OSX onhandigheden

Started by Raphie, January 30, 2016, 23:16:29

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Raphie

Ik snap een aantal zaken niet in OSX
- wanneer ik een file dubbelklik om te openen, dan download hij het eerst naar mijn user download dir en opent het dan vanaf daar? onder windows opent die gelijk van de server. Hierdoor loopt niet alleen mijn download vol, maar kan ik ook niet files direct op de de server bewerken, mega onhandig. hoe kan ik instellen dat dubbelklikken gewoon openen vanaf die lokatie is en niet eerst downloaden?
- wanneer ik een PDF open en deze weer sluit en in de prullenbak gooi, dan kan de prullenbak niet legen, omdat OSX aangeeft dat de file nog "in gebruik is" Acrobat is allang gesloten en CMD + Shift laat ook geen open applicaties zien. log ik uit en weer in dan kan ik wel gewoon de prullenbak legen
- files slepen in finder - soms grabbed die gewoon de file niet en laten files zich niet verplaatsen, even uit en weer ophef venster klikken lost het dan vaak op, maar gewoon erg vervelend dat ook dat niet 100% werkt.

dit soort typicalities heb ik met windows nooit, doe ik nou wat fout? of heeft El Capitan nog gewoon een aantal quirks/bugs?!?

Wie weet raad?
JBL PRX Power!

Sjaak_Banaan

Volgens mij is de tijd dat besturingssystemen praktisch en stabiel waren is voorbij, het moet allemaal sneller, nieuwer  en 'slimmer' met allerle onnozele apps waarvan ik me afvraag wie ze ooit gebruikt.

Over wat voor server heb je het eigenlijk? Misschien moet je de server op een andere manier benaderen.

Wat betreft de bestanden die nog in gebruik zijn en daarom niet verwijderd kunnen worden, misschien dat er nog een voorvertoning gegenereerd wordt of open staat. Dat gebeurt trouwens zowel in Windows als Os X. Je zou kunnen proberen om de document preview uit te schakelen.
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

Raphie

#2
er staat niks open, dubbelclick opent acrobat reader, of bijv excel. waneer je deze sluit, zouden er geen bestanden meer in gebruik mogen zijn. Heb 3mnd OSX support bij mijn Macbook Pro, anders morgenochtend maar eens een genius lastigvallen
het zichtbaar zijn van aliassen heeft te maken met automatisch munten zag ik, zo snel ik in finder weer naar de server ga, dan komt de alias op de desktop ook weer terug. waarom of die links in favorieten daarna nog steeds niet werkt snap ik nog steeds niet.
JBL PRX Power!

Rob_Dingen

Dag Raphie,

Heb ook wel eens ooit dat hij zegt dat bestanden in gebruik zijn en dus niet kunt verwijderen.
Zorg dat de programma's gesloten zijn en herstart Finder.
Het probleem van downloaden begrijp ik niet dat heb ik hier niet ik kan de files op mijn nas/server gewoon bewerken of bekijken die download hij niet.
Acrobat heb je op een mac niet nodig pdf bestanden kun je standaard al bekijken op een mac.

Rob

VlisChris

PDF kun je inderdaad al in Finder bekijken (zelfs op leesbaar formaat) of gewoon in Voorvertoning.
Het roepen dat je iets niet kunt verwijderen omdat het in gebruik is herken ik.
Meestal kies ik dan maar met een lichte zucht voor "overslaan" en gooi de rest maar weg. De volgende keer dat ik mijn prullenbak leeg sta ik er niet bij stil, en dan gooit die wel alles weg.

Het doorgronden van computers heb ik maar opgegeven :D
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Nosferatu

Het niet kunnen legen van de prullenbak komt zeer waarschijnlijk voor 'voorvertoning'. Zelfs als je dat programma niet als geopend ziet, kan deze actief zijn. Forceer afsluiten in Finder zoeken en 'voorvertoning' de nek omdraaien, zeer grote waarschijnlijkheid dat de rommel wel netjes opgeruimd kan worden.

