Fineer schuren en blank lakken/olieën

Started by Joris1971, January 23, 2016, 13:58:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Joris1971

Ik heb een stel luidsprekers op het oog, maar op de bovenkant van beide luidsprekers zitten een kring, dit doordat de huidige eigenaar er 2 vaasjes op had staan. :(

Nu zou ik het fineer op willen schuren en ze daarna in de blanke olie/wax zetten.

Wie heeft er ervaring met het opschuren van fineer en welke korrel te gebruiken, graag ook meer tips en ook hoe ik ze het beste daarna in de blanke olie / wax dien te zetten.

Alvast bedankt voor de tips

Incognito

#1
Misschien even een foto toevoegen? Makkelijker om in te schatten welke korrel en olie of wax het beste past.

Ooit heb ik zelf Avalon Eidolon clones aangepakt. Mooiste is om uiteindelijk een zo fijn mogelijke korrel te gebruiken (2000+). Ik heb toen Danish Oil gebruikt van Rustin's. De Tung olie uit de Danish Oil trekt heel diep in het fineer, waardoor de tekening in het hout veel meer gelaagd zal lijken. Vraag is echter of dat werkt aangezien je speakers al eerder (fabrieksmatig?) afgewerkt zijn.

Goede winkel om je supplies te kopen of eventueel vragen te stellen is baptist.nl.

Succes!

dre73

Fineer kun je probleemloos schuren met p220.
Wel met de hand schuren met de nerf richting mee.
Maar als er lak op zit is het erg lastig om daar later was op te doen.....
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Joris1971

#3
Ik heb geen foto vd kringen, het zijn tannoy cheviots

Ik weet verder niet of daar een bepaalde lak opzit...

dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Joris1971

Quote from: dre73 on January 23, 2016, 15:00:52
Als de prijs juist is......

Ja, 950 euro, ik heb mijn Bradleys, incl stands voor meer verkocht en in de cheviots zitten HPD 315 units  :inlove:

Joris1971

Quote from: Incognito on January 23, 2016, 14:38:42
Misschien even een foto toevoegen? Makkelijker om in te schatten welke korrel en olie of wax het beste past.

Ooit heb ik zelf Avalon Eidolon clones aangepakt. Mooiste is om uiteindelijk een zo fijn mogelijke korrel te gebruiken (2000+). Ik heb toen Danish Oil gebruikt van Rustin's. De Tung olie uit de Danish Oil trekt heel diep in het fineer, waardoor de tekening in het hout veel meer gelaagd zal lijken. Vraag is echter of dat werkt aangezien je speakers al eerder (fabrieksmatig?) afgewerkt zijn.

Goede winkel om je supplies te kopen of eventueel vragen te stellen is baptist.nl.

Succes!

2000+?
Krijg je dan een kring wel uitgeschuurd?

Dirk

'k zou een 60 pakken, dan gaan die kringen er makkelijk uit  O0
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

dre73

Ik zou ook met iets van 80 of 120 beginnen op blank fineer.
Maar als er lak op zit is 220 een betere keuze.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Dirk

als je de beschikking hebt over verschillende korrelgroottes maar echt geen idee hebt of/wat er op dat fineer zit qua afwerkingslaag, dan begin je imo best met de fijnste korrel.
worst case loopt je papier gewoon dicht (omdat de lak/olie bvb tussen de korrels gaat zitten), maar andersom met een grove korrel beginnen zou een beetje dom zijn, want als iets eenmaal weggeschuurd is, kan je 't ook niet meer terughalen  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Kjelt

Sommige kringen zitten in het hout die krijg je niet zomaar weg met oppervlakkig schuren maar met speciale andere technieken wat ik me er nog van kan herinneren. Google eens voor oplossingen.

Kjelt

Hangt er dus vanaf of de kring beperkt is tot de laklaag of dat deze echt in het hout zit.