Het 'grote' NAD topic

Started by tommi, February 12, 2016, 22:58:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

sion

#400

Quote from: jahtari on June  1, 2020, 19:21:09
Is de nieuwe T778 nu gebaseerd op hypex ncore of ucd techniek?

Geen van beide ... Purifi Eigentakt techniek
Sony VPL-VW260ES *CM* | Marantz sr8012 *CM*| Oppo UHD-203 | JL Audio E110 | KEF Q-Series 750 LR - 650 C - 350 S -  | Bluesound Node 2 *CM*
Showcase

CinéHome

Euh... nee. Gewoon UCD.
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
Specialist in "high mid end" hifi aan "real world" prijzen :-) & Home to A*Brand NewBox speakers & subs
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston,  Denon, Marantz, M&K Sound, Dali, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.
PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.

jahtari

Quote from: MichelDW on June  1, 2020, 19:38:14
Euh... nee. Gewoon UCD.
jammer.

Had gehoopt dat dit mijn toekomstige versterker werd die voor zowel stereo als surround top was.
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

CinéHome

UCD goed geïmplementeerd is ook niet slecht hoor. 😉
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
Specialist in "high mid end" hifi aan "real world" prijzen :-) & Home to A*Brand NewBox speakers & subs
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston,  Denon, Marantz, M&K Sound, Dali, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.
PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.

CinéHome

Aan de nieuwe - competitieve - prijs van €2.999 zeker 1 van de beste af receivers op de markt.
Nieuwe test:
https://hometheaterhifi.com/reviews/receiver-processor/nad-t-778-av-surround-receiver-review/amp/

Likes
Rich and dynamic sound that is always neutral and honest
Modular Design Construction allows for future I/O upgrades
Excellent remote
Premium build quality
Impressive touchscreen display
Well-integrated streaming with BluOS

Would Like To See
No flaws of consequence

The T 778 is an AVR for the long haul. I've enjoyed my time with it more than any other NAD component I've reviewed. It receives my highest recommendation.
Chris Eberle
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
Specialist in "high mid end" hifi aan "real world" prijzen :-) & Home to A*Brand NewBox speakers & subs
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston,  Denon, Marantz, M&K Sound, Dali, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.
PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.

sion

Quote from: sion on June  1, 2020, 19:31:10
Geen van beide ... Purifi Eigentakt techniek

Excuses de verwarring komt denk ik, omdat NAD min of meer tegelijkertijd de press release van de Purifi licentie en de release van de T778 heeft gepubliceerd. Ik had die twee aan elkaar gelinkt ... gevalletje wishfull thinking.
Sony VPL-VW260ES *CM* | Marantz sr8012 *CM*| Oppo UHD-203 | JL Audio E110 | KEF Q-Series 750 LR - 650 C - 350 S -  | Bluesound Node 2 *CM*
Showcase

jahtari

#406
Bedankt voor de link.

Onder een test versta ik echter wat anders dan dit:

First off is the hybrid digital amplifier design which delivers nine channels rated at 85 watts per, Full Disclosure Power, which represents a maximum load at the rated distortion level of .08%. In use, the power delivery is closer to 140 watts at 8 ohms with peak dynamic power at 165 watts. Though I can't verify this with test gear, I can say that this receiver runs cooler than anything I've yet reviewed. My front three speakers present a 4-ohm load with 6 ohms for the two surrounds. After blasting Mahler symphonies for an hour, the receiver is barely above room temperature. To call these amps efficient is to engage in understatement. I can't imagine a speaker that won't be driven well by the T 778.

In elk geval zal de T778 binnenkort op de testbank bij audiosciencereview.com gelegd worden. Dat wacht ik even af.

Ik dacht dat de ucd versies nog een kenmerkend klasse-d geluid geven? Als in gekleurd middengebied?

Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

CinéHome

UCD anno 2020 is niet meer hetzelfde als de eerste variant. Ook daar is doorontwikkeld. En de voeding bepaald ook veel natuurlijk.
Ik hoop dat hij alvast niet in de 'broken'-categorie terechtkomt.  Dat op zich zou een succes zijn. 😁
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
Specialist in "high mid end" hifi aan "real world" prijzen :-) & Home to A*Brand NewBox speakers & subs
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston,  Denon, Marantz, M&K Sound, Dali, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.
PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.