Het downloaden herken ik overigens wel; heb dat met imap mail, attachments staan na openen bij mij op de desktop, met Windows heb je dat niet.
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

VlisChris

Hoe bedoel je?
Als je mail met een bijlage hebt dubbelklik je er op, en hij opent in het programma dat er bij hoort. Of je rechtsklikt erop, en je beslist zelf waar die hem moet opslaan toch?
Althans, dat is hoe ik het doe? Of hebben we het hier over 2 verschillende zaken?
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Dirk

Quote from: Nosferatu on January 31, 2016, 11:50:28
Het downloaden herken ik overigens wel; heb dat met imap mail, attachments staan na openen bij mij op de desktop, met Windows heb je dat niet.
heb ik hier (met Thunderbird mail) ook, dus na het openen van een mail-bijlage (wat hij automatisch doet in voorvertoning) wordt die bijlage op het bureaublad geplaatst.
als er een manier is om dat uit te schakelen, hoor ik graag hoe...want het is na het lezen van een serie van dergelijke mails soms en zootje op m'n bureaublad  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Nosferatu

#8
Hoe ik dat bedoel; ik dubbelklik een attachment (Word, PDF, maakt niet uit) in Thunderbird, het bijbehorende programma (Word, Acrobat, voorvertoning) opent en laat e.e.a. keurig zien. Daarnaast staat het bestand dan ook op m'n desktop. Met m'n Windows PC's heb ik dat niet (zelfde programma's).

Kan aan m'n omgeving liggen (draai m'n eigen mailserver b.v.) en is niet storend (open praktisch nooit attachments) maar wel typisch. Is het op te lossen ? Vast wel maar geen zin om daar in te duiken.  ;D

Ah, ben niet alleen, Dynky heeft hetzelfde fenomeen.  :smile:
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

Raphie

#9
nou ik vind het dus wél storend en inconsistent, na een reboot was het weer even normaal en toen ik iets via een andere manier via finder benaderde was het mis "mis" (eerst downloaden naar downloadmap)
natuurlijk kan ik gewoon een app openen en vanuit daaruit het juiste bestand bekijken, of met 2 vingers rechts klikken, daar gaat het allemaal niet om. Dubbelklikken hoort gewoon feilloos te werken en dat doet het niet.
hetzelfde als slepen tussen finder vensters, soms moet ik eerst weer een ander icoon of ander venster aantikken, voordat een map of file zich eindelijk laat slepen.

Misschien dat ik als windows gebruiker wel extreem verwend ben, maar ik verwachte véél meer van OSX, niet dit soort geneuzel.
verder fantastisch systeem hoor, maar netwerk logons, profielen die door de war raken en bovenstaande issues gebeuren onder windows gewoon nooit. hetzelfde met files die prullenbak blokkeren terwijl ze nergens open staan, of installers die zich automatisch mounten aan bureaublad, WTF is dat nou wéér? onder windows dubbelclick je gewoon een installer en is die klaar dan sluit die en verwijderd die alle tijdelijke bestanden, hij mount al hélémaal niet aan de desktop.

gisteren switchte ik van profiel tussen mijn vrouw en mijzelf via finder bar, krijg ik gewoon spontaan mijn eigen desktop na haar login. ?!? daarna haar echt uitgelogd ipv alleen mijn mijn profiel te openen, toen was dat probleem er niet.
ik ben echt verbaasd over hoe onvoorspelbaar / inconsistent dit soort zaken werken.
JBL PRX Power!

Rob_Dingen

Ben niet alles met je eens.
Diverse installers mounten eerst zichzelf en van daaruit installeer je het programma.
Je sleept hem gewoon naar de prullenbak en hij is weer weg.
Je kan bij finder voorkeuren ook instellen dat je dat niet op je desktop krijgt.
Ook moet je jezelf de tijd gunnen zaken onder de knie te krijgen, het namelijk geen windhoos.
Zegt dus meer over jou als het systeem, heb geduld.
Gebruik websites als apple tips om te leren en te zoeken.

Rob

Raphie

dat doe ik ook en leer iedere dag bij, maar het nut van een installer pkg om te mounten en ná installatie gewoon ongevraagd op de desktop achter te laten, ontgaat mij volledig?
JBL PRX Power!

