco

Nederland 'krijgt' 7% van die boete.. Alhans dat hoeven ze minder mee te betalen aan Europa. Is toch 34790000 Euro.

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Spacebass

Maar laatste ontwikkeling is dat Sun een akkoordje heeft met Microsoft voor +/- 1,2 miljard dollar! En laat nou sun een van de hoofdgetuigen zijn in deze aanklacht...grote kans dat Microsoft het hoger beroep gaat winnen als Sun zich terugtrekt  ;)

Shorty

QuoteNederland 'krijgt' 7% van die boete.. Alhans dat hoeven ze minder mee te betalen aan Europa. Is toch 34790000 Euro.

Da's dan mooi € 2,32 voor ieder van ons ;D

VrGr,

Bart J.

Spacebass

Quote from: Shorty on April  6, 2004, 10:24:38
Da's dan mooi € 2,32 voor ieder van ons ;D
VrGr,
Bart J.
En weer een nieuwe "Zalm" in spee  ;D

(Rekenen voor de echte cijfers bekend zijn  ;) )

Eddy

Ik heb nooit goed begrepen waarom een software bedrijf zijn software niet mag maken zoals hij zelf wil. Waarom moet die mediaplayer er eigenlijk uit? In de Apple OS zal ook wel een mediaplayer inzitten, moet er dan ook niet uit? Als ik den Bill zou zijn zou ik gewoon windows van de Europese markt halen, het zal dan vlug gedaan zijn met het MS pesten  :P

Eddy

Spacebass

#14
Het argument is nl dat als er een speler op de markt is, dit de innovatie en prijsstelling niet bevorderd...
Vergeet niet dat Microsoft het in het verleden vaak niet heeft uitgevonden maar de ideeen "gepikt" heeft.
In een normale situatie zou door concurentie de andere leveranciers hun product goekoper/beter willen maken om klanten over de streep te trekken.

Als er al een soortgelijk product (gratis) meegeleverd wordt (maar niet heus) krijgt het andere bedrijf onvoldoende inkomsten om oa research activiteiten te bekostigen, waardoor het bedrijf oof failliet gaat of doodbloed. Aangezien Microsoft geen geweldige innovaties in het verleden heeft gedaan, rijst de twijfel of zij dat ooit in een monopliesituatie wel zouden doen en of de prijs na een te grote afhankelijkheid wel betaalbaar blijft...

Een van de akties was het nieuwe licentiesysteem die eigenllijk grote bedrijven gedwongen heeft uitgaven te doen, die achteraf helemaal niet nodig waren geweest, sterker nog diegene die zich niet hebben laten verleiden zijn er achteraf beter af.

Tis niet dat Microsoft een slecht bedrijf is, maar een monopolie positie is nooit ten goede geweest van de consument...en waarom zouden ze ook in die situatie? Het is een bedrijf met aandeelhouders, en die willen geld zien.

ps
Internet/HTML > Niet Microsoft
Eerste Browsers > Niet Microsoft
Eerste E-mail clients > Niet Microsoft
Eerste Netwerken >  Niet Microsoft
Eerste Game consoles > Niet Microsoft
Eerste Besturingssyteem > Niet Microsoft
Eerste Grafische User Interface > Niet Microsoft
Eerste Games > Niet Microsoft
Eerste Databases > Niet Microsoft
Eerste Multiplatform programmeer taal > Niet Microsoft
Eerste programmeertalen > Niet Microsoft
Eerste HTML Editors > Niet Microsoft
Eerste 3D engines > Niet Microsoft
Eerste wordprocessor > Niet Microsoft
Eerste Spreadsheets > Niet Microsoft
Eerste gedeelde Agenda's > Niet Microsoft
SQL > Niet Microsoft


Ik kan nog wel ff doorgaan hoor maar in deze context Eerste Media Player > Niet Microsoft.

Als je het dus wat breder kijkt zie je dat Microsoft een aantal dingen wel heel goed doet Marketing en kennis inkopen

Zelfs het laatste paradepaardje .Net en C# zijn geen echte innovaties...

Waarom ik toch ook blij ben met Microsoft is dat bedrijven vaak zonder al te veel gedoe bestanden uit kunnen wisselen en onafhankelijke software leveranciers gemakkelijk met hun klant kunnen communiceren omdat er een soort van standaardisering in uiterlijk heeft plaatsgevonden.
Of dit de beste systeem was? Ach...VHS heeft uiteindelijk ook gewonnen.  ;)

sterker nog...wat heeft Bill Gates eigenlijk zelf uitgevonden (Zelfs MS-DOS was ingekocht) ?

Misschien dat iemand er een lijstje van kan plaatsen...ik kan het eigenlijk net zo snel bedenken....  ???