Huub-13

Quote from: jahtari on June  2, 2020, 10:48:01

In elk geval zal de T778 binnenkort op de testbank bij audiosciencereview.com gelegd worden. Dat wacht ik even af.


Deze site wordt op dit forum vaak als een scherprechter aangehaald: als asr.com het goedkeurt dan kan ik het met een gerust hart kopen.
Onbegrijpelijk dat er zoveel waarde wordt gehecht aan het oordeel van deze meetfetesjisten.
Luisteren naar de spullen die getest worden vindt men daar overbodig . . .
Denon DBP4010UD | Hifi Rose 250A | Lyngdorf TDAI-3400 | Magnepan 3.7i | Stax SR-009 + 006t buizenversterker

papaleo

Quote from: Huub-13 on June  2, 2020, 15:13:23
Deze site wordt op dit forum vaak als een scherprechter aangehaald: als asr.com het goedkeurt dan kan ik het met een gerust hart kopen.
Onbegrijpelijk dat er zoveel waarde wordt gehecht aan het oordeel van deze meetfetesjisten.
Luisteren naar de spullen die getest worden vindt men daar overbodig . . .

+1  ^^
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

Tabcam

Quote from: Huub-13 on June  2, 2020, 15:13:23
Deze site wordt op dit forum vaak als een scherprechter aangehaald: als asr.com het goedkeurt dan kan ik het met een gerust hart kopen.
Onbegrijpelijk dat er zoveel waarde wordt gehecht aan het oordeel van deze meetfetesjisten.
Luisteren naar de spullen die getest worden vindt men daar overbodig . . .
Tegenwoordig doet men ook een bijzonder korte subjectieve luistertest, vooral bij luidsprekers. Ik denk wel dat meten helpt. De Purifiversterkers en Topping D90/RME ADI-2 laten dat wel zien. Of je daarmee alles dekt vraag ik me ook af.

Tweede deel is wat je zelf mooi vind klinken. Daar kan je deels invloed op uitoefenen door ergens anders te gaan luisteren en geduld bij een switch in je set. En gebruiksgemak, comfort, uiterlijk zijn ook niet onbelangrijk. Wat dat betreft vind ik dat er voor de T778 goed uit zien.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

DofN

Mits goed gedaan en geïnterpreteerd zeggen metingen veel over de kwaliteit van een product. Het hoeft dan niet je smaak te zijn. Een goed metende luidspreker of versterker zou ik sneller thuis proberen dan een die niet goed meet.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Huub-13

Het ontbreekt mij aan voldoende technische kennis om die metingen van audiosciencereview.com op hun waarde te beoordelen. Het is vaak een wirwar van grafieken die mijn pet teboven gaan. Wat mij echter bevreemdt is dat veel apparatuur op die audiosciencereview.com de grond in wordt geboord (not recommended) die door audioliefhebbers over de hele wereld toch hoog gewaardeerd worden.
Met name de Duitse audiobladen (Stereoplay, Audio en Stereo) verrichten ook metingen aan de apparaten die ze testen en wel met behulp van een goed uitgerust laboratorium, waar techneuten een oordeel vellen, die je toch ook niet als "prutsers" kunt kwalificeren.
Zelden geven zij het advies om een getest apparaat maar in de kliko te gooien. Meestal zijn de metingen ruim voldoende om de pretenties van het geteste apparaat waar te maken.
En dat is waar het volgens mij toch ook om gaat: waarmaken wat je in de specificaties belooft.
Meer waarde wordt gehecht aan het luistergedeelte van de test en ook dat is (althans voor mij!) de enig juiste werkwijze bij de beoordeling van een audio-apparaat.
Denon DBP4010UD | Hifi Rose 250A | Lyngdorf TDAI-3400 | Magnepan 3.7i | Stax SR-009 + 006t buizenversterker

DustinV

Quote from: Huub-13 on June  2, 2020, 15:13:23
Deze site wordt op dit forum vaak als een scherprechter aangehaald: als asr.com het goedkeurt dan kan ik het met een gerust hart kopen.
Onbegrijpelijk dat er zoveel waarde wordt gehecht aan het oordeel van deze meetfetesjisten.
Luisteren naar de spullen die getest worden vindt men daar overbodig . . .