Nosferatu

Tja, het is dus eigenlijk een ISO mounten, die openen, dan de installer starten (of programma icoon naar applicatie folder slepen) en na gebruik weer unmounten. Dan is de Windows wereld toch een stuk eenvoudiger.  ;D

Of wat te denken van al die programma's die het ineens niet meer doen na een OS upgrade. Ohhhhh, gewoon nieuwe versie kopen ! Tuurlijk. :wacko: Moet je in de Windows wereld eens proberen, denk dat het niet zo moeilijk is om Win9x programma's te (blijven) laten draaien in een Windows 10 omgeving. En ja, ervaring mee, heb elke Windows versie vanaf 2.11 t/m 10/2012 (desktop en server) gebruikt. Daarnaast gebruik ik elke dag Windows en OSX naadloos door elkaar, geen fanboy van welke systeem dan ook, het is gereedschap, beide gebruik ik zonder voorkeur.
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

danielo

#13
Elk OS heeft wel zijn vreemde dingen, punt is dat als je eenmaal gewend ben je er omheen werkt zonder er over na te denken. Om vooral de edge browser te testen heb ik deze week een mini windows 10 machine in gebruik genomen en loop tegen zelfde soort dingen aan. bijvoorbeeld lijkt het wel alsof we nu 2 voorkeur systemen zijn ben echt 2 uur bezig geweest om mijn trackpad anders in te stellen. Ook de performance monitor zijn er nu 2 van met hele andere vormgeving.

Wat ik vooral weer leer is dat het verstandig is beide af en toe te gebruiken omdat je anders binnen een paar jaar verleerd hoe je om de vreemdheden van elk systeem moet heen werken.

Daniel.

PS: acrobat is een vreselijk programma (zoals veel van die club), Preview is heel erg krachtig en kan veel dingen die je niet verwacht zinnig om daar eens op te zoeken.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

CineSmurf

Elk OS heeft z'n eigenaardigheden, maar Apple heeft wel flink de neiging om zaken ineens te veranderen. Zo zijn de "dode toetsen" sinds het laatste OSX ineens verdwenen en moet je voor accenten een klinker lang indrukken en dan met de muis het juiste accent selecteren. Heel irritant, niet terug te zetten (voor zover ik heb kunnen vinden) en blind typen gaat ineens veel minder snel.
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

Nosferatu

Gewoon zoveel mogelijk systeem-eigen spul vermijden (vooral uit het eco-systeem van de fabrikant blijven) en waar mogelijk cross-platform software gebruiken. Op wat onhandigheidjes cq. systeem eigen onhebbelijkheden na is er dan heel goed mee te leven. Eigenlijk de grootste 'fout' die ik wel eens maak is de locatie van de 3 venster-iconen, in beide OS-en wil ik de muis nog wel eens naar het verkeerde boven-hoekje sturen.  :D
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

LocoJ

#16
Quote from: CineSmurf on January 31, 2016, 13:56:30
Elk OS heeft z'n eigenaardigheden, maar Apple heeft wel flink de neiging om zaken ineens te veranderen. Zo zijn de "dode toetsen" sinds het laatste OSX ineens verdwenen en moet je voor accenten een klinker lang indrukken en dan met de muis het juiste accent selecteren. Heel irritant, niet terug te zetten (voor zover ik heb kunnen vinden) en blind typen gaat ineens veel minder snel.

Hoeft niet perse met de muis, kan ook door cijfertoetsen. Dus é is toets e plus 1
Mijns inziens sneller dan voorheen en zeker sneller dan alt130 zoals (vroeger?) bij Windows
The Underground Cinema
--Epson TW9100--Marantz SR7010--JBL LSR305 (x7)--Polk Audio RC65i (x4)--SVS PB1000 (x2)--Dune HD Base 3D--AppleTV4k—PlayStation4--RUConnected HDMI/interlinks/coax

Check: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=129948.0

Raphie

Quote from: LocoJ on January 31, 2016, 16:23:24
Hoeft niet perse met de muis, kan ook door cijfertoetsen. Dus é is toets e plus 1
Mijns inziens sneller dan voorheen en zeker sneller dan alt130 zoals (vroeger?) bij Windows
idd dit is weer een v/d zaken die super makkelijk gaat.
JBL PRX Power!