Eddy

Dat kan je van Apple toch ook zeggen? Zij hebben ook niet html email netwerken enz uitgevonden. Zelfs gui is niet door Apple uitgevonden.
(Kan me bv nog ergens GEM herinneren van Digital.)
Anderzijds gebruiken die thirth party bedrijven een platform (windows) waar geen licenties op moeten betaald worden. Dat kan niet van alle os'en gezegd worden. (De Unix licence servers vliegen me om de oren  :) Misschien moet MS dan maar licenties aan would-be sw bedrijven vragen, met daar tegenover een open windows structuur.

Groeten,
  Eddy

Spacebass

#16
Quote from: Eddy on April  6, 2004, 22:48:52
(Kan me bv nog ergens GEM herinneren van Digital.)
Anderzijds gebruiken die thirth party bedrijven een platform (windows) waar geen licenties op moeten betaald worden. Dat kan niet van alle os'en gezegd worden. (De Unix licence servers vliegen me om de oren  :) Misschien moet MS dan maar licenties aan would-be sw bedrijven vragen, met daar tegenover een open windows structuur.

Groeten,
  Eddy

Je hoort mij niet zeggen dat apple GUI heeft uitgevonden of netwerken etc.

(Ok het downloaden van MP3's op een legale manier met integratie software en hardware EN vernieuwende en gebruiks/oogvriendelijke designs...die credits krijgen ze in iedergeval van mij  :D )

Sutherland had volgens mij de eerste GUI ontworpen (MIT) en apple (later ook BG) baseerde zich op een door Xerox ontworpen GUI maar goed da's niet wat ik bedoelde.

De klant betaald de licentie voor het gebruik van windows...er is geen reden om ook de softwareontwikkelaars geld te vragen...als dat was gebeurd was er nu geen Microsoft geweest...in iedergeval niet van deze omvang  :D

Als ik als programmeur overigens een softwareontwikkel tool koop dan betaal ik overigens indirect wel degelijk aan MS. Sterker nog als ik een WinXX certificatie wil hebben dan moet ik daar grof geld voor neertellen...soms wordt zelfs een deel van de omzet gevraagd....

Maar begrijp ik het goed dat je zegt dat als een klant een Unix server heeft staan, en ik wil hier software voor schrijven, dat ik dan aan Sun geld moet betalen om dat te mogen  ;D  ;D (does Java ring a bell)

Volgens mij heb je het overigens niet helemaal gevolgd...MS MOET zelfs meer openheid van zaken geven en heeft dat inmiddels ook al gedaan. Er zijn al bedrijven en overheden die inzage hebben in de source code van 95/98/2000/XP. Maar het hoeft niet publiekelijk vrijgegeven te worden...hoewel dat naar ik begrepen heb wel voor de oudere versies op de plank zou liggen...

Geloof mij dat mensen het updaten zat zijn... waarom denk je dat ze nog een jaar doorgaan met win98 ondersteunen en er nog steeds een commandprompt zit in XP...zelfs voor Microsoft geld dat acceptatie valt of staat met consessies....

Lever gewoon een goed en stabiel en goed beveiligd besturingssysteem en laat de klant zelf beslissen wat hij er voor programma's op wil hebben..wordt Windows opzich ook al een stuk goedkoper, sneller en daarmee snoeren ze meteen de mond van de concurrent.

Laat ik nog ff duidelijk hebben dat ik niets tegen Microsoft heb, maar wel tegen figuren als Roel Pieper die beweren dat zo'n boete innovatie van Microsoft tegenhoud...mijn lijstje geeft dacht ik wel een beetje aan dat dat wat Microsoft betreft grote onzin is. Er zijn volgens mij meer programmeurs bezig geweest met gaten dichten dan met een goed ontwerp...Hoewel ik wel begrijp dat ze bijna de gehel bedrijfscapaciteit gestopt hebben in .Net..raad maar eens waarom...beveiliging van Longhorn ;)

PS
Waarom denk je dat MS SUN 1,6 mijard dollar betaald heeft  ;D

Eddy

Microsoft zal, er in ieder geval niet van wakker liggen denk ik. Dat verlies zullen ze wel kunnen afschrijven van hun belastingen. Hun goede boekhouders maken van dit voorval misschien nog wel een winstgevend zaakje. :)

Eddy

Spacebass

Weer moeten we een stukje verder kijken dan de oppervlakte...  ;)

Die half miljard was niet het grootste probleem...de jurisprudentie die "zou" en mogelijk nog kan ontstaan is een stuk gevaarlijker. Ieder bedrijf dat benadeeld is, zou/kan een grotere kans hebben een zaak tegen Microsoft te winnen. Die 1,6 miljard als afkoopsom is waarschijnlijk de enige oplossing voor Microsoft om bij het schavot weg te blijven  ;) Maar goed de tijd zal het ook in deze leren  ;)

Nou maar hopen dat Microsoft ook zijn conclussies trekt...lijkt mij sterk, maar goed  :)

EdwinB

Quote from: Spacebass on April  7, 2004, 21:43:58
...de jurisprudentie die "zou" en mogelijk nog kan ontstaan is een stuk gevaarlijker. Ieder bedrijf dat benadeeld is, zou/kan een grotere kans hebben een zaak tegen Microsoft te winnen.