Leuke video over dat onderwerp

https://youtu.be/EQqFqOj5-wk

buckler

Nou... die T778 schijnt toch echt enorm goed te zijn en dan doel ik op gebruikerservaringen en niet op 'meten', al is hij daar ook zeer goed ontvangen ja.
Maar gebruikers die eerst een Arcam 850 of Denon 8500 hadden beweren dat de NAD toch echt op een hoger nivo speelt.
Klinkt allemaal best goed lijkt mij.
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek

jahtari

Quote from: buckler on June  2, 2020, 18:08:44
Nou... die T778 schijnt toch echt enorm goed te zijn en dan doel ik op gebruikerservaringen en niet op 'meten', al is hij daar ook zeer goed ontvangen ja.
Maar gebruikers die eerst een Arcam 850 of Denon 8500 hadden beweren dat de NAD toch echt op een hoger nivo speelt.
Klinkt allemaal best goed lijkt mij.
Mijn punt is dat meten redelijk objectief is. Metingen tonen enkele relevante waarden aan, die een aantal uitspraken doen over vermogen, vervorming, ruis, kanaalscheiding, etc. Ongetwijfeld leveren deze zo ook een beeld van de geluidskwaliteit. Tenminste, als je zoals ik zo'n neutraal mogelijke weergave wilt hebben.

In de subjectieve wereld van persoonlijke meningen, moet je een reviewer en zijn voorkeuren al behoorlijk kennen, wil het van waarde zijn. Daarnaast zijn veel reviewers niet onafhankelijk en dan is het moeilijk om iets vervelends over een product te vermelden. Tenslotte kun je subjectief elk product de hemel in prijzen of afkraken. Een technisch gezien uitmuntend product kun je afkraken doordat het je "niet in de muziek trekt", "geen emotie vertoont" of niet "muzikaal" is. Zo vormen mensen groepjes met hun specifieke voorkeuren, puur om weer daarbij te horen. En worden er allerlei vreemde conclusies getrokken, bijv. de geweldige synergie tussen naim en focal (sinds deze samen zijn), of andere magische matches tussen merken en producten die alleen de kenners weten.

90% van de reviews in magazines en websites zijn een opsomming van specs, aangevuld met een middle of the road verhaal, alles is goed. En dat is ook wat mensen willen horen, een goedkeurend knikje van iemand om hun keuze. Geef mij maar de metingen én mijn eigen ervaring.
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

Rob_Dingen

Veel topmerken hebben geen metingen beschikbaar.
Het gaat namelijk altijd om luisteren en een prijs kwaliteit verhouding die jou past.
Ben nog nooit iemand tegen gekomen die iets alleen op specificatie gekocht heeft.
M.u.v goedkopere setjes, maar geen serieuze audio componenten.

Rob

buckler

Quote from: jahtari on June  2, 2020, 19:10:30
Mijn punt is dat meten redelijk objectief is. Metingen tonen enkele relevante waarden aan, die een aantal uitspraken doen over vermogen, vervorming, ruis, kanaalscheiding, etc. Ongetwijfeld leveren deze zo ook een beeld van de geluidskwaliteit. Tenminste, als je zoals ik zo'n neutraal mogelijke weergave wilt hebben.

In de subjectieve wereld van persoonlijke meningen, moet je een reviewer en zijn voorkeuren al behoorlijk kennen, wil het van waarde zijn. Daarnaast zijn veel reviewers niet onafhankelijk en dan is het moeilijk om iets vervelends over een product te vermelden. Tenslotte kun je subjectief elk product de hemel in prijzen of afkraken. Een technisch gezien uitmuntend product kun je afkraken doordat het je "niet in de muziek trekt", "geen emotie vertoont" of niet "muzikaal" is. Zo vormen mensen groepjes met hun specifieke voorkeuren, puur om weer daarbij te horen. En worden er allerlei vreemde conclusies getrokken, bijv. de geweldige synergie tussen naim en focal (sinds deze samen zijn), of andere magische matches tussen merken en producten die alleen de kenners weten.

