Vraagbaak Lightroom CC 2015

Started by VlisChris, January 29, 2016, 18:55:30

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

VlisChris

Ik heb sinds gister Lightroom. En tot nu toe weet ik "opeens" weer waarom ik er vroeger niet op doorgegaan ben nadat ik het 2 weken geprobeerd heb  :crazy: :devil:

Op onderstaande screenshots zie je hoe ik mijn foto's organiseer.
De foto's staan "behoorlijk" folder in folder in folder in folder enz.
Dus 2016 - Fiege - MediaMarkt Tiel - CR2/Online/Origineel/enz

Het importeren van de map in Lightroom lukt me ook nog wel ;)
Het aanmaken van een collection lukt me ook al (het begint al wat te lijken).

Maar. Nu.

Wat zet je normaal wel in een collection. Wat zet je normaal niet in een collection? Vanaf nu kan je bij het importeren vanaf je geheugenkaart mooi selecteren wat je wel/niet wilt hebben, dus die schifting kan ik vanaf dat moment gaan maken. Maar daar heb ik het nu niet over ;)
Maak ik een enkele collectie Fiege aan waar alleen de CR2's in staan? Maak ik een extra collectie aan waar dan weer de bewerkte bestanden in staan?
Of wat doe ik? Ik bedoel: dat ik in een CR2 kan werken in Lightroom is leuk en aardig :) Maar ik heb vaak genoeg dat ik ook gewoon in Photohop zal (blijven) werken. En dat sla ik op als TIFF.

Wat doe ik daar mee?

Tot nu toe ben ik een beetje aan het pielen omdat ik weinig zin om rond de 100.000 foto's lulraak te gaan importeren. Maar ik heb werk liggen waar ik eigenlijk mbv Lightroom en Photoshop CC mee aan de slag wil. En. Ik. Snap. Het. Niet.


Alvast bedankt voor het meedenken!




Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

J.A.F._Doorhof

Niet te moeilijk denken.
Niemand zegt dat je collecties moet maken.
Gewoon importeren naar dezelfde map structuren als je gewend bent en vanuit daar browsen.
Ik gebruik wel veel smart albums maar eigenlijk nooit collecties.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

VlisChris

Dus gewoon
Import
2015
Check All incl de keuzes en mogelijkheden die je wil
Import

En dan zouden de verwijzingen gewoon in Lightroom moeten komen te staan?
Dus wat dat betreft klopt mijn screenshot van Lightroom dus?

Wat is dan de reden dat zovelen zo mega-enthousiast zijn over die collecties? Dat zou juist zo'n sterk punt van LR zijn?

Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

VlisChris

#3
Thanks btw!

Edit.

Ik had overigens een foto die ik eerder in CS4 nabewerkt had. Omdat ik even wat wilde uitproberen heb ik daar in LR wat aan lopen rommelen. Niet naar mijn smaak. En toen had ik geen idee meer hoe ik terug moest naar de instellingen zoals ik die had voor ik ging rommelen.
Als ik wat zit te prielen in ACR kan ik gewoon op cancel klikken, en mijn foto verdwijnt zonder enige aanpassing. Alleen werkt dat in LR weer anders.

Hoe voorkom ik voor de toekomst dat ik zo iets krijg? Of ben ik misschien niet helemaal duidelijk wat ik bedoel? Dat is een goede kans aangezien ik zelf niet snap wat er nu precies waarom fout ging :D
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

VlisChris

#4
Maak me gek :D

Ik doe het volgende.
File - Export - blabla qua instellingen.

De foto waar het om gaat gaat LR nu omzetten van een grote JPEG naar een kleine JPEG, waarbij mijn copyright notice enz wordt ingesloten, mijn watermerk wordt toegevoegd, de foto wordt verkleind naar 900x600. Klinkt best leuk als dat automatisch kan. Zal vast ook kunnen.
Terwijl die daar mee bezig is ben ik maar gaan koken. Ik heb mijn eten klaar gemaakt in de tussentijd, en NOG was mijn foto niet omgezet naar internetformaat. Dan maar stoppen, en opnieuw beginnen, en nu deed die het wel. Computers zullen we maar zeggen :D

Nu het leuke detail: kijk ik in Finder verschijnt de verkleinde foto WEL in de subfolder "online". Kijk ik in LR krijg ik hem NIET zichtbaar.

Moet ik nu serieus weer gaan importeren? Dat doe die hopelijk toch wel automatisch?

Want ik begreep ook dat verplaatsen en/of verwijderen van bestanden het beste echt in LR zelf kan gebeuren omdat die zijn paden anders niet meer begrijpt?
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

mikekiwi

Ik maak zelf ook nooit collecties, zie er voor mezelf het nut niet van in.

Voor wat betreft je vragen:

- terug naar instellingen voor het rommelen: Ik heb in mijn versie (LR5 in NL) rechtsonder in het Ontwikkelscherm de knop: "Opnieuw instellen". Dan reset je compleet naar de originele raw-file. Wil je eerst croppen en daarna pielen en dan weer naar de situatie van na de crop (dus geen complete reset). Dan heb je in het linkerpaneel in het ontwikkelscherm het "Historie"-paneel. En daar kan je gewoon terug naar een tussenstap

-  Exports: hier gaan de exports altijd best snel en dat op een 2009 macbook. Dat is dan wel van een 16MP bronbestand (OM-D) naar webformaat, met copyright, zonder watermerk. En dan heb ik honderden foto's geĆ«xporteerd in een half uurtje.