Inderdaad, en niet alleen tegen MS. Je zou deze jurisprudentie namelijk kunnen gebruiken tegen elk OS...

Eddy

Daarom is het zo oneerlijk tov Microsoft imo. Wat te zeggen over de auto industrie? De meeste auto hebben nu een in het dashbord ingebouwde radio/cd speler. En dat kan je niet vervangen door een radio van een ander merk. Die radio is net zo vastgetimmerd in het geheel als windows zijn mediaplayer. de knopjes zitten aan het stuur etc. Kan 'Philips-autoradio' nu een rechtzaak beginnen tegen bv Volvo met als inzet het niet toelaten van zo een ingebouwde radio? Lijkt me net hetzelfde.

Eddy

Spacebass

QuoteTot verrassing van velen is Microsoft met één van haar grootste rivalen, Sun Microsystems, tot een schikking gekomen. Microsoft moet wel diep in de buidel tasten, want het gaat haar $1,6 miljard kosten. Met de schikking komt er een einde aan alle meningsverschillen die er tussen de bedrijven leefden.

Vrijwel gelijktijdig kwam Sun met het nieuws van 3.300 ontslagen, ten gevolge van forse verliezen.
Microsoft gaat Sun $700 miljoen betalen in verband met de antitrust-zaak die Sun tegen Microsoft heeft aangespannen en $900 miljoen in verband met patenten. In de toekomst zullen de bedrijven elkaar royalties gaan betalen voor het gebruik van elkaars technologieën. Microsoft heeft al een eerste betaling van $350 miljoen gedaan. In persberichten roemden de beide topmannen, Sun's Scott McNealy en Microsoft's Steve Ballmer de overeenkomst en noemden het een belangrijke stap vooruit voor beider klanten. In het verleden haalde McNealy vaak uit naar Microsoft als het 'Evil Empire' en noemde daarbij Gates 'Darth Vader', en een klacht van Sun was directe aanleiding voor de EU om een onderzoek naar Microsoft in te stellen en uiteindelijk tot de uitspraak van onlangs te komen.
De samenwerking tussen de bedrijven gaat over vele technieken;
- de lange ruzies over Java komen tot een einde doordat Microsoft haar eigen Java Virtual Machine in de toekomst mag blijven ondersteunen,
- de beider serverproducten worden beter op elkaar afgestemd en er komt een koppeling tussen Active Directory en de Sun Java System Identity Server,
- de Xeon servers van Sun krijgen een Windows certificaat en datzelfde moet voor Sun's Opteron servers gaan gebeuren,
- de ontwikkelplatforms Java en .NET zullen in de toekomst beter gaan samenwerken.
Sun maakte zelfs expliciet bekend dat de overeenkomst met Microsoft nu alle bezwaren die Sun had bij het indienen van de klacht bij de EU teniet deed.
Opmerkelijk genoeg denken analisten dat Microsoft het zichzelf in het hoger beroep in de Europese antitrust-zaak eerder moeilijker maakt dan gemakkelijker met deze overeenkomst met Sun. Microsoft moet namelijk het hof overtuigen dat zij onherstelbare schade zal lijden door opgelegde maatregelen, wil zij hiervoor uitstel krijgen. Maar het wordt moeilijk om dat aan te tonen, wanneer de overeenkomst met Sun in feite exact (een deel van) de uitspraak inhoudt (het geven van informatie over de werking van Windows Server).

Duidelijk stukje  :)

Spacebass

QuoteDie radio is net zo vastgetimmerd in het geheel als windows zijn mediaplayer.

Het is duidelijk dat je zelf niet programmeerd :)
Geen enkele programmeur komt op het idee om een secundair onderdeel te embedden in een basisframewerk.
Dat druist nl tegen elke moderne ontwerpmethodiek aan...afhankelijkheden van secundaire onderdelen  :P
Een mediaplayer is net zo min belangrijk voor een besturingssyteem als een printer ;D

Kijk anders eens rond op de MSDN site, daar zullen zij het jouw zelf uitleggen  ;D

Spacebass