Wifimedia lanceert in Nederland als eerste de nieuwe mediaspeler Dune HD Solo 4K

Started by Wifimedia, February 2, 2016, 20:58:03

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

CBdicX

Quote from: EricR on August  2, 2017, 11:25:48
De ontwikkeling van Android op de huidige chipset is geloof ik gestopt door Sigma. Op de Popcorn Hour A-500 Pro (zelfde chipset, zelfde Android ontwikkeling) was deze wel aanwezig en was te zien dat de ontwikkeling erg moeizaam ging.

En wat betreft HDMI 2.0 en USB 3.0, waarvoor heb je dit nodig? Zeker het belang van USB 3.0 wordt voor mediaspelers erg overschat, ik heb namelijk nog nooit een mediabestand gezien waarvoor de doorvoersnelheid van USB 2.0 tekort schoot. En de content waarvoor HDMI 2.0 nodig is is nog erg schaars en dit zal de komende jaren ook zeker zo blijven. 99% van de films wordt in 24p geschoten waardoor HDMI 1.4 volstaat voor 4k materiaal, 2.0 zal dus alleen nodig zijn voor 4k60p (dit zal voornamelijk demomateriaal zijn) en HDR. Voor dit laatste heeft Dune een mooie oplossing geimplementeerd in de laatste FW waardoor HDR ondersteund wordt dmv conversie.

Android boxjes mogen dit vaak op papier ondersteunen maar er is inderdaad vaak wat werk voor nodig om dit werkend te krijgen. Er zijn zelfs gevallen waarin het geadverteerd wordt omdat de hardware het ondersteund maar waar er vervolgens nooit juiste firmware voor uitkomt. Daarnaast zijn specificaties lang niet alles, deze Android boxjes komen qua beeldkwalitiet vaak niet in de buurt van een Sigma based spelers als Dune.
Als ik een nieuwe mediaplayer nu ga aanschaffen wil ik daar zeker 5 jaar mee voort kunnen.
Alle nieuwe HDD zijn USB 3.0, alle nieuwe receivers en 4K Tv's zijn HDMI 2.0a
UHD Blu-ray spelers gaan binnen het jaar zeer betaalbaar worden, dus waarom zou ik dan nu kiezen voor een nieuwe speler die HDMI 1.4 en USB 2.0 heeft ?

Als dit je uitgangspunt is reden wij allen nog in een T-Ford in de rondte........ ;)
Wel of niet gebruiken is niet het punt, het moet er gewoon opzitten, anders kan ik wel gewoon mijn 4 jaar oude Xtreamer blijven gebruiken.
Maar ik wil zeker 4K, HDR (en Dolby Vision zou meteen mooi zijn) en H.265, maar dan wel op volle sterkte, en niet een slap aftreksel zoals conversies en andere kunstgrepen om dit mogelijk te maken op/met HDMI 1.4

RonG

Dat idee had ik ook met mijn Marantz SR7008, dacht jaren vooruit te kunnen, zit ik nu met het probleem dat deze enkel HDMI 2.0 kan doorgeven, dus geen HDR etc.
Straks komt er ook HDMI2.1, kunnen we weer allemaal upgraden ;)

Je hebt wel een punt natuurlijk maar het gaat allemaal zo snel.

EricR

Quote from: CBdicX on August  2, 2017, 13:05:55
Als dit je uitgangspunt is reden wij allen nog in een T-Ford in de rondte........ ;)

Niet mee eens, door te kiezen voor een T-Ford lever je in op comfort, snelheid, luxe, betrouwbaarheid, verbruik en zo kan ik nog wel even doorgaan. Door te kiezen voor de Dune tov Android boxjes lever je in op deze features maar in het overgrote deel van de gevallen zal dit niet merkbaar zijn (door gebrek aan content en bijvoorbeeld ondersteuning van randapparatuur).

Door te kiezen voor een Android box lever je in veel gevallen in op bouwkwaliteit, betrouwbaarheid, gebruiksgemak, support en beeldkwaliteit (misschien muv HDR maar dat zou ik eerst moeten zien).

