Dayton UM18-22 18" DVC Twins build - testdrive!

Started by mimic, February 9, 2016, 08:22:34

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.


morca

Quote from: mimic on March 16, 2016, 21:37:57
Et voila; meting 1.

Beide subs, 1 in de hoek de 2e op een voor de hand liggende plek ( maar dat staat nog niet vast ). Beetje ge-dsp-ed, maar tegen die afval onder 20Hz lijkt geen boost tegen op te kunnen? ( heeft geen effect iig ).

Is dit wat?
Dat is al best netjes toch,hoe klinkt het?

mimic

Quote from: Duck Twacy on March 16, 2016, 22:29:00
Welke hoog af frequentie?

btw  http://www.data-bass.com/data?page=driver&id=58

Dank je! Dit is met het xover op 80Hz. Die gekke bult zit dus in mijn fronts.

Quote from: morca on March 17, 2016, 00:48:21
Dat is al best netjes toch,hoe klinkt het?

Best netjes vind ik niet voldoende :) Hoe het klinkt; geen idee vanavond eens lekker testdraaien. Ik had gehoopt een paar Hz lager te komen?
KEF LS50W - Velodyne DD12

flakkees

Quote from: mimic on March 16, 2016, 21:37:57
Et voila; meting 1.

Beide subs, 1 in de hoek de 2e op een voor de hand liggende plek ( maar dat staat nog niet vast ). Beetje ge-dsp-ed, maar tegen die afval onder 20Hz lijkt geen boost tegen op te kunnen? ( heeft geen effect iig ).

Is dit wat?
misschien kun je van 20 tot 80 wat verzwakken en vervolgens wat meer power toedienen , boosten is niet de manier denk ik
leg er ook eens iets onder i.p.v. plat op de grond en probeer ze eens te stapelen op de beste plaats met alle dsp op o,o en dan meten
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
dual Monoprice Monolth 12'' V2 Thx

morca

#129
Quote from: mimic on March 17, 2016, 07:45:09
Dank je! Dit is met het xover op 80Hz. Die gekke bult zit dus in mijn fronts.

Best netjes vind ik niet voldoende :) Hoe het klinkt; geen idee vanavond eens lekker testdraaien. Ik had gehoopt een paar Hz lager te komen?
Kan aan je ruimte liggen,met 1 sub die boven tot 15 hz meet hier
En 2 grotere die maar tot 20 meten in me living.
Maar als ik dan de hulk of pulse kijk hoor en voel ik wel dikke output onder 20 hz  ;)
De mic meet het niet ,maar jij voelt het wel als het goed is.



Quote from: mimic on March 16, 2016, 21:37:57
Et voila; meting 1.

Beide subs, 1 in de hoek de 2e op een voor de hand liggende plek ( maar dat staat nog niet vast ). Beetje ge-dsp-ed, maar tegen die afval onder 20Hz lijkt geen boost tegen op te kunnen? ( heeft geen effect iig ).

Is dit wat?
Ik denk dat het aan je ruimte of plaatsing ligt,gezien een boost niks uitmaakt.

mimic

Quote from: flakkees on March 17, 2016, 10:45:08
misschien kun je van 20 tot 80 wat verzwakken en vervolgens wat meer power toedienen , boosten is niet de manier denk ik

Dat komt op het zelfde neer; onder de 20Hz boost of boven de 20Hz verzwakken? :)

Quote from: morca on March 17, 2016, 10:52:21

Ik denk dat het aan je ruimte of plaatsing ligt,gezien een boost niks uitmaakt.

Dat denk ik ook, vanavond ga ik eens wat andere plekken proberen daar is mijn rug vast blij mee . Beide subs staan nu aan de linker kant en dat klinkt niet zo prettig ( ook al is <80Hz niet te localiseren? )
KEF LS50W - Velodyne DD12

rho

Quote from: mimic on March 17, 2016, 11:53:12
Dat komt op het zelfde neer; onder de 20Hz boost of boven de 20Hz verzwakken? :)

Als je versterker niet voldoende power levert niet. Maar in jouw geval ...  :D

Als je ze eens goed wil testen:
Sorry but you are not allowed to view spoiler contents.

gast_001

Waarom filter je niet gewoon alles onder de 20 weg ?

morca

Quote from: darkraver on March 17, 2016, 20:26:14
Waarom filter je niet gewoon alles onder de 20 weg ?
Waarom zou je dat doen,heb je pulse,the hulk of star trek 2009 bv wel eens gevoeld....?
Ik zou dat zeker niet wegfilteren,zeker met dit soort sub,s niet .
Deze meten nu niet onder 20 hz,maar als hij nu 1 van bovenstaande aanzet voelt hij het wel. :headbanging:

mimic

Nou dat zou ik inderdaad wel zonde vinden om te doen :)

Ik heb gister even met de plaatsing gespeeld, en dat helpt. Het zijn wel vaak concessies merk ik; meer diepgang ten koste van een grilliger frequentieverloop bijvoorbeeld.