CineSmurf

Quote from: LocoJ on January 31, 2016, 16:23:24
Hoeft niet perse met de muis, kan ook door cijfertoetsen. Dus é is toets e plus 1
Mijns inziens sneller dan voorheen en zeker sneller dan alt130 zoals (vroeger?) bij Windows
Bij windows (en vroeger ook mac) doe je dat nog veel sneller: 'a voor á, `a voor à, "a voor ä, etc. Gaat echt een stuk sneller...
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

danielo

Quote from: LocoJ on January 31, 2016, 16:23:24
Hoeft niet perse met de muis, kan ook door cijfertoetsen. Dus é is toets e plus 1
Mijns inziens sneller dan voorheen en zeker sneller dan alt130 zoals (vroeger?) bij Windows

En is meer uniform met iOS omdat de interactie het zelfde is. Je krijgt een popup maar je kan ook getallen doen daarna zoals aangegeven. Voor beginners is dit eenvoudiger want je hoeft alleen te weten dat je een toets even ingedrukt moet houden.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

CineSmurf

Lekker belangrijk dat het hetzelfde is. Op een ipad zit je op het scherm met je vingers hooguit kleine stukken te typen. Op een desktop wil ik snel een lap tekst kunnen typen en niet zitten wachten op een popup.
Typische apple arrogantie, dat je niet eens weer een gewoon toetsenbord kan instellen.
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

LocoJ

Zitten wachten op een pop-up valt alleszins mee...
Het duurt nog geen halve seconde totdat de extra opties verschijnen. 'Apple arrogantie' vind ik echt zwaar overdreven en niet correct. Maar ja, ik gebruik dan ook Apple en geen Windows  ;D ;D ;D
The Underground Cinema
--Epson TW9100--Marantz SR7010--JBL LSR305 (x7)--Polk Audio RC65i (x4)--SVS PB1000 (x2)--Dune HD Base 3D--AppleTV4k—PlayStation4--RUConnected HDMI/interlinks/coax

Check: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=129948.0

danielo

#22
Quote from: CineSmurf on January 31, 2016, 20:46:42
Lekker belangrijk dat het hetzelfde is. Op een ipad zit je op het scherm met je vingers hooguit kleine stukken te typen. Op een desktop wil ik snel een lap tekst kunnen typen en niet zitten wachten op een popup.
Typische apple arrogantie, dat je niet eens weer een gewoon toetsenbord kan instellen.

Als je een extern keyboard of remote werkt dan is die overlap van hoe het werkt wel belangrijk voor veel mensen. Verder is het een keuze zowel iOS als osx laten externe keyboard apps toe blijkbaar vind niemand het zo'n probleem om het op te lossen voor 99cent.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

CineSmurf

Ik snap best dat ze de optie willen aanbieden, waar mijn opmerking vandaan komt over apple arrogantie is dat ze vervolgens het systeem waar iedereen mee werkt sinds de uitvinding van de typmachine gewoon wordt uitgezet en je dat niet meer kan aanzetten.
Maar maakt niet uit, ik heb inmiddels een windows PC gekocht die nog wel dode toetsen ondersteund en ik faseer die mac gewoon weer langzaam uit.
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

Etiennevh

Quote from: CineSmurf on January 31, 2016, 13:56:30
Elk OS heeft z'n eigenaardigheden, maar Apple heeft wel flink de neiging om zaken ineens te veranderen. Zo zijn de "dode toetsen" sinds het laatste OSX ineens verdwenen en moet je voor accenten een klinker lang indrukken en dan met de muis het juiste accent selecteren. Heel irritant, niet terug te zetten (voor zover ik heb kunnen vinden) en blind typen gaat ineens veel minder snel.
Je hoeft je muis niet te gebruiken hoor. Gewoon toets inhouden en het nummertje intypen dat je wilt hebben. Ik heb er totaal geen last van hóóóór ;)
Marantz   Ω   Oppo   Ω   Sonus Faber   Ω   Panasonic   Ω   Velodyne   Ω   NordOst   Ω   Inakustik   Ω   Philips Pronto