Natuurlijk heb ik het hier over gebruik puur als mediaspeler, Android kan op andere vlakken natuurlijk veelzijdiger zijn. Mijn punt is, kijk niet alleen naar de specificaties want deze zeggen niet alles (bij lange na niet). Welke speler voor jou interessant is is afhankelijk van een hoop andere factoren. Als je daadwerkelijk gebruik wilt maken van HDR/4k60p en daar de juiste content/apparatuur voor hebt kan je inderdaad beter wat anders kiezen maar dit is in 90% van de gevallen niet zo.
Marantz SR6008 --> Van Medevoort EF100 --> Driade D110
                       --> Mordaunt Short MS504
Bekabeling: Van Den Hul, TV: LG 60PN6504
Mediaspeler: Popcorn Hour VTEN, NAS: Synology DS112J, Platenspeler: Marantz TT5005

Hippel

Misschien zie ik het verkeerd hoor, maar is voor HDMI 1.4 of 2.0 feitelijk niet meer dan een software/firmware update nodig? Ik bedoel, de hdmi stekker op het kastje gaat er echt niet anders door worden... misschien dat je wat betere, highspeed kabels nodig hebt?

EricR

Dit is helaas niet mogelijk, in zeldzame gevallen kan dit voorkomen maar de hardware moet ook geschikt zijn voor het HDMI 2.0 protocol.
Marantz SR6008 --> Van Medevoort EF100 --> Driade D110
                       --> Mordaunt Short MS504
Bekabeling: Van Den Hul, TV: LG 60PN6504
Mediaspeler: Popcorn Hour VTEN, NAS: Synology DS112J, Platenspeler: Marantz TT5005

Hippel

Met hardware bedoel je dan igv Dune, de Sigma chipset neem ik aan?

EricR

Klopt, zij werken wel aan een HDMI 2.0 chipset maar deze is helaas nog niet in productie.
Marantz SR6008 --> Van Medevoort EF100 --> Driade D110
                       --> Mordaunt Short MS504
Bekabeling: Van Den Hul, TV: LG 60PN6504
Mediaspeler: Popcorn Hour VTEN, NAS: Synology DS112J, Platenspeler: Marantz TT5005

Hippel

Maar goed, de solo is al een 4K, hdr machine... het gaat dus alleen om 4k materiaal op 60hz wat de sigma chip dan wellicht niet kan verwerken. Huidig 4K materiaal gaat prima, daar is dus die hdmi 2.0 niet voor nodig. Maar dat wisten wel al ;) Eigenlijk is de vraag niet waarom heeft de dune geen hdmi 2.0, maar waarom denkt de gebruiker dat ie dat nodig heeft... op 1 of andere manier wordt hdmi 2.0 geassocieerd met 4K materiaal bij de gemiddelde gebruiker.

Kanariepiet

De solo heeft GEEN HDR, alleen een functie om HDR te imiteren en kunstmatig proberen op te pompen naar BT2020, gevolg: overstuurde kleuren en banding ;)

Quote from: Hippel on August  2, 2017, 14:53:05
Maar goed, de solo is al een 4K, hdr machine... het gaat dus alleen om 4k materiaal op 60hz wat de sigma chip dan wellicht niet kan verwerken. Huidig 4K materiaal gaat prima, daar is dus die hdmi 2.0 niet voor nodig. Maar dat wisten wel al ;) Eigenlijk is de vraag niet waarom heeft de dune geen hdmi 2.0, maar waarom denkt de gebruiker dat ie dat nodig heeft... op 1 of andere manier wordt hdmi 2.0 geassocieerd met 4K materiaal bij de gemiddelde gebruiker.


CBdicX

Gezien ik gebruik maak van de Marantz SR7011 en een LG Oled 65E6V, beide met alle bovengenoemde HDMI 2.0a en USB toeters en bellen, waarom zou ik dan voor een 4 jaar "oude" Mediaplayer gaan, opgebouwd met aansluit connectoren en hardware van 4 jaar terug ?
Ik zoek een stabiele player en dan komt iemand toch wel snel uit op Dune.
Die hebben zich in het verleden bewezen, maar niet voor mij met deze huidige spec lijst, dat moet een tandje omhoog en word ook hoog tijd.
De concurrentie rolt er 4 baans overheen als ze niet snel reageren, is al vaker gebeurd in het verleden met fabrikanten die (te)traag de technische ontwikkelingen volgen.
Waarom brengt iedere receiver fabrikant om de 2 jaar een nieuwe lijn uit, juist, puur om bij te kunnen blijven.