Anyway; subs aan beide kanten van de luisterpositie geeft wel een veel betere energieverdeling. Het laag is minder traceerbaar.
KEF LS50W - Velodyne DD12

Staaled

Quote from: morca on March 17, 2016, 20:49:30
Waarom zou je dat doen,heb je pulse,the hulk of star trek 2009 bv wel eens gevoeld....?
Ik zou dat zeker niet wegfilteren,zeker met dit soort sub,s niet .
Deze meten nu niet onder 20 hz,maar als hij nu 1 van bovenstaande aanzet voelt hij het wel. :headbanging:
Op AVSforums zijn daar langlopende discussies over gevoerd, het belang van sub 20Hz weergave.
Je moet dan of (heel) groot gepoort of heel veel gesloten gaan wil je potten breken.

Ik vind het aardig maar zie liever een systeem dat boven de 20 echt kan geven.
Er is weinig content waar het optreedt en dan moet je ook nog eens het gas flink opendraaien om het op te merken. 

Oplossing is nearfield gaan met een sub. En dat is min of meer wat jij ook doet. :devil: :thumbs-up:
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

morca

Quote from: Staaled on March 18, 2016, 09:20:56
Op AVSforums zijn daar langlopende discussies over gevoerd, het belang van sub 20Hz weergave.
Je moet dan of (heel) groot gepoort of heel veel gesloten gaan wil je potten breken.

Ik vind het aardig maar zie liever een systeem dat boven de 20 echt kan geven.
Er is weinig content waar het optreedt en dan moet je ook nog eens het gas flink opendraaien om het op te merken. 

Oplossing is nearfield gaan met een sub. En dat is min of meer wat jij ook doet. :devil: :thumbs-up:
Ach als iemand anders het niet ervaart.
Het ligt er ook aan goed goed de driver of de amp zijn imo.

Ja zou je onder 20 hz willen missen,....ik niet igg,maar ook niet ten koste van daarboven.

Ik nearfield,....cornergain is wat anders imo Ed  :devil: ;D

De hoeveelheid sub,s zal aan je ruimte liggen,ik laat met 3 stuks ook op lage volume,s dat allerlaagste aardig meekomen.
Dat is afstelling en goeie drivers kopen.


gast_001

Ik snap de noodzaak van <20hz en >20khz gewoonweg niet. Ik noem het gewoon "vervuiling" :)
10hz op LFE en vaak ook nog eens op de fronts  :hehe:

morca

LFE op de fronts kan niet,dat komt alleen uit het LFE kanaal.
Dit geeft wel aan dat je opmerking niet echt onderbouwend is.

Het is vervuiling als je sub,s het niet aan kunnen idd  ;)

ALs je de noodzaak van < 20 hz content niet snapt,geven je sub,s het niet weer imo.
Die discissie op het avs snap ik wel,je sub moet aardig goed zijn om dit weer te geven.
Plus alle merken passen filters toe omdat de driver het niet aankan,dus dan voel je het ook niet
ALs je geen filter toepast bij DIY bv,rolt het laag ook onder 20 hz goed door.
Mits je goede spullen gebruikt.

Maar goed


gast_001

QuoteLFE op de fronts kan niet,dat komt alleen uit het LFE kanaal.

Ik schreef "10hz" 10hz op LFE en vaak ook nog eens op de fronts  :hehe:
Is maar net hoe je mijn zin leest, ik had het over "10hz". Dat er geen LFE op de fronts zit dat mag duidelijk zijn, immers LFE is een aparte spoor, maar bepaalde mixen bevatten 10hz op front, center en wie weet ook wel op de surround kanalen.

QuoteALs je de noodzaak van < 20 hz content niet snapt,geven je sub,s het niet weer imo.

Jaren geleden had ik ook zo'n tik, liefste 14hz of zoiets en anders was het "niks".
Tegenwoordig vind ik het hele < 20hz gebeuren gewoon oninteressant.
Derhalve ook gesleuteld aan wat bas / midbas kasten :) zodat er vanaf 60hz gewoon meer patat in zit !






Martijn M

Je kunt LFE met de meeste processors naar de fronts routen. Dat is hoe ik het doe. Alle laag gaat naar het signaal voor de fronts, maar dat signaal splits in in een signaal dat werkelijk naar de fronts gaat en een signaal dat naar de subs gaat.

Als je subs het aan kunnen, zie ik weinig nadelen in het vlak trekken tot onder 20 hertz. Laag onder 20 hertz is onhoorbaar, maar in tegenstelling tot supersonisch geluid kun je subsonisch geluid wel waarnemen. Voelen! Overigens moet de boel wel echt heel hard staan wil je daar wat van merken.
Dutch & Dutch

mimic

Martijn, interessant! Dat word me echter wel wat te complex, ik gebruik nu de DSP ( ARC ) van de anthem op mijn fronts/ center/ surrounds ( ideaal ). En wat extra handwerk DSP op de subwoofers met de INUKE.