- Exports 2: ik wil mijn exports totaal niet zien in Lightroom. Ik wil mijn originelen zien en eventueel een extra extern bewerkte versie in een stapel met het origineel. Maar de kleine exports voor verzending of online delen gaan bij mij gewoon naar de schijf van de mac om te delen via mail, web of andere service, maar wil ik niet in LR hebben (zie ook geen reden waarom wel). En dat importeren doet ie dus niet automatisch.
Mocht je het wel willen, dan volstaat en rechterklik op de map in de Bibliotheek en dan " Synchroniseren". Met de juiste instellingen (onderliggende mappen ook scannen) dan worden je exports wel meegenomen. Als ze uiteraard in een submap van het origineel staan, niet als ze  op een andere locatie worden bewaard.

J.A.F._Doorhof

 In feite hoef je niet te importeren je kan op een Map gaan staan rechtermuisknop en dan synchroniseren
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

VlisChris

Bedankt voor de uitleg Frank!
Ik ga morgen kijken of ik hem ook een beetje netjes op mijn scherm weet te krijgen ;)
Het voordeel is dat die hele serie foto's in 1 loods is gemaakt. Dus eenmaal de juiste correctie en qua kleur ben ik er dan ;)

En het was bijzonder om te zien hoe mooi die smart collecties werken. Daar ga ik morgen zeker naar kijken.

Nu nog daadwerkelijk alle nuttige foto's van tags voorzien.

Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

VlisChris

@ Mikekiwi; jij natuurlijk ook bedankt!
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

VlisChris

Frank,

Bij het witbalansen van de foto waar je me liet zien hoe het wel hoorde:
Nadat je met het gebruikelijke pipetje wat had lopen rondrommelen :D ging je nog naar een ander veld om die laatste zweem te verwijderen (was mooi om te zien hoe jij in 3 seconden een duidelijk mooier resultaat weet te behalen als ik na 30 minuten prullen).

Maar, welk veld was dat? Was dat HUE? Was dat Luminance?
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

J.A.F._Doorhof

Curves, licht S curve geven.
Beste is trouwens wel een grijsaard op locatie te schieten.
In Lightroom kun je ook werken met contrast.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

VlisChris

#11
Nee klopt. Die S Curve doe ik inderdaad.
Alleen je zat na Temp en Tint nog in een ander menuutje even twee seconden te prielen. Om die laatste paarsige zweem te verwijderen.
En daar ben ik even naar op zoek :)

Ik merk idd dat het een programma is waar je echt aan moet wennen. Ik zit nu al minder te vloeken dan gister :angel:

Edit. Het kan zijn dat je nog onder camera calibration bezig was? Want je ging er naar toe nadat we besloten hadden dat ik de foto's had gemaakt zonder een Colorchecker. (staat overigens hoog op mijn verlangslijstje).
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

J.A.F._Doorhof

Oh je bedoeld colorbalance :D
Daar heb ik nog wat meegespeeld inderdaad.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

VlisChris

Verdomme.

Net tijdje bezig geweest met een in mijn eigen alleraardigste nabewerking.
Niet alleen aan de schuifjes lopen trekken, maar ook op een aantal punten heel bewust lokaal bezig geweest.

Druk ik "ergens" op een verkeerde knop, en POEF. It's gone. Ver_domme  :crazy:

Kan ik zo weer gaan zoeken of de foto spontaan op vakantie is gegaan, of dat de bewerking spontaan in staking is gegaan. Maar ik ben hier niet blij mee.

Gelukkig iets dat ook met ACR had kunnen gebeuren. Dus niet specifiek een probleem dat ik met LR heb.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

J.A.F._Doorhof

Gewoon in het menu UNDO gebruiken.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

VlisChris

Gewoon de foto niet verwijderen uit LightRoom werkt nog beter ;)

Ik moet echt eens even zoeken naar de toetsenbordcombinaties van LR. Constant die van ACR blijven gebruiken werkt niet zo .... fijn. Dan krijg je dit soort gezanik.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

VlisChris

Ik blijk nog veel te kunnen leren van het programma. Het bestand was nergens meer te vinden. Wel in Finder, maar niet in LR.
Wil ik opnieuw importeren: begint het programma te roeptoeteren dat het al geimporteerd is.

Na de nodige GVD's enz-woorden staat die "opeens" weer in mijn smart-collection. Inclusief nabewerking en al. ik snap er niks van.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

J.A.F._Doorhof

Gewoon op de map in Lr gaan staan. Rechter muisknop en synchroniseren kiezen ;)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

VlisChris

Nog eens een vraagje :)
Ik ben gewend (en dat is bewust) om zwaar in te zoomen als ik een foto met de ruler tool recht wil zetten.
In ACR kan dat probleemloos. In PS kan dat probleemloos.

Maar als ik die tool in LR wil gebruiken schaalt die de foto automatisch terug tot beeldvullend. En lukt het mij niet om die foto eerst te vergroten, en dan pas recht te zetten.

Doe ik iets verkeerd, of kan dit daadwerkelijk niet op de door mij gewilde manier?
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.