Zolder HT van Jasper

Started by BadEend, March 23, 2004, 00:17:26

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

BadEend

Na het zien van alle mooie ht's hier op het forum ben ik ook maar begonnen aan mijn eigen "home theater".

Als eerst ben ik verhuist naar zolder, en hier is het nodige onder handen genomen.

Ik had zelf helemaal niets kwa apparatuur, alleen een oude tv en een stereo setje. Aangezien ik dit jaar pas 18 word, en nog maar als student leef en een vrij veel eisend leven heb is mijn strategie om onderdeel voor onderdeel aan te schaffen. Het vereist wel veel geduld, maar je ziet beetje voor beetje het geheel beter worden.

Vanwege het succes met mijn eigen ICT onderneming, hab ik al snel wat geld bij elkaar om me kamer in te richten met de nodige meubels. (Wat zijn die bureau's duur joh!).

Het volgende wat aan de orde kwam was het scherm en de projector. Aangezien ik de ruimte had, was de keuze al snel gemaakt. Een CRT projector. Ik heb gekozen voor een Barco 701S vanwege de mogelijkheid om deze direct op een dvd speler aan te sluiten en dure decoders te voorkomen. Tevens is deze projecter kleiner dan zijn broers. Deze mooie projecter heb ik kunnen overnemen van Rob Dingen, voor een scherpe prijs en heel weinig uren op de klok. Bedankt rob! :)

Een projecter, moet ook uiteraard ergens op projecteren. Nogmaals wegens het budget gekozen voor een zelfbouw oplossing, thommy benaderd voor het scherm. Ik heb zo'n 2 meter 50 breedte kwa ruimte en in de hoogte zo'n 3.5 meter. Uiteindelijk gekozen voor ong 2.49  meter bij 1.32. Hier moet ik echter nog over beslissen.

Verder kon ik bijna kostenloos een surround set van philips overnemen, heb ik maar gedaan aangezien het nog wel even kon duren voordat ik mijn audio set compleet heb. Hiermee kan ik dus al een aardig filmpje kijken, natuurlijk niet te vergelijken met dikke 804's of wat dan ook. Maar hij voldoet voorlopig prima voor films.

Source? Progressive scan, goede kwaliteit cd speler en niet extreem duur, ik kwam al snel uit op de Philips DVD 963SA met een medevoorts modificatie. Denon was me net iets te duur, en leverde voor mij nog geen meerwaarde op tegen over de philips.

Op de dag van vandaag is me kamer ingericht, en ben ik bezig met de constructie van mijn scherm. Mijn bedoeling was om pas te posten wanneer hij helemaal klaar was. Echter ben ik wat problemen tegen het lijf gelopen, en plaats ik daarom het geheel vroeger om zo hopelijk wat duidelijkheid te krijgen wat betreft mijn vragen.

De projecter werkt al, echter ben ik nog steeds bezig met het regelen van een BNC -> component kabel. Hij is dus op dit moment aangesloten op een brakke s-video kabel. Geen progressive dus. Verder is het scherm nog niet opgehangen, ben hier nog mee bezig. Hij projecteerd nu onafgesteld op de "muur".

Mijn vragen op dit moment zijn :

TV kijken op een 16:9 frame zal er toch niet uitzien? Of krijg ik dan gewoon het breedbeeld effect dat breedbeeld tv's ook doen bij sommige tv beelden? Hiermee bedoel ik dus met name de wat uitgerekte gezichten

Volgende probleem is mijn projecter plaatsen, op dit moment staat hij wat ongelukkig op de grond naast mijn bed. Maar dit willen we dus op gaan hangen, dit moeten we dus nog uitwerken. Wel vrij lastig vanwege zijn gewicht en de gipsplaten in het dak.

Hier wat foto's, de meeste zijn snel geschoten en vooral de laatste zijn net gemaakt uit de losse hand en zonder goede licht omstandigheden.

De verbouwing:

Zo.. eerst maar is die puinhoop van zolder af  8)



Al een heel eind op weg...



Een week verder..

Een behoorlijk ingreep geweest, huis is gelukkig niet ingestort. Maar een lage balk in je kamer is vervelend.




Scherm gemaakt (hier moet nog het thommydoek omheen + de plintjes van het frame)



Scherm is nu 219 bij 122 hoog. Hier komen nog plintjes op en dan zal de effectieve projectie ruimte : 214 bij 117 zijn.  Dit klopt achteraf dus niet.

Ik twijfel nog wat over de grote, ik heb de ruimte voor 2 meter 33 breed en 1 meter 90 hoog. Op 16:9 tv kijken, is dat te doen? Op 2 meter 10 bedoel ik dan?

Verder snap ik de barco lens programma niet helemaal, wat voor afstand zou ik komen met een effectieve projectie van 210 bij 118,25

Meer foto's volgen.

VlisChris

Hele leuke ruimte heb je ter beschikking :D
Veel plezier ermee.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Jeroen.

Mooie ruimte, maar ik ken deze foto's al ergens anders van.
Heb je  je ht-ruimte al eens eerder gepost?

MvGr,

Jeroen

BadEend

Quote from: InSomNiaC on March 23, 2004, 01:06:03
Mooie ruimte, maar ik ken deze foto's al ergens anders van.
Heb je  je ht-ruimte al eens eerder gepost?

MvGr,

Jeroen

Ja, maar wegens overschakeling naar een andere mail adres en het vergeten van mijn wachtwoord heb ik een nieuw account aangemaakt.

Tevens waren die foto's alleen nog van het begin, het eind resultaat zal hier al snel volgen. (Hoop ik :))

Jinsu

Classé - Kimber - Mitsubishi - Oehlbach - Pioneer - Revel

Science only has a lasting existence for someone who knows that he doesn't know.