Vanavond eens uitzoeken waarom er een gekke bult rond 100Hz naar voren komt ( lijkt zowel in fronts als sub te zitten? ). Lekker klooien zo, leuk man!
KEF LS50W - Velodyne DD12

Staaled

#142
Quote from: morca on March 18, 2016, 10:48:59
Ach als iemand anders het niet ervaart.
Het ligt er ook aan goed goed de driver of de amp zijn imo.

Ja zou je onder 20 hz willen missen,....ik niet igg,maar ook niet ten koste van daarboven.

Ik nearfield,....cornergain is wat anders imo Ed  :devil: ;D

De hoeveelheid sub,s zal aan je ruimte liggen,ik laat met 3 stuks ook op lage volume,s dat allerlaagste aardig meekomen.
Dat is afstelling en goeie drivers kopen.
Cornergain is er ook in grote ruimtes en toch bouw je daar niet makkelijk echt druk op als het subsonic/infrasonic gaat.
Hoe ver zit je ook alweer van de ,drie  ;) :devil:, subs?
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

morca

Ja de luisterplek moet je eigenlijk optimaal hebben daarvoor tov de sub,en hoe het in de ruimte staat ook.
Akkoord daar heb je gelijk in.
Ik heb eerst de set en me luisterplek bepaald .daarna de meubels.

Resultaat is dat veel laag / alleen voelbare dingen ook op lage volume,s al aanwezig zijn.
Bijna net zoveel druk ervaring als boven in de kleine kamer.
Heb ik het goed gedaan toch als ik dat mooi vind ?

Een maatje ze kamer waar er ook 3 staan had dezelfde indeling.
Resultaat lijkt veel op mijn setup.

Dus die plaatsing /afstand is juist de sleutel om op je luisterplek goed geluid te krijgen .

Oh ja ik zit 3.5 meter van de sub,s.
Wat is bij jouw de afstand?

Staaled

"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Timvg

Quote from: Staaled on March 18, 2016, 09:20:56
Op AVSforums zijn daar langlopende discussies over gevoerd, het belang van sub 20Hz weergave.

Hangt ook sterk af van de ruimte imo.. Een zwevende vloer is al wat vatbaarder voor ULF dan een dikke laag beton :-)

Quoteen dan moet je ook nog eens het gas flink opendraaien om het op te merken. 

Anders is het niet leuk toch?  ;)

Voor de TS:

Ik zou er gewoon een linkwitz transform opzetten.. Nu, of de iNuke dat gaat trekken zal van het luisterniveau afhangen. Ook boosten of cutten, beide zijn opzich OK - SPL is SPL.. Heeft meer te maken met de gain structuur van je setup. Je wilt nergens een signaal doen clippen.

gast_001

QuoteIk heb eerst de set en me luisterplek bepaald .daarna de meubels.
R E S P E K T  :pompom:


Staaled

#148
Quote from: Timvg on March 18, 2016, 17:17:41
Hangt ook sterk af van de ruimte imo.. Een zwevende vloer is al wat vatbaarder voor ULF dan een dikke laag beton :-)

Anders is het niet leuk toch?  ;)

Voor de TS:

Ik zou er gewoon een linkwitz transform opzetten.. Nu, of de iNuke dat gaat trekken zal van het luisterniveau afhangen. Ook boosten of cutten, beide zijn opzich OK - SPL is SPL.. Heeft meer te maken met de gain structuur van je setup. Je wilt nergens een signaal doen clippen.
Hee, lang niet getroffen hier. :)

Zwevend is zeker meer subgenot.

Ik kan volume, mits gecontroleerd , altijd wel waarderen.
Zoals bij de meesten zijn er echter omwonenden. :lookaround:
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Timvg

Quote from: Staaled on March 18, 2016, 19:17:40
Hee, lang niet getroffen hier. :)

Altijd een leuke thuiskomst op HTforum  ;) Fijn dit soort topics, doet me plezier dat de grote subs ook hun weg naar de Benelux gevonden hebben  ;D Vind het dan ook altijd leuk om te zien dat de mensen toch wel dat ultralaag eens willen proberen, met deze subs in de gegeven ruimte zie ik zeker het potentieel daarvoor.

Quote
Zwevend is zeker meer subgenot.

Ik kan volume, mits gecontroleerd , altijd wel waarderen.

Volledig mee eens, ik bedoelde dan ook eerder een house curve in het laag ipv oorverdovende volumes .. Ik zit momenteel nog in een ruimte met zwevende vloer, waar het ultralaag toch wel een meerwaarde geeft. Dit najaar verhuizen we naar iets nieuws zonder zwevende vloer, en dat wordt afwachten ..