Niemand kan weten wat er over 2 jaar weer op de markt verschijnt (HDMI 2.1 ligt al op de loer, en er is sprake van een HDR systeem voor TV zenders wat realtime HDR genereerd over de kabel !), maar gezien mijn huidige setup hoef ik nu dan ook niet meer dan HDMI 2.0a en USB 3.0 met HDR en het liefst ook Dolby Vision, want dat ondersteund mijn LG ook.
Niet meer, maar zeker niet minder !

CBdicX

Quote from: Hippel on August  2, 2017, 14:53:05
Maar goed, de solo is al een 4K, hdr machine... het gaat dus alleen om 4k materiaal op 60hz wat de sigma chip dan wellicht niet kan verwerken. Huidig 4K materiaal gaat prima, daar is dus die hdmi 2.0 niet voor nodig. Maar dat wisten wel al ;) Eigenlijk is de vraag niet waarom heeft de dune geen hdmi 2.0, maar waarom denkt de gebruiker dat ie dat nodig heeft... op 1 of andere manier wordt hdmi 2.0 geassocieerd met 4K materiaal bij de gemiddelde gebruiker.
Omdat de Solo (en alle andere niet HDMI 2.0a players !) gebruik maakt van "opgepompt" 4K HDR, een HD 1080P signaal op piept naar 4K 30Hz via software berekeningen, en even lekker van een zooitje contrast word voorzien om een look a like HDR te krijgen.
HDR10 en Dolby Vision zijn alleen verkrijgbaar via HDMI 2.0a
Heeft iemand een TV die 1080P doet heeft HDMI 2.0 geen nut, het gaat nooit echt HDR worden, wat je ook doet, dan voldoet de huidige Dune lijn prima !
Ik ben een van de gelukkige dat ik een LG Oled bezit met 60Hz 4K HDR en Dolby Vision.
Ik ga daar via een achter lopende Mediaplayer natuurlijk geen 1080P toestel van maken, jij wel ?

Raymen

HOMECINEMA :Jvc nz7- Screen Excellence Neo 4k 120 inch-Lyngdorf mp50-Gigawatte-PF-2 EVO-Ncore hypex 3X500W-Ncore hypex 6x250w-Madvr Envy Pro-Zidoo 1000pro-Apple tv 4K(2022)-5xFocal 300lcr6-4xFocal 300 inceiling-2 x Jl Audio F113 v2(v1)- 1m,2m AQ coffe hdmi-3X Pcord CM- -2 X Supra sword XLR (sub )9x WWorld XLR 5xAQ cinnamon ethernet-
HUISKAMER:LG Oled 77c8 -2 x SF VENERE 3.0-Zidoo UHD 2000-ziggo(next)-synology 1512+-(5x10TB) en synology 1812+-(8x16TB)supraDC blocker,pcord supra en 2 x CM Pcords en 2 x wworld

CBdicX

Quote from: Raymen on August  2, 2017, 17:10:42
voor hdr gebruik ik een samsung uhdk8500, deze doet dat prima
Jij gebruikt een vergelijkbare setup zoals ik, mooi die UHD BD speler (voor die huidige prijs nu hoef je het ook niet meer te laten), jammer van die Dune......... LOL  ;D

En Ziggo zou ook eens met zijn tijd mee moeten, ik gebruik al een Horizon box sinds die klote box jaren geleden op de markt kwam, met zijn opgepiepte FullHD beeld en crappy geluid.
Over achterlopen gesproken...........
;)

Raymen

Ik gebruik de dune voor full blu ray rips
En dat kan hij afspelen zonder menu
Ik ben zeeeeer tevreden over dune dit is mijn 3de , en ik zou ook echt geen ander merk willen dan een dune
Deze speler speelt echt alles perfect af dts:x en atmos ook
HOMECINEMA :Jvc nz7- Screen Excellence Neo 4k 120 inch-Lyngdorf mp50-Gigawatte-PF-2 EVO-Ncore hypex 3X500W-Ncore hypex 6x250w-Madvr Envy Pro-Zidoo 1000pro-Apple tv 4K(2022)-5xFocal 300lcr6-4xFocal 300 inceiling-2 x Jl Audio F113 v2(v1)- 1m,2m AQ coffe hdmi-3X Pcord CM- -2 X Supra sword XLR (sub )9x WWorld XLR 5xAQ cinnamon ethernet-
HUISKAMER:LG Oled 77c8 -2 x SF VENERE 3.0-Zidoo UHD 2000-ziggo(next)-synology 1512+-(5x10TB) en synology 1812+-(8x16TB)supraDC blocker,pcord supra en 2 x CM Pcords en 2 x wworld