90% van de reviews in magazines en websites zijn een opsomming van specs, aangevuld met een middle of the road verhaal, alles is goed. En dat is ook wat mensen willen horen, een goedkeurend knikje van iemand om hun keuze. Geef mij maar de metingen én mijn eigen ervaring.

Mee eens... daarom vind ik gebruikerservaringen en natuurlijk helemaal je eigen gehoor heel wat belangrijker dan meten, en dan magazine reviews. Al is het natuurlijk wel wat gerustellend dat die ook postitief uit de bus komen maar zoals ik al zei zijn er belangrijkere dingen.
Zolang je maar zelf tevreden bent lijkt mij
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek

sion

Ja, dit is een onderwerp waar je ook eindeloze discussie's over kan voeren.
Enkele overwegingen:

1. Specificaties van de fabrikant
Verschillende fabrikanten hanteren verschillende normen voor het opgeven van specificaties.
NAD werkt bijvoorbeeld voor vermogen met FDP (full-disclosed power) waarmee ze eigenlijk willen zeggen dat het een voorzichtige realistische meting is, alle kanalen tegelijk gedreven, met een moeilijke speaker van 4-Ohm, over alle frequenties, tegen de opgegeven vervorming.

De 'standaard' Amerikaanse norm van de FTC (Federal Trade Commissie) zegt dat een 8-Ohm weerstand, op 1Khz, met slechts één kanaal aangedreven voldoende is.
(B)Onkyo meting zeg maar.

Daardoor kun je totaal niet afgaan op specificaties.

2. Prijs van het product
Je bent geneigd om te denken 'een duur product, dat zal wel goed zijn', maar zeker in audio land is niets minder waar! Er zijn vreselijk dure producten, die helemaal niet goed meten of klinken, maar omdat ze duur zijn denken mensen als snel 'dan moet het wel héél goed zijn'. Zo zijn er ook goedkope producten (neem bv Q Acoustics 3020i van EUR 249,- per setje) Waarvan de meeste mensen denken 'het is goedkoop, dus zal het kwalitatief wel niets zijn. Terwijl genoemd setje écht een meer dan prima luidspreker is die voor 90% van de gebruikers voldoet.

Op de prijs van een product kun je dus ook totaal geen pijl trekken.

3. Reviews in magazines
Ik lees zelf ook altijd reviews, maar eigenlijk is het verspilde tijd, want je hebt er helemaal niets aan.
De enige eerlijke review die je kunt tegenkomen is wanneer iemand zegt 'dit is een slecht product, moet je niet kopen', maar bijna alle andere reviews zijn óf lovend óf oppervlakkig.

Sowieso is het de vraag of een tijdschrift of reviewer (financieel) onafhankelijk is, of ze het product opgestuurd hebben gekregen ter review, of er betaald wordt voor een review (veel YouTube videos zijn gesponsord, zeker als iemand zegt: wil je dit product kopen, gebruik dan deze link of deze kortingscode (dan krijgen ze directe commissie op aantal verkopen van het product).

De enige reviews die ik vertrouw zijn van mensen die aangeven dat ze het product zelf hebben gekocht, dat ze het uit eigen zak hebben betaald en dat ze het prouct houden of al jaren in hun eigen set hebben staan. (Zo heb ik mijn aanschaf van Audio Physic luidsprekers met name gebaseerd op het feit dat Hans Beekhuyzen die ook al jaren in zijn set heeft staan én dat Gene DellaSala de Marantz sr8012 in zijn eigen set heeft).

4. Luisteren
Voor de goede orde: ik vind zelf ook dat je vooral moet luisteren naar een speaker of apparaat en dat dit  een belangrijke stap is in de zoektocht en/of aankoop proces.
Echter:
a) als je niet in je eigen omgeving (thuis) luistert heeft het weinig zin, want iedere ruimte is anders
b) je kunt vaak niet de A/B vergelijking maken die je zou willen, want versterker staan bij winkel X en speaker bij winkel Y. Dus dan moet je onthouden hoe het klinkt en het auditief geheugen is nou eenmaal niet al te best
d) Kun je de set zo samenstellen dat je verschillen alleen kan toewijzen aan het product dat je wilt aanschaffen?
d) Hoe goed zijn mensen in het herkennen van een goede / neutrale luidspreker. Kun je je 'gewenningsgeluid' uitschakelen? Ben je in staat om de karakteristiek van een luidspreker op gehoor te bevatten? Zijn je oren goed genoeg getraind? Gebruik je iedere keer exact hetzelfde luistermateriaal?
Hier is door Floyd en Toole al sinds de jaren '80 veel onderzoek naar gedaan en steeds blijkt eruit dat mensen NIET in staat zijn om objectief te luisteren en de juiste zaken te horen.

Er zijn genoeg discussies te vinden over dat je eigenlijk 'dubbel blind' zou moeten testen en dat pas bij een positieve uitslag (je haalt steeds het product eruit wat je wilt aanschaffen) zou je tot aanschaf over moeten gaan.

Er zijn dus vele factoren waarom alleen steunen op je eigen luisterervaring niet objectief zijn (ik vind zelf dat je zeker moet gaan luisteren, maar durf wel te betwijfelen dat als het je enige criterium is (en je hebt niet de Harman Kardon training voor geoefende luisteraars gevolgd), dan ben je jezelf voor de gek aan het houden (maar ... 'geluk is met de domme').

5. Meetresultaten
Ook over meetresultaten kun je inderdaad vragen bij zetten welke metingen bijdrage aan de daadwerkelijke klank die je hoort. Bijvoorbeeld: een signaal/noise S/N meting gaat vaak over waarden als <96db <112db etc. Zulke waarden kan niemand horen dus is ook niet zinvol om te zeggen dat apparaat A beter klinkt dan apparaat B, want het effect is niet hoorbaar.

Maar ... als je dan ergens een keuze op moet maken, dan vertrouw ik liever op mensen die zich erin verdiept hebben, die weten waar ze mee bezig zijn, die onafhankelijk zijn en geen financieel belang erbij hebben en een eerlijke ongezouten mening durven geven. Dus voor mij telt een meting op ASR zeker voor het grootste gedeelte mee bij mijn volgende aankoop.
Sony VPL-VW260ES *CM* | Marantz sr8012 *CM*| Oppo UHD-203 | JL Audio E110 | KEF Q-Series 750 LR - 650 C - 350 S -  | Bluesound Node 2 *CM*
Showcase

rkwinkel


Rob_Dingen

Quote from: sion on June  2, 2020, 21:58:23
Ja, dit is een onderwerp waar je ook eindeloze discussie's over kan voeren.
Enkele overwegingen:

De enige reviews die ik vertrouw zijn van mensen die aangeven dat ze het product zelf hebben gekocht, dat ze het uit eigen zak hebben betaald en dat ze het prouct houden of al jaren in hun eigen set hebben staan. (Zo heb ik mijn aanschaf van Audio Physic luidsprekers met name gebaseerd op het feit dat Hans Beekhuyzen die ook al jaren in zijn set heeft staan én dat Gene DellaSala de Marantz sr8012 in zijn eigen set heeft).

Hier is door Floyd en Toole al sinds de jaren '80 veel onderzoek naar gedaan en steeds blijkt eruit dat mensen NIET in staat zijn om objectief te luisteren en de juiste zaken te horen.

5. Meetresultaten
Ook over meetresultaten kun je inderdaad vragen bij zetten welke metingen bijdrage aan de daadwerkelijke klank die je hoort. Bijvoorbeeld: een signaal/noise S/N meting gaat vaak over waarden als <96db <112db etc. Zulke waarden kan niemand horen dus is ook niet zinvol om te zeggen dat apparaat A beter klinkt dan apparaat B, want het effect is niet hoorbaar.

Maar ... als je dan ergens een keuze op moet maken, dan vertrouw ik liever op mensen die zich erin verdiept hebben, die weten waar ze mee bezig zijn, die onafhankelijk zijn en geen financieel belang erbij hebben en een eerlijke ongezouten mening durven geven. Dus voor mij telt een meting op ASR zeker voor het grootste gedeelte mee bij mijn volgende aankoop.

Ook van mensen die iets aangeschaft hebben is het niet te vertrouwen want ze hebben het net gekocht en zullen het zeker niet afkraken, sterker nog ze zullen het zwaar verdedigen.
Zelf regelmatig componenten gekocht omdat ze er op een forum lyrisch over waren die uiteindelijk in de kast belanden.
Voorbeeld daarvan zijn bijv UCD modules en verschillende Rpi streaming oplossingen.

De onderzoeken van Floyd zijn niet altijd een referentie van hetgeen we hier discussiëren.
Heb het al vaker aangehaald, als ik in een onbekende ruimte met onbekende spullen ergens iets moet gaan ABXen zal ik waarschijnlijk ook fouten maken of het niet horen.
Maar thuis in mijn eigen ruimte met eigen spullen waar je aan gewend bent is dat een ander verhaal en ook dan zal er ooit wel iets zijn wat ik niet hoor.
Maar dan koop ik het ook niet.

Dus mijn conclusie is dat je veel moet lezen en als er meerdere mensen hetzelfde verkondigen dat je het dan thuis uit test en beluisterd.
En als het niets is dat je het terug kunt brengen.

Dan over meten.
Er zijn geen versterkers DA converters voorversterkers enz die vandaag de dag slecht meten.
De vervorming cijfers zijn meestal een paar nullen achter de komma terwijl een speaker % vervormd.
En welke speaker metingen zijn betrouwbaar.
Waar hebben ze gemeten hoeveel smoothing gebruiken ze welke meet apparatuur hebben ze gebruikt enz

Rob

vik

Kopen op basis van een ABX vergelijking is ook echt een dooddoener en een beperking voor je zelf en wellicht een gemiste kans naar mijn mening. (Thuis kan het heel anders uitpakken)

Waar over niet wordt na gedacht is dat de apparaten onderling een invloed op elkaar uit oefenen op het moment dat ze aan elkaar gekoppeld zijn en aan het stroom net hangen. De negatieve invloeden kunnen zelfs even duren voordat ze hoorbaar worden.  Metingen zijn een deel van het geheel en de rest praktijk, en met praktijk bedoel ik kijken en luisteren. Elke storing of vervuiling die je kunt elimineren of verminderen is er weer een minder, wat ten goede komt van de hele keten. Ook als deze bijvoorbeeld niet "audible" zou zijn volgens de metingen.  ;)

Op het ASR forum kreeg Vincent Teoh (HDTV test) ook letterlijk de wind van voren met zijn ervaring over de CM Oppo. En dat ze hem gingen aanspreken over dat hij het filmpje moet verwijderen omdat het oplichterij is en "snake oil" zoals de Amerikanen het mooi kunnen brengen. Zonder "überhaupt" iets te hebben gehoord of gezien. "Digital is digital" wordt er dan gezegd...ze beseffen alleen niet dat we te maken hebben met analoge spanningen/signaal wegen die bestaan uit verschillende voltages. (12v 3.3 v , 1.8 v 1.2 v) Deze voltages lopen over het hele mainboard tot aan de chips. Deze zijn onderhevig aan "voltage drops" en "noise" en stabilisatie en filtering zorgt er voor dat een speler beter presteert. Voeg daar betere en nauwkeurige clocks aan toe en je hebt betere prestaties.

Een ander voorbeeld: JVC of Sony projector. We kijken uiteindelijk naar analoog beeld en ook hier hebben we te maken met analoge voltages en signaal wegen en ook daar is ruimte voor verbetering.

Persoonlijk heb ik ook helemaal niets met een zogenaamde "blind test"... wat ik heb ervaren is dat het enkel maar stress oplevert. Je zet een groepje mensen bij elkaar op een bankje (met geknepen billen) die zitten te wachten op Hans Kazan met een schakel kastje. Dit is ook totaal niet nodig om verschillen te kunnen horen en te ervaren. Ga gewoon uit van je eigen referentie (dus ook content) en indien mogelijk test gewoon thuis. En daarbij zijn al die externe kastjes waarbij kabels naar toe worden gelust en worden geschakeld, serieus een aanslag op de audio kwaliteiten. Een fabrikant doet zijn best om een prachtig apparaat te bouwen en alle signaal wegen zo kort mogelijk te houden, en wordt dan afgerekend op een in elkaar geprutst kastje met allerlei schakelingen... ??!!  :nowink:

Zoals Rob het al aanhaalde; daarbij wordt alles gebouwd voor een bepaalde prijs en snelheid.

Het is aan ieder waar hij zich goed bij voelt, en als dat begint bij een website zoals ASR helemaal goed. Just my two cents.  :thumbs-up:


Quote from: sion on June  2, 2020, 21:58:23
Ja, dit is een onderwerp waar je ook eindeloze discussie's over kan voeren.
Enkele overwegingen...

Er zijn genoeg discussies te vinden over dat je eigenlijk 'dubbel blind' zou moeten testen en dat pas bij een positieve uitslag (je haalt steeds het product eruit wat je wilt aanschaffen) zou je tot aanschaf over moeten gaan.

Er zijn dus vele factoren waarom alleen steunen op je eigen luisterervaring niet objectief zijn (ik vind zelf dat je zeker moet gaan luisteren, maar durf wel te betwijfelen dat als het je enige criterium is (en je hebt niet de Harman Kardon training voor geoefende luisteraars gevolgd), dan ben je jezelf voor de gek aan het houden (maar ... 'geluk is met de domme').

5. Meetresultaten
Ook over meetresultaten kun je inderdaad vragen bij zetten welke metingen bijdrage aan de daadwerkelijke klank die je hoort. Bijvoorbeeld: een signaal/noise S/N meting gaat vaak over waarden als <96db <112db etc. Zulke waarden kan niemand horen dus is ook niet zinvol om te zeggen dat apparaat A beter klinkt dan apparaat B, want het effect is niet hoorbaar.

Maar ... als je dan ergens een keuze op moet maken, dan vertrouw ik liever op mensen die zich erin verdiept hebben, die weten waar ze mee bezig zijn, die onafhankelijk zijn en geen financieel belang erbij hebben en een eerlijke ongezouten mening durven geven. Dus voor mij telt een meting op ASR zeker voor het grootste gedeelte mee bij mijn volgende aankoop.
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

papaleo

#422
Wat ik in de 'wandelgangen' vernomen heb...

Ook NAD komt met een 'opvolger' van de M17v2 deze gaat de M17v2i heten over wat ik heb begrepen komt deze waarschijnlijk niet hier naar Europa omdat deze een te hoge stanby stroom zou afnemen en dus hier niet toegelaten word....ook de evt upgrade module zou niet beschikbaar zijn voor de EU markt :withstupid:
Van wat ik gehoord heb is het 'enige' verschil met de nu al lopende v2 (zonder i) dat deze v2i Airplay2/BluOs-2i geïntegreerd gaat krijgen,dus heel spannend is dit nu ook weer niet.
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

papaleo

#423
In de UK al te koop/bestellen ik neem aan dat de UK (nog) bij de EU hoort dus dan zou die ook hier tzt te bestellen/koop zijn.






Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

clockwork

En zo beroerd is dat stand by verbruik toch niet?  :colgate:

Mooi ding hoor.  :pompom:
Versterking: Marantz AV8802a, Bel Canto Ref500m, Ref150s & S300
Bronnen: Bel Canto Dac 3.5VB & RefStream, Sony UBP-X800, Clearaudio Concept + Trichord Dino MkII
Speakers: Pioneer-TAD S1EX S2EX S7EX Sub: XTZ Cinema 3x12 Projector: JVC RS-49 (ISF)
Nordost/ Shunyata bekabeling