Hippel

Quote from: CBdicX on August  2, 2017, 17:06:12
Omdat de Solo (en alle andere niet HDMI 2.0a players !) gebruik maakt van "opgepompt" 4K HDR, een HD 1080P signaal op piept naar 4K 30Hz via software berekeningen, en even lekker van een zooitje contrast word voorzien om een look a like HDR te krijgen.
HDR10 en Dolby Vision zijn alleen verkrijgbaar via HDMI 2.0a
Heeft iemand een TV die 1080P doet heeft HDMI 2.0 geen nut, het gaat nooit echt HDR worden, wat je ook doet, dan voldoet de huidige Dune lijn prima !
Ik ben een van de gelukkige dat ik een LG Oled bezit met 60Hz 4K HDR en Dolby Vision.
Ik ga daar via een achter lopende Mediaplayer natuurlijk geen 1080P toestel van maken, jij wel ?
Tja, dan koop je hem toch niet? Mij om het even.

CBdicX

Quote from: Raymen on August  2, 2017, 17:35:41
Ik gebruik de dune voor full blu ray rips
En dat kan hij afspelen zonder menu
Ik ben zeeeeer tevreden over dune dit is mijn 3de , en ik zou ook echt geen ander merk willen dan een dune
Deze speler speelt echt alles perfect af dts:x en atmos ook
Fijn dat je er tevreden over bent, had ook niet anders verwacht van Dune.
Atmos en DTSX doet mijn oude Xtreamer ook, iedere speler die TrueHD en DTS Master ondersteund doet ook Atmos en DTSX, lift gewoon mee op de audio stream in de bitstream stand.
Als je een speler op (multichannel) PCM zet kan ook Auro 3D gebruikt worden, simpel zo als dit opgelost is.

EricR

Quote from: CBdicX on August  2, 2017, 17:06:12
Omdat de Solo (en alle andere niet HDMI 2.0a players !) gebruik maakt van "opgepompt" 4K HDR, een HD 1080P signaal op piept naar 4K 30Hz via software berekeningen, en even lekker van een zooitje contrast word voorzien om een look a like HDR te krijgen.
HDR10 en Dolby Vision zijn alleen verkrijgbaar via HDMI 2.0a
Heeft iemand een TV die 1080P doet heeft HDMI 2.0 geen nut, het gaat nooit echt HDR worden, wat je ook doet, dan voldoet de huidige Dune lijn prima !
Ik ben een van de gelukkige dat ik een LG Oled bezit met 60Hz 4K HDR en Dolby Vision.
Ik ga daar via een achter lopende Mediaplayer natuurlijk geen 1080P toestel van maken, jij wel ?

Volgens mij is dit niet helemaal waar, geloof dat hij HDR materiaal converteert naar SDR BT.2020. Dat het geen volledig HDR is klopt uiteraard maar er veranderd niks aan de resolutie.
Marantz SR6008 --> Van Medevoort EF100 --> Driade D110
                       --> Mordaunt Short MS504
Bekabeling: Van Den Hul, TV: LG 60PN6504
Mediaspeler: Popcorn Hour VTEN, NAS: Synology DS112J, Platenspeler: Marantz TT5005

Hippel

Aangezien ik (nog) geen 4K scherm heb, heb ik dus ook geen materiaal... met het risico dat dit een hele domme vraag is: Kan de Solo een 4K UHD bluray *kuch* 'copie'  afspelen?

Raymen

Ik meen dat patriot days een volledige uhd rip was, en deze speelde perfect af
HOMECINEMA :Jvc nz7- Screen Excellence Neo 4k 120 inch-Lyngdorf mp50-Gigawatte-PF-2 EVO-Ncore hypex 3X500W-Ncore hypex 6x250w-Madvr Envy Pro-Zidoo 1000pro-Apple tv 4K(2022)-5xFocal 300lcr6-4xFocal 300 inceiling-2 x Jl Audio F113 v2(v1)- 1m,2m AQ coffe hdmi-3X Pcord CM- -2 X Supra sword XLR (sub )9x WWorld XLR 5xAQ cinnamon ethernet-
HUISKAMER:LG Oled 77c8 -2 x SF VENERE 3.0-Zidoo UHD 2000-ziggo(next)-synology 1512+-(5x10TB) en synology 1812+-(8x16TB)supraDC blocker,pcord supra en 2 x CM Pcords en 2 